utgave nr 4 2001

Leserbrev

Publisert Sist oppdatert

Hvor er dette?

Riktig svar i januarutgaven var Eidsvåg og vinnere er:
Trygve Eriksen, 1530 Moss
Reidar Karstensen, 5132 Nyborg
Truls Ellingsrud, 6523 Frei

Mange er helt propell!

I forrige utgave (3/2001 for mars) startet Båtmagasinet en ny konkurranse som skal gå igjen i hvert nummer til og med november. Svarene raser inn via fax, mail (turid.kristensen@afj.no) og post, og det er tydelig at mange har satt på seg brillene og finlest bladet. Oppgaven er å finne en propell bortgjemt på en side et eller annet sted.
Hver måned trekker vi ut en vinner som får en flott premie. Denne gangen er premien en kjempefin automatisk oppblåsbar redningsvest fra Seatronic, og neste gang er premien et stilig sportsur fra Rastad med mange morsomme effekter. I desember er alle som har deltatt i jakten på propellen med i trekningen av en tur for to til London Boatshow på nyåret.
Fristen denne gangen er 20. april og navnet på vinneren blir presentert i maiutgaven. I marsutgaven sto propellen, som er på størrelse med et kronestykke, på side 72. Den heldige vinneren av vesten er Thor Berge, 5970 Byrknesøy. Vi gratulerer!

      Redaksjonen

Kart Kristiansand-Bodø?

Undertegnede planlegger å gå med egen 29 fots Scand Baltic strekningen Kristiansand-Bodø sommeren 2001. Jeg ønsker i den forbindelse å komme i kontakt med båtfolk som har gått denne strekningen, eller strekningene Bergen – Kristiansund og strekningen Kristiansund - Rørvik (evt. Brønnøysund). Dersom noen har båtsportkart for denne strekningen til salgs, utlån e.l. er jeg også interessert i det. Vi beregner å gjøre strekningen på 2- 3 uker for så å sette båten på et godsbåtdekk andre veien. Hvis noen har erfaring med det siste, er jeg også interessert i å høre fra lesere av bladet som har gjort noe tilsvarende.
Jeg kan kontaktes via tlf. 38 09 70 80 eller via e-mail-adressen: erik.bertnes@c2i.net
Erik Bertnes


Drøbak Båthavn som gjestehavn

Midt i Oslofjorden ligger Norges nordligste ”Sørlandsby” Drøbak med karakteristiske trange gater, små skipperhus, kremmerboder, gallerier, et stort utvalg restauranter og en levende handelsstand. Kommunen og lokale interesser ser som sin oppgave å skape et trivelig ansikt mot sjøen. Båtfolket har etterhvert også merket seg et mer åpent og besøksvennlig samfunn. Midt i Drøbak sentrum ligger Drøbak Båthavn. Havnen består for det meste av faste plasser, men det finnes faktisk ca ti dedikerte gjesteplasser inni havna og en betongutligger utenfor på nordsiden med ytterligere kapasitet. Fortvil ikke, her er det mer plass!
Alle faste plasser er utstyrt med et meldingsskilt der båtplass-eier PLIKTER å gi melding til besøkende. Systemet fungerer på det vis at når båtplasseieren forlater sin plass, så er denne i praksis ledig. På skiltet står det med store bokstaver ”Ledig”. Alternativt plikter båtplasseier å sette inn en melding på skiltet som forteller når eier er forventet tilbake. På dette vis øker gjesteplasskapasiteten betraktelig. I helgene går det vakter i havna som også vil kunne veilede besøkende til ledige plasser. Drøbak Båthavn er utstyrt med bobleanlegg og alle båter har utlagt akterfeste. Dette betyr at ”dregg-kasting” må forbys, ikke bare av hensyn til ”installasjonene” på havnebunnen, men også det faktum at det er en svært stor risiko for at dregger setter seg fast og dermed må kappes. Som gjest, benytt det akterfeste som ligger på plassen.
Gjesteplass avgiften er kun Kr 50,-. Dessverre har byens bevaringsiver satt en foreløpig begrensning på båtforeningens ønsker om å bygge et servicesenter for gjester, men det finnes da i alle fall toaletter. Det er selvsagt mulighet for strøm, vann og diesel (ikke bensin). Avstanden til torget og evt matbutikk er kun ca 100 meter. Drøbak Båtforening drifter og tilbyr to andre beundringsverdige attraksjoner; et akvarieanlegg og et maritimt museum. København har kun en havfrue; Drøbak Båthavn har tre! Reker fra båt, jovisst! Alt dette og mer til finner dere i tilknytting til Havna. Velkommen…

