Test: Bella 9000 Hybrid

Bella 9000 Hybrid
Bella 9000 Hybrid
MANGLER LØFTERE: Platene over kokeapparat og vask
mangler løftere som holder dem oppe. Derimot er det etter
forholdene mye stuveplass i byssa.
MANGLER LØFTERE: Platene over kokeapparat og vask mangler løftere som holder dem oppe. Derimot er det etter forholdene mye stuveplass i byssa.
IKKE BRA: Luken ned til propellhylse, pakkboks
og lensepumpe må forbedres med ters og fremfor alt tilpasses slik at man kan åpne den.
IKKE BRA: Luken ned til propellhylse, pakkboks og lensepumpe må forbedres med ters og fremfor alt tilpasses slik at man kan åpne den.
HÅPLØS
LØSNING:
Slik må man gjøre
det for å kunne
åpne motorromsluken.
HÅPLØS LØSNING: Slik må man gjøre det for å kunne åpne motorromsluken.
AKTERLUGAREN har god ståhøyde og en
skikkelig køye. I dieselversjonen får man
dessuten en ekstra soveplass.
AKTERLUGAREN har god ståhøyde og en skikkelig køye. I dieselversjonen får man dessuten en ekstra soveplass.
AVSETTINGSPLASS: Ved hjelp av
to kryssfinérskiver får man sårt tiltrengt benkeplass i byssa.
AVSETTINGSPLASS: Ved hjelp av to kryssfinérskiver får man sårt tiltrengt benkeplass i byssa.
MERKELIG LØSNING: En mengde løse
puter og ifyllingsplater gir tilgang til et
åpent stuverom i akterkant av køya. Vi hadde foretrukket en fast køyebunn kun med
åpning i akterkant. Glem ikke slingrekant
nederst.
MERKELIG LØSNING: En mengde løse puter og ifyllingsplater gir tilgang til et åpent stuverom i akterkant av køya. Vi hadde foretrukket en fast køyebunn kun med åpning i akterkant. Glem ikke slingrekant nederst.

Må forandres

Bella 9000 Hybrid er den første nordiske turbåten med hybriddrift. Prisen og prestasjonene gjør hybridversjonen helt uaktuell. Med tradisjonell dieselløsning er den langt mer relevant for vanlig båtfolk – men også den fordrer en lang rekke praktiske forbedringer.

Publisert Sist oppdatert

Under båtmessen i Helsingfors i februar ble nye Bella 9000 Hybrid lansert og fanget mye oppmerksomhet. Fremfor alt ble mange begeistret over hybridløsningen, en Steyr på 164 hk med 7 kW el-motor for alternativ fremdrift. Etter å ha testkjørt båten i to versjoner – hybridbåten samt en med konvensjonell Yanmar 4BY2-180 – er konklusjonen enkel når det gjelder motorløsning: Velg diesel! Hybridversjonen koster nesten 600.000 kroner mer, gir en toppfart på 15 knop og marsjer med 10 når den kjøres med diesel, 5,2 knop på topp når den kjøres med el-drift. Dieselversjonen gjør 21 knop maksfart og marsjer lett med 18. Det absolutt eneste som taler for å velge hybridversjonen er støynivået på rundt 60 dBA, men de færreste er villige til å betale over en halv million kroner ekstra for den komforten. Det totale miljømessige regnestykket har vel hverken miljøforkjempere eller båtbransjefolk gjort, men det ville neppe vært til batteridriftens fordel. Hybrid-eksperimentet til Bella Boats viser at det fortsatt er langt igjen til vi ser vellykkede hybride motorløsninger i denne typen båt. Men det er langt igjen også på andre områder før Bella 9000 kan regnes inn i de velfungerende turbåtenes rekker.

Sjøegenskaper

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER