utgave nr 11 2008

Test: Skjærgårdsjeep med styrhus ”Pølsebubåten”

Publisert Sist oppdatert

Test: Skjærgårdsjeep med styrhus


”Pølsebubåten”


Skjærgårdsjeepen ble et begrep en gang på slutten av 1970-tallet. Det begynte med V-bunnede landstedbåter som fikk en styrekonsoll og som igjen fikk et styrhus over styrekonsollen. Derav det noe respektløse navnet ”Pølsebubåt”.


Tekst og foto: Lars H. Lindén
I sin enkleste form skrudde man fast et kasselignende overbygg over styrekonsollen. Som regel festet i ripa på den ene siden og i dørken på den andre siden. Design og luftmotstand var helt uinteressant bare man fikk en beskyttet førerplass med en hyggelig ståhøyde.
Dagens utgaver av disse båtene er foredlet både i design og funksjon selv om det i flere tilfeller er veldig enkle basisinnredninger. Overbygget er nå mer en del av båten og har en mer elegant form med vinklede vinduer og små targabøyler med belysning og antenner. Høyden varierer med båtstørrelsen og her blir det alltid et kompromiss mellom ståhøyde og utseende. Vi velger den påstanden at de som er på jakt etter denne type båt er mer opptatt av funksjon enn design der dette vanskelig kan kombineres. En tilfredsstillende ståhøyde i denne type båter vil vi anslå til ca 180 cm, ikke bare under takluken men gjennom hele båten slik at man får en vettug passasje fra akterdekk til fordekk.
Ståhøyde viktig
De fire innbudte båtene til denne testen er i 6,5 meters klassen (21 fot). Her er høyden mellom dørk og tak fra 171 cm til 178 cm. Under takluken kan vi legge på ytterligere 5 cm.
Men det er ikke bare høyden som er viktig i denne type båt, men også passasjen gjennom dørene mellom den fremre og den akter sittebrønnen. Med en åpning på rundt 40 cm blir det trangt. Man har lett for å henge fast med klærne, men kommer man opp i 50 cm er det fullt ut godkjent.
En annen viktig detalj for denne type båt som ofte blir brukt langt ut over høsten og vinteren er plass for kartplotter/lite radar. Sikten begrenses dessuten av vindusviskerarmer og kondens. Få båter har en spesiell avsatt plass til kartplotter/radar ved førerplassen, noe vi synes er høyst merkelig siden slike har eksistert til fritidsbåt i langt over 10 år nå.
Finsk dominans
Denne type båt blir nesten utelukkende produsert i Finland men har vist seg stadig mer populær over hele Skandinavia også. De fire vi har med i denne testen er Bella 652, Sea Star 660, Silver 650 Cabin og TG 6500. Bella 652 er noe mer bobåt enn de tre andre med køyer under et fordekk. De øvrige er klassiske ”pølsebubåter” med en sittebrønn foran og aktenfor førerhuset. Vi har kåret TG 6500 til testvinner i denne testen. Men det er merkelig at TG ikke har funnet noen importør i Norge. De hadde for noen år siden, men nå ligger markedet brakk her. Vær så god å forsyne dere, norske båtimportører. Agenturet er ledig.
De fleste båtene har en vask under et eller annet sete, plass for et lite kokeapparat og et par enkle køyeplasser, men disse båtene er ikke først og fremst ment som bobåter. Vi vil heller si allværsbåter med overnattingsmuligheter og hyggelig lastekapasitet. Det er en betegnende karakteristikk.
Motoralternativet ble valgt av de forskjellige importørene, og siden testen ble foretatt i Sverige, er det de svenske importørene som har valgt. Her finnes både innenbordsmotorer med diesel og bensin og påhengsmotorer og i effektklassen fra 100 hk og opp til 181 hk. Det påvirker selvfølgelig både fart og forbruksmålinger vi har gjort, men også pakkeprisene. Når det gjelder motorvalg, så husk på at disse båtene ofte lastes godt ned, og da bør man ikke velge den minste anbefalte motoren og man vil komme opp i plan og ha en god drivstofføkonomi. Velg heller hakket større motor enn hva man egentlig hadde tenkt seg.
Påhenger mest gjerrig
Toppfarten for båtene ligger mellom 31 og 36 knop. Båtene med påhengsmotor er noe raskere. Trekker man av gassen og legger alle båtene i en marsjfart på 25 knop, er påhengsmotorbåtene også vinnere når det gjelder forbruk. Her trekker for eksempel TG 6500 med sin firetakts 100-hester bare 0,7 liter pr nautisk mil. Det høyeste forbruket har Silver 650 med sin bensindrevne innenbordsmotor.
Støyverdiene er målt inne i styrhuset med kun takluken åpen. Ved høye turtall havner man nesten på 90 decibel, men det er ikke bare motoren som er skurken her. Også sterk resonans i styrhuset må ta sin del av skylden for den sterke støyen. Med enkelt laminat i styrhusveggene, en minimal innvendig isolering og en enkel basisinnredning i plast, blir styrhuset en eneste stor basshøytaler. Men slik er det ofte i mange av disse båttypene av denne størrelsen. På større båter har man som oftest komfortable innredninger som suger til seg motorstøyen og demper den.
