utgave nr 11 2006

Duell: Bayliner 175 BR mot Maxum 1800 MX

Publisert Sist oppdatert

Duell: Bayliner 175 BR mot Maxum 1800 MX


For en neve dollars


For 9.995 dollar kan man få en sjøklar, ny motorbåt med henger i USA. To typiske varianter er Bayliner 175 BR og Maxum 1800 MX - begge med en 3 liters innenbordsmotor med drev. Vi ville lagt et par dollar ekstra på bordet, og valgt Maxum 1800 MX.


TEKST OG FOTO: LARS H. LINDÉN
TIL NORSK: ATLE KNUTSEN
Testens rivaler Bayliner 175 BR og Maxum MX produseres ved den samme fabrikken i Mexico, har identiske skrog og samme motorinstallasjon. Verdens største båtprodusent, amerikanske Brunswick, spytter ut en ny Bayliner 175 BR hvert kvarter, og Maxumen ligger ikke langt etter i løypa. Et slikt produksjonsvolum gir naturlig nok muligheten til å lage eksepsjonelt rimelige båter. Typisk for denne båttypen i USA er at de tilbys som pakker - fiks ferdige med tilhenger. I Norge er det kun Baylineren som selges med henger inkludert i prisen, men den kan ikke brukes på norske veier. Den er derimot en grei opplagsvogn for båten.
I USA representerer disse båtpakkene en rimelig inngangsbillett til båtlivet. Til tross for frakt, mva, hk-avgift og kostnader til CE-merking er mexicanerne i denne testen fortsatt blant de rimeligste båtene på det norske markedet i dag. Og du får faktisk en hel del for pengene.
Påhenger eller båtpakke?
I Norge koster en 18 fots Bayliner cirka 190.000 kroner. Da har man en komplett, sjøklar båt med innenbords bensinmotor på 135 hk, inkludert opplagsvogn. Hele denne båtpakken koster til sammenligning omtrent like mye som en moderne firetakts utenbordsmotor på 150 hk.
Maxum-båtene er et noe mer høyprofilert merke fra samme produsent. De har en mer forseggjort innredning i glassfiber og en mer omfattende standardutrustning. Den billigere Baylineren har en enklere innredning i kryssfinér og tepper. I modellprogrammet til Maxum er det 1800 MX som er den direkte konkurrenten til Bayliner 175 BR. Maxumen ligger rundt 40.000 kroner høyere i pris, men da kan man velge mellom fire ulike fargealternativer, CD-spiller og radio er inkludert, men ikke opplagsvogn.
Standardmotoren i både Bayliner 175 BR og Maxum 1800 MX er en firesylindret Mercruiser bensin på 135 hester med deres Alpha 1-drev som har singelpropell.
Samme fart
Studerer man våre testresultater, ser man at farten er nesten identisk ved samtlige turtall. Toppfarten ligger på rundt 39 knop, og fin marsjfart om lag 30 knop. Ved marsjfart har begge båtene et forbruk på under literen pr nautisk mil. Drar man ytterligere av på gassen til ca 25 knop, bruker Bayliner 175 BR kun 0,8 liter pr nautisk mil. Støyverdiene varierer derimot en hel del. Forklaringen ligger i båtenes oppbygging og motorromsisolering, som er enklere i Bayliner 175 BR sammenlignet med Maxum 1800 MX.
Når det gjelder sjøegenskapene er det derimot ingen større forskjeller. Med tanke på båtenes moderate størrelse på fem meters lengde, går de godt i sjøen. Faktisk ligger de amerikanske skrogene i en klasse for seg, og tar man hensyn til at også styringer, førerkomfort med fornuftig ergonomisk plassering av alle instrumenter, ratt og spak, mener vi at mange nordiske båtprodusenter har litt å lære av amerikanerne.
Vi mener Bayliner 175 BR rent teknisk og bruksmessig er et fornuftig alternativ for den som ønsker å skaffe seg en rimelig båt, men andrehåndsverdien er en risikofaktor. Vårt forslag er at man forsøker å strekke seg noe lengre og satse på den bedre utrustede og noe mer velbygde Maxum 1800 MX, i det den føles mer komplett.

