utgave nr 5 2004

Nyheter - mai 2004

Publisert Sist oppdatert

Store elektroniske kart

Navionics leverer nå ekstra store elektroniske sjøkart for hele Europa: XL3. Hver kartbrikke - Compact Flash - koster i underkant av 3.000 kroner. For deg som seiler i norske farvann er det faktisk bare tre aktuelle brikker: 11 G dekker kysten fra Varangerfjorden til Trondheim. 12 G dekker hele vestlandskysten (fra Strandafjorden), Sørlandet, nordre Danmark (fra Limfjorden) og den svenske vestkysten nord for Gøteborg. 15 G dekker hele Skagerrak, Sørlandet, den svenske vestkysten (til Øland), Tyskebukten og hele Danmark. Du kommer antakelig til å være temmelig lei av å være på sjøen før du har kommet deg gjennom hele dette området…
Kartene er basert på kartdata fra Statens Kartverk. Fra juni brukes helt ferske, digitale kartdata. Kunder som har kjøpt XL3 i vår får en gratis oppdatering når disse dataene blir tilgjengelig. Navionics kartografi brukes blant annet i alle Geonav plottere og noen Raymarine-modeller.
Mer informasjon: Sleipner, telefon 69 30 00 60. www.sleipner.no

Ny 23-fots RIB

Norske Arctic Blue lanserte i vinter denne nye 23 fots RIBen. Fra før leverer de en 27-foter. Begge er konstruert av Geir Arnestad, bygges i Polen og leveres med innenbordsmotor. En utenbordsversjon kommer neste år.
23-foteren er - i likhet med sin storesøster - bygd for å kjøres fort og friskt, enten vannet er flatt eller bulkete. Doble step gjør at skroget slipper taket i vannet i høy fart. Toppfarten er 60 knop med den største motoren. Listen over standardutstyr er fyldig, med blant annet belysning, elektriske pongtong- og lensepumper, rekke og targabøyle i syrefast, vannskikrok og Sea-Tek spaker. Kunden kan velge mellom elleve ulike farger på pongtongene

Data: Arctic Blue 23

Lengde: 7,20 meter
Bredde: 2,48 meter
Vekt: 600 kg u/motor
Drivstofftank: 180 liter
Antall sitteplasser: 8
Motor: Mercruiser innenbords, fra 116 hk diesel til 320 hk bensin.
Pris: fra kr 410.600 (220 hk bensin)

Små og oppblåste

Vil du gi poden en konfirmasjonsgave som virkelig monner? En liten, snobbete RIB som dette gjør avkommet til stjerne i havna og deg til verdens kuleste mor/far. Med fartspotensiale opp til 24 knop er dette en morsom båt for lekne voksne, også.
Båtsmann i Asker forhandler disse små RIBene fra italienske Arimar. Etter ønske (og lommebok) kan de leveres med blant annet lekre ratt, targabøyle i syrefast, lanterner, pulpit, dørkbelegg og trimplan. En 360 med 15 hk og alt utstyr koster det deg 85.000 kroner. Du kan gjøre det atskillig rimeligere med en 310 med 9,9 hk og rør-styrekonsoll utviklet av Båtsmann selv. I så fall står det 39.500 kroner på prislappen.
Mer informasjon: Båtsmann AS, telefon 66 90 79 10. www.ribsenteret.no

Sporty Flipper

Finske Bella står bak dette nybygget. Flipper 605 WA er en - i følge egen omtale - rask allroundbåt for krevende forhold. Dyp V-bunn, rent og jevnt dekk og styrekonsoll med en stor og beskyttende vindskjerm er de andre ord det finske verftet beskriver sin nye båt med.

Data: Flipper 605 WA

Lengde: 6,15 meter
Bredde: 2,32 meter
Vekt: 700 kg u/motor
Motor: 90-150 hk
CE-klasse: C
Pris: kr 166.400 u/motor
Mer informasjon: En av mange norske forhandlere, eller direkte: Bella Veneet OY, telefon 00 358 17 288 3800. www.bellaboats.fi

Jeep med tak

"Kystjeep" er en betegnelse vi har sett brukt på minst to nye båter i vår. Deriblant denne 17-foteren fra Silver Viking. Skroget er det samme gamle, velprøvde skroget som kan leveres både som åpen skjærgårdsjeep og med vindskjerm og kalesje.
Det asymmetriske overbygget med passasje på styrbord side gjør det enkelt å bevege seg mellom båtens for- og akterender.

