Førsteinntrykket: Clipper 40 Sedan

Sindig og solid

Clipper 40 Sedan slo våre fordommer mot kinesiske båter til marken. Dette er en klassisk, saktegående trawler med høy komfort og fartøyfølelse – bygget i Kina for australske Clipper Motor Yachts. Ikke minst er den svært rimelig i forhold til konkurrentene.

Publisert Sist oppdatert

Etter noen tester av båter bygd i Kina, skal det innrømmes at vi er blitt litt betenkt. En testtur med Trawleren Clipper 40 Sedan til Røvær bidro til å nyansere vårt bilde betrakelig. Den beste Kinabygde båten vi har vært om bord i så langt. I motsetning til en del andre kinaprosjekter, er da også Clipper Motor Yachts et velrennomert selskap som har drevet sin virksomhet fra Australia i over 30 år, men med produksjonsanlegg i Kina.Vår Clipper 40 Sedan hadde et deplasementsskrog som har en behagelig marsjfart rundt 9 knop, og en stressende toppfart på drøye 13. Da begynner den å grave seg godt ned sjøen og støynivået blir plagsomt, og forteller at avstanden til konkurrerende merker som Grand Banks fortsatt er betydelig. Men så snakker vi om en betydelig prisforskjell – det vil si at Clipperen vil koste omtrent halvparten av den kommende Grand Banks 41 Heritage EU med Zeus-drev.

Vi prøvde båten på Sletta mellom Røvær og Haugesund, og kunne bare konstatere at den har deplasementssbåtens avslappende, rolige ganglag og takler både akterlig og sideveis sjø på en tillitvekkende måte. Båten er svært lettmanøvrert i havn.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER