utgave nr 10 1996

GP 700 of Biam 740

Publisert Sist oppdatert

Minitest: GP 700 og Biam 740

Naturstridig??

Man må gjennom en mental sperre. For det virker naturstridig at båter som ser ut som daycruisere, viser seg å være halvplanere med toppfart på bare 17-18 knop. Båter med dette utseende skal da plane og gjøre 30 knop med tilstrekkelig maskineri. Eller hva ???

Tekst og foto: Hans Due

Det finnes stadig nytenkning i norsk båtindustri, men det er ikke så mange som kommer med de store forandringene. Gjør de det og det blir en suksess, ja da skal mange andre hive seg på bølgen. Nå har vi levd lenge med raske, planende båter, halvplanere som enten ser ut som fiskesjarker eller snekker, og rene deplasementsbåter som alle kjenner på utseende. Daycruiserne har stort sett hatt utseende som daycruisere de siste 30-40 årene. Men når både Grimstad Plastindustri og Biam kommer med bastarder i løpet av et halvår, lurer vi på om noen har snakket sammen.Vi har prøvekjørt begge kjøterne, og sitter igjen med både positive og negative inntrykk.
-Det er mange etablerte båtfamilier som helst vil ha en halvplaner, men gjerne med et litt fancy utseende for å tekkes de yngre i familien. Derfor ble denne båten laget, og vi har laget kun ett eksemplar for å prøve den grundig i sommer før vi setter den i produksjon, sier den trofaste Scand-forhandleren, nå også forhandler av GP 700, Tom Solberg, til Båtmagasinet. Nå er riktignok Grimstad Plastindustri en egen virksomhet, men innehaveren Harald Baardsen er bror av Scand-sjefen Tor Egil Baardsen, så det finnes klare bånd.
-Vi er kommet fram til et helt nytt konsept som vi tror mange halvplanerfrelste vil like. En moderne layout kombinert med gode sjøegenskaper også i litt grov sjø, sier Tor Svein Haugen i Biam Boats.
Egentlig mener de det samme. Om båttypen vil slå an, står igjen å bevise. Det har vel egentlig med folks aksept av en noe radikal tankegang. For det er egentlig bare skrogformen som skiller disse båtene fra daycruiserne. Prismessig er det forholdsvis stor forskjell. Biam 740 koster ca. 396.000 kroner med en Volvo Penta TMD 22. Med samme motor koster GP 700 ca. 350.000 kroner. Men det er stor forskjell i finish på de to båtene, selv om vi skal være litt forsiktig med å forhåndsdømme GPen på dette punktet, siden båten vi prøvde var en prototyp.

GP 700


Salong med u-sofa forut, u-sofa akterut, toalettrom på styrbord side under dekk inntil styreposisjonen, bysse ute vis a vis førerplassen og integrert badeplattform. Låter det kjent? Ja, de aller fleste båter som bygges i dag har denne innredningsløsningen, og kanskje mest av alt på daycruiserne.
GP 700 har salong under fordekket med u-sofa som kan gjøres om til dobbeltkøye ved å senke bordet. Det er ett lys i taket og to leselamper på skottet. Dagslys kommer inn gjennom en rund takluke som er korrekt hengselt i forkant samt tre koøyer i dekksoverbygget. Tak og vegger er polstret med skai og det er kantsydde tepper på dørken. Stueplass finnes under U-sofaen i tillegg til et hengeskap vis a vis toalettrommet.

Brukbart toalett

Toalettrommet er ikke stort, men det duger. Plassen rundt potta er stor nok for en velvoksen. Innredningen er helstøpt og dørken er klargjort for drenering ved eventuell installasjon av dusj. Under den støpte vasken er et skap uten dør. Armatur er av plast, noe vi er lite begeistret for. Det er elektrisk ventilasjon, hvilket mange produsenter dropper. Vi anser imidlertid dette som en opplagt del av standardutstyret.
Dagslys kommer inn gjennom et koøye, mens den kunstige belysningen besørges av et lite lysstoffrør under dollbordet. Her finnes også en langsgående hylle for toalettssaker. Rommet er ellers utstyrt med speil og dorullholder. I utgangspunktet greie løsninger, men mye hadde vært vunnet på å investere i bedre armatur og dører til skapene. Det virker litt uferdig slik det er nå. En fin detalj er skapdøren inn til koblinger og styring på baksiden av dashbordet. Fra salongen er det en støpt trapp opp til uteplassen.

Bysse og uteplass

Byssa ligger vis a vis førerplassen. Den er helstøpt med rund stålvask med plastarmatur, innfelt tobluss Safeflame kokeapparat, kjøleskap under samt to skap med teakdører. En ren og grei løsning, selv om det mangler litt avsettingsplass.
Uteplassen forøvrig består av en U-sofa med et utbrettbart bord som sammenslått kan dreies 90°, senkes og gjøre om sofaen til en dobbeltkøye/ solseng. Under sofaen er det bra med stueplass, og i hjørnene skal det lages drenerte bokser.
Førerplassen består av et dobbeltsete som er i trangeste laget for to personer. Ryggen på setet kan vippes fram, slik at setet blir en del av sofaløsningen akterut. Instrumenteringen er grei, og forenom dashbordet er et kartbord under en plexiglassplate. Her må man riktignok stå og kjøre for å se kartet. Kompasset er i siktelinjen og korrekt plassert. To vindusviskere er standard. Det er utmerket sikt rundt hele.
De tekniske løsningene ser ok ut, og støyisoleringen virket bra. Litt å hente på finishen er det nok, men vi prøvde som sagt prototypen. Motoren er under den selvlensende dørken ute, og det er grei adkomst.

Data:

Lengde:7,00 m
Bredde:2,50 m.
Dypg:0,85 m.
Vekt:ca. 1.600 kg.
Drivstoff:200 lt.
Ferskvann:75 lt.
Septik:75 lt.
Pris:Kr. 350.000,- m/ Volvo Penta TMD 22 (76 hk)
Produsent:Grimstad Plastservice AS, 4870 Fevik. Tlf: 37 04 89 86

Fart

Farten er målt med GPS. Motoren en Volvo Penta TMD 22 på 76 hk. Belastningen er to mann.

OmdrFart i knop
430017,8
400015,7
370013,7
340012,4
31009,6
28008,1
25007,2
22006,5
19006,0
16005,2
13003,3
10002,3

Biam 740


Dette er en båt som er i produksjon, og som det allerede er solgt noen av, kanskje først og fremst til Mellom-Europa. Båten virker fastere og mer gjennomført enn GP 700, spesielt på finish. Fartsområdet er omtrent det samme, en halv knop mindre toppfart enn for GP 700, men så er da også Biam 740 ca. 200 kg. tyngre.
Utgangspunktet er skroget til Biam 660 som er tegnet av Tor Langblom og som er forlenget med 10 cm. 740-betegnelsen er således med integrert badeplattform og nebb, altså lengden med søkke og snøre.
Innredningsmessig sett er båten omtrent helt lik GP 700, bortsett fra at det ikke er dobbeltsete på førerplass, men et enkeltsete og et tilsvarende på passasjersiden. Dessuten er byssa todelt med vask og kjøleskap aktenfor førerplass og kokeapparat og skapplass aktenfor passasjersetet. Således har man noe bedre avsettingsplass når setene vippes opp, men mister fordelen av at førersetet også kan bli en del av sofaløsningen akterut.

Salong

Salongen under dekk er en u-sofa m/ senkbart bord som kan gjøres om til dobbeltkøye. Det er skaipolstring i tak og skrogsider. Dagslys kommer inn gjennom takluke med en smart sjalusiløsning, samt sidevinduer i dekksoverbygget. Luken er hengslet i bakkant, hvilket vi synes er et lite minus. Det er stueplass under sofaen, langsgående hyller på hver side og et hengeskap ved oppgangen til uteplassen. To spotlamper i taket utgjør den kunstige belysningen, og ekstra romvirkning får man via speilet på skottet forut mot dreggkassa.
Toalettrommet er bygget opp av respatexplater som er enkle å renholde. Plassen er tilstrekkelig, og selv om det ikke er full ståhøyde, går det fint an å installere dusj. Dørken er klargjort for drenering. Vasken er støpt og utstyrt med vanlig marinearmatur. Det er ikke noe skapplass, og kun mekanisk ventilasjon. Elektrisk utsugingsvifte bør være standard.

Uteplassen

Uteplassen har som GP 700 en u-sofa akterut med et utbrettbord. Det er stueplass under sofaen og under dørken akterut samt under fotplatene på fører- og passasjersetet.
Førerplassen er greit organisert, bortsett fra at instrumentkonsollen er for høy når båten går i fart og man ikke presser ned baugen med trimplanene. Da ser men dårlig forover. Riktignok kan man stå/sitte når man kjører med forreste del av førersetet klappet opp. De to vinduspusserne med parallellarmer virker ok og gir en forholdsvis stor pusseflate. Kartbord har man på toppen av skyvedøren til salongen under dekk.

Data

Lengde:7,40 m.
Bredde:2,50 m.
Vekt:ca. 1.800 kg.
Drivstoff:145 lt.
Ferskvann:65 lt.
Septik:60 lt.
Pris :Kr. 396.130,- m/ Volvo Penta TMD 22 (76 hk)
Produsent:Biam AS, Krøgenes, 4800 Arendal. Tlf: 37 01 67 77

Fart

Farten er målt med GPS, en mann ombord, ca. 70 lt. diesel.

Omdr:Fart i knop
440017,3
410014,6
380013,3
350011,6
32009,6
29007,9
26007,3
23006,4
20005,6
17004,9
14004,4
11003,9
8002,3

Like i sjøen


Begge båtene går godt i sjøen, er myke og behagelige, men reiser baugen en del slik som de fleste halvplanere. Manøvreringen var enkel på begge båter, og de var tørre i sjøen. Begge ser ut som daycruisere når de ligger stille. Mye av den samme innredningsløsningen. Fartspotensialet er omtrent det samme med samme motor. Begge har integrert badeplattform.

Ulikheter


Finishen var jevnt over bedre på Biam. Dessuten hadde den noe større bysseplass ved delt løsning. Men støynivået virket noe høyere, og instrumentkonsollen var ikke heldig plassert. GPen virket noe uferdig, hadde et førersete som var for lite til to personer, men smart løsning med vipperygg. Til tross for de store likhetene, kostet Biamen nesten 50.000 kroner mer.

1a
Biam 740 er bygget opp rundt et ombygget 660-skrog. (Foto: Pål Silberg, Freelance AS.)

1b
GP 700 slik prototypen fremstår.

2a
Biams salong under fordekket.

2b
GP 700s salong skiller seg ikke mye fra Biams

3a
Biams toalettrom er lyst og rent med respatexvegger og helstøpt innredning.

3b
Toalettrommet i GP 700 har også helstøpt innredning, men preges i større grad av treverk.

4a
To enkeltseter ved førerplass, delt bysse og U-sofa akterut gir god romfølelse på Biam 740

4b
Et dobbeltsete som egentlig ikke er stort nok til to personer, en kompakt bysseseksjon på babord side og U-sofa akterut gir et litt annet preg innvendig i GP 700.

5a
Biam 740 har delt bysse. Seksjonen under og aktenfor førersetet er vask, kjøleskap, avsettingsplass og skuffer.

5b
Seksjonen under og aktenfor passasjersetet på babord side har kokeapparat med lys i lokket, avsettingsplass og to skap.

5c
I GP 700 er bysseseksjonen i ett stykke. En forsåvidt grei og kompakt løsning, men her mangler avsettingsplass.

6a
Et rent og ryddig motorrom i Biam 740. Her er det enkelt å komme til for service og reparasjoner.

6b
I GP 700 er det litt mer vrient å komme til.Her må det doble førersetet svinges for å få opp mottorromsluken og det er noe trangere rundt motoren.

7
Instrumentkonsollen på Biam 740 ruver, og stenger for utsikten forover når man gir på litt og baugen reiser seg. Her må man stå oppreist for å se forover.