Data: Silver Viking 17' Kystjeep

Lengde: 5,20 meter
Bredde: 2,20 meter
Vekt: 550 kg
Motor: 50-70 hk
Pris: kr 100.000 u/motor
Mer informasjon: Silver Plast AS, Midsund. Telefon 71 27 88 90. www.silverplast.no

Multipropell i "plast"

QL Multipropell er siste nyskapning fra Volvo Penta, lansert i vår. Hele propellen er produsert av komposittmateriale som ikke skades av korrosjon og kavitasjon. Bladene er justerbare, og stigningen kan justeres etter behov og oppgaver. Bladene er også utskiftbare, og kan skiftes ut enkeltvis etter for eksempel en grunnberøring.
Propellen leveres for 20-300 hk utenbordsmotorer og drev fra OMC, Mercruiser og Yamaha. Prisen varierer fra kr 1.402 (20-40 hk) til kr 2.418 (135-300 hk).
Mer informasjon: Volvo Penta, telefon 66 81 85 00. www.volvopenta.no

Viser barna sjøvett

Redningsselskapet sjøsatte sitt nye barneprosjekt i vår. Eliasklubben er et landsdekkende klubbtilbud rettet mot barn på 4-11 år. I sommer vises teaterforestillingen "Hurra for Elias" rundt om i landet. Her møter vi blant andre den modige redningsskøyta Elias og det gamle fyret Storeblink.
Ved årsskiftet - om planen holder - får vi se den første episoden av 26 om Elias på TV. Et samarbeid mellom Redningsselskapet, TV2 og Filmkameratene skal nemlig resultere i den første norskproduserte animasjonsserien i 3D for barn. Teknikken er den samme som Pixar Studios brukte på kassasuksessene Opprag Nemo, Istid og Toy Story.
Historien om Elias kom i bokform første gang i 1999.
Mer informasjon: Redningsselskapet, www.redningsselskapet.no eller www.eliasklubben.no

Merket for livet

Securmarks nye merkeprodukt Securmark Pluss gjør at en båt og/eller motor er merket for livet. Hinsides en hver mulighet til å fjerne merkingen etter et eventuelt tyveri.
I tillegg til den "vanlige" merkingen, med inngravert nummer som registreres i en internasjonal database, består det nye produktet av 10.000 mikromerker med det samme nummeret påført sammen med UV-reflekterende lakk. Lakken og merkene sprøytes inn i skrogets hulrom, under instrumentpanel og på tekniske installasjoner, samt på motor og andre verdifulle deler.
I vanlig lys ser man ikke mye av merkingen. Den ser ut som en klatt med gjennomsiktig, lys grå lakk. Når området belyses med ultrafiolett lys (UV-lys), skinner merkingen opp som refleks i mørke. Ett eneste mikromerke er nok til å identifisere gjenstanden. Alle forhandlere av produktet, samt politiet har utstyr for å finne og avlese de èn millimeter brede mikromerkene.
Mange forsikringsselskaper gir rabatt på premien for båter som er merket med Securmark.
Mer informasjon: Securmark Scandinavia, telefon 37 06 29 00. www.securmark.no

Terhi tar regi

I vår test av Terhi Vario F45 i oktober 2003 påpekte vi svakheter ved førerkonsollen. På Sjøen for alle 2004 viste importøren Kellox en båt med forbedret konsoll. Slik skal det gjøres, Terhi!

Tor Zweiberg på Terhi tok straks regi etter å ha leste vår test av Vario-modellen. Der kritiserte vi styrekonsollen fordi den var løs i fisken, hadde utilgjengelig brannslukker og ugunstig plassering av hovedstrømbryteren. Under båtmessen på Lillestrøm viste Terhi en revidert utgave, hvor brannslukkeren er montert lett tilgjengelig i akterkant av konsollen, hovedstrømbryteren er forsenket slik at man ikke så lett støter borti den, og hele konsollarrangementet er skikkelig avstivet. En ekspeditt og offensiv holdning fra den finske båtprodusenten!

Sikrere med AIS

Store skip skal installere AIS (Automatic Identification System) i år. Dermed kan alle fartøyer få en bedre oversikt over skipstrafikken i nærheten. Systemet kan med fordel også utnyttes av småbåter.

TEKST: TERJE BØLSTAD

Innen året er omme, skal alle skip over 3000 brutto registertonn ha installert utstyr som sender ut data om skipets posisjon, kurs og fart på en VHF radiosender. Disse dataene kan mottas av hvem som helst, og kan brukes av myndigheter og andre fartøyer for å gi en bedre oversikt over skipstrafikken i nærheten.
AIS kan også utnyttes av småbåteiere, selv om det foreløpig er dyrt. En AIS mottager koster foreløpig rundt 10.000 kroner. Den kan koples til en PC, og skipenes posisjon, etc. kan vises på et elektronisk kart. Dette systemet vil dermed kunne øke sikkerheten på sjøen, ikke minst i tåke. Men systemet har sin klare begrensning: Mindre båter trenger ikke å installere AIS, og vil dermed ikke synes som AIS-objekter. Ved dårlig sikt vil en radar fremdeles være nyttig om bord. Seapro 2000 fra engelske Euronav er et av kartprogrammene som allerede nå kan vise AIS-data på skjermen. Andre programmer kommer snart etter.
Mer informasjon: Skagerak Marine Electronics AS, telefon 22 42 39 80.

