utgave nr 11 2004

Test: Barracuda 1100 Olympic

Publisert Sist oppdatert

Test: Barracuda 1100 Olympic

Som en fisk i sjøen

Flaggskipet til Dancer Holding utenfor Haugesund er for mange en ukjent godbit. En bomaskin av dimensjoner, med knallgode sjøegenskaper og mye plass. Vi savnet bare noen få detaljer.

TEKST: ATLE KNUTSEN

Barracuda 1100 Olympic er et velkjent innslag i båthavnene på Vestlandet. Modellen ble lansert allerede i 1996, og siden den gang er det produsert rundt 50 båter. Konstruktør og båtprodusent Helge Hagas filosofi var at båten skulle kunne gå lett med en motor, den skulle ha eget dusjavlukke og en stor salong som sosial samlingsplass, samt gode separate køyeplasser.
Toppmodellen fra Dancer Holding er en real hytte på sjøen, med imponerende sjøegenskaper.

På dekk

Designmessig er 1100 Olympic en ganske tradisjonell bakveggbåt med en liten flybridge og åpent akterdekk. I akterspeilet er det gjennomgang via en port til badeplattformen. Porten slår utover og stenges med et enkelt låsebeslag. Selve badeplattformen er svært trang, og mye av plassen okkuperes av en kraftig badestige og to fenderholdere. En dreggkasse er nedfelt i dekket. Badeplattformen er allerede utvidet med 45 cm, noe som bedrer muligheten til å ta seg i land via plattformen. Det er positivt at båten er forsynt med en fenderlist rundt plattformen og et stykke forover langs skroget i vannlinjen.
Akterdekket måler 2,50 x 1,80 meter og gir grei plass til et lite bord og fire stoler. Under flybridgedekket, som fortsetter et stykke utover uteplassen, er det montert to lamper. En ganske bratt leider fører opp til flybridge. Åpningen i dekket kan stenges med en solid luke med fire terser. Nede ved dørken er det montert ett skap med adkomst til hovedstrømbryter, plass til tauverk m.v. På styrbordsiden er det også to små stuverom, hånddusj og en dyse for varmeren. Betjeningen til de manuelle lensepumpene er montert på skottet nede ved dørken. Disse burde vært montert noe høyere for å forenkle betjeningen av dem.
Adkomsten til dollbordene fra uteplassen er god. Kalesjen er en flerdelt historie som holdes i spenn av en bøyle som ligger permanent i overbygget. Kalesjen består av til sammen åtte lik, noe som gir mange åpningsmuligheter. Totalt er det seks solide kryssholt på dekk.

Flybridge

Barracuda 1100 Olympic er ikke alene om å ha en trang og grunn flybridge. Båten er ganske enkelt for liten til å kunne tilby en velfungernde flybridgeløsning, men som et soldekk med en utvendig styreposisjon er flybridgen grei nok. Vi reagerte negativt på at det er trangt mellom den brede tverrgående benken og overbygget. Rekka er også i laveste laget. Opphold på flybridgen betinger at man sitter. Selve styreposisjonen består av en enkel konsoll med litt tilfeldig plassering av motorinstrumenteringen. Man sitter lavt og rattet, som er av myk kvalitet, er for spinkelt til å holde seg i når man reiser seg. Her ssavnet vi et skikkelig gripehåndtak. Leideren opp til flybridgen er av det steile slaget som egner seg best for unge mennesker.
På akterdelen av flybridgen er det en romslig solseng, og over denne hvelver det seg en targabøyle med god plass til ettermontering av diverse utstyr. Båten har forskriftsmessig lanterneføring.

Førerposisjonen

Førermiljøet er viktig i en langturbåt som 1100 Olympic. Man skal sitte godt og bør ha alle nødvendige funksjoner innen rekkevidde. Dessuten bør man ha godt utsyn alle veier, og plotter, radar m.v. bør kunne brukes uanstrengt uten å forstyrre utsikten for øvrig.
Førerplassen i testbåten fungerte i hovedtrekk meget bra. Den har en bred og god førerstol med armlener som gir god sidestøtte. Rattet er litt lavt plassert og kunne med fordel hatt en tiltfunksjon. Oversikten over instrumenteringen er meget god, inkludert kompasset som er montert i siktlinjen. Motorspaken, i dette tilfellet en EDC-spak fra Volvo, sitter greit for hånden. Det samme gjelder for flapsbryterne og panelet til baugtruster.
Vi båtfolk putter stadig mer navigasjonsutstyr og skjermer om bord i båtene våre. Bedre plass til plotter, radar m.v. bør derfor stå høyt på prioriteringslisten til Barracuda. Rett nok er det avsatt plass til en plotter til venstre for rattet, men kun for en mindre plotter.
Mot skottet ved førerplassen er det montert en smart liten hylle med plass mobil m.v., men også passer, penner og loggbok. Sidevinduet kan åpnes, men er et kompromiss midt mellom førerplassen og byssa. Vi kunne tenkt oss et separat vindu begge steder, særlig siden man ønsker å kommunisere med fordekket via vinduet ved førerplassen.
Under den opphøyde dørken ved førerplassen er det et stort stuverom, og i akterkant av instrumentkonsollen er det god adkomst til et elektrisk hovedpanel. Her er det også montert en brannslukker i en nisje.
Man har god sikt fra førerplassen under alle forhold. Det er montert tre vindusviskere på parallellarmer på de store frontrutene. Disse fungerte greit, men vi ser ikke bort fra at effekten kunne vært enda bedre om viskerne hadde vært hengende.

Salong

Barracuda 1100 Olympic har voluminøs dekkssalong med ståhøyde på hele 1,95 cm. Polstring og trearbeider er bra, men ikke overdådig utført. Interiøret har en tradisjonell planløsning, med en langstrakt U-sofa på babord side. Båten kan også fås med vendbart passasjersete. Salongen har to bord, det ene med barskap, det andre med et åpent stuverom. Det er god plass til seks personer ved bordene. Også på denne siden av salongen er det et sidevindu som kan åpnes. I tillegg er de to mekaniske ventilatorer i taket. Salongen kan ikke konverteres til køye.
Det er montert en leselampe i tilknytning til sittegruppen, pluss to lamper i taket forut, noe vi synes er i snaueste laget.

Byssa

Byssa befinner seg vis-a-vis salongen, på styrbord side. Den er romslig, har en arbeidshøyde på gode 85 cm, og rikelig med avsettingsplass. Kjøleskapet er montert under førersitteplassen, hvor førerstolen kan vippes frem slik at man får en avlastningsbenk også der. Benken rommer et rikelig antall skuffer og skap, stålkum med ettgreps armatur og egen dispenser til oppvaskmiddel (!). Byssa er kun belyst av en leselampe på skottet. Vi kunne iallfall ønsket oss ett lysstoffrør i tillegg. Mellom skottet og benken er det en langsgående hylle med plass til glass m.v. Kokeapparatet er montert på tvers aktenfor førerplassen. En litt uvanlig løsning. Skulle vi ha valgt selv, ville vi ha montert det i lengderetningen slik at man slipper å strekke seg over en varm plate. Oppunder taket er det monterte en tørkerullholder. Man blir alltid glad for å se at noen har tenkt på det. Vi savnet 220 volt og 12 volt uttak i byssa. Det er montert et 220 volt uttak nede ved dørken, men det er ikke tilstrekkelig til en vannkoker eller lignende. Nede ved dørken er det også montert to varmedyser (en til varmer og en til defroster).

Stikkøye

Tre trinn med solide rekker langs skottet fører ned under dekk. Til styrbord ligger toalettet, forut hovedlugaren og til babord en stor stikklugar. I mellomgangen er det blant annet plass til å henge fra seg jakker og redningsvester. Det er også montert en brannslukker her. Også her i mellomgangen savnet vi belysning.
Stikklugaren til babord er gedigen. Man kommer først inn i et stort omkledningsrom. Her er det en liten bokhylle, knaggrekke og et åpent hengeskap med forheng. Lugaren er delt i to. Den fremre avdelingen med en liten dobbelkøye tverrskips, og den aktre med en enkelkøye langskips. Igjen er det knapt med belysning - kun en lampe i omkledningsrommet og en i taket ved hver av køyene. For øvrig er lugaren forsynt med to koøyer, hvorav ett kan åpnes.

Hovedlugar

Hovedlugaren forut er lys og trivelig innredet med mye stuveplass. Den har en skråstilt dobbeltkøye mot styrbord. På babord side, rett innenfor døren, er det en liten benk som man kan sette baken nedpå når man tar på seg sokkene.
Det er ganske rikelig med stuveplass her nede, med et åpent hengeskap med forheng mot stikklugaren på babord side. Det har en avsettingshylle på toppen, og tilsvarende fins bak ryggen på benken. I selve benken er det et romslig stuverom, og under køyen er det også et skap med god plass.
Koøyene kan ikke åpnes, men det er to mekaniske luftinger pluss en stor takluke som åpnes i akterkant. Foruten den naturlige belysningen, er det montert en leselampe på akterskottet, og to på skottet mot forpiggen. Via køyebunnen er det god adkomst til baugpropellen.

Toalett

Baderomsløsningen i båten skiller seg litt ut fra mengden. For det første er det godt med plass her, og en ståhøyde på drøye 1,80 cm. Det elektriske Jabsco-toalettet er montert i langskipsretningen, og her sitter man bra. Man har grei tilgang til toalettrullholderen, selv om denne er montert bak deg når du sitter. Speilet er stort nok til en barbering, men dessverre er den eneste lampen som fins i rommet montert slik at det lyser i bakhodet når man skal se seg speilet. Pluss i boken for stålvask med ettgrepsarmatur. Det er brukbart med skapplass i benken, og rommet er godt forsynt med knagger, men ikke med 220 volt som standard.
En egen dusjavdeling med forheng er en smart løsning som gir mindre søl, og gjør det mulig å benytte toalettet rett etter en kroppsvask. Dusjavdelingen er forholdsvis smal, og hånddusjen må opereres med hånda. Vi kunne tenkt oss en egen holder til dusjhodet.
Baderommet er luftet med en mekanisk ventilator og et koøye som kan åpnes. I tillegg er rommet forsynt med en varmedyse.

Sjøegenskaper

Barracudaen imponerer stort i sjøen. Testdagen hadde vi 15-16 sekundmeter vind i ytre Oslofjord og 2-3 meter høy sjø. Vi holdt fint 16 knop under disse forholdene, med forskipet trimmet godt ned. Overgangen mellom chine og undervannsskrog har en spesiell kurvatur som fører mest mulig av vannstrømmen akterover og ikke ut til sidene. I kombinasjon med en V-bunn som går fra litt over 40 grader og ned til 20 grader ved akterspeilet, blir gangegenskapene meget gode. Skroget begynner å slippe vannet allerede ved 11-12 knop og har en svært moderat planingsterskel. Lav tankplassering i senterlinjen bidrar dessuten til god stabilitet.

Motor/teknisk

Man kommer til motorrommet via to store luker i akterdekket. Karmene rundt lukene er godt drenert. Med en singel Volvo Penta KAD 300 får man rikelig med plass til overs. Adkomsten til ulike servicepunkter er forbilledlig. Rommet er opplyst av en lampe.
I vår testbåt satt det et Racor-filter (drivstoffilter med vannutskiller) med inspeksjonsglass. En veldig praktisk innretning, men ifølge CE-reglene skal filtere med inspeksjonsglass monteres utenfor motorrommet. Dette er endret på årets modeller.
På babord side er det en gedigen batteribank på fire 115 ah, ett til start og tre til forbruk, og en 20 Amp lader. Startbatteriet kan skilles ut med en manuell batterivender. På styrbord side er det en stor nisje med stuveplass til ulikt utstyr.
Alle kraner m.v. er lett tilgjenglig og godt merket. Foruten det romslige motorrommet, ligger det et stort teknisk rom forenom tverrskottet. En luke stor nok for en godt voksen mann fører inn hit på styrbord side. Her har man tilgang til varmer, septiktank med ejektorsystem, dieseltank, varmtvannsbereder m.v. Rommet er opplyst med en lampe, foruten et koøye. Alle overflater er skikkelig behandlet og har fin finish også her inne. Det elektriske anlegget er stripset opp og henger skikkelig. Alle skroggjennomføringer har doble slangeklemmer. Motorrommet er forsynt med vannstandsalarm som standard, to manuelle pumper og en elektrisk lensepumpe med ekstra slange.
Vi savner en stige ned i det dype motorrommet.

Fart og støy

Målingene ble foretatt med ferielastet båt, halv dieseltank, full vanntank og to mann om bord. Støyverdiene er meget lave. I kombinasjon med en godt sammenskrudd og kompakt båt gir det trivelige forhold om bord. Motoren, en Volvo Penta KAD 300, hadde ingen problemer med å skyve båten opp i plan, og marsjfarten på rundt 23 knop med fullastet båt er bra.

Tekniske data - Barracuda 1100 Olympic


Konklusjon

Omdr./min.Fart i knopStøy i dBA
4.00028,078,5
3.50023,573,6
3.00017,172,4
2.50010,973,0
2.0008,265,6
1.5006,664,4
1.0004,959,6
Tomgang2,755,5

Barracuda 1100 Olympic utmerker seg med fremragende sjøegenskaper og høy bokomfort. Alt i alt et meget trivelig bekjentskap. Kun flybridgeløsningen og litt trangt separat dusjrom trekker ned. Dessuten savnet vi flere lamper.

Lengde:10,86 meter (LOA)
Bredde:3,42 meter
Dyptgående:0,85 meter
Drivstoff:510 liter
Ferskvann:205 liter
Varmtvann:40 liter
Septik:125 liter
Vekt tørr båt:Ca 4.800 kg
CE-kategori:C
Motor:Fra Volvo Penta KAD 44 (243 hk) til D6 350 (340 hk), eller dobbelinstallsjon.
Motor i tesbåt:Volvo Penta KAD 300
Pris standard båt:Kr. 1.550.000,- med KAD 44
Pris testbåt:Ca kr, 1.650.000,-
Mer informasjon:Dancer Holding, 5574 Skjold, tlf 52 76 20 33, internett: www.barracudaboat.no
Powered by Labrador CMS