Komfort og transport
Er man på jakt etter mer komfort og mindre lastebåtegenskaper, er Bella 652 det beste valget. Denne båten har to permanente køyer under fordekket, og det er en stor fordel fremfor enkle reservekøyer inne i et styrhus. Med Bellaen kan man reise ut i skjærgården og bo om bord i noen døgn og ha det ganske komfortabelt. Den har toalett som standard og en brukbar bysse langs styrbordsiden inne i styrhuset. Den har også romslig plass på akterdekket med plass for fire personer.
Men Bella 652 er ikke samme smarte lastebåt som for eksempel TG 6500 og Sea Star 660. Disse båtene har lange, romslige sittebrønner med ca 70 cm dybde forut. Her er det enkelt å klatre om bord med all bagasje og alt annet man har behov for å kjøre ut til hytta med. I stille vær holder det med å sette baugen mot brygga med gearet innkoblet og motoren på tomgang, og så kan bare familie og gjester klatre om bord. Har man lange materialer man skal frakte, kan man åpne dørene foran og akterut i styrhuset og træ materialene gjennom.
Riktig lasting
Det er en ting man skal ta hensyn til når man laster ned en slik båt forut. En V-bunnet båt har dårligst bæring i denne delen av båten, og når man kommer opp i planingsfart kan skroget falle mot en av sidene, ikke minst når man treffer bølger. Den som i første rekke er på jakt etter en lastebåt, bør også se på båter med styrhuset helt forut og et stort lastedekk akterut der båten er bredest, men skal man i første rekke bruke båten til transport av personer og bagasje og som vil sitte beskyttet i den akter delen av båten, er våre testbåter helt utmerket. Vår favoritt i denne testen er TG 6500 som har en bra bredde på 240 cm, en dyp sittebrønn forut, en bra høyde og volum inne i styrhuset og ikke minst – meget gode sjøegenskaper. Alt er ganske enkelt på denne båten, men det passer til båttypen. Vil man ha mer komfort, kan man velge Bella 652, men da koster det fort et par hundre tusen kroner mer.
Bella 652 – beste komfort
Dette er den mer komfortable båten man antagelig ikke vil laste ned med mye bagasje og materialer, men som man heller bruker som overnattingsbåt. Vi har allikevel tatt med båten i testen for den har de samme målene som de andre testbåtene og en noenlunde tilsvarende styrhusløsning.
Den største forskjellen er at Bella 652 har et fordekk, og under det finner man to permanente køyer som gjør at man ikke behøver å plukke fram noe byggesett for å lage køyer for overnatting. Med en liten gardin er det også lett å få det mørkt nok til å kunne sove her. Innredningsløsningen gjør at man får plass til både en langsgående sofa på motsatt side av førerposisjonen og en liten bysse på styrbord side aktenfor førerplassen. Byssa er utstyrt med vask, ferskvannstank, Wallas kokeapparat og et bra stuverom. Bordet i styrhuset kan senkes om man ønsker å rigge til et par ekstra soveplasser, men lengden på disse køyene er knappe 170 cm. Bella 652 er den eneste båten i testen med toalett og septiktank.
Førerplassen er elegant utformet med gass-/gearspak, instrumenter og brytere på riktig plass. Foran rattet er det en liten plass som knapt rommer et båtsportkart, men det er ingen bra plass å montere en kartplotter. Førersetet er justerbart og her sitter man bra med en god sikt horisonten rundt. En bra sikt er vitalt i slike båter, ikke minst i dårlig vær og med mye trafikk rundt seg .
Fra styrhuset klatrer man ut på akterdekk via en 50 cm bred skyvedør. Også her ute har Bella den mest trivelige innredningen med to faste, langsgående benker som gir sitteplass til minst fire personer. Motoren er montert under dørken, og i og med at båten har innenbordsmotor er det enkelt å komme seg ut på badeplattformen akterut. Også Silver 650 har innenbordsmotor, men Bella har en mye smartere og mer praktisk utgang til badeplattformen.
Bella 652 ble testet med Volvo Pentas dieselmotor D3-190 på 181 hk, som er en imponerende motor når det gjelder ytelse. Men båten blir dyr med denne dieselmotoren, over 666.000 kroner, men med en bensin- innenbordsmotor på 135 hk blir båten atskillig rimeligere.
Med D3-en akselererer båten som om det skulle vært en bensinmotor, gir en toppfart på nesten 35 knop og trekker bare 0,8 liter pr nautisk mil ved 25 knops fart. Støyverdiene er fullt ut godkjent. Dieselmotoren gjør også båten tyngre, noe som er verdifullt når man kommer ut i litt grovere sjø. Båten har en liten planingsterskel, men ikke mer enn normalt. Sikten er perfekt i alle hastigheter. Bellaen går best i hastigheter over 20 knop, og aller best i 25 knop.
(Bella har også en modell som heter 655 som ikke har dollbord og som har en åpen sittebrønn forut).

PLUSS
+ Faste køyer
+ Romslig bysse
+ Brede dollbord
+ Toalett
+ Servostyring
+ Lav motorstøy
+ Elegant innredning
+ Bra sikt
+ Smart badeplattform
+ Bred akterdør

MINUS
- Intet lastedekk forut
- Dyr med dieselmotor

Testresultat med Volvo Penta D3-190
Motortype/effekt innenbords, diesel/181 hk
PropellF6
Total testvekt1800 kg
Anbefalt toppturtall4000 omdr/min
Toppturtall i test3800 omdr/min

TurtallFart i knopLiter/timeLiter/nautisk milStøy i dbA
380034,239,01,1485
355032,831,40,9684
330030,026,60,8984
305027,122,00,8284
280024,219,20,7982
255020,516,40,8081

Sea Star 660 – elegante detaljer
Denne båten finnes i både innenbords- og utenbordsmotorversjoner. Det er utenbordsmotorversjonen vi tester her. Den var utstyrt med en 115 hk Suzuki. Alternativet er en innenbords MerCruiser 3,0 på 135 hk.
Sea Star har lang tradisjon med denne type båter, og det merker vi. Båten har fremfor alt mange elegante og velbygde detaljer som for eksempel rekker i rustfritt stål, robuste dører, vinduer med aluminiumsrammer og praktiske stigtrinn i den fremre sittebrønnen. Disse trinnene fungerer også som sitteplasser. Båten har en stor sittebrønn med bra dybde foran styrhuset og brønnen har også stor dørkflate. Synd at man ikke har malt dørken grå, for nå synes hvert eneste fotavtrykk på den hvite dørken. Langs sidene har båten høye og elegante griperekker som ender i en liten landgang i teak. Her er det enkelt å klatre om bord eller i land med bagasje og materialer.
Sea Star 660 er noe smalere enn de øvrige båtene. Det skiller ca. 20 cm, men det påvirker ikke styrhusbredden og volumet i styrhuset. Derimot har båten ganske smale dollbord som gjør at man helst ikke beveger seg på siden av styrhuset selv om det er bra med griperekker på styrhustaket. Vi beveger oss heller gjennom båten via styrhusets dører. Den fremre døren er hengslet og har en åpning på 47 cm, mens den aktre døren er en skyvedør med bare 44 cm åpning. Begge dørene har en robust konstruksjon med bra innfestinger, noe som absolutt trengs på denne type båter. Vi gir også pluss for en solid og lettglidende takluke.
Den innvendige innredningen er ganske tradisjonell med to stoler lengst framme og et par benker lengre akterut. Benkene kan bygges om til køyer, men lengden blir knappe 160 cm, og det rekker jo ikke til en voksen person. Man sitter bra, og det er sitteplass til seks personer inne i styrhuset. Under den sammenleggbare stolen til babord finnes en liten vask og plass for en liten bysse. En ekstra vanntank med pumpe kan plasseres under babord sofa i styrhuset.
Førerplassen minner om den som finnes i TG 6500. Bra plass for motorinstrumenter, men bare en liten hylle for kartplotter. Vi savnet en vinklet fotplate. Kabelstyringen var veldig treg, og bør snarest byttes til en hydraulisk styring når man har en 115-hester på hekken. Sikten er godkjent forover og til sidene, men det er dødvinkler i hjørnene akterover. Den aktre sittebrønnen har en romslig lastekapasitet og via to store luker kommer man ned til stuverommet der varmeapparat og annet kan plasseres. Her kommer man også til drivstofftanken, batteriene og stengeventilene til selvdreneringen. På hver side er det smarte seter som kan felles ned når man vil ha større arbeidsflate. Motorbrønnen er alt for åpen, så her bør det være en sikkerhetsbøyle så man ikke tråkker ned i motorbrønnen ved en feiltagelse.
Sea Star 660 ble testet med en 115 hesters påhenger fra Suzuki. Det er en perfekt motorstyrke til denne båten – også med ganske stor last om bord. Toppfarten målte vi til neste 36 knop ved 6.000 omdreininger pr minutt, men da er støyverdiene og forbruket ganske høyt. Trekker man av 500 omdreininger blir verden en helt annen. Ved 30 knop er forbruket på like over 0,8 liter pr nautisk mil og en støy på 84 decibel inne i styrhuset. Det er akseptabelt.
Siden Sea Star har et smalere skrog enn de andre båtene, merker man bedre sidesjø, og vi ser helst at man monterer trimplan som standard for å rette opp båten sideveis når den er kommet opp i plan. Opp til planingsfart går båten lett og man har god sikt hele tiden. Som for de andre båtene, er det viktig å gi godt med gass for å komme raskt i plan for deretter å trekke av noen hundre omdreininger. Ved 25 knops fart og med en lett justering på trimplanene, har Sea Star 660 godkjente sjøegenskaper.

