utgave nr 1 2006

Test: Grandezza 31 OC

Publisert Sist oppdatert

TEST: Grandezza 31 0C

Med klare ambisjoner

Grandezza 31 OC er den først ut i en helt ny serie fra Finnmaster. Det er en vel gjennomarbeidet båt med gode sjøegenskaper, høy finish og bra bokomfort for en liten familie.

TEKST: LARS H. LINDÉN

Finske Finnmaster har lansert en ny storbåtserie som skal leve sitt eget liv, parallelt med Finnmaster-produktene. Grandezza-serien kommer til å omfatte daycruisere, walkaround-båter og HT-båter fra 23 fot og oppover. Samtlige modeller skal produseres i Østerbotten, Finlands svar på Sørlandet hva angår båtbyggertradisjoner.
Grandezza 31 OC er den første modellen i denne serien. OC står for Open Cabin, eller på godt norsk en båt med romslig utendørs salong og hard-top. Under et par dagers testkjøring i Bohuslän ble vi godt kjent med den nye 31-foteren, som på de fleste områder innfrir forventningene. Båten har elegante linjer i skrog og overbygg. Både navn og design leder tankene mot Italia, men hele konseptet er utviklet og bygget i Finland. Nylig lanserte produsenten også en åpen DC-versjon på det samme skroget. Begge modellene har et sandwich-skrog med divinycell som distansemateriale. Det gir minimal kondens og maksimal bokomfort i vårt nordiske klima.

Byssa

På babord side i salongen ligger hovedbyssa. Arbeidshøyden er 90 cm ved benken og støhøyden er 190 cm mellom dørk og dekk. Hele denne seksjonen er meget elegant utformet med mye avsettingsplass, et dieseldrevet keramisk kokeapparat, en stor oppvaskkum, et 65-liters kjøleskap og et koøye som kan åpnes. Rundt alt dette er det mengder av praktiske skap og skuffer. Her fins til og med et skap med plass til en støvsuger og en smart plass til søppeldunken. Bra!

Under dekk

Fra salongen og ut på uteplassen passerer man en stor og robust skyvedør med en noe trang åpning. Den er kun 48 cm bred, men burde snarere vært 5-10 cm bredere for å få en smidigere gjennomgang.
Innvendig har man satset på store og komfortable sosiale løsninger. Dels i den fremre salongen under fordekket, men også på den store uteplassen. Begge steder er det bysse og store sittegrupper. Det er få køyeplasser om bord, men de er til gjengjeld komfortable.
I salongen er det to separate køyer på 205 cm hver i den fremre delen, og en dobbelkøye på 120x200 cm i en separat lugar under førerplassen. Her er det også et hengeskap og en liten sittebenk.
Salongen har innredning i lakkert kirsebærtre. U-sofaen har tykke og gode puter og bra ryggstøtte. Lyssettingen i salongen er meget bra, med en mengde spoter i taket samt små lampetter. Minst fem personer kan sitte komfortabelt rundt det nedsenkbare salongbordet. Langs skrogsidene er det koøyer som kan åpnes, og i taket er det en stor, rundt dekksluke med myggnett. Oppunder dekk er det lange stuverom som er oppdelt i seksjoner. Disse har låsbare luker. En meget praktisk løsning.

Toalettet

Mellom salongen og lugaren ligger toalettrommet på styrbord side. Nesten hele toalettrommet består av ên enhet i plast, og er lett å holde rent og praktisk når det skvetter fra dusjen. Et forheng rundt dusjen og noe bedre ventilasjon ville vært på sin plass. Med tanke på at båten er en relativt liten 31-foter, er det er rikelig med stuveplass i hjerterommet, både oppunder dekk og i benken. Rommet har et koøye som kan åpnes, men en elektrisk vifte ville vært et bra supplement. Det kunne også vært noe mer elektrisk belysning i rommet. Ståhøyden er på gode 185 cm.

