utgave nr 1 2007

TEST: CROWNLINE 340 CR

Publisert Sist oppdatert


TEST: CROWNLINE 340 CR



”Landskap”


under dekk



Amerikanske Crownline har tenkt nytt og annerledes på 340 CR. Råtassen med 2 X 306 villige dieselhester er utradisjonelt innredet under dekk, der alle funksjoner er utviklet i et mer eller mindre åpent landskap. Det gir en imponerende romfølelse.

Tekst og foto: Ulf Wesley Johnsen

På gammeldovne dønninger utenfor Marina Denia på den spanske solkysten har Båtmagasinet testet den helt nye Crownline 340 CR. En linjelekker sak på 36 fot med riktig god plass til familien på fem. Båten er også sjøsterk, god for 38 knop og har alt det utstyr amerikanerne elsker.

SJØEGENSKAPER
Uværet hadde gitt seg dagen før testen, så det var rotete sjø og store dønninger i testfarvannet.
Med 612 turbodieselhestekrefter fordelt på to 306 hk. Cummins Mercruiser diesler ombord regnet vi med at dette kom til å gå unna. Båten har en moderat V-bunn på 18 grader og en vekt på 6.350 kg. Etter å ha varmet opp de helt nye motorene skjøv vi begge spakene helt frem. Det gikk et par sekunder før sparket kom og drønnet fra motorene nådde skipper. Båten gikk i plan etter 11 sekunder, 15 knop ved 2500 o/m.
Etter 30 sekunder målte vi toppfarten til 38 knop med tre mann ombord. Båten var meget følsom på trim og ratt, men for all del lett å manøvrere, selv i store, tunge dønninger.
En del giring ble det med store dønninger inn aktenfra, men det kunne vi trimme oss ut av.
Med to motorer til rådighet gikk åtte-talls testen som en lek, båten dreide på en femøre og man savnet slett ikke baugpropell. Båten viste seg sjøsterk og gikk mykt og fint inn i sjøene.

LITEN UTEPLASS
Cabincruiseren er den største så langt fra Crownlines side, og skal kjempe i markedet med Bavaria og et utall andre europeiske båter rundt 35 fot. Betegnelsen 340 er litt misvisende, da båten er 11 meter lang, (36 fot) og 3.64 m. bred.
Den byr på mer plass enn forventet under dekk, men til gjengjeld kniper det med gåplassen på akterdekk. Det skyldes to praktfulle sofaer og en diger ”wet-bar” i le.
Fra brygga kommer vi greit ombord via en stor teakbelagt badeplattform, der en luke i hvit plexiglass på babord side gir adkomst til båtens akterdekk. Her er dørken belagt med kantsydde tykke tepper i grått, som kan byttes til teak hvis man vil betale for slik luksus.
U- sofaen er i hvit kunstskinn og gir sitteplass til 6 voksne. I forkant av baren er det nok en sitte/liggesofa for 2-3 personer. Her vender ryggputen inn mot deleskottet til salongen, slik at man sitter med utsyn akterover. Man sitter godt i sofaene med god polstring og høye ryggputer. Men de krever plass, og dermed har man bare ca. 5 kvadratmeter å boltre seg på ute.

GOD FØRERPOSISJON
Førerposisjonen ligger på styrbord side. Her sitter rormannen høyt med god oversikt på et solid dobbelsete med god plass til to voksne. Setet er todelt, slik at det vippes opp akterover så man kan stå og kjøre. Videre kan det reguleres i lengderetningen.
Et skråstilt felt er integrert i deleskottet til salongen og duger godt som fotstøtte. Det er god polstring på sideskottet og sidestøtter på dobbelsetet. Tre koppholdere er også på plass.
Førerkonsollen er typisk amerikansk. Stor og imponerende med alle kontroller og et hav av instrumenter. Alt montert i et høyglanspolert mørkt edeltre som demper refleksene ved sterkt solskinn.
Rormannen kan fra sin posisjon styre det meste ombord, bl.a. et imponerende musikk- og underholdningsanlegg. Motorspakene til de to motorene sitter helt riktig på egen konsoll like foran førers høyre arm. Det regulerbare rattet er fireeket og riktig flott. Kompasset er montert over konsollen, men kartbord må man klare seg uten. GPS og kartplotter skal gjøre nytten, noe vi ikke er særlig begeistret for. Kartbord bør uansett være standard, spesielt på en så stor båt som dette.
De relativt lave front- og sidevinduene, montert i tommetykke solide rustfri stålprofiler, er akkurat høye nok til at vinden presses opp og ut til siden. Det er bare én vindusvisker. Et smalt, sentrert frontvindu løftes opp og til siden når man vil frem på fordekk. Integrerte trinn i deleskottet gjør adkomsten dit enkel.
Føreren sitter lunt og tørt under tak. Åpningen mellom vinduene og toppens forkant dekkes til med en kalesje når man ønsker det. En liten luke i taket er mer til pynt enn til nytte. Ståhøyden under hardtop er på godt over to meter. Man får rikelig med lys og luft inn.
I taket kan man forøvrig glede seg over store høytalere og god belysning fra flere spotlys. En buet luke i hvitt plexiglass fører ned til salongen. Et buet sol/myggfilter er montert på innsiden av luken, slik at man får en slags dobbeltdør. Virkelig smart, hvis man på varme sommerdager vil ha mest mulig luft ned under dekk.

”ÅPENT LANDSKAP”
Fire solide trinn montert på en kraftig vertikal stålprofil fører ned til salongen.
Her nede har produsenten valgt en åpen løsning helt frem til baugen og akterover mot deleskottet til motorene. Det har resultert i en virkelig stor og flott salong som man ellers bare finner i båter som er 5 – 10 fot større. Det litt spesielle her er at man har valgt å bygge en stor sofagruppe midtskips mot akterskottet. I stedet for en stikkøye eller to er det innredet en stor, herlig ”hule” med en kremfarget skinnsofa. Her kan 6 voksne sitte virkelig godt, uten å måtte bøye hodet for ikke å skalle i taket. I løpet av sekunder kan man legge to tilmålte madrasser mellom sofaene. Dermed oppstår en kjempekøye på 2.20 x 2.40 m. Vi tror at denne ”hulen” vil være midt i blinken for ungene, først og fremst som kose- og lekerom. Det er tommetykke tepper på dørken og god belysning samt et forheng som trekkes for når man går til køys. Vi hadde foretrukket en dørløsning fremfor forheng. ”Hulen” er stor nok til at tre barn eller to voksne kan sove der.
Den andre skinnsofaen finner vi på styrbord side, tvers over for byssa. Her kan 3-4 personer slappe av ved et lite bord montert på sokkel. Bordet er i minste laget om en hel familie skal spise samtidig. Da bør man nok heller velge å skaffe på akterdekk. Fra sofaen kan man slappe med en flatskjerm-TV som er montert oppunder taket. Salongen er lys og trivelig, med tykke tepper på dørken, regulerbar belysning og fire ovale koøyer som slipper dagslys inn.
I tillegg er tre, runde takluker montert i fordekket. Så her nede kommer alt lys og luft man måtte ønske. Crownline 340 CR har både varmeanlegg, generator og aircondition som standard.

SKIPPERENS HULE
Helt fremme i salongen finner vi skipperens hule. En flott dobbeltkøye hviler på en konsoll hvor det er montert to høye skuffer under og med to gode klesskap på hver side.
Madrassen, 2.15 x 2.30 meter, er tykk og fast, og man ligger godt med god avstand til ruffen som har en stor rund luke til fordekk.
Helt fremme er det et stort speil, videre store høytalere, 2 av totalt 8 i Sony-anlegget ombord. En liten flatskjerm-TV på skottet om babord, gode leselamper, hyller til saker og ting på begge sider og trinn opp til køya. Med kontrollen kan man også velge MP3, satelitt TV eller DVD.

