utgave nr 9 2

Minitest: BMB 270 Sport

Publisert Sist oppdatert

Minitest BMB 270 Sport:

Motorbåt fra Bavaria

Den tyske produsenten Bavaria er betydelig på seilbåtmarkedet. Verftet har avanserte produksjonsmetoder og verdifulle håndverkstradisjoner. Nå satser de seriøst på motorbåtmarkedet.

Tekst og foto: Ingvar Johnsen

Vi har tatt en titt på byggenummer tre av den første motorbåten fra verftet, en trailbar 27 foter. Det er også lansert en 32 – foter. Begge skal ha Norges – premiere på den flytende messen "Båter i sjøen" i disse septemberdager. Modeller på opptil 40 fot er under utvikling, og verftet tar sikte på å bli en seriøs konkurrent til de ledende europeiske motorbåtverftene. Derfor var det med spenning vi entret den nye båten.
BMB 270 sport er 2,55 m bred og trailbar. Den har dermed begrensninger i forhold til mange av søstrene i denne størrelsen. Båten ligger og vipper mellom det å være en "weekender" og en turbåt. Misforstå oss rett: Det skulle bare mangle at man ikke kan dra på ferietur i denne båten, men detaljer som ett bluss kokeapparat (kombinert 220 volt og rødsprit) og litt snaut med skapplass til de fire personene det er køyeplass til, gjør at båten ikke vil bli førstevalget som "hytta på sjøen".
Når dette er sagt, bærer båten absolutt i seg kvaliteter som gjør at konkurrentene absolutt bør betrakte Bavarias satsing med vaktsomme øyne.

Sjø- og kjøreegenskaper

Vår testbåt var utstyrt med en Volvo Penta KAD 44 dieselmotor på 243 hk som gir en toppfart på over 30 knop, mens en komfortabel marsjfart med et behagelig motorturtall og støynivå ligger rundt 25 knop. I og med at båten er smal, gjør kravet til beboelighet at den blir høy. Begge faktorene og i tillegg folk ombord gir den et høyt tyngdepunkt, og bruk av trimplan er nødvendig og derved også standardutstyr. I en frisk solgangsbris med sjøen forfra og skrått fra siden forfra, skal du ikke være redd for å få vann i håret. All materialbruk ute tåler vann. Den skrå vindskjermen hemmer sikten, men skjermer instrumentene.
Ellers oppfører båten seg som planende båter flest, men er svært retningsstabil i sakte fart. Volvo Penta KAD 44 er utstyrt med fabrikkens elektroniske gear og gasskontroll. Ta noen øvelsesrunder med dette systemet hvis du er vant til konvensjonelle kabelkontrollere.
Man venter seg litt ekstra ombord i en båt som er produsert av et tysk verft, som attpåtil er store på seilbåtsiden. Det som først og fremst slår deg er de mange smarte løsningene. All plass er maksimalt utnyttet. Det er brukt en høy grad av prefabrikkerte komponenter. Likevel har man latt fornuften råde, blant annet med ikke å falle for fristelsen til å utnytte bredden fullt ut ved å droppe dollbord. Vi lar bildene tale!

Konklusjon

27 – foteren vil antakelig ikke bli Bavaria – verftets storselger i Norge – i hvert fall ikke på turbåtmarkedet. Likevel bærer denne båten mye godt i seg og satsingen virker svært seriøs. Mange av de tekniske og innredningsmessige løsningene er både uvanlige og smarte, så vi ser i spenning fram til de neste modellene. Prisen med testmotoren er kr 947.500,-, mens båten med Volvo Penta's 205 hk. bensinmotor er kr 722.000,-.

Data

Lengde:8,40 m
Bredde:2,55 m
Ståhøyde lugar:1,84 m
Vekt:Fra 2.350 kg avhengig av motor
Drivstofftank:Ca. 280 l
Vanntank:Ca. 80 l
Standardutstyrslisten er brukbar og omfatter blant annet landstrømopplegg, elektronisk fartsmåler og dybdemåler og stereoanlegg, mens kalesje, tepper og teak ute er på ekstrautstyrslisten. Opplysninger: Lunde Båt A.S., tlf. 66 84 66 30. På Internett: www.bavaria-motorboats.com.

Powered by Labrador CMS