utgave nr 12 2006

Test: Flipper 705 HT

Publisert Sist oppdatert

Test: Flipper 705 HT


Smaker ny tid


Ofte er det solen som lokker den norske båtbrukeren til sjøs. Derfor har DC-båten alltid stått sterkt mellom norske svaberg, mens hardtop-versjonene (HT) har hatt et mindre publikum. Med Flipper 705 HT burde HT-båten få en renessanse.


TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Den tradisjonelle hard-top-båten er ikke et like vanlig innslag i norsk skjærgård som i svensk og finsk. Norske båtbyggere har heller ikke hatt særlig tradisjon for å bygge HT-båter. De kanskje mest kjente innslagene stammer fra 1970-tallet og Jan Herman Linges penn: 27-foteren Mekling og 17-fotern Fjordling. Det finnes også andre eksempler, men noen stor hit har aldri HT-båtene vært i Norge.
I Norge velger man gjerne en helt åpen variant, eller en helt lukket. Daycruisernes sterke markedsposisjon, også på Vestlandet, skiller norsk båtkultur fra svensk og finsk. I Norge er båten inngangsbillett til båtlivet, mens i våre naboland er ofte båten et supplement til livet på og rundt "sommarstugan" på "landet".
Følgelig har også produsentene i våre naboland ledet an i utviklingen av mindre HT-båter, og lokomotivet i finsk båtbransje - Bella-Veneet Oy, har flere varianter i sortimentet til både Bella, Flipper og Aquador. Absolutt siste tilvekst fra Flipper er 705 HT. En tiltalende båt som vi tror kunne fått et enda større publikum om man med enkle grep hadde sluppet enda mer sol og sommer gjennom taket.
Sjøegenskaper
Det er svensken Håkan Södergren som har konstruert båten, og den er en sjelden glede å kjøre. Praktisk talt ingen planingsterskel gjør at man som fører beholder sikten gjennom hele fartsregisteret. Med et spisst forskip og rikelig motorkraft har man mulighet til å trimme ned forskipet og holde god fart selv under rufsete forhold. Man kan provosere båten etter alle kunstens regler uten å spore en eneste nykke, og takket være duoprop-drevet og motorens dreiemoment holder båten farten oppe selv i de kraftigste 180-graderssvingene.
Båten leveres standard med Volvo Penta D3-160 og DPS-drev. Vi kjørte den med en D3-190 og DPS-drev, som yter 181 Ahk, og mener dette er en ideell kombinasjon. Toppfarten på 33,5 knop "kler" båten godt, men viktigere er det at man kan holde en god marsjfart selv når Rasmus er i dårlig humør.
Uteplass
Det eneste, store negative med uteplassen på 705 HT, er at dørken har forskjellige nivåer som lett blir snublefeller. I realiteten tre, om man tar med dørkhøyden ved førerplass. Innredningen for øvrig er enkel, men funksjonell. Hele den aktre delen er viet en U-sofa som kan konverteres til en seng/solseng ved hjelp av ifyllingsplater og -puter. Seks personer sitter veldig greit i U-sofaen. Takket være den kraftige hardtopen sitter passasjerene godt beskyttet mot vær og vind.
Rundt ryggen ligger kalesjen elegant plassert i en garasje beskyttet av et skai-trekk. Bordet er festet på en svingbar søyle og kan enkelt skyves vekk når man vil bevege seg raskt og uhindret over uteplassen.
Sete- og ryggputer er meget komfortable, og det er bra stuveplass i benkene. Vi savnet imidlertid en smart løsning for å slippe å trå i putene når man skal ut på dekk eller i land.
På dekk
Rent bortsett ifra at adkomsten fra uteplassen og ut på dollbordene kunne vært bedre tilrettelagt med splittede puter eller lignende, er dekkslayouten på Flipper 705 HT praktisk og trygg. Båten er forbausende sidestabil når man beveger seg langs dollbordene. En funksjonelt plassert håndrekke på hardtopen og en tilstrekkelig høy siderekke gjør at man lett tar seg frem til fordekket på det 12 cm brede dollbordet.
Båten er forsynt med seks bra plasserte kryssholt. To dreggkasser er også på plass: En dyp forut og en grunnere taukasse i badeplattformen. Plattformen er romslig med målene 188x42 cm, og integrerte fenderholdere på akterspeilet er en praktisk løsning. På styrbord side ligger badestigen under et lokk, og kan med nød og neppe felles ut av en person som ligger i sjøen.
Førerposisjon
