utgave nr 9 2008

Førsteinntrykket: Clipper 40 Sedan

Publisert Sist oppdatert

Førsteinntrykket: Clipper 40 Sedan


Sindig og solid


Clipper 40 Sedan slo våre fordommer mot kinesiske båter til marken. Dette er en klassisk, saktegående trawler med høy komfort og fartøyfølelse – bygget i Kina for australske Clipper Motor Yachts. Ikke minst er den svært rimelig i forhold til konkurrentene.


TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Etter noen tester av båter bygd i Kina, skal det innrømmes at vi er blitt litt betenkt. En testtur med Trawleren Clipper 40 Sedan til Røvær bidro til å nyansere vårt bilde betrakelig. Den beste Kinabygde båten vi har vært om bord i så langt. I motsetning til en del andre kinaprosjekter, er da også Clipper Motor Yachts et velrennomert selskap som har drevet sin virksomhet fra Australia i over 30 år, men med produksjonsanlegg i Kina.
Vår Clipper 40 Sedan hadde et deplasementsskrog som har en behagelig marsjfart rundt 9 knop, og en stressende toppfart på drøye 13. Da begynner den å grave seg godt ned sjøen og støynivået blir plagsomt, og forteller at avstanden til konkurrerende merker som Grand Banks fortsatt er betydelig. Men så snakker vi om en betydelig prisforskjell – det vil si at Clipperen vil koste omtrent halvparten av den kommende Grand Banks 41 Heritage EU med Zeus-drev.
Vi prøvde båten på Sletta mellom Røvær og Haugesund, og kunne bare konstatere at den har deplasementssbåtens avslappende, rolige ganglag og takler både akterlig og sideveis sjø på en tillitvekkende måte. Båten er svært lettmanøvrert i havn.
Massiv
Båten har et massivt, klassisk trawler-design med walkaround-løsning og en ryddig flybridge. Den har en midtmontert førerplass med god plass til utstyr. Plassen oversiktlig organisert, og skipperen har en solid og komfortabel førerstol. Flybridgen har i praksis danseplass, foruten masse stuveplass i solide, faste benker. Båtene kan også utrustes med en stor bysseseksjon på øverste dekk med rikelig med plass for kokkelering. Lengst akter er det god plass til en liten jolle eller RIB. Her er mulighet til å montere en løftekran, mens mesanmast med bom og kran er standard.
Under dekk
I hovedlugaren forut merket vi oss at trearbeidene i den massive innredningen holder høy kvalitet. Lugaren har en klassisk layout, og er ryddig lugar organisert rundt en stor dobbelkøye. Her er bra med skapplass i form av to hengeskap med belysning i og fire store skuffer under køya. Her er også praktiske hyller med slingrekanter som kan fjernes. Både dekksluken og koøyene er felt inn rustfrie stålrammer.
På styrbord side er det et romslig toalettrom med separat dusjavdeling. Komponentene som er brukt, armaturer osv., er i solid kvalitet. Bak speilet i dusjavdelingen har man tilgang til det elektriske bak førerposisjonen, som er ryddig og bra organisert.
Toalettrommet er komplett utstyret med bra håndkleholdere, en fin vask, dobørste osv. Her er også godt med hylleplass og rikelig med 220 volts uttak. Belysningen er upåklagelig i form av downlights.
Så har vi en separat gjestelugar på babord side. Både overkøyen og underkøyen er så romslige at man strengt talt kan ligge to personer i hver køye. Lugaren er godt belyst og har stor stuveplass i et romslig hengeskap og to skuffer under køya.
Brannfelle
Den daglige adkomsten til motorrommet går gjennom nedgangstrappen til lugaravdelingen. Her finner vi hovedmotoren – en Cummins på 5,9 liter - som gjør jobben i denne båten på en veldig grei måte. Den står svært lett tilgjengelig midt i det store motorrommet. Alt av stengekraner osv. er lett tilgjengelig, og man har suverene servicemuligheter. Mot skroget på hver side av motoren er tankene plassert med mannlokk og gode rengjøringsmuligheter. Det er aluminiumsdørk med antisklimønster i hele motorrommet. Motoren er forsynt med et stort og lett tilgjengelig sjøvannsfilter og dieselfiltere. Belysningen er meget bra.
Det eneste minuset vi fant i motorrommet – og det var ikke lite – var et peilerør i plast på begge tankene. Dette vil være en katastrofe ved brann, og er ikke ihht til CE-kravene. Dette bør importøren sørge for å utbedre både på allerede importere, og båter som skal importeres i fremtiden.
Vår testbåt var utstyrt med en stillegående 7 kW 220 Volt Onan generator, som var lett tilgjenglig. Rent teknisk ser man at Clipperen ligger lysår bak dyrere, konkurrerende merker – men igjen, prisen taler sitt språk, og man får utvilsomt mye båt for pengene likevel.
Massiv dekksalong
Det er dekksalongen som, foruten flybridgen, er det store sosiale samlingspunktet i båten. Her er det en innholdsrik og bra bysse på babord side vis-á-vis førerplassen hvor kokken står i midten og har full kontroll. Her er mye avsettingsplass og en dyp vask med avrenningsflate og bra armatur. Vi savnet mer plass til tørrvarer og den slags. Båten er basert på 220 volt, og har derfor stekeovn og koketopp som går på 220 volt. Ventilasjonen i hele salongen er meget bra.
Førerplassen er en klassisk trawlerløsning, i stor grad basert på at man står og styrer. Med solid dør ut på sidedekket har man full kontroll, og kan uten bekymring håndtere båten alene. Førerkonsollen er relativt høy, men alle funksjoner er greit montert og lett tilgjengelig. Selv om posisjonen er basert på at man står og kjører, synes vi setet var i korteste laget, og ryggen altfor rettvinklet til at vi kunne finne en god sittestilling. Med 9 knops marsjfart vil man antakelig føle trang til å hvile baken fra tid til annen.
Produsenten tilbyr flere valgfrie innredningsløsninger i salongen. Vår testbåt hadde en U-salong på babord side som var komfortabel og stor. På styrbord side er det doble stoler med en benk i midten – og masse stuveplass. Det er rikelig med belysning i form av fire spoter i taket og lampetter på skottene. Vindusflatene er riktig store og gir panoramautsikt for alle om bord. Alle vinduene kan åpnes. I akterveggen er det en stor dør som leder ut på det store akterdekket, hvor det er rikelig med stuveplass i benkene og i den faste trappen opp til flybridge. Båten er sjømannsmessig utrustet med gedigne og velplasserte kryssholt og fortøyningsbeslag på dekk.

FAKTA:
Modellbetegnelse:Clipper 40 Sedan
CE-kategori:B
Produksjonsland:Kina
Lengde i meter:12,41
Bredde i meter:4,10
Dyptgående i meter:1,23
Vekt tørr båt i kg:10.000
Drivstoff i liter:1.140
Ferskvann i liter:760
Septik i liter:114
Antall køyeplasser:5
Motoreffekt fra-til i hk:
Motor testbåt:Cummins QSB
- Sylindervolum5,9 liter
- Antall sylindre6
- Effekt i hk (kw)230
Toppfart i test i knop:13
Støy ved toppturtall i dBA:80,1
Pris fra i kroner:2.700.000,-
Pris testbåt i kroner:3.125.000,-
Opplysninger:W-Yacht

Powered by Labrador CMS