utgave nr 1 2007

Prøvekjøring: Coronet 240 DC

Publisert Sist oppdatert

Prøvekjøring: Coronet 240 DC



Gammmelt nytt




En gammel nyhet; Etter snart 15 år pause dukker det nå opp en helt ny serie av de kjente danske Coronet- båtene igjen.


Tekst og foto: Ulf Wesley Johnsen

Det er det Tuco Yacht Værft i Fåborg, som bygger Aluguard og større yachts, som har sikret seg rettighetene og formene til Coronet. Båtmagasinet testet den første i serien, Coronet 240 DC, i frisk bris i farvannet utenfor Fåborg på Fyn. Båten er god for 40 knop. En findaycruiser, men litt for trang til feriekos. Snart kommer en helt ny 28 Fly og en 35 DC fra fabrikken. Der blir det plass til hele familien på tur.

Herlig kjøremaskin
Etter noen timer til sjøs kan vi fastslå at den nye Coronet 240 DC, med det kjente underskrog fra ”forna dar”, er lettkjørt og hurtig. Med det solide stringersystem innebygget i bunnen og en relativt dyp V-bunn, skjærer båten godt gjennom sjøen. Båten er smal, 2,44 m, og veier kun 1990 kg. Selv med beskjedne 225 hk til rådighet fra en Volvo Penta D4 med DPH-drev, bruker båten knappe 14 sekunder fra vi skyver jernet i bunn. Vi måler 41 knop med to mann ombord.
Med en D6 på 298 hk vil båten klare over 45 knop.

Førerplassen
Man sitter godt i et tilnærmet bøttesete montert på sokkel om styrbord. Den gir god støtte i rygg og sider, men burde vært todelt, så vi også kunne kjøre stående.
Passasjersetet i le og aktersofaen er i gyllent kunstskinn. Dørken er i teak, men i to plan med en fordypning for bedre ståhøyde når kalesjen er i bruk. Man sitter høyt og med godt utsyn gjennom herdede vinduer montert i en bred aluminiumsprofil. Disse runder fint av og er vinklet slik at det meste av sjøsprøyt og regn preller av. Solide viskere klarer resten. Et lite sportsratt hviler godt i hånden og passer til båten. Den har potens og det bør vises.
Instrumenteringen er såre enkel. Her er akkurat det man behøver. Praktisk og greit montert på et oversiktlig vinklet panel i flott mørkebrunt tre.
Motorspaken er montert på sideskottet og sitter der den skal. En godt fotbrett i tre til å hvile beina på er også på plass.

Grei cockpit
Uteplassen i denne åpne daycruiseren er helt ok. Mellom de to setene foran og akterbenken har man noen kvadratmeter til rådighet. På benken kan det sitte fire voksne uten å bli uvenner. Med ryggen nede får man en helt ok solseng, eller køye ute under kalesjen om man vil. Et bord kan monteres på sokkel på akterdekk, og setene dreies rundt så man kan spise ute.
Bak sofaryggen er det et dypt stuverom i hele båtens bredde med plass til utstyr og bagasje. Bak dette nok et rom med to luker, hvor kalesjen ligger tørt og beskyttet mot vær og vind. Det er også god stuveplass ute i skrogsidene, markert med gyllent skinn, med åpninger uten dører.

En brutalt framovervendt targabøjle, litt vel firkantet etter vår smak, skal gi båten det ønskede fartspreg. Den er høy nok til at man får ståhøyde med kalesjen på plass. Et absolutt pluss. Man savner en port for utgang til badeplattformen. Denne er smal og montert slik at den kan skrues av hvis den bliver skadet. En badestige på babord side er standard, men ferskvannsdusj er ekstrautstyr.

Liten salong
Båtens salong skjuler seg bag en dobbel skyvedør i akryl. Det er naturligvis begrenset hvor mye plass en får i salongen på denne båten. Den er smal og lav, og da kniper det litt med plassen under fordekket. Likevel har man fått plass til en lekker skinnsofa der fem voksne sitter godt med rimelig avstand til ruffen. Sofaen kan lett gjøres om til en god dobbelkøye. Et godt bord på sokkel, men uten slingrekanter, er montert på sokkel og kan senkes. Det er god stuveplass under sofaen og teppe på dørken.
Salongen er lys og vennlig med god belysning og rikelig med dagslys inn fra den firkantede luka til fordekket. Videre kommer det lys og luft inn fra åpningen til cockpit, der man om babord har valgt å montere en liten bysse for enkel matlagning ombord. Arbeidsbenken er høy nok og i lekker gorian, og byr på kokebluss, kjøleskap, v/k vann og oppvaskkum, samt flere skaper.
Om styrbord er det blitt plass til et mini-wc. Er man storvokst, skal man nok helst ta buksa av før man prøver lykken. Ståhøyden er meget beskjeden, men for småfolk og unger er det helt ok.
Skrog og utstyr
Tuco Yacht Værft har valgt nye og friske farger på den fremtidige serie av Coronet-båter.
Båtmagasinets testbåt var hvit med brede og smale markeringer i knallrødt. Pulpitten er høy og solid, men vi savnet åpning helt fremme i baugen for grei adgang til fjell og brygge, når man kjører inn med snuten først. Det er gode pullerter og godkjent lantereutstyr ombord. Flaggholder og slepekrok på hekken hører med, det samme gjør en liten ankerbrønn på fordekk.

Stort motorrom
Den beskjedne størrelsen på Volvo Pentas D4 gjør at det er rikelig med plass til bagasje og utstyr når man løfter opp luken til motorrommet akter. Her vil et par skilleskott kunne gi 3-400 liter ekstra plass. Likevel er det høyde og drøyde nok til både inspeksjon, service og ettersyn av motoren.
Motorrommet er godt ventilert med gode luftinntak på begge sider. Automatisk brannslukker og øvrige tekniske installasjoner er godt organisert. Man kommer greit til det meste inkl. pumper og tanker.
Alt i alt er nye Coronet 240 DC et hyggelig bekjentskap. Den kjører virkelig godt, den er god for 40 knop og egner seg absolutt for raske turer til og fra hytta eller ut i skjærgården i all slags vær. For denne båten er virkelig sjøsterk. Prisen er til å leve med. Båtens farger er friske, og de lekre skinnsetene et pluss. Men manglende port til badeplattform og pulpitt uten åpning på fordekk trekker ned. Det gjør også et for lite wc.

Konklusjon:

Alt i alt er nye coronet 240 DC et hyggeli bekjentskap. Den er god i sjøen, klarer 40 knop og egner seg absolutt for raske turer til og fra hytta eller ut i skjærgården i all slags vær. For denne båten er virklig sjøsterk. Båtens farger er friske, og de lekre skinnsetene et pluss. Men manglende port til badeplattform og pulpit uten åpning på fordekk trekker ned. Det gjør også et for lite wc.

DATA: CORONET 24 DC


Lengde: 7.20 meterBredde: 2.44 meterDyptgående: 0. 98 meterTørrrvekt: 1. 990 kgDrivstoff: 245 literFerskvann: 45 literMaks antall personer: 6 personerCE-kategori: BMotor: Volvo Penta D4, DPH EVC, diesel, 225 hkPris: DKR: 749.000.- inkl. mva:Opplysninger; Produsent: Tuco Yacht Værft ApS, Fåborg, Danmark. Tlf. 0045 7020 3898 E-mail: [email protected]www.tuco.dk

Powered by Labrador CMS