Komforten er god ved førerplassen. Ratt og spak sitter bra plassert, og stolen gir god støtte sideveis. Imidlertid skygger rattet noe for instrumentene. Konsollen er også relativt høy, slik at man knapt får nyttiggjort seg kartbordet på toppen. Vi savnet også en påtenkt plass for plotterinstallasjon. For øvrig føles plassen gjennomtenkt, koppholder er på plass, det samme er 12 volts uttaket. Brytere til trimplan er lett tilgjengelig. På skottet ved dørken er det et lite nett til solbriller og andre småting. Med en enkel teaklist kunne man også nyttiggjøre seg forsenkningen foran kontrollspaken som en "slingresikker" liten nisje. Vi gir et stort plusspoeng for et høykvalitets standard kompass montert i siktretningen. Begge frontrutene er forsynt med vindusviskere. Over både fører- og passasjerplass er det store takluker, men vi synes det er spennende tanke om produsenten hadde laget en enda større skyveluke. Det ville antakelig verdsettes blant norske båtkjøpere.
Byssa
Til tross for at Flipper 705 HT er en relativt liten båt, har man klart å få plass til en rimelig velfungerende bysse - akkurat innholdsrik og stor nok til å duge til mer enn en kaffekok. Stuveplass i form av skap og en skufferekke er plassert under og på innsiden av førerstolen. Stolen vippes frem og gir avsettingsplass. Selve byssemodulen befinner seg under passasjerstolen på babord side, med en stålvask innerst og et standard tobluss Wallas kokeapparat. Kjøleskapet, som er ekstrautstyr, får også plass i konsollen. Arbeidshøyden ved byssebenken er 74 cm, mens ståhøyden under hardtopen er 186 cm. Begge deler er absolutt godkjent. Belysningen under hardtop-taket er bra, med hele tre lamper.
Hovedlugar
Lugaren under fordekket fungerer bra til overnatting, ikke minst fordi man kan utvide V-køya med ifyllingsputer slik at den blir hele 196x227 cm. Høyden under dekk på 139 cm i kombinasjon med lyse materialer gjør også sitt til at man gjerne legger seg til her for natten uten kvelningsfornemmelser. Takket være dekkshøyden føles lugaren romslig, til tross for at Flipperen har et uvanlig spisst forskip. Luft får man gjennom skyvedøren i plexi som er 42 cm bred, og gjennom dekksluken som åpnes i forkant. Vi vil gjerne ha åpningen i akterkant - for å redusere følgene av at man glemmer den i åpen posisjon.
I de langsgående benkene er det god stuveplass, og det er også noe avsettingsplass langs seteryggen mot skrogsiden. Testbåten hadde en fast toalettløsning som ekstraustyr. Plasseringen fungerer fint, og et skikkelig toalett utvider båtens brukspotensiale som overnattingsbåt betraktelig.
Motor/teknisk
Vår testbåt var motorisert med en Volvo Penta D3-190. Denne femsylindrete motoren er mellomklassemotoren i båten, som også fåes med D3-160. Vi synes D3-190 må være en optimal løsning i denne båten - motoren er lett, kompakt, responsvillig og har et behagelig lydbilde. D3-190 yter 181 hk på propellakselen ved 4.000 omdreininger.
Motorrommet under aktersofaen er trangt. Man har tilgang til de daglige inspeksjonspunktene, men større operasjoner som skifte av impeller, reimer eller inspeksjon av kjølevannsfilter krever en mer omfattende demontering av det aktre motorromslokket som er skrudd fast. Man burde som et minimum kreve at hele motorromsluken var festet med terser eller låsebeslag som forenklet adkomsten, fremfor å bolte fast den aktre delen.
Standard batteripakke er 1x70 Ah, mens vår testbåt var utstyrt med 2x70 Ah. Batteriene er plassert godt sikret og lett tilgjengelig i benken på babord side.
Stort pluss for standard, automatisk brannslukningsanlegg i motorrom som også kan utløses fra førerplass.
Konklusjon
Flipper 705 HT har et svært vellykket skrog med meget gode sjøegenskaper. I kombinasjon med et praktisk, innvendig volum er båten velegnet også til lengre overnattingsturer. Litt finpussing på noen praktiske detaljer og en større takluke ville vært prikken over I'en.
Data - Flipper 705 HT
Lengde:7,09 meter
Bredde:2,43 meter
Dyptgående:84,0 cm
Vekt tørr båt:1.750 kg
Drivstoff:195 liter
Ferskvann:42 liter
Septik:37 liter
Køyeplasser:2x2
Antall personer:6
CE-kategori:C
Motor:Fra Volvo Penta D3-160 til Mercruiser 2.8 ES 200.
Motor i testbåt:Volvo Penta D3-190, 5 syl., 181 Ahk.
Pris:
Opplysninger:

Fart og støy
Toppfarten på 33,5 knop er meget bra for denne 1.750 kg tunge båten med en D3-190. Også marsjhastigheten rundt 22 knop er fullt ut tilfredsstillende, og ved hjelp av trimplan holder man lett en god marsjfart selv under dårlige forhold. Farten er målt med GPS, halv dieseltank og én person om bord.
Lydninivået er derimot i en del over hva man bør akseptere, også ved marsjfart. Lydnivået ved toppfart bør ikke overstige 84 dBA.

Omdr./min.FartStøy (dBA)
4.10033,586,5
3.60030,185,0
3.10024,084,0
2.60018,083,0
2.10011,878,5
1.6007,674,5
1.1005,769,0
8003,864,4

Powered by Labrador CMS