utgave nr 9 2005
Prøvekjøring: Beneteau Flyer 12 og Antares 12
Prøvekjøring: Bènèteau Flyer 12 og Antares 12
Store søstre
Bènèteau Flyer 12 og Antares 12 er to velutstyrte 39 fots cruisere. Skroget er likt, men ulike overbygg og tekniske løsninger gjør dem likevel til to forskjellige båter.
TEKST: ULF WESLEY JOHNSEN
To helt nye franske cabincruisere, begge 39 fot store, blir nå bygget av Bènèteau. I Norge er verftet best kjent for seilbåter, men nå satser produsenten på en serie av større motorbåter.
Antares 12
Bènèteau Antares 12 med flybrigde har mest plass, selvom skrogene er identiske. Flyer 12 er den mest sportslige av de to. Utstyrt med Volvos nye IPS500 system var denne båten en drøm å ratte. Med utstyret rederens hjerte begjærer strekker prislappen på den dyreste seg opp mot 2,7 millioner kroner, ikke avskrekkende for båt og maskineri i denne klassen.
Herlig flybridge
Vi dro først ut fra Valencias store havn med Antares 12, båten med flybrigde. Vi fant oss godt til rette høyt til værs. Instrumentpanelet foran oss er velutstyrt, med alle nødvendige instrumenter like foran føreren.
En buet vindskjerm sørger for at vinden presses til siden og opp over oss i marsjfart på 24 knop. Førerposisjon er noe uvanlig plassert, aktenfor sittegruppen/solsengen. Det er god plass på flybridgen, der passasjerene kan sitte rundt bordet, eller sittegruppen kan slås ut til en romslig solseng.
En sjutrinns leider i stål og teak fører opp til luken i flybridgedørken. Luken er utført i plexiglass, og sterk nok til at man kan stå på den uten at det skjer ulykker.
Med hele fire meters bredde byr akterdekket på rikelig plass. Flybridgens overbygg byr på skygge og ly en meter utover akterdekket. Bènèteau har plassert en treseters benk til styrbord helt akter. Når denne løftes opp og trekkes fram får man en god solseng til rådighet.
Motorrom
Motorrommet under akterdekket åpnes elektrisk med et knappetrykk, og gassdempere holder luken oppe. Rommet er stort, langt ifra fylt av de to voksne Volvo Penta D6 på 370 hk hver. Her kan det nesten danses rundt motorene. Det er rikelig med plass til service, ettersyn og vedlikehold. Her nede er det tilgang til tanker, pumper og 4 x 115 Ah batterier. Alt montert i god orden. Det elektriske anlegget er sirlig ordnet. I forkant av motorrommet finner man et kjemperom med plass til utstyr og nesten en oppblåst gummibåt.
Akterdekket skilles fra hovedsalongen av sotede glassdører på skinner. Til styrbord finner vi førerplassen, med dobbeltsete for skipper og en passasjer. Man synker godt ned i ”sofaen”, men savner sidestøtte. Støtten i korsryggen er ok.
Utsikten gjennom de høye, tredelte frontvinduene er utmerket. Tre toarmede vindusviskere samt spyledyser tar seg av sjøsprøyt og regn. Føreren har full kontroll med alle båtens funksjoner fra førerplassen. Et stort utvalg av kontroller og knapper styrer for alt fra musikk/dvd/video til ankervinsj og motorluke. Det beste navigasjonsutstyret er på plass, og man føler seg ”safe at sea” ved rattet i Bènèteau 12 Antares.
Stor bysse
Bak førerplassen finner man en U-sofa med tykke puter i kremfarget skinn. Her er det uten videre plass til seks voksne rundt bordet.
Vis a vis kan stuerten svinge grytene. Byssa er stor, med alt hva man kan ønske seg av utstyr og hjelpemidler, inklusive mikrobølgeovn. Byssa strekker seg i nesten tre meters lengde. På akterdekket finner man også en liten seksjon hvor man for eksempel kan grille.
Arbeidshøyden er gode 88 cm begge steder. Salongen har full ståhøyde, god ventilasjon og rikelig med lys og luft. Blir det mørkt sørger små spots for nødvendig belysning av salongen og byssa. Teakdørk og tykke tepper er en selvfølge i en båt som denne.
To lugarer - to bad
Fra salongen fører en tretrinns trapp ned til båtens to lugarer. Helt forut finner vi en praktfull hovedlugar med en drøm av en dobbeltkøye. Man ligger høyt og flott, som Jeppe på Bjerget, på en 30 cm tykk madrass som hviler på to store skuffer til klær og sengetøy. Innredningen er lekkert utført i polert pæretre, og består i tillegg til køyen og skuffene av tilstrekkelig skapplass, en avkledningsbenk og masser av plass ute i skrogsidene. Regulerbare spots sørger for belysning, i tillegg lys og luft fra en stor luke mot fordekk samt ovale koøyer. Lugaren har sitt eget bad med dusjkabinett. Båtens andre lugar er plassert på styrbord side, midt i båten. Denne barne- eller gjestelugaren har også eget bad, og voksne madrassmål gjør at to voksne eller tre barn sover godt her. Et par ovale koøyer sørger for luft og lys.