                          Rolf Ravne
                          Tlf: 90 99 51 32 / 21 61 11 20

Takk til Rogaland Lystbåtservice A/S

Jeg eier en Windy 27 CC 1986 modell som hadde en Volvo AQAD 40 DP på 165 HK. Vi besluttet i fjor høst å foreta en større service på eks motor og drev . En lokal forhandler ble kontaktet og det ble gitt tilbud på kr 16.500 for alt. Etter at drevet var tatt av båten, ble det oppdaget flere feil. Vi ble ringt opp og fortalt at forhandleren ønsket å demontere alt og finne ut deleprisene og arbeid før pris ble gitt. Prisen ble kr 17.000 for tilleggsreparasjonen. Da båten ble hentet, trodde vi regningen lød på totalt kr 33.500, men summen var blitt til kr 37.248. Vi protesterte, men ble fortalt at hvis vi ville ha båten med oss, fikk vi vennligst betale. Dette reagerte vi sterkt på og i ettertid er vi ikke sikre på hva vi betalte for!
Familien besluttet senhøstes å installere ny motor. Vi sjekket pris, leveringstider og montasjepriser hos alle lokale motorforhandlere pr. merke. Rogaland Lystbåtservice A/S demonstrerte Steyr og inviterte til og med på prøvetur i båt. Motoren lyste av kraft, fint design og et lydnivå som vi ikke hadde opplevd på en båtmotor. Den var dessuten meget kompakt og lett.
Vi sjekket produktet og fikk pristilbud fra firmaet. Det var ikke billigst, men her var det oppfølgning fra selgeren. Han møtte opp og så på båten. De andre ringte ikke opp i det hele tatt med unntak av ett firma. Vi besluttet å bestille ny motor Steyr 212 HK like før jul. 11. januar kom motoren og vi ble kontaktet.
Klokken 16.00 kom lastebil med kran og tre ivrige karer som lyste av innsatsvilje! Klokken 16.45 var gamlegutten ute. Motorrommet ble renvasket og tilpasset. Alle steder det ble slipt ble det straks lagt på toppcoat. Steyren var innløftet klokken 17.45. Klokken 22.15 var alt utført og koblet opp. Motorrommet så ut som et showrom. Båten var da klar til sjøsetting og testing. Fantastisk! Båten skal sjøsettes medio april og det stiller 2 års garanti fra denne dato. Det ble installert et ekstra kjølevannsinntak med stort sjøvansfilter, nytt dieselfilter, nye instrumenter, nytt kryss til drev, alt i følge avtale. I tillegg installerte de skillerele for start- og forbruksbatterier enda dette ikke var avtalt !
Det ble oppdaget at gummimansjettene på drevet var feil montert av Volvo forhandleren. Klemmene var satt på feil og mansjetten var skadet, samt en kjøleslange på servoen. Mansjetten kunne nok brukes, men de anbefalte meg å bytte. Mansjetten ble staks bestilt og påsatt.
Firmaet har egen service bil (stor lastebil med fullt verksted og deler) som reiser rundt til marinaene!
Jeg vil med dette på det sterkeste anbefale Rogaland Lystbåtservice A/S og Steyr. Det står for pålitelighet , kvalitet, servicevilje og en innsatsvilje som ikke jeg har sett før.

                  Jan Arvid Johansen
                  91 54 68 13

Bom på franske båter

I marsutgaven av Båtmagasinet på side 73 ble det byttet om bilder, slik at tekst og bilde ikke ”hang i hop”. Teksten beskrev franske Ombrine, men bildet viste Antares 710, en båt som omtales i dette nummer på side 30. Her ser du Ombrine 960, en hardtopbåt fra Beneteau som importeres av Aliboats A/S i Arendal.
RED.

En varmende opplevelse

Vi vil gjerne dele en fin opplevelse med andre lesere av Båtmagasinet. På vår første feriedag i fjor streiket vårt nyinnkjøpte varmeapparat i vår Riviera 925 og gradestokken viste 6 grader. Ved ankomst Bergen kontaktet vi leverandøren av varmeren, Kjell Evensen ved Termomarin AS i Sandefjord. Han var veldig hyggelig og tilbød seg å sende ny varmer med ekspresspost til en forretning i Bergen. Dette ble gjort og dagen etter ankom varmer med monteringsutstyr, og vi leverte den defekte varmeren inn til samme butikk uten at det kostet oss en krone.
Den «nye» varmeren virket perfekt selv om vi ikke fikk bruke den så mye da vi ferierte i den delen av Norge som hadde fineste sommer, nemlig på Vestlandet!
Så all honnør til Kjell Øyvind Evensen som fortsatt kan kundebehandling.

                          Gunnar Jellestad