Bayliner 175 BR


Best på pris

Bayliner 175 BR er mye båt for pengene. Denne storselgeren, som produseres i rundt 4.000 eksemplarer i året, er den enkleste av de to båtene i testen. Den er fullt sammenlignbar med andre lavprisbåter fra nordiske produsenter. Sammenlignet med Maxumen har man her brukt enklere innredningsmaterialer som kryssfiner og matter, men alle glassfiberarbeidene i skrog og dekk er fullt godkjente med fem års garanti. Som de fleste amerikanske fritidsbåter er denne også godkjent av US Coast Guard.
På uteplassen har Bayliner 175 BR de klassiske rygg-mot-rygg setene som kan felles ned til et par solsenger. Sammen med akterbenken har denne lille båten seks komfortable sitteplasser. Ytterligere to personer kan sitte i den fremre sittebrønnen. Om man skal gå i land via forskipet, må man trå i putene i U-sofaen. Et trinn eller lignende hadde vært å fortrekke.
Til tross for enkel utforming av fører- og passasjersetene, sitter man bra bak rattet. Alle funksjoner er plassert slik at føreren har god oversikt og komfortabel kjørestilling. Man har god plass til beina og sikten er tilfredsstillende i alle fartsintervaller. Vindskjermen har ikke samme runde og elegante design som Maxumen, men den gir bra skjerming mot vinden. Førerplassens utforming og komfort ligger fullt på nivå med den dyrere Maxumen. Foruten et stort stuverom i dørken i den aktre sittebrønnen, er det magert med stuveplass om bord. Vi er også kritiske til den svært enkelt utformede motorkassen, som sannsynligvis er årsaken til de høye støyverdiene vi målte. Først når man kommer ned til rundt 25 knops fart er støyen innenfor akseptable grenser.
Toppfarten på nesten 40 knop er det derimot ingenting å utsette på, og akselerasjonen er imponerende. I det hele tatt er sjøegenskapene meget gode i denne lille. Man kan si hva man vil om visse innredningsdetaljer, men Bayliner og mange andre amerikanske båtprodusenter lager skrog som er morsomme og trygge å kjøre.

Vurdering
+ mye for pengene
+ førerkomfort
+ henger inngår i prisen
+ bra toppfart
- mye støy
- simpel motorkasse
- dårlig med stuveplass
USA-båt 005/Hovedoppslag
Bayliner 173/Oppslag
008/KANTETE: Vindskjermen har ikke samme elegante og runde design som Maxum 1800 MX, men den gir likevel ganske bra beskyttelse.

014/UPRAKTISK: De fleste amerikanske sportsbåter er ikke konstruert for å kunne gå om bord via fordekket. Heller ikke Bayliner 175 BR.

019/MANGE SITTEPLASSER: Bayliner 175 BR har de klassiske rygg-mot-rygg setene som kan konverteres til to solsenger. Sammen med akterbenken har denne lille båten hele seks sitteplasser i den aktre sittebrønnen.

Maxum 1800 MX


Mer av alt

Maxum 1800 MX har samme 19-graders V-bunnsskrog som Baylineren, men med en hel, støpt innerliner. Det gir en noe stivere og tyngre båt, men fremfor alt en mer elegant og praktisk innredning. Båten har for eksempel bra med stuverom sammenlignet med Bayliner, og alle teppene kan lett fjernes. Også standardutrustningen er mer omfattende på Maxum, og omfatter blant annet kalesje, CD-spiller og radio med høytalere. Båten har dessuten en mer elegant vindskjerm. Man kan også selv velge mellom fire ulike dekorasjonsfarger på skrogsidene.
Innredningslayouten på Maxum 1800 MX er nesten den samme som i Baylineren, med rygg-mot-rygg seter som kan felles ned. Putene er derimot både tykkere og mer komfortable, også i den fremre sittebrønnen. Putene er dessuten løse slik at man får adkomst til stuverommene i benken. I tillegg er det et stort stuverom for vannski under dørken midtskips, og dessuten praktiske stuverom langs begge sidene under dollbordet i den aktre sittebrønnen.
Totalt er det også i denne båten sitteplass til åtte personer. I stedet for en tverr akterbenk, er det to komfortable seter på hver side av motorkassen. Hele denne seksjonen, med sitteplassser og motorkasse, er betydelig bedre utformet i Maxumen sammenlignet med Baylineren, og resultatet er sterkt redusert motorstøy.
Når man entrer båten forfra, sitter dessverre en lanterne i veien. I likhet med Baylineren må man også her skritte over putene for å komme videre akterover.
Førerplassen på Maxum 1800 MX er elegant. Den kraftige rammen rundt vindskjermen gir god beskyttelse mot vinden, også langs sidene. Føreren sitter perfekt, med god plass til beina. Ergonomien er i toppklasse, med unntak av at rattet skygger for noen av instrumentene.
Maxum 1800 MX når en toppfart på nesten 39 knop med standardmotoren på 135 hk fra Mercruiser. Med riktig trim går alt som på skinner opp til ca 35 knop, men deretter må man ta et noe kraftigere grep om rattet opp til toppfart.
Drivstofforbruket ligger litt høyere enn Bayliner, men Maxumen har også en noe høyere totalvekt. Denne ekstravekten fører til at båten går roligere i sjøen, og at hele båten oppleves som mer "fullvoksen".