Vår testbåt var utstyrt med en liten vaskemaskin, plassert bak salongtrappen.
Alt dekksutstyr er av god kvalitet. Det gjelder pullere, pulpit og radarmast, utført i solide rustfrie stålprofiler. Men som nordboer savner vi åpningen i pulpit helt forut for å gjøre ferdsel mellom båt og land mest mulig ubesværet. En i akterspeilet gir adkomst til den store badeplattformen. Under plattformens dørk finner vi romslige stuverom og en skjult badestige. Her finnes også en hånddusj med ferskvann.
Med sin store flybrigde synes Bènèteau Antares 12 godt i havnen. Men båten har harmoniske linjer og går med sitt moderate V-skrog mykt og fint i sjøen. En toppfart like under 30 knop passer godt til denne båten.
Flyer 12
Etter flere timer i Bènèteaus Antares 12 mønstret vi på tvillingen Flyer 12. Undervannsskroget er det samme som Antares, men designer Patrice Sarrazin har over vannlinjen satset på rene, sportslige linier på Flyer 12-utgaven. Vi synes båten er lekker og harmonisk i linjeføringen.
Vår testbåt var utstyrt med Volvos nye IPS500 drevsystem og to Volvo Penta D6 370. Drevene gjorde det til en lek å ratte båten i alle fartsområder. Vi målte en toppfart på 33.9 knop. Støyen i cockpit ved full rulle var 81 Db. Ved 20 knop falt den til 75. Det er akseptabelt.
Som Antares 12 har Flyer 12 også et stort akterdekk med masse plass og en benk til styrbord helt akter. På fordekket er det en stor solseng med god plass til tre solbadere. Dekksutstyret og badeplattformen er det samme som flybridgesøsteren.
Svalgang til sjøs
Flyer 12 har en stor lukket salong, med en kjempeluke over førerplass og U-sofaen. Man har valgt å føre coupe-overbygget akterover, utover akterdekket. Det gir en slags svalgang med skygge. Utsikten fra førerplassen i Flyer 12 er på topp.
Innredningen er den samme som i Antares 12, med den samme digre byssa og fine sittegruppen. Det samme gjelder under dekk. Men Flyer 12 har et enda større stuverom under akterdekket, en hyggelig bieffekt av at Volvos nye IPS-drev krever mindre plass i båten. Denne plassen kunne vært utnyttet til en ekstra lugar med to køyer.
Både Flyer 12 og Antares 12 er store, fine familiecruisere. Båtene ser ut til å være av meget god kvalitet, og har det utstyr og de egenskaper man forventer når rundt to og en halv million kroner skal skifte eier. Ca. pris i Norge for båtene, meget avhengig av utstyrspakke, vil ligge et sted mellom 2,3 – 2.7 millioner kroner.
Testresultater
Antares 12 Flybrigde:
Vekt: 10.340 kg inkl. 600 liter drivstoff, 320 liter ferskvann, 2 personer. Motor: Volvo LA D6 370 EVC 2x370 hk , 740 hk.
O/MINKNOP L/T Db(A)
1.000 6,7 3,5 69
1.500 8,8 8,0 75
2.000 11,6 19,0 76
2.500 17,2 30,0 76.3
3.000 22,9 43,0 78.2
3.250 25,9 52,0 81
MAX 29,6 75,0 83
Flyer 12 Sport-Coupe:
Vekt: 13.166 kg inkl. 1.200 liter drivstoff, 320 liter ferskvann,
8 personer 900 kg, ekstra 900 kg.
Motor: Volvo D6 370 EVC 2x 370 CV IPS, 740 hk.
O/MIN KNOP L/T Db(A)
1.500 9,1 12,5 66
2.000 11,9 25,0 72
2.500 19,2 39,0 75
3.000 28,0 50,0 77
3.250 31,0 65,0 78
MAX 33,9 75,0 81
DATA:BÈNÈTEAU ANTARES 12BÈNÈTEAU FLYER 12
Lengde:11,98 m11.98 m
Bredde:3,99 m3.99 m
Vekt:9.500 kg9.200 kg
Dyptgående: 1,12 m1,16 m
Diesel:1.200 l1.200 l
Ferskvann: 320 l320
Motorer:2 x Volvo D6 370 2 x Volvo D6 370 EVC CV IPS 500
Toppfart:29.6 knop33,9 knop
Ca. pris i Norge: 2,3- 2,7 mill.2,0-2.3 mill.
Verft: Chantiers Bènèteau SA, Frankrike
Kontakt Norge: BE MO NOR A/S, telefon 69 25 13 11.
www.bemonor.no www.beneteau.com