utgave nr 3 2004

Prøvekjøring - BMB 37: Serieprodusert kjøreglede

Publisert Sist oppdatert

Prøvekjøring - BMB 37:


Serieprodusert kjøreglede

En båt trenger ikke være produsert i vannkanten for å fungere. Det er Bavarias nye 37-foter bevis på: eneste vann nær fabrikken går i rør under bakken. BMB 37 er romslig, god i sjøen og går som et råskinn.

Tekst: Jan Harry Svendsen

- Les også: Seriemesteren i Bayern

Bavarias nyeste kreasjon, BMB 37, er utvilsomt en vellykket båt. Den kjører godt og har en fornuftig planløsning. Men elektronikk montert fra verftet er svært dyrt.

Gode sjøegenskaper

BMB 37 er en båt som byr på både komfort og kjøreglede. I sjøen går båten mykt. Med to D6 motorer og snaue 600 hestekrefter til disposisjon er ytelsene svært gode. Akselerasjonen i mellomregisteret er brutal, og en topphastighet på 38,5 knop lar seg høre på en 11,8 meter lang og snaut åtte tonn tung båt. Styringen er meget presis, og båten er lettmanøvrert og forutsigbar.
Førerplassen følger opp det gode inntrykket sjøegenskapene gir. Førersetet kan justeres i lengden, og rattet kan justeres i høyden. Dermed finner man lett en komfortabel kjørestilling. Plasseringen av betjeningstablået for trimplanene og for baugpropellen er derimot plassert for langt unna føreren. At kompasset forsvinner bak instrumentbordet når man sitter, og mangel på et skikkelig kartbord er detaljer man burde slippe å oppleve på en båt av denne størrelsen.

Gode dollbord

Uteplassen i BMB 37 domineres av en solseng akter, en romslig badeplattform og en sofaløsning. Under solsengen befinner det seg et svært romslig stuerom, og rommet åpnes ved elektrisk løfting av hele solsengen. I dørken her finnes også en luke som gir svært god adkomst til motorene og deres servicepunkter. En liten luke i skottet gir tilgang til tankens tilkoblinger og mannhull.
Adgangen til fordekket skjer ved hjelp av dollbord. Disse er svært brede og gode å gå på. Høye rekker gir ytterligere sikkerhet. Forut er det montert skinner på dekk som man monterer puter, i og dermed får man en god solseng. Putene er ikke standardutstyr, men koppholderne slipper du å betale ekstra for. Fortøyningspunkter finnes helt forut på fordekket, midtskips og på avslutningen av skrogsiden akter. Dimensjonen er tilstrekkelig, men vi la merke til rustvann på kryssholtene.

Romslig under dekk

Under dekk i BMB 37 er det romslig. I salongen er det ståhøyde og selv jeg med mine 1,85 har god plass. Her er det gjort plass til en romslig bysse med det som forventes av hjelpemidler til styrbord. På babord side er det gjort plass til en sofa. Luker i taket og koøyer sørger for lufting, gardiner hindrer innsyn. En stikklugar gir plass til to sovende, det samme som hovedlugaren forut. Toalettrommet byr på et enkelt pumpetoalett og dusj. Stueplass både i salongen, i de to lugarene og på toalettrommet er svært bra. Under sengen i hovedlugaren finner du ikke stuerom, men en 250 liters vanntank. Plasseringen er gunstig for vektfordelingen. Adkomsten til baugpropellen er dessuten svært god, rett aktenfor vanntanken.
I salongen og i lugarene er det godt med kunstig lys. Downlights sørger for en trivelig atmosfære, og leselys gjør det mulig å hygge seg med en god bok før øyelokkene lukkes for natten. Lufting skjer gjennom koøyer og en luke i dekk. Koøyer er det også i stikklugaren, alle med gardiner. Toalettrommet har også et koøye som kan åpnes.

Ågerpris på elektronikk

Prismessig kommer BMB 37 ikke så galt ut. Med to Volvo Penta KAD44 er prisen 1 811 900 kroner, mens den koster 2.037.400 kroner med Volvo sine nyeste D6 maskiner. Prisene på verftsmontert elektronikk er derimot sjokkerende. For en Raychart 520 sort/ hvitt kartplotter forlanger Bavaria hele 23 100 kroner, mens den samme plotteren koster 15 624 fra importør i Norge. Det betyr at Bavaria forlanger drøye 7 000 kroner for monteringen. Det er enda verre med autopiloten. I prislistene står Raymarine ST5000 Plus oppført med en pris på 50 200 kroner. Autopiloten koster om lag 16 000 kroner fra importøren. Da sier det seg selv at Bavaria beregner seg en uhørt avanse på dette utstyret.

Konklusjon

Alt i alt er BMB 37 en hyggelig båt. Den byr på godt med plass, og sjøeegenskapene er gode. Med Volvo Penta D6 motorer blir den dessuten et råskinn, med sjøegenskaper mer enn gode nok til å håndtere kraften. Prismessig er den dessuten relativt rimelig, men husk på at levering kommer i tillegg til prisene i prislisten. Dessuten: ligg unna elektrionikken. Den er uforskammet dyr.