Nygammel superlakk

Det er like mange meninger om lakkering som det er trebåtfolk. Nå kommer enda mer å diskutere. Det gamle og hederskronede britiske lakkmerket Rylard dukker nå opp her i landet for å friste trebåtfolket til å prøve noe annet enn deres vanlige favoritter. Lakken har røtter tilbake til selskapet Ryland som ble stiftet tidlig på 1800-tallet. Siden 1926 har den hatt navnet Rylard, produseres av italienske Brava, og har altså nå representasjon i Norge.
VG 63 Classic Varnish baseres på den kinesiske tung-oljen (ikke å forveksle med tungolje), samt linolje. Lakken skal være spesielt elastisk og værbestandig. Den mer moderne lakken heter VG 62 Fast Polyurethane Varnish. Den består av polyuretan og linolje. Den tørker raskere, er noe mindre elastisk, men gir etter sigende en ekstra slitesterk overflate.
Fra Rydland kommer det dessuten en impregnerende olje som heter VG 61 Defender. Også den er satt sammen av kinesiske oljer og linolje, og den er tilsatt soppdreper og UV-beskyttelse. Dette blir en konkurrent til Owatrol D.
Mer informasjon: Asdal Trading AS, telefon 37 09 65 00. Epost: [email protected]

Frekk 20-foter

GH Båt lanserte i vår denne lekre skjærgårdsjeepen. Undervannsskrogets step og 24 graders V-bunnn gir signaler om at dette er et råskinn, bygd for fart og frisk kjøring.
Vinterens tester med 150 hk motor fikk verftet til å finne fram godordene til pressemeldingen.
- En båt som har sjø og fartsegenskaper ut over det vanlig for denne klassen (…) Foreløpige tester viser at den har et meget bra skrog for økonomisk kjøring og at den omtrent ikke har planingsterskel, sier GH-sjef Gunnulf R. Hegna.
GH 11 og 14 - den gule, vet du - har gitt mye båtglede til unge mennesker. GH V20 ser ut til å være en båt som tar godt vare på denne tradisjonen.

Data: GH V20

Lengde: 6,15 meter
Bredde: 2,33 meter
Vekt: 750 kg
Last / antall personer: 820 kg / 7
CE-kategori: C
Motor: 90-150 hk
Pris: kr 198.000 (uten motor)
Mer informasjon: GH Båt AS, tlf 66 91 84 90. www.ghboat.no

Sett motoren hvor du vil

Hydraulisk propelldrift er gammelt nytt på større fartøyer. Nå har Vetus satset på slik framdrift også for mindre båter. Den største fordelen er at du kan montere motoren hvor du vil og bare legge hydraulikkslanger fra til propellanlegget.
Her ser du hele aggregatet komplett. På motoren sitter det en liten pumpe i stedet for girkassen. Fra pumpen går det slanger til hydraulikkmotoren, som omformer trykket til rotasjon på propellakselen. Under ser du oljetanken som også inneholder filtre.
Hydraulikken kan også drive hydraulisk ankerspill og sidepropell. Det blir svært kraftige og pålitelige greier. Systemet leveres for motorer opp til 66 hk og et turtall på maks 3000 o/min.
Mer informasjon: William Knudsen AS, telefon 63 87 17 00. www.williamknudsen.no

Se detaljene i kartet

Selv med nye briller kan det være vanskelig å lese alle detaljene i de nytegnete sjøkartene. Kartlupen Magnabrite kommer fra Texas og består av massiv akryl av optisk kvalitet. Den settes direkte på kartet, hvor den ikke bare forstørrer 4 ganger, men også samler lyset. En av de største fordelene er imidlertid at lupen kan brukes skrått og fra lang avstand. Den kan derfor leses av flere mennesker samtidig, slik at det kan være flere om karttydingen.
Lupens optikk har fokus så langt unna kartet det ikke er risiko for brennglassvirkning. Modellen på bildet er på 89 cm i diameter og koster 350 kroner. En mindre versjon er på 64 cm og koster kr 248. Med den siste følger det også en trebase for parkering, samt en beskyttelseshette.
Bildet er tatt uten blitz. Legg merke til hvor mye mer lys det er under lupen
Mer informasjon: Nautisk Forlag, telefon 22 00 85 00. www.nautisk.com

Digitalkompakt under vann

Vil du bruke ditt digitale kompaktkamera under vann eller i svært fuktige omgivelser? I så fall er et undervannshus til stor nytte. Marin Foto leverer undervannshus til de fleste vanlige kompaktkameraer. Prisene ligger mellom 2.500 og 3.000 kroner. Nå får du også kjøpt vidvinkelforsatser som utvider kameraets opprinnelige brennvidde betydelig. Disse koster mellom 3.500 og 4.000, avhengig av kameratype. Ekstern blits og arm til å feste denne på er også en mulighet.
Mer informasjon: Marin Foto Norge, tlf 56 38 74 77. www.marinfoto.no

Powered by Labrador CMS