utgave nr 9 2001

Fairline bygger båter for et hav ingen ser

Publisert Sist oppdatert
Fairline bygger båter

FOR ET HAV INGEN SER

Fairline Boats, en av verdens fremste produsenter av luksuriøse fritidsbåter, holder til i et nedlagt grustak i landsbyen Oundle midt i England. Snart 35 år etter at den første Fairline ble satt på vannet milevis fra salt sjø, produseres fortsatt båtene blant bølgende kornåkre – hvor vi møtte konsernsjefen Derek Carter.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Historien om Fairline Boats begynner altså ved en elvebredd syd for Petersbourogh noen mil nord for London. En ganske usannsynlig konsekvens av at den nær pensjonerte entreprenøren Jack Newington kjøpte en gammel livbåt for å bruke på kanalene, men manglet brygge til båten. Derfor kjøpte han i 1963 et nedlagt grustak som ble bygget om til marina. Dessuten startet han en utstyrsforretning og utrustet andres båter, i tillegg til å foreta ombygginger. Så vidt dyktig ble han til dette at kundene begynte å etterspørre nybygde båter fra Newingtons hånd. I 1967 ble derfor den første Fairline sjøsatt – en 19 fots elvebåt.
- Det var altså Jack Newingtons sans for elvebåter som førte til at han begynte å lage en seks meter lang Deluxe elvebåt, og deretter en Weekender. Da Newingtons sønn Sam etter to år kom inn i bedriften med en økonomisk mastergrad i lommen, innså han at elvebåter var interessante nok, men at det virkelige potensiale lå i sjøgående båter, som har vært vår spesialitet nå i 32 år. Men han valgte å la bedriften ligge i Oundle fordi det var her han hadde arbeidsfolket sitt, og han trodde aldri at det ville vokse til den bedriften det er i dag. Da Sam Newington forlot bedriften for fem år siden, omsatte vi for ca. 50 millioner pund årlig. I år vil vi nå rundt 85 millioner pund fordelt på 340 båter og 1.000 ansatte, blant dem arbeider fortsatt over halvparten av staben som bygget den første Fairlinebåten.
- Etter hvert som vi har vokst ut av våre gamle fasiliteter, har vi bygget nye, særlig i Nene Valley hvor mesteparten av produksjonen foregår. Blant annet har vi bygget en helt ny fabrikk til produksjonen av den nye 58 fot Squadron, som også har gitt oss muligheten til å utvikle en enda større båt – nemlig en Squadron 70 fot pluss. Det er den største vi kan bygge her i Oundle-området, men vi vil allikevel fortsette å utvikle større båter. Innen en treårsperiode vil man se nye, tilsvarende prosjekter, forteller Derek Carter, som ble hentet til topplederstillingen hos Fairline fra stillingen som administrende direktør i utstyrsgiganten Lewmar Marine Ltd.
- Foretrekker dere å bygge relativt mindre båter og heller fokusere på kvalitet?
- Vi vil alltid forsikre oss om at vi har et utvalg båter som løper fra 30-40 fot hvor vårt utvalg begynner og opp til den nåværende 70-foteren som vi har under utvikling. Jeg vil ikke si at vi ikke kommer til å gå høyere enn det. Men vi har fortsatt en utviklingsjobb å gjøre for å bringe en større Targa-båt til markedet. Dessuten må vi utvikle en større Phantom-båt og vi har utviklet en ny 50 fots Squadron. Vi vil alltid beholde fokus også på de mindre båtene fordi det er her mye av rekrutteringen til båtlivet skjer og som det er viktig at vi fanger opp.
- Hvordan forklarer du suksessen til Fairline?
- Svaret på Fairlines suksess koker ned til det faktum at vi gjennom årene har konsentrert oss om å bygge stilige og praktiske båter - fordi de skal brukes. Jeg tror som en følge av dette at det er viktig at vi fokuserer like mye på det man ikke kan se på det som man kan se i båtene. Vi lykkes ikke hver gang, men jeg mener at vi har maktet å ligge i fremste rekke når gjelder design og nye løsninger. Særlig interiør-design har vært en våre sterkeste sider.
- Vårt design er, vil jeg si, progressivt, men det har også livets rett. Man kan komme opp med et design som er veldig avantgarde, men sjansen er da stor for at det har en livsberettigelse i bare tre års tid. Alle som kjøper en båt, og som legger såpass mye penger ned i en den, vil være opptatt av at båten fortsatt har en god annenhåndsverdi etter noen år. Dersom design og stil er for progressivt, vil det gå av mote for raskt. Vi vurderer derfor designet på våre båter fortløpende med tanke på at det skal beholde sin kvalitet også om fem til syv år. Dermed håper vi å kunne gi våre kunder en større verdi også på lang sikt, sammenlignet med en del av våre konkurrenter. Men la det være sagt at det finnes alltid kunder som ønsker mer futuristiske linjer, men det er ikke vår styrke. Vi tror at vår styrke ligger i et mer tidløst design.
- Hvilket potensialet ser du for Fairline i Norge de kommende årene?
- Jeg mener potensialet er ganske stort. Men vi har en del arbeid å gjøre. Det har vært forandringer med hensyn til eierskap på forhandlersiden de siste årene, og hver forandring bringer med seg et element av usikkerhet. Jeg vet at vår forhandler i Norge jobber hardt med å løse den utfordringen og beholde tilliten til våre produkter i markedet. Vi har en meget lojal kundemasse i Norge og Skandinavia, men det er fortsatt en lang vei å gå. Men med fascilitetene som Nordic Marine nå får i Vollen i Asker er det ingen tvil om at vi kan gjøre det meget godt i Norge.
- Er du selv båtmann?
- Ja, helt siden jeg var barn har jeg lekt med båter. Ingenting så stort som dette, men med små joller med påhengsmotorer, som ble større etter hvert som vi ble eldre. Jeg har også drevet med seiling. Av utdannelse er jeg imidlertid revisor, og ser det jeg arbeider med her først og fremst som en forretningsvirksomhet der vi søker å være profesjonelle i alle ledd. Det føler jeg er særlig viktig, siden kundene som kjøper våre båter er ofte like profesjonelle i sin kjøpsatferd som vi er i vårt produksjons- og salgsarbeide.
- Hvor vil Fairline være om ti år?
- Vi vil være her i Oundle, men fortsette å utvikle vårt nyåpnede testsenter i Ipswich hvor vi foretar testkjøring av samtlige båter før levering. Vi vil definitivt komme til å spille en viktigere rolle i det skandinaviske markedet – særlig i Norge. Utviklingen i USA vil fortsette, og jeg er ikke i tvil om at vi vil se enda større båter fra Fairline i løpet av de kommende ti årene – i hvilke vi forener strenge krav til design, sjødyktighet og kvalitet, avslutter Derek Carter.