utgave nr 4 1998

Test: Inter 9300

Publisert Sist oppdatert

Test: Inter 9300


Masse boplass


Etter at en helt ny innredning var på plass for et par-tre år siden, fremstår Inter 9300, eller Master 820 som den opprinnelig het, som en moderne bobåt med mye plass ombord og hyggelige sjøegenskaper.

Tekst og foto: Hans Due

Med fem faste køyeplasser og mulighet for ytterligere en dobbeltkøye under kalesjen ute, er dette en romslig familiebåt for langtursferier. Med den største motoren på 165 hk. koster standard båt ca. 700.000 uten hardtop, men om du er av den nevenyttige med god tid, og ønsker å skru sammen "bits and pieces" selv, kan du spare rundt 100.000. Fot båten leveres også som halvfabrikat i flere stadier.

Salong

Under fordekket er det en salong med U-sofa. Her er sitteplass til fem personer rundt bordet, men sofaen er for liten til å kunne omgjøres til køye. Det er etter vår mening like greit, for fem faste køyeplasser og mulighet for ytterligere to på sofaen ute, er mer enn nok.
I forpiggen er det tre skap, to helt rene og ett som har flaske- og glasssholdere. I tillegg finnes det stuerom under benkene og under dørkene, samt under det nederste trinnet i leideren opp til uteplassen. Med andre ord rikelig med stueplass. Skrogsider og tak er skaipolstret, et materiale som er lett å holde rent. På dørken finnes løse, kantsydde tepper.
Dagslys slipper inn gjennom sidevinduer i dekksoverbygget. Det midterste vinduet forut kan åpnes og kan fungere som rømningsvei. For øvrig er det fire lampetter i salongen som gir rikelig med lys når mørket faller på.

Toalett/dusj

Mellom salongen og førerplassen er et kombinert toalett/dusjrom. Det er skyvedør inn til rommet, en løsning som gir bedre passasje i gangen utenfor. Dørken og skrogsiden opp til hoftehøyde er helstøpt og dørken er drenert og belagt med teakstaver. Skottene mot salongen er i tre. Det er full ståhøyde. Doen (ITT Jabsco) er montert i akterkant av rommet. Det er ikke noe problem å dusje i rommet, men vi hadde muligens satt pris på et dusjforheng for å slippe å tørke opp vann fra både do og vask, samt skjerme de langsgående hyllene for sprut. Hånddusjen er i plast, mens armaturet ved stålvasken er av skikkelig rørleggerkvalitet.
Foruten de nevnte langsgående hyllene, er det et lite skap under vasken. Men det mangler en skapdør. Over vasken er det et stort speil og med lysstoffarmatur korrekt plassert over speilet. Ventilasjonen er kun mekanisk gjennom en ventil i dekksoverbygget. Vi savnet håndklekroker og tannglassholder. På skottet mot førerplassen er et skap som inneholder alle de elektriske koblingene samt styrepumpa.

Stikklugar

Vis a vis toalettrommet er inngangen til stikklugaren. Døren er også her en skyvedør. Innenfor døren er en av- og påkledningsdel med full ståhøyde. Mot salongen er det to skap, et hengeskap og et skap med hyller. Oppå skapene er det plass til å stable saker og ting. Også her er det en mekanisk ventil gjennom dekksoverbygget.
Dobbeltkøya går på tvers under dørken til uteplassen, faktisk i hele skrogbredden. I fotenden er en kasse som inneholder slanger fra doen til septiktanken og varmluftslange. På begge sider er det i skrogsiden montert inn avlangt koøye som kan åpnes for ventilasjon. Litt ekstra aktpågivende må folket være, for glemmer man å lukke ventilene, blir det fort mye vann inn i båten. Ventilasjon er det for øvrig også mot uteplassen der en sjalousidør er montert. Et liten hylle har man også fått plass til aktenfor skyvedøren. Tre lampetter gir bra lys om natten. Rundt hele køyedelen er skrogsider og skott skaipolstret.

