utgave nr 5 2006

Prøvekjøring: Falcon 26 Fantino

Publisert Sist oppdatert

Prøvekjøring: Falcon 26 Fantino

Rask som falken - slapp i fisken

Finske Falcon 26 Fantino er på sett og vis et motorbåtikon. Bella-modellen kom på markedet allerede på 1980-tallet, men designet holder fortsatt. Italieneren Renato Molinaris skrog er en nytelse i sjøen. Men 44 knop setter også krav til struktur og innredning - som falken ikke helt klarer å innfri.

TEKST: ATLE KNUTSEN

Over 800 produserte båter vitner om at Falcon 26 Fantino har et godt kort i ermet. Den er en av de eldste modellene til det finske Bella-konsernet, men har overlevd alle forsøk på utfasing takket være sjøegenskapene og det tidløse designet. Og nettopp egenskaper og design har gitt båten dens status over hele Norden - hvor den særlig har henvendt seg til skjærgårdsfolket i Finland og Sverige, eller for den saks skyld Vestlandet. "En båt for folk som trenger en bil på sjøen", er en ganske treffende oppsummering av Falkens vesen. Den er "båt til folket" - en ganske sosialdemokratisk variant, med sympatiske mengder av alt. Ikke dårlig nok til å irritere, ikke god nok til å imponere. Men sjøegenskapene er i en klasse for seg, og med en 320 hk Cummins-Mercruiser Diesel (en raffinert D-tronic) er båten en langbeint rakker.
Innfesting av innredning og skrogstruktur er imidlertid ikke tilpasset motorkreftene og hastigheten - og trives best mellom 25 og 30 knop. Det blir feil i en båt som inviterer til en marsjfart mellom 30 og 40 knop.

Sjøegenskaper

Skroget stammer opprinnelig fra Renato Molinari, og ble i utgangspunktet bygget som en DC. Den lukkede Falcon 26 Fantino ble imidlertid raskt utviklet på det samme skroget. Den er en ganske liten 26-foter, men plassen om bord er bra utnyttet.
Båten har høstet mange godord for sjøegenskapene. Konstruktøren Molinari, med bakgrunn som verdenskjent racingfører, har utvilsomt begått et hederlig stykke arbeid da han tegnet dette planende skroget. En skarp V-bunn på 22,6 grader ved akterspeilet gir en meget markant planingsterskel, spesielt i kombinasjon med en 4,2 liters diesel og Bravo 3-drev, som er mer enn tilstrekkelig i denne båten. Den sterke motoren løfter imidlertid båten forholdsvis raskt ut av gropa, og når båten har kommet i plan dundrer den sikkert og målbevisst av gårde. Ved toppfart er det ikke antydning til chinewalk eller andre uregelmessigheter, noe som forteller at selv ved 44 knop er man godt innenfor dette skrogets begrensninger. Skroget takler de mest hardhendte manøvere på en glitrende måte.

Uteplassen

Akterdekket er romslig, men har relativt lav innvendig fribordshøyde. Inventaret består av en fast benk på styrbord side, og en hengslet benk på babord side. Midt på akterspeilet er det en gjennomgang i rekka til en helt grei badeplattform. Denne er forsynt med både badestige og dreggkasse. Ved siden av gjennomgangen er det montert en manuell lensepumpe.
Takket være benkene, er det enkelt å bevege seg ut på dollbordet. Selv om dollbordene er smale, går det rimelig greit å ta seg frem til fordekket, takket være solide og bra plasserte håndrekker på hyttetaket. Til tross for en skarp V-bunn, er båten stabil. Vi kunne ønsket oss en noe høyere, men fremfor alt, kraftigere rekke/pulpit. På dekk er båten forsynt med seks solide kryssholt. I fordekket er det en bra dreggkasse. På testbåten var ikke lanternemasten montert.

Salong

Båten fremstår som ganske ideell for tre personer - tre har køyeplass, og tre har spiseplass ved bordet. Bordet er i høyeste laget til å gi en komfortabel sittestilling.
Det er velkjente løsninger man finner innenfor skyvedøren mot akterdekket. Bysse på styrbord side aktenfor førerplassen, toalett mot akterveggen på babord side, og en sittegruppe forenom på samme side. Bordet kan justeres i lengderetningen, noe som er nødvendig dersom man ønsker å etablere en noenlunde bra sittekomfort på den fremre benken. Denne benken gir i høyden plass til to mennesker - som sitter faretruende trangt og rett i ryggen. I taket over fører- og passasjerplass er det en stor takluke som kan åpnes. Den gir en luftig og fin løsning.
Plassen i salongen er godt utnyttet med tanke på stuveplass, som finnes under fothvileren ved førerplassen, under sittegruppen, på innsiden mot skroget og i trinnet ut på uteplassen. Her er det også adkomst til dieseltanken samt hovedstrømbryterne.
Ståhøyden er på hele 180 cm i salongen.