PLUSS
+ Bra rekker
+ Trimplan
+ Fotstøtte i sittebrønnen
+ Robuste dører
+ Kraftige vindusrammer
+ Bra takluke

MINUS
- Smale dollbord
- Smal akterdør
- Treg kabelstyring
- Åpen motorbrønn
- Korte køyer

Testresultat med Suzuki DF115
Motortype/effekt Utenbords/115 hk
Propell21 tommer, aluminium
Total testvekt1200 kg
Anbefalt toppturtall6000 omdr/min
Toppturtall i test6000 omdr/min

Silver 650 Cabin – smart konstruksjon
Silver er den eneste båten i vår test som har aluminiumsskrog, og det er unektelig et praktisk materiale i arbeidsbåter som må tåle røff behandling. Overbygget og deler av innredningen er derimot i glassfiberarmert polyester. Silver har flere modeller med styrhuset midtskips, og samtlige er bygget på Silvers store Eagle-skrog. Vår testbåt, Silver 650 Cabin, har en åpen sittebrønn forut, mens 650 Star Cabin har et fordekk. Samtlige modeller leveres med både bensin og diesel innenbordsmotorer og med påhengsmotor. Vår testbåt hadde en bensin innenbordsmotor på 135 hk (MerCruiser 3,0L).
Silver 650 Cabin har to dype sittebrønner både foran og aktenfor styrhuset, og dette er sikkert en av årsakene til at denne båttypen har blitt veldig populær blant mange sportsfiskere. Man står nemlig trygt og sikkert, ikke minst i den aktre der man også har tatt bort alle benker for å komme helt ut til skrogsiden. Innenbordsmotorversjonen har noe mindre dørkflater i og med at deler av motorrommet stikker litt ut i den aktre brønnen. Det eneste man savner her et sammenfellbart stigtrinn for lettere å komme i land. Vi gir pluss for en bra inspeksjonsluke ned til drivstofftanken.
Ombordstigning til den fremre sittebrønnen er derimot meget bra via et nebb og høye pulpitrekker. Forut i sittebrønnen er det også et stort stuverom. Dollbordene smalner av forover, men det går greit å passere styrhuset. Vi anbefaler allikevel å bruke de to dørene i styrhuset for å bevege seg fra for til akter. Det er skyvedører begge steder, og det er ordentlig festet og glir lett. Den fremre er noe i minste laget med en åpning på bare 42 cm.
Silver 650 Cabin har nesten samme innredningsløsning som Sea Star 660. Med to stoler lengst framme og to langsgående sofabenker akter om disse. Benkene kan bygges om til køyer, men køya blir ikke mer enn 100 cm X 170 cm. Både førerplass og passasjerplass har en bra konsoll foran stolene med vinklede fotplater og stuverom inni. Passasjerplassen har dessuten en bra griperekke som også holder et kokeapparat eller båtsportkart på plass. Førerplassen er elegant utformet med bra plassering av gass og gearspak, ratt med servostyring, motorinstrumenter og brytere. Foran rattet er det plass for båtsportkart, men ingen perfekt plass for kartplotter.
Frontruten har et par brede stolper som forstyrre sikten noe i fartsretningen, men for øvrig har man den klart beste sikten horisonten rundt fra førersetet. Vi gir også pluss for god finish innvendig med blant annet en elegant dørk i teak.
Motoren vi testet båten med, en MerCruiser 3,0L på 135 hk bør ikke kjøres med for høye turtall for da skyter bensinforbruket og støyverdiene i været. Det er ikke bare motoren som skal ha all skylden for støyen om bord, også de to motorromslukene med for dårlig tetting rundt skal ha sin del av skylden. Men man behøver bare å trekke av ca 500 omdreininger før støyen demper seg ned til 84 decibel som vi anser som akseptabelt. Forbruket er det verre å få ned på denne motoren og det ligger like under literen pr nautisk mil i 25 knop. Her er påhengsmotoren atskillig snillere på forbruket, og spørsmålet er om ikke det motoralternativet hadde vært bedre på denne båten.
Silver 650 Cabin har et lettdrevent skrog er artig å kjøre, også i litt grovere sjø. Noen livligere og mer sportslig sammenlignet med de andre båtene i testen. Båten har trimplan som standard og det trenger man når man kommer opp i plan og har litt sidesjø. Da vil båten falle mot vinden, hvilket man kan rette opp igjen med trimplanene.
Konklusjonen vår er at dette er en smart konstruksjon med aluminiumsskrog og innredning i plast som gir en komfortabel og elegant innredning. Men motorvalget er kanskje ikke det beste . Vi tror båten hadde vunnet seg på å ha enten påhenger eller en støysvak dieselmotor.

TurtallFart i knopLiter/timeLiter/nautisk milStøy i dbA
600035,837,81,0689
550032,329,40,9185
500029,524,00,8184
450025,620,00,7883
400021,515,80,7379
350016,512,80,7878

PLUSS
+ Servostyring
+ Førerplassen
+ Bra dybde i sittebrønnene
+ Trimplan
+ Inspeksjonsluke for tank
+ Bra sikt
+ Elegant innredning

MINUS
- Høyde i styrhuset
- Smal døråpning forut
- Stigtrinn savnes i sittebrønnene
- Høyt bensinforbruk
- Motorvibrasjoner i båten
- Korte køyer

Testresultat med MerCruiser 3,0L
Motortype/effekt Innenbords, bensin/ 135 hk
Propell19 tommer, aluminium
Total testvekt1500 kg
Anbefalt toppturtall4800 omdr/min
Toppturtall i test4600 omdr/min

TurtallFart i knopLiter/timeLiter/nautisk milStøy i dbA
460031,540,41,2889
430029,532,41,1087
400027,328,21,0384
370025,023,60,9483
340022,321,40,9681
310018,518,61,0178

TG6500 – vår favoritt (TESTVINNER)
Dette er uten tvil den mest optimale ”pølsebubåten” av de vi har testet, ja kanskje på hele markedet. Det er en gåte at ingen har grepet fast i agenturet her i Norge etter at Per Kaldnes ga seg. Det er ledig, og produsenten Freja Marin i Finland er på jakt etter en norsk importør, så det er bare å hoppe på for den som ønsker.
Båten er passe stor for å kunne transportere seks personer i sitt store styrhus og bra med lasteplass i den fremre sittebrønnen. Båten greier seg bra med beskjedne motorstørrelser på mellom 90 og 100 hk, og da kommer man ganske langt på en full tank.
TG 6500 er enkelt, men praktisk innredet. Ingen luksuriøs innredning og komfort som i Bella 652, men fullt fungerende for sitt formål. Interiøret er i stor grad glassfiberarmert polyester, og innsiden av styrhuset er kledd med tynne plastmatter. På dørken er det tykke tekstilmatter. Planløsningen er tradisjonell med to stoler for fører og passasjer og to langsgående benker aktenfor disse. Benkene trenger ingen ombygging for å fungere som køyer og lengden er ca 190 cm, hvilket skulle holde for de fleste voksne mennesker. Men en stor del av køyene havner under den aktre sittebrønnen der høyden er ganske begrenset, men overkroppen ligger inne i styrhuset slik at man ikke får noen klaustrofobisk følelse. Den delen virker også som sittesofa med ryggstøe mot skrogsiden.
Førerplassen er enkelt utformet, men fullt godkjent. Førersetet er justerbart. Ratt, gass/gir og instrumenter er på riktig plass og man sitter godt. Et brannslukkingsapparat ved høyrefoten forstyrrer imidlertid litt.
Kabelstyringen på båten er imidlertid veldig treg, og her bør man bygge inn en hydraulisk styring. Da bør kjøring med 100-hesteren bli optimal. En kartplotter kan skrues fast på den lille hyllen mellom rattet og instrumentene. Førersetet kan felles bakover, og under denne har man et stort stuverom. Feller man tilbake passasjersetet, avduker man en liten vask og plass for et kokeapparat.
TG 6500 har ganske brede dollbord og her er det ingen problemer med å passere styrhuset på utsiden. Ned til den fremre sittebrønnen, som er hele 70 cm dyp, har båten smarte stigtrinn i hvert hjørne. Disse er såpass store at de også fungerer fint som sitteplasser. Dørken er gråmalt og har bra antisklimønster, en smart detalj som manglet på de andre testbåtene. Fordekket får godkjent karakter og her er det enkelt å klatre i land eller om bord. Det eneste vi savnet var en litt høyere pulpit.
Den aktre sittebrønnen er ikke like dyp som den fremre. Vi målte bare 30 cm uten å ta med griperekkene. Her er dørken høyere på grunn av fotenden på køyene i styrhuset. For å komme ut til akterdekket må man opp et par trappetrinn inne i styrhuset. På akterdekket er det imidlertid høye griperekker – også mot motorbrønnen. Det er ingen sitteplasser her og kun et lite stuverom med drenering mot motorbrønnen. Det passer bra til trosser og anker.
Vi testet TG 6500 med en Mercury firetakts påhengsmotor på 100 hk. Produsenten anbefaler motorstørrelser på mellom 90 og 100 hk, men vår testmotor kjentes slett ikke ut som den var for stor. Tvert imot har den en bra reservestyrke dersom man skal laste båten ned mye. Med 100-hesteren ble båten også den raskeste i testen med 36 knop ved 5800 omdreininger. Det er ingen problem å kjøre båten i denne hastigheten. TG har gode fartsskrog, og de liker seg bedre jo raskere man kjører. Drivstofforbruket er bra i hele fartsregisteret og ved 25 knops fart trekker motoren bare 0,7 liter pr nautisk mil. Det er best i testen. Støynivået ligger derimot noe høyere enn i de andre båtene og først ved 25 knops fart er det nede på godkjent nivå. Det er ikke bare motoren som støyer, men snarer store deler av innredningen.

PLUSS
+ Bra dollbord
+ Høyde i styrhuset
+ Taklukens åpning
+ Bred frontdør
+ Lavt forbruk
+ Bra toppfart
+ Gråmalte dørker
+ Lettdrevet skrog
+ Faste køyer

MINUS
- Dybde i aktre sittebrønn
- Lav pulpit forut
- Treg kabelstyring

Testresultater med Mercury F100
Motortype/effekt Utenbords/ 100 hk
Propell19 tommer, aluminium
Total testvekt1200 kg
Anbefalt toppturtall6000 omdr/min
Toppturtall i test5800 omdr/min

TurtallFart i knopLiter/timeLiter/nautisk milStøy i db(A)
580036,035,50,9991
530032,828,00,8589
480028,522,50,7988
430024,817,30,7084
380020,313,90,6884
330015,510,90,7080

Noen viktige mål i cm


Anmerkninger:
Ståhøyde under tak i hytte, ikke under skyveluke
I høyde med rattet fra vindu til vindu
Uten rekker

