utgave nr 12 2004

TEST: SKILSØ 33 FB

Publisert Sist oppdatert

TEST: SKILSØ 33 FB

Traust og trivelig

Skilsø Baatbyggeri AS har vært på markedet lenge. Det har også verftets 33-foter. Solid kvalitet bygd på ære og samvittighet - men en tanke gammelmodig.

TEKST: ATLE KNUTSEN

Skilsø Baatbyggeri AS på Tromøya i Arendal er blant Norges absolutt eldste fritidsbåtprodusenter. Med kontinuerlig drift siden 1919 kan de feire 85-årsjubileum i år. Skilsø-navnet forbindes derfor gjerne med lekre trebåter som ble produsert i store antall på Skilsø frem til man også der gikk over i plastalderen i 1970. Skilsø har fire modeller i sin portefølje som alle er basert på det samme skroget. To sportsvarianter med planende og halvplanende skrog, en hardtoppversjon og en flybridgebåt - nemlig Skilsø 33 FB. Skroget er utviklet av Skilsø som halvplaner, og kom første gang på markedet i 1987 under navnet Skilsø 950. Vi tok flybridgeversjonen ut på test i kulling.

På dekk

Dekkslayouten på Skilsø 33 FB er tradisjonell og enkel med et klassisk design. Akterdekket måler ca 150 x 225 cm og har to fine benker i hvert hjørne akter som kan felles ned (ekstrautstyr). En syrefast leider fører opp til flybridge på styrbord side. Slik må det bli på båter med så vidt små akterdekk. Rundt akterdekket er det en solid griperekke med skikkelige kryssholt i hvert hjørne. Det er også montert griperekker under flybridgedekket, noe som gjør det trygt å bevege seg ut på dollbordene, som er gode 18 cm brede. Med dyse til dieselvarmeren og kalesjen kneppet til, har man en lun uteplass her bak.
Fra akterdekket er det en solid port i akterspeilet som åpnes utover. I selve akterspeilet er det et rom med plass til 2x2 kg propanflasker, samt adkomst til ankerkassen. Det er to skikkelig dimensjonerte dreneringshull ut gjennom akterspeilet. Hånddusjen er montert i gjennomgangen side. Originalt, men det fungerer. Selve badeplattformen er stor og grei, og stikker så mye aktenfor skroget at man enkelt tar seg i land og om bord når båten ligger longside en brygge.
I trinnet ved gjennomgangen til plattformen er det plass til tauverk. Denne luken kan dessverre ikke åpnes når porten i hekken er åpen. Løsningen er litt ugunstig når man trenger et tau i all hast. På babord side av akterspeilet er det en skikkelig fenderholder for tre fendere, og på styrbord side ligger badestigen i et ventilert rom under en luke, som gjør det mulig å få ut stigen også når man har havnet ufrivillig i sjøen.
Langs overbygget er det montert skikkelige griperekker. På fordekket er det to dreggluker ned til en stor kasse, og et stort baugnebb forenom. Båten er utstyrt med seks store kryssholt.

Flybridge

To viktige egenskaper ved god en flybridge er at den er stor og dyp. Når utgangspunktet er en båt på 33 fot, blir det en vanskelig øvelse å skape en vellykket flybridge etter disse kriteriene. Flybridgen på Skilsø 33 FB er lav og har i praksis to seter i fartsretningen. Setet på passasjersiden er noe bredere enn setet på førersiden, men med sine 95 cm innvendig er det litt knapt i bredden for to personer. Passasjerene har en god håndrekke foran seg. Vi kunne ønsket oss et kartbord i tilknytning til førerplassen, men det finnes ikke. Siden stolene er plassert på dørken, sitter man veldig lavt. Førerkonsollen er oversiktlig og ergonomisk fint utformet. Helt akter kan man rigge i stand en solseng som er 130 cm i bredden og to meter lang liggelengde når du vipper frem passasjerstolen. Flybridgen fungerer greit som en utvendig styreposisjon for tre personer.

Førerposisjonen

Vi føler at tiden har løpt litt ifra førerposisjonen i Skilsø 330 FB. Den doble rormannsbenken med rygg som kan vippes frem og tilbake er en god idé med hensyn plassutnyttelsen i salongen, men benken er ikke komfortabel for føreren. Ryggen er litt for rett, og setet gir ingen støtte sideveis. Rattet er plassert litt for langt til styrbord, og en utsparing til styrkabler m.v. inne ved skottet kommer i konflikt med høyrebeinet. Her er det også montert en brannslukker i en nisje. Kartbordet foran føreren er lite brukervennlig; kartene blir liggende i en sump foran føreren. Dessuten kunne motorinstrumenter og vesentlige instrumenter vært plassert på en mer oversiktlig måte. Vi ser det som ytterst positivt at Skilsø har valgt en matt gråfarge på dashbordet for å redusere refleksene i frontvinduene. Et eksempel til etterfølgelse for flere.
Skilsø 33 FB er en relativt stor båt med gode sjøegenskaper som inviterer til å dra på langtur, og gjerne lengre kryssinger over åpne strekk. Da er det viktig å sitte godt. Man må uanstrengt kunne betjene vesentlige funksjoner som ratt, kontrollboks, trimplan m.v. Vi mener førerposisjonen har gått litt ut på dato, blant annet fordi det ikke er lett å ettermontere plottere m.v. på optimal, brukervennlig måte. I vår testbåt var det montert en PC-løsning med en flatskjerm. Det fungerte greit, men man må hele tiden bøye nakken bakover når man skal ta en titt i kartet. Ideelt sett bør slikt utstyr plasseres på en måte som kun krever at man beveger øynene.
Man har godt utsyn gjennom de store vinduene i salongen. Frontrutene er dessuten forsynt med hele seks defrosterdyser som holder duggen borte. Meget bra. Vinduene er satt inn i aluminiumsrammer. Dessverre var det lekkasjer rundt begge frontvinduene.