Førerposisjon

Førerplassen på styrbord side er gjennomgående bra disponert. Man har god oversikt gjennom vinduene. Det største minuset ved førerplassen er den smale stolen uten sidestøtte, som ikke hører hjemme i en båt med et så betydelig fartspotensiale som denne. Kontrollspak, ratt, instrumenter og bryterrekker er brukervennlig plassert. På skottet på innsiden av førerplassen er det et panel med hurtigsikringer - som burde vært merket. Her er det også et 12 volt uttak. Et skikkelig kompass er montert lett synlig i taket, og foran føreren er det et bra kartbord. Skal man derimot utruste båten med en kartplotter, er det nødvendig å montere den på en brakett. De tre frontvinduene er forsynt med viskere på parallellarmer.

Byssa

Falcon 26 Fantino er en båt for weekendturer og transport i skjærgården. Til tross for dette har båten en forholdsvis romslig og brukervennlig bysse. Det er litt lite stuveplass i selve benken på grunn av en vanntank og en oljekanne til kokeapparatet. Til gjengjeld er det noe skapplass på innsiden av benken, under dollbordet. Takket være en nedfellbar plate har kokken mye avsettingsplass, selv om førerstolen ikke kan felles frem. Under førerstolen er det en skufferekke, og kjøleskapet er montert under den aktre sittebenken. Byssebenken er 78 cm høy.
Kokeapparatet er et tobluss safeflame fra Wallas. Av fasilitetene for øvrig har byssa en stålvask med et enkelt campingarmatur - og kun kaldt vann som standard.

Toalett

Det innbydende, rene og prydelige toalettrommet har en ståhøyde på 174 cm. Det er god plass rundt avtredet, og toalettrullen er innen rekkevidde. Innredningen er delvis støpt, og mot skrogsiden er det en vaskemodul med et simpelt dusjarmatur. Skapet i benken er i praksis en inspeksjonsluke til et par skroggjennomføringer - for øvrig er det ingen stuveplass i rommet. Vi savnet også knagger til å henge fra seg håndklær og lignende. Belysningen består av en spot i taket som kan justeres i forhold til ansiktet og speilet. Bra. Rommet er drenert, men ikke tilrettelagt for dusjing annet enn i nødsfall. Ventilasjonen består av en ventil, men intet vindu som kan åpnes.

Soveplasser

26 Fantino har soveplass til tre personer i form av en enkeltkøye akter og en dobbelkøye forut. Den aktre stikkøya er praktisk, der den befinner seg på styrbord side med adkomst via byssa. Køya måler 60x170 cm, og har en leselampe i hodeenden.
Hovedkøya befinner seg forut, og måler 187x193 cm. Denne kan enkelt konverteres til en brukbar U-sofa. I akterkant av lugaren, mot førerplassen, er det et åpent hengeskap. I den støpte U-benken er det to gode stuverom, og i det midtre rommet er det adkomst til baugpropellen. Belysningen består av to leselamper i akterkant av lugaren. I tillegg er det en luke i dekket som åpnes i riktig ende - i akterkant. Kvaliteten på polstring og avslutninger er stedvis litt grov.

Motor/teknisk

På grunn av lugaren på styrbord side, og en ruvende motorinstallasjon, er det ingen stuveplass under akterdekket. Motoren tar all plass i motorrommet, som er greit organisert, men i trangeste laget. De viktigste sjekkpunktene som peilepinne, sjøvannsfilter og grovfilter er greit tilgjengelig, men å skifte for eksempel en impeller blir fort en krevende jobb i dette trange rommet.
Motoren, en Cummins-Mercruiser Diesel rekkesekser med et sylindrevolum på 4,2 liter, yter 320 hk. Denne er ikke en common rail motor, men har en elektronisk styrt, mekanisk dieselpumpe. Dette er det største motoralternativet som gir mye farts- og kjøreglede, men det er slett ikke påkrevet med en så kraftig motor.
Via en luke på babord side har man adkomst til batteribanken (2x115 Ah standard), motor til trimplan osv. Rommet er ikke brukbart som stuverom.

Data Falcon 26 Fantino

Lengde (L.o.a):8,17 Meter
Bredde:2,60 Meter
Dyptgående:0,85 Meter
Vekt tørr båt:2.400 Kg
Drivstoff:250 Liter
Ferskvann:70 Liter
Septik:Liter
Køyeplasser:3
CE-kategori:C
Antall personer:8
Motor:Fra 170 til 320 hk
Pris standard båt:Kr 729.000,- med 170 hk diesel.
Pris testet båt:Kr 916.00,-
Opplysninger:Dockside Marine, Tønsberg, telefon 416 14 444, internett: www.docksidemarine.no

Konklusjon

Falcon 26 Fantino er et prisgunstig alternativ til tross for mye standardutstyr. Praktisk og grei med glimrende sjøegenskaper. På minussiden er den en bråkebøtte i sjøen, med en innredning som gir mye lyd fra seg selv ved marsjfart rundt 30 knop.

Powered by Labrador CMS