BåtBella 652Sea Star 660Silver 650TG 6500
Ståhøyde i hytte 1)175175171178
Sittehøyde ved førerplass9396104111
Hyttens bredde 2)169174177182
Hyttens lengde totalt241204268239
Hyttens lengde ved dørk162125192193
Takluke, åpning45 x 12845 x 12946 x 13345 x 138
Døråpning, frammeFinnes ikke474249
Døråpning, bak50444948
Sittebrønnsdybde, akter 3)41577430
Sittebrønnsdybde, framme 3)Fordekk 677270
Dollbord, bredde1791416
Køyeplass i hytte84 x 166160 x 102170 x 1002 x 58 x 189
Køyeplass under fordekk187 x 192Finnes ikkeFinnes ikkeFinnes ikke
Høyde over vannflate225186202218

Fakta


Anmerkning: Våre priser er veiledende utsalgspriser fra produsent eller importør. Ute hos forhandler varierer prisene en hel del avhengig av hvordan båtene er utstyrt. Noen selger helt sjøklare båter med bunnstoff, navigasjonsutstyr, alarmpakke mm. Prisene i vår tabell varierer også stort, avhengig av forskjellige motorer i testen. På firmaenes hjemmesider finnes priser på flere motor- og utstyrsalternativer.
* Det er for tiden verken importør eller forhandler av TG i Norge. Prisen som er i svenske kroner fra den svenske importøren.

BåtfabrikatBellaSea StarSilverTG
Modell652660 650 Cabin6500
Lengde i m6,506,606,506,30
Bredd i m2,422,202,402,40
Vekt med testmotor, kg1600110013001000
Anbefalt motorstyrke145-23070-115115-15090-100
Maks. belastning i pers. 6676
Tankvolum i liter12014014090
Standardutrustning:
Ankerboks forutJaJaJaJa
Ankerboks akterutJaJaJaJa
BadeplattformJaJaJaJa
BadestigeJaJaJaJa
Belysning i hytteJaJaJaJa
BordJa---
BrannslukkerJaJaJaJa
Drivstoffilter, separatJa-JaJa
OppvaskbenkJaJa-Ja
Puter i hytteJaJaJaJa
Eluttak, 12 voltJaJaJaJa
FerskvannstankJa---
KompassJaJa--
LanternerJaJaJaJa
Låseøye, klasse 3JaJaJaJa
LensepumpeJaJaJaJa
BysseJa---
SelvdrenerendeJaJaJaJa
Styring, typeServoKabelServoKabel
TaklukeJaJaJaJa
TargabøyleJaJa-Ja
Trimplan-JaJa-
ToalettJa---
VindusviskerJaJaJaJa
TestmotorVolvo Penta D3-190Suzuki DF 115MerCruiser 3.0 LMercury F100 EFI
Pris med testmotor666 200 kr347 000 kr439 000 kr393 100 kr *

Produsenter/importører:
Bella: www.bellaboats.fi
Sea Star: www.lundamoauto.no
Silver: www.brunswickmarinenorway.no
TG: www.marindepan.se

Testresultater ved samme hastigheter

I og med at våre testbåter var utstyrt med forskjellige typer av motorer og motorstyrker, så har vi satt opp en tabell med sammenlignbare drivstoff- og støyverdier ved et antall forskjellige hastigheter mellom 7 og 30 knop.


Anmerkning: Våre tester er gjennomført i oktober 2007. Produsentene har utstyrt båten med den motortype og styrke som man synes passer best, og man har også valgt propell. Støyer målt inne i hytten ved førerplassen med åpen takluke. De målte verdiene kommer ikke bare fra motoren, men også fra båten i form av resonanslyd.

BåtfabrikatBella 652Sea Star 660Silver 650TG 6500
Motorfabrikat i testVolvo PentaSuzukiMerCruiserMercury
ModellD3-190DF1153.0LF100
Propelleffekt i hk181115135100
MotortypeInnenbords, dieselUtenbordsInnenbords, bensinUtenbords
Toppfart i knop34,235,831,536,0
Drivstoff i liter/time ved:
7 knop6,86,88,86,5
15 knop13,512,416,410,8
20 knop16,014,419,413,9
25 knop20,819,823,617,3
30 knop26,624,833,223,5
Drivstoff i liter/nautisk mil ved:
7 knop0,970,971,260,93
15 knop0,900,831,090,72
20 knop0,800,720,970,70
25 knop0,830,790,940,69
30 knop0,890,831,110,78
Støy i decibel ved:
7 knop67696976
15 knop79787780
20 knop81798082
25 knop82838384
30 knop84848888

Powered by Labrador CMS