Vurdering
+ førerkomfort
+ løse tepper
+ radio-/cd-spiller
+ kraftige vindskjerm
- henger inngår ikke i prisen
- lite fordekk
- rattet skygger for instrumentene

Maxum 188/Oppslag
059/KOMFORTABEL førerplass. Vindskjermen gir god beskyttelse mot vinden, selv langs sidene. Man sitter perfekt med god plass til beina.

063/TIL VANNSKI: Både Bayliner og Maxum har et stort stuverom under dørken midtskips der man blant annet får plass til vannski. Maxum 1800 MX har dessuten løse tepper på dørken - praktisk ved tørking og rengjøring.

068/IDENTISK: Motorrommets utforming er nesten identiske på Maxum 1800 MX og Bayliner 175 BR, men Maxumen har en mer solid luke med gassdempere som holder den oppe i forbindelse med inspeksjon og ProdusentBaylinerMaxum
service.

FAKTAPr 20. august 2006
Opplysninger: Baymax AS, Langesund, telefon 35 97 67 07. www.baymax.no

Modell175 BR1800 MX
Lengde i meter5,355,36
Bredde i meter2,132,13
Vekt med motor i kg862903
Anbefalt motorstyrke i hk135135
V-bunn i grader1919
Maks belastning i kg457457
Tankvolum i liter7979
CE-kategoriCC
Standardutstyr:
BrannslukkereJaJa
Brannslukker i motorrom--
BadestigeJaJa
Kalesje med bøylerEkstraJa
LanternerJaJa
LoggJaJa
Lensepumpe, manuellJaJa
Lensepumpe, elektriskJaJa
MotorromsvifteJaJa
SignalhornJaJa
Stereo/CD-Ja
Styring – servo-Ja
Ferskvannskjøling--
TilhengerJaNei
VannskikrokJaJa
Vindusviskere--
Pris med Mercruiser 3,0 L189.000 kr230.000 kr

TESTRESULTATER


Merknad:
Samtlige tester er utført med to personers belastning.
Alle målingene er utført ved fire ulike turtall, dels ved toppturtall og siden har vi redusert med 500, 1.000 og 1.500 omdr./min.
Støymålingene er foretatt ved førerplass.

ProdusentBaylinerMaxum
Modell175 BR1800 MX
Motor i testMercruiser 3.0 Mercruiser 3.0
DrevAlpha 1Alpha 1
Effekt i hk135135
Propell i tommer2121
Toppturtall i test i omdr./min.5.1005.200
Fart i knop ved:
- toppturtall39,738,6
- 500 o/min.36,235,8
- 1.000 o/min.31,531,0
- 1.500 o/min.26,025,8
Forbruk i liter/nautisk mil:
- toppturtall1,211,22
- 500 o/min.0,941,06
- 1.000 o/min.0,880,99
- 1.500 o/min.0,820,94
Støy i dB(A):
- toppturtall9892
- 500 o/min.9391
- 1.000 o/min.9087
- 1.500 o/min.8482

Powered by Labrador CMS