utgave nr 5 2005

Prøvekjøring: Beneteau 750 - spreke tvillinger

Publisert Sist oppdatert

Prøvekjøring: Bènèteau 750 WA og 750 OPEN

Spreke tvillinger

Den ene er en lett og hurtig skjærgårdsjeep, den andre en mykere og mer familievennlig walkaround. Begge er gode for over 40 knop. Fellestrekket er Bènèteaus nye 7.50-skrog, med en helt ny stepløsning som smører bunnen med luft ovenfra.

TEKST: ULF WESLEY JOHNSEN

Gode gamle Bènèteau går nye veier, og slår til med flere nye og hurtigere båter. Vi har kjørt nyhetene 750 Open og WA i Det franske verftets Flyer-serie. Disse utmerker seg først og fremst med en helt ny bunnkonstruksjon, som via et luftinntak midtskips slipper luft inn i V-en og ”smører” bunnen med luft. Det skal redusere friksjonen og øke stabiliteten. Begge båtene er hurtige og lekne.
Flyer 750 Open er nærmest for en skjærgårdsjeep å regne, mens man i Flyer 750 WA har valgt en slags familieløsning med en minilugar med minitoalett og en minibysse det til nød kan fyres opp i.
Nå er det naturligvis begrenset hva man får ut av 23 fots lengde og 2.53 meters bredde. Vi synes likevel at Bènèteau har funnet flere gode løsninger og detaljer på den nye 7.50 serien, men at det nok kniper med å utnytte plassen i minilugaren midtskips.

Flyer 7.50 Open

Open-modellen skiller seg fra WA ved å mangle den lille lysventilen i overbygget midtskips og koøyene i forskroget.
Skroget er holdt i en dyp blå farge, mens dekk og pulpit er hvite. Vår ene testbåt var utstyrt med 2 x Suzuki 140 HK, den andre med 1 stk. Suzuki 250 HK. To motorer og 30 HK ekstra på hekken ga 1.8 knop. Med 280 HK i hekken på en båt som veier bare 1.880 kg (testbåt 2184 kg) lovet det godt for fartsopplevelser i spanske farvann. Vi lå side ved side med Bènèteaus plugg. Vi kjørte spakene helt i bunn og ble slått tilbake i førerstolen. I løpet av fem sekunder var vi allerede 25 meter foran pluggen med samme motorkraft. Toppfarten ble målt til 42 knop med tre mann ombord.
Selv med heftig ratting og U-manøvre i høy hastighet holdt skroget seg meget stabilt. Vi savnet litt grov sjø for en virkelig tøff test. Men manøvre over høye hekkbølger fra andre båter ga myke landinger og full kontroll i alle situasjoner. Akselrasjonen var bedre enn ventet, og Bènèteau ser ut til å ha lykkes med sin nye luftsmøring under bunnen.
Førerplassen er helt ok. Man har de instrumenter som trengs bak en sterk buet vindskjerm. Her er ingen plass til sjøkartet, men god hjelp i Raymarine 6.5" GPS med kartleser, dybdemåler m.m. Men er man over 1.80 høy får man en god del sjenerende vind inn over skjermen. Sportsrattet ligger godt i hånden, den hydrauliske styringen fungerer som den skal og fører- og passasjersetene er gode og gir støtte i korsrygg og sider.
Cockpiten er relativt stor. Helt akter fører to luker til hekken, der det på hver side av motoren gjemmer seg to rom under teakbrett til tauverk og badestige. Bakre del av akterdekket kan løftes opp. Under er det masser av stuveplass samt tilgang til tanker m.m. Praktisk og smart. Videre en lang, selvlensende fiskebrønn på styrbord side. Et lite bord kan monteres på sokkel for enklere servering. Helt forut er det el-ankervinsj og en diger ankerbrønn. Videre en løsning med benk i forkant av styrekonsollen og en benk med rygg i en fordypning mot fordekket. Det gir fire greie sitteplasser, selv om det kniper litt med god ryggstøtte.
Lugaren midtskips entres gjennom en buet plexiglassdør. Her nede finner man på prototypen et Porta Potti kjemikalietoilett på styrbord side. All øvrig plass her nede må inntil videre betraktes som stor stuveplass. Med et par madrasser kan man ta en blund om det kniper. Alt i alt har båten 8 sitteplasser. Man kan rigge til en slags solmadrass på fordekket (pakkeløsning) og montere en benk helt akter på akterdekk. Det er også montert to solide holdere for fiskestenger.
Alt i alt er Bènèteau 750 Open en hurtig og grei sjøgående jeep til kvikke turer på fjorden eller til og fra hytta.

Flyer 7.50 Walkaround

7.50 Walkaround er en noe mer familievennlig båt enn Open-modellen. Vår testbåt var utstyrt med en voksen 250 HK Suzuki utenbordsmotor. Det var rikelig med krefter til denne båten, som veier litt over to tonn og nærmest flyter litt over sjøen på sin nye ”luftpute”.
Innredningen er annerledes. Bak vindskjermen, den samme avrundede som i Open, finder man et stort justerbart enkeltsete til skipper og to små til passasjerer. Det kniper litt med komforten i de små hvis man er litt drøy bak. Til gjengjeld har man en hel akterbenk hvor fire voksne sitter godt. Man har valgt stort sett samme dekksløsning, men med teak på gangflater. Også her fører det to luker ut til hekken til bl.a. badestigen. Foran styreposisjonen er det en benk med gode puter til. Benken kan slås ut til en solseng. Et bord kan monteres på sokkel i cockpit.
Lugaren midtskips er liten men lys, opplyst av to lysventiler og to koøyer. Her finner man om styrbord et lite separat kjemikalietoalett. Til babord finner vi skap, skuff, 42 liters kjøleskap og en liten monterbar gassbrenner for helt enkel koking. Videre soveplass for to på puter frem mot baugen. Poser hengt opp på skrogsiden helt forut oppunder dekk gir plass til tøy og småting. Lugaren er akseptabelt for en overnatting eller to i uthavn. Det finnes et 12V uttak og en hånddusj i båten. Vanntanken er på 80 liter. Teak og litt ekstrautstyr gir 7.50 WA en matchvekt på 2.080 kg, 200 mer enn Open-versjonen. Med to mann om bord ble toppfarten målt til 40.2 knop. Båtens vekt under GPS-målingen var 2.267 kg.
Vi likte faktisk best å sitte bak rattet i 7.50 WA. Den gikk litt mykere og roligere i sjøen enn Open-versjonen. Om vektøkningen alene er årsaken, vet vi ikke. Alt i alt er det en praktisk liten familiebåt med krefter nok til vannskisport og annen moro.

Motor / fart:


Data Bènèteau 7.50 Flyer

Lengde:7,00 meter
Bredde:2,52 meter
Vekt:1.880 kg
Drivstoff: 285 liter
Ferskvann:80 liter
Dyptgående:80 cm
Soveplasser:2
Antall personer: 5
CE-kategori: C
Maks motor: 300 hk utenbords
Priseksempler:
WA m/ 250 hk Suzuki:kr 519.900.-
Open m/2x140 hk Suzuki:kr. 527.000.-
Mer informasjon: Erling Sande AS, telefon 32 21 89 33. www.erling-sande.no

OpenWA
Motor:2 x 140 hk1 x 250 hk
Toppfart:42 knop40,2 knop
Powered by Labrador CMS