Uteplassen

Uteplassen, som delvis ligger under hardtopen, er sosial og veldisponert. Langs babord side er det ytterligere en bysse, eller en såkalt wetbar. Her er det en spritdrevet kokeapparat og oppvaskkum nedfelt i en elegant benk som følger skrogsiden. Denne byr på mye stuveplass bak tre dører. I et av skapene sitter samtlige hovedstrømbrytere. Under passasjersetet på babord side er det dessuten plass til et ekstra kjøleskap. Arbeidshøyden ved den utvendige bysseseksjonen er 76 cm og ståhøyden under hardtopen er ca 195 cm.
På motsatt side har båten en stor og komfortabel U-formet sofa med bord som kan heves og senkes. Også her sitter fem personer komfortabelt, og sofaen kan dessuten konverteres til en køye. Deler av denne sofagruppen kan felles bakover, og dermed gi tilgang til et veldisponert motorrom.
Dekket, som kun består av dollbord og et lite fordekk, er begrenset til fordel for den store overbygningen. Dette er på godt og vondt. Vi savnet bedre håndrekker når man skal ta seg fra uteplassen og opp på dollbordene. Særlig med kalesjen montert er det vanskelig ta seg ombord. En noe kraftigere rekke langs fordekket hadde også vært en fordel.

Førerplassen

Førerplassen har et dobbeltsete med en oppvippbar frontpute. To elektriske luker i taket sørger for at man får inn mye lys og god ventilasjon. Takket være takluken over førerplassen er det også mulig å kjøre båten stående. Til venstre for rattet er det plass til en plotter på en vinklet flate. Motorspak, motorinstrumenter, trimfunksjoner og strømbrytere sitter på rett plass. I skottet mot skrogsiden har man felt inn et oversiktlig sikringspanel. Her fins både 12-voltsuttak og koppholdere.

Sjøegenskaper

Det velutformede førermiljøet er en av forklaringene på at denne 31-foteren på 4,4 tonn er meget lettkjørt - om man sitter eller står. Skroget er ganske smalt til å være en 31-foter, og under vannlinjen skjuler det seg en relativt skarp V-bunn. Det er to kvaliteter som ofte gir gode sjøegenskaper - også i dette tilfellet. Ute på Kosterfjorden utenfor Strømstad rullet det grov sjø inn fra havet, og her fikk båten vise hva den duger til. Som alle V-bunnede og smale båter legger den seg noe over på siden ved fullfart, men det er lett å justere med trimflapsene. Sikten er fullt godkjent gjennom hele fartsregisteret. Med den nesten 300 hk sterke Volvo Penta-dieselen og duoprop-drev når båten raskt toppfarten på 34 knop. Toppturtallet havner på 3.500 o/min. Drar man av ca 500 omdreininger havner man på en behagelig marsjfart på rundt 27 knop og får et støynivå på 80 dBA, som er meget bra. Det laveste forbruket på denne båten får man ved ca 3.000 o/min. Da ligger forbruket på ca 1,6 liter per nautisk mil. Grandezza 31 OC kan også utstyres med en Volvo Penta D6-350 som yter 337 hk på propelleakselen. En slik installasjon vil gi noe raskere aksellerasjon og en fartsøkning på 3-4 knop.

Motor/teknisk

Til tross for en stor seksylindret dieselmotor, er det bra med plass på begge sider av motoren. Batteriene, som sitter samlet på styrbord side, krever en del plass, men på babord side er det god stuveplass. Motorrommet er godt ventilert med store luftinntak. Takket være faste og rene dørkflater er motorrommet meget servicevennlig, og alle installasjoner er oversiktlig organisert og lett tilgjengelige.
Motorrommet er standardutrustet med en automatisk brannslukker. Forenom motorrommet er det et teknisk rom med adkomst gjennom en stor luke i dørken. Her har man samlet alle tanker, pumper, varmtvannsbereder og defrostervifte. Dette gjør det enkelt å feilsøke. Dessuten er det en del stuveplass i rommet.

Konklusjon

Grandezza 31 OC er en meget veldisponert daycruiser med moderne og tøft design. Den virker godt sammenskrudd og finishen er høy. Her får et par eller en liten familie mye båt for pengene.

Data Grandezza 31 OC

Lengde:9,35 meter
Bredde:3,10 meter
Dyptgående:1,30 meter
Tørrvekt:4.400 kg
Drivstoff:400 liter
Maks antall personer:8 personer
CE-kategori:B
Motor:Volvo Penta D6-310 med DPH-drev, 298 hk
Pris standard båt:1.529.000 kroner inkl. avgifter
Pris testet båt:
Ytterligere opplysninger:Yamaha Motor Scandinavia, telefon 64 97 94 00 www.yamaha-motor-scandinavia.com

Støy og fart

Målingene ble foretatt med to personer om bord og halv dieseltank. Støyen er målt ved førerplass. Farten er målt med GPS. Båten var utrustet med en G5 propell.

Omdr./min.Fart i knopForbruk i liter/nmStøy i dBA
350034,11,9182
320030,01,6381
290025,41,5780
260021,51,6579
230015,32,0978