Salong

Salongen er atskilt fra akterdekket med en heldekkende skyvedør i farget glass. Inngangen er bred og god. Reguleringsenheten til dieselvarmeren er montert rett på innsiden av døren.
Selve salongløsningen er tradisjonell, med en opphøyet U-sittegruppe som gir grei plass til fire personer rundt det regulerbare salongbordet. Salongen kan konverteres til en køye. Under salongen, mot skottet, er det et stort stuverom.
På babord side er det et passasjersete som kan vippes forover og gi ytterligere avsettingsplass i byssa. Foran passasjerplassen er det tre koppholdere og et nedsenket kartbord, samt to solide gripehåndtak. Alle passasjerene har godt utsyn fra salongen.
Sidevinduene på både fører- og passasjersiden kan åpnes. Det er et rikelig antall lyspunkter i salongen, med fire spoter og ett leselys. Ståhøyden i salongen er 186 cm.

Byssa

Byssa er plassert ved inngangen akter på babord side. Det er rikelig med stuveplass i bysseavdelingen, med et rundt hjørneskap med god plass til gryter m.v., en skufferekke med fem skuffer, skjærefjøl, pluss to ekstra skuffer og ett stort underskap. Vår testbåt var ustyrt med en Smew gasskomfyr med stekeovn og tobluss kokeapparat. Vi observerer med glede at byssa er ustyrt med et 220 volt uttak. En dyp stålvask med ettgrepsarmatur lengst akter gir plass også til grytene. I skottet er det felt inn en liten krydderhylle, dessverre uten skikkelig slingrekant. Under førerbenken er det en stor uttrekkbar skuff til glass og dekketøy, og under akterbenken er det plass til en gigantisk kjøleboks. Begge med skikkelige låsebeslag. Et 65 liters Isotherm kjøleskap er montert under passasjerplassen på babord side. Arbeidsforholdene i byssa er greie, med 45 cm fra skottet til slingrekant og en arbeidshøyde på 80 cm.
Få bobåter i denne klassen har laget en separat plass til søppelposen, heller ikke Skilsø. Det burde ikke være en stor utfordring å få det til. Og hvor skal man gjøre av tørkerullen?

Mellomgang

Nedgangen fra salongen til avdelingen under dekk er 52 cm bred, og er dekket til med en egen dør. Det er smart med tanke på voksenkvelder og barn som skal sove. Med lukket dør til salongen blir stikklugaren en separat og stor enhet med mye ståplass. Her nede finnes det et hengeskap som er hele 124 cm høyt, samt tre andre, romslige skap. I mellomgangen er det også montert et 220 volt uttak og gassalarm. Meget bra. Ståhøyden er hele 190 cm, og belysningen ivaretas av to spoter.

Toalett

Ståhøyden på toalettet er noe snau, med sine 172 cm fra dørk til tak. Fra skottet er det ca 95 cm, og i lengderetningen er rommet 123 cm. Man sitter veldig greit når man gjør sine forretninger, og dorullholderen er greit plassert. Når man derimot skal dusje blir ting mer komplisert. Et forheng som er festet i taket er vel og bra, men man må dra med seg dusjhodet fra vasken og inn i forhenget og holde det i hånden. Her burde man finne en bedre løsning. I dusjavdelingen samles vannet i en dyp, fin sump med teak trallverk over. En elektrisk pumpe tar vannet derfra. Toalettrommet er fornuftig utstyrt med en dyse fra dieselvarmeren, samt et 220 volt uttak. Meget bra. Ventilasjonen består av et koøye som kan åpnes, samt en elektrisk vifte. Belysningen består av en lampe som er fornuftig plassert i taket. Det er brukbart med stuveplass i et skap under vasken, samt i tre dype skap i skottet. Riktig original og smart er også løsningen med en stor skittentøyskurv i skottet mot hovedlugaren. Vasken er i plast, mens armaturet er av stål med ettgrepsbetjening.

Stikkøye

Stikklugaren er romslig og fin, med grei adkomst. Køya er plassert tverrskips og måler ca 143 x 205 cm. I fotenden er det en luke som fører inn til et teknisk rom med blant annet septikpumpen, slanger til varmluft, diverse elektrisk m.v. Ventilasjonen i lugaren består av et koøye som kan åpnes. Belysningen er i snaueste laget, med kun en leselampe.