FLOTT TOALETT
Produsenten har valgt å legge bad/toalett mellom de to soveplassene om bord, på babord side ved trappen.
Baderommet er lekkert og stort. Ståhøyden er hele 2.05 meter. Vi finner et stort overskap, en god vask montert i en langsgående konsoll mot skrogsiden, solid hånddusj og et teakbrett montert over toalettet. Her er god belysning, speil og oppheng, samt et ovalt koøye som kan åpnes.

KOMPAKT BYSSE
Byssa på babord side er ikke av de største, men den er kompakt og har det utstyr som skal til for å lage grei sjømannskost. Benken har en arbeidshøyde på 88 cm. Det er ok. Videre finner vi en rund vaskekum i rustfritt stål, karadon arbeidsflate, to kokebluss og mikrobølgeovn samt et stort kjøleskap, 3 gode skuffer og flere over- og underskap til utstyr og tørrmat. Ovalt koøye som kan åpnes sørger for god ventilasjon sammen med el-utsugning.

TRANGT MOTORROM
Til tross for båtens bredde, 3.64 meter, så blir det trangt i motorrommet når to Mercruisere på 306 hk hver skal vedlikeholdes. Man åpner luken til rommet med en elektrisk kontroll fra førerplassen. Halve dekket heves en meter opp med kraftige gassdempere og låses fast. Deretter er det bare å låre seg ned i det belyste motorrommet Det er akkurat plass nok til å få utført nødvendig vedlikehold og service. Den relativt store generatoren tar mye av plassen på styrbord side, mens start- og driftsbatterier fyller godt opp på babord side. I tillegg automatisk brannslukningsanlegg som også krever plass. Luken til akterdekket er godt isolert. Det støyer lite ved marsjfarten på rundt 25 knop.

DEKK OG UTSTYR
Badeplattformen i teak er på fire kvadratmeter, så her kan en badende famile virkelig boltre seg. Badestigen er av god kvalitet, men gjemt under en luke. Videre er det to dype rom på hver side i plattformen som kan brukes til alt fra fiskekum til oppbevaring av saker og ting.
Det er ferskvannsdusj skjult på hekken, gripehåndtak i rustfritt stål, stor luke midtskips med plass til fendere og tauverk og solide pullere for fortøyning. Landstrømskoplingen er også gjemt under en luke. På fordekk er det en fordypning for feste av en stor solseng som festes med trykknapper.
El ankeret er klokt gjemt i en fordypning helt fremme i baugen. Det relativt lave pulpiten er i solid rustfritt stål, men vi savner åpningen helt fremme i baugen for lettere adkomst til fjell og brygge.
Her har man i stedet valgt å montere en kraftig lyskaster, så rormann lettere kan orientere seg i mørket. Alle kryssholt er nedsenket i skroget og forsvinner når de ikke er i bruk. Det er 6 av dem, tre på hver side. To midtskips for mulighet til å feste spring.

KONKLUSJON
Crownline 340 CR en spennende nykommer fra USA, med en interessant innredningsløsning. Båten har klassiske linjer og er rask og morsom å kjøre. Den har en rikholdig liste med standardutstyr. Med 612 turbohestekrefter til rådighet må du legge mer enn 2 millioner kroner på bordet for denne familie-cruiseren.

DATA: Crownline 340 CR


Lengde:

11 m

Bredde:

364 m

Dyptgående:

0.87 m

Vekt tørr båt:

6.350 kg

Drivstoff:

730 l

Ferskvann:

100 l

Septik:

100 l

Køyeplasser:

5

CE-kategori:

C

Motorer testbåt:

2 x Mercruiser Cummins 4.2 ES diesel (306 hk x 2) med Bravo 3 drev

Pris testet båt:

kr 2.395.000

Opplysninger:

Importør Øst: Høvik Marine AS, tlf. 67 10 59 99

Importør Vest:

Vatland-Olsen AS, Karmsund, tlf. 52 84 60 60

Fart

0/min

Fart i knop

1.000:

10,5

1.500:

12

2.000:

14

2.500:

15(plan)

3.000:

26

3.500:

30

3.800:

36

4.000:

38(toppfart)

Powered by Labrador CMS