Akterlugar

Her er det tre faste køyeplasser, en dobbeltkøye på babord side og en enkeltkøye til styrbord. Mellom køyene i hodeenden og mot akterspeilet er det en benk som skjuler eksosslange og rormekanismer. Til hver køye er det montert en lampett og i tillegg er det et taklys.
Køyene er gode å ligge i og har tilstrekkelig lengde og bredde. I skrogsiden er det på hver side langsgående hyller. I tillegg er det et stort skap med skyvedør mot uteplassen. Under begge køyene er det rikelig med stueplass. Under dobbeltkøya i fotenden er batteriene montert (to er standard, men med opplegg for tre). Dagslys kommer inn gjennom to vinduer/lufteventiler i akterspeilet samt gjennom et fast sidevindu på babord side. Tak og skrogsider er skaipolstret. På et av trinnene i leideren ned til akterlugaren er den manuelle lensepumpen montert. Alt i alt en grei akterlugar.

Førerplass

Vi trivdes godt ved førerplassen. Greit organisert med instrumenter i synsfeltet og bryterpanel innen rekkevidde. Et stort kartbord med romslig plass for kart under. Setet er ment å være et dobbeltsete, men det blir noe trangt for to personer. Hele setet kan for øvrig vippes opp, slik at man får en stor arbeidsflate under. Halve setet er leddet slik at man kan vippe det opp når man står og kjører. Under fotbrettet er det også et stort stuerom.
Det er god sikt horisonten rundt. På vår testbåt var det montert defroster for frontvinduet, noe vi mener burde være standard, men her må man ut med nesten 21.000 kroner ekstra. Da får man også varme over alt i båten. Det er kun en vindusvisker som er standard, men det burde vært tre, ett på hvert vindu. Skal du ha det, må du ut med ytterligere 1.400 kroner pr. visker. Ved førerplassen er det også et skyvevindu.

Bysse

Vis av vis førerplassen er byssa. Nedfelt Wallas Safeflame kokeapparat med keramisk topp og en stålvask med skikkelig armatur. Noen stor avsettingsplass er det ikke, men benken under førersetet kan som tidligere nevnt benyttes. Det er også noe plass på dashbordet dersom man lukker skyvedøren ned til salongen. I tillegg er det et lite klaffbord mot L-sofaen akterover.
Kopper og kar, glass og flasker får plass under to lokk bak kokeapparat og vask. Under vask og kok er det to skuffer, men intet skap for kjeler og annet styr. Kaseroller og panner kan man imidlertid plassere i en stor uttrekkskuff under setet aktenfor førersetet. Kjøleskapet er montert under førersetet. I tillegg er det også to skuffer under L-sofaen aktenfor byssa.

Uteplass

Dørken har teaklaminat som gir et lunt preg. Mellom bysse og akterlugar er en L-sofa og et bord på søyle. Ved å senke bordet, kan man få en dobbeltkøye. Bordet har en stor klaff som gjør at når den er oppslått, er det spiseplass til fem-seks personer i L-sofaen og den langsgående sofaen aktenfor førersetet. Det er rikelig med stuerom under benkene. Ved siden av nedgangen til akterlugaren er det en leider opp til porten ut til badeplattformen. Under denne er også stuerom. Uteplassen er godt organisert, med logisk passasje gjennom hele båten skrått i lengderetningen.

Motor/teknisk

Motoren er montert under dørken på uteplassen. Motorrommet er romslig, med god adkomst rundt hele motoren selv med det største alternativet på 165 hk. montert. Litt mange lemmer som må fjernes riktignok, men dette representerer ikke noe stort problem. Det er ryddig i motorrommet. Alle kabler og slanger er skikkelig oppklamret, og det elektriske har jevnt over et solid kabeltverrsnitt. Ladespenningen var litt i lavester laget med 13,9 volt. Hovedstrømsbryteren er montert under L-sofaen og er lett tilgjengelig. Støp og håndarbeide for øvrig er jevnt over bra utført, men vi savnet den siste omgangen med pusseklossen inