utgave nr 11 2009

Førsteinntrykket Flipper 625 DC: Stor 20-foter

En daycruiser helt uten dollbord gjør uteplassen meget romslig. Derfor virker 20-foteren Flipper 625 DC større enn den er. Båten er et hyggelig bekjentskap.

Publisert Sist oppdatert

Tekst og foto: Staffan Westerling
Norsk bearbeidelse: Hans Due

I konkurranse med amerikanske og andre nordiske daycruisere klarer Flipper 625 DC seg kvalitetsmessig meget godt, men prisen kan nok være en hemsko. Spesielt gjelder dette med Volvo Pentas D3-motor om bord. Da er den 90.000 kroner dyrere enn med den litt svakere Cummins Mercruiser-varianten.
Modellen kom på markedet i fjor, men da ble det produsert så få eksemplarer at vi nesten kan regne den som ny av året. Det er Håkan Södergren som står bak skrog og design, og han har med noen få unntak gjort en god jobb både med innredning og utseende synes vi.

Innredning
Hele skrogets bredde er utnyttet, hvilket gir et meget stort innvendig bruksområde. Uten dollbord kan man legge innredningen helt ut mot skrogsiden, men er da avhengig av andre fremkomstveier fra for til akter. Dette er gjort ved at det er trappettrinn opp til fordekket i skyvedøren ned til lugaren under dekk forut, og den midterste ruten i vindskjermen kan åpnes. Rundt fordekket er det en solid pulpittrekke med åpning forut for i land- og ombordstigning.

Under fordekket er en ganske somslig lugar der man ved hjelp av ileggsplater (ekstrautstyr) kan lage køyeplasser til to voksne og et barn. Ventilasjon får man gjennom takluke eller skyvedør til uteplassen. Lys kommer samme vei i tillegg til to lamper. Putene er faste og gode. Skulle det være kjølig, kan man utnytte motorvarmen her framme, for det er trukket fram varmluftskanaler. Innredningen holder til en overnatting eller to. Vil man lage mat og gå på do om bord, velger man en annen båt. Disse fasilitetene finnes nemlig ikke. Uteplassen er stor og komfortabel. En stor avrundet aktersofa med sitteplass til fire og med gode sitteputer og behagelig ryggstøtte er trukket med et syntetisk stoff som er enkelt å holde rent og som passer godt til sjøs.

Fører- og passasjerstol kan svinges rundt og et bord kan reises på en søyle. Dermed har man en stor sosial avdeling. om man legger bordet ned, kan man lage en stor solseng av den buede aktersofaen.
Den integrerte badeplattformen er i to plan hvorav det øverste er hengslet. Det fungerer både som motorromsluke og badeplattform og har også et lite stuverom til anker og tauverk. Mellom badeplattformdelen og aktersofaen (som også er en del av motorromsluken) er det i tillegg en kalesjegarasje. Smart tenkt, men plundrete utført fordi man må opp med kalesjen før man kan få løftet opp motorromsluken. Motorrommet er vel utformet og det er god adkomst til alle servicepunkter. Her er også montert ekstra lensepumpe og brannslukningsanlegg.

Førerplass
Både førerstol og passasjerstol er vridbare og kan justeres i lengderetningen. De er komfortable å sitte i og ved førerplass har man god sikt, men sotet vindskjerm er fy og bør skiftes ut med klart glass.
Passasjerplassen har et solid gripehåndtak. Det er bra. Men både passasjerplass og førerplass lider under at det ikke er noe vinklet fotstøtte. Det vil man ha til å stemme føttene imot når man kjører i litt rufsete sjø.
Alle betjeningsorganer som brytere, gass/girspak og ratt er fornuftig og logisk plassert og motorinstrumentene er lett synlige. Førermiljøet er generelt sett veldig godt. Defroster er standard. Bra! Ikke fullt så bra er at det mangler vindusvisker på passasjersiden. Det bør det være, for under dårlige forhold ser fire øyne bedre enn to, og som passasjer ønsker vi også å ha oversikten forover.

Sjøegenskaper
Båten går høyt og fint i vannet og 21 graders bunnvinkel akterut og vel plasserte steglister gjør ferden gjennom sjøene myk og behagelig. Alle om bord sitter tørt og godt beskyttet mot vinden så lenge vind og bølger er av moderat styrke og størrelse. Når vi provoserer skroget i krappe svinger og hurtige unnamanøvre, skjer det ikke noe spesielt skummelt. Riktignok klarer vi å få skroget til å hugge og kaste på seg under ekstreme manøvre, men slik er det ingen som kjører til vanlig.
Volvo Pentas D3 på 190 dieselhestekrefter passer bra til båten. Vi klarte en toppfart på 38 knop ved 4.000 omdreininger. Dieselforbruket ligger på litt over en liter pr nautisk mil og støynivået på 81 decibel. Båten er mest behagelig å kjøre i rundt 24 knop, og med et motorturtall på 2.800 omdreininger. Da er dieselforbruket 0,67 pr nautisk mil og støyen nede på 78 decibel.
Fakta

Modell: Flipper 625 DC
Materiale GAP
Lengde 630 cm
Bredde 243 cm
Vekt med motor 1 900 kg
Anbefalt motor 190-220 hk (Diesel eller bensin)
Antall køyeplasser 2
CE-godkjent 6 personer
CE-kategori C
Drivstofftank 184 l
V-bunnvinkel akterut 21°
Konstruktør Håkan Södergren/Bella Team
Motor Volvo Penta D3-190/DP
Antall sylindre 5
Sylindervolum 2,4 l
Cirkapris standardutstyrt båt med VP D3-190/DP 639.000 kr
Cirkapris standardutstyrt båt med Cummins/Mercruiser QSD 2,0 – 170 Diesel 549.000 kr
Produsent: Bella-Veneet OY i Koupio, Finland, www.flipperboats.fi
Norsk forhandler: Mange. Se flippers hjemmeside

Powered by Labrador CMS