Hovedlugar

Hovedlugaren forut er lun og trivelig. En skråstilt køye på babord side måler 150 x 210 cm. Ståhøyden i lugaren er ikke mer en 156 cm, men man har til gjengjeld funnet plass til en grei sittebenk på styrbord side. Det kan være fint når vi med dårlig balanse skal dra på oss sokkene. En luke i benken gir tilgang til baugpropellens oljebeholder. Under den store køya er det to skuffer som er 77 cm brede og 23 cm dype. Her får man plass til mye klær. Gjennomgående synes vi Skilsø 33 FB byr på mye god stuveplass. Båter som ikke har dobbel motorinstallasjon og vanntank plassert forut, har i tillegg et stort stuverom på 150 liter under køya i hovedlugaren.
Lugaren er rikelig belyst med to spoter i taket pluss to leselamper. I tillegg finnes her fire koøyer, hvorav to kan åpnes. Over hodeenden er det en stor takluke som åpnes i akterkant. Bra.
Trearbeidene i lugaren er, som i båten for øvrig, meget tiltalende. Det samme gjelder all polstring.

Sjøegenskaper

Skilsø 33 FB har et konvensjonelt planende skrog med 16 grader V-bunn ved akterspeilet. Skroget oppfører seg eksemplarisk og kommer raskt opp i plan med en Volvo Penta KAD 300 og et DPG-drev. Vi prøvekjørte båten i 12-15 sekundmeter vind og høy sjø utenfor Sandefjord. Vi opplevde trygge og komfortable gangegenskaper. Båten legger seg en del over i svingene når man ligger i plan, uten at dette oppleves som dramatisk. Skroget viser heller ingen tegn til å slippe eller kavitere ved raske manøvere. Skilsø 33 FB er en trivelig og letthåndtert båt å kjøre. Testbåten hadde en standard baugpropell på fire hk, som er litt i minste laget etter vår smak med tanke på båtens store vindfang.

Motor/teknisk

Teknisk sett fremstår Skilsø 33 FB som en meget samvittighetsfullt bygd båt. Det elektriske anlegget er skikkelig dimensjonert og sirlig ordnet. Standard batteripakke er 2x115 Ah. Under en luke i dørken ved byssa er det et stort teknisk rom/stuverom hvor blant annet hovedstrømsbryterne er plassert. Alt er skikkelig dimensjonert og godt merket. Her finnes også dieselfiltre med glassklokke montert utenfor motorrommet, helt etter boken, samt varmtvannstank og lader.
Ved stikklugaren, i akterkant av førerplassen, er det adkomst til de tekniske installasjonene her. I stedet for en vanlig luke, har man dekket rommet til med en plate som er svært kronglete å fjerne. Her kunne vi tenke oss en enklere løsning.
To luker i akterdekket fører ned til motorrommet. I tillegg til de vanlige tersene på lukene, er det også montert skikkelige håndtak som gjør tilværelsen lettere for valne fingre. Dreneringen rundt lukekarmene er meget bra.
Man har god adkomst til batteriene som står i kasser med lokk. Hovedmotoren står fritt med god tilgang til alle servicepunkter. På hver side av motoren er det noen nisjer med flust av stuveplass. Dieselvarmeren er montert lett tilgjengelig på babord. Alle ledninger er lagt pent i kabelgater og alle installasjoner er pent utført. Plastarbeidene holder høy kvalitet, og det skikkelig coatet overalt.

Fart og støy

Målingene ble foretatt med to mann om bord og fulle tanker, og normalt ferielastet båt. Støynivået om bord er lavt og godt innenfor kravene. Farten, både marsjfart og toppfart, er meget tilfredsstillende.

Tekniske data - Skilsø 33 FB

Lengde:9,90 meter
Bredde:3,20 meter
Dyptgående:0,90 meter
Drivstoff:420 liter
Ferskvann:180 liter
Varmtvann:40 liter
Septik:140 liter
Vekt tørr båt:4.100 kg
CE-kategori:B
Motor:Fra Volvo Penta 1xD4 260 til 1xD6 350, eller 2xD3 160
Motor i testbåt:1xVolvo Penta KAD 300, 285 HK
Pris standard båt:1.517.600 kroner
Pris testbåt:1.620.000 kroner
Mer informasjon:Skilsø Båtbyggeri AS, Færvik, telefon 37 05 80 70, www.skilso.no

Konklusjon

Omdr./min.Fart i knopStøy i dBA
3.80030,579,2
3.30024,576,8
2.80020,675,4
2.30012,870,7
1.8008,267,6
1.3006,563,4
8004,260,7
6003,257,1

Skilsø 33 FB har høy teknisk kvalitet og er bygget på en samvittighetsfull måte. Finishen på tre- og plastarbeider er meget bra. Båten har sjeldent rikelig med stuveplass. En mer moderne og ergonomisk velfungerende førerplass ville vært kjærkomment.

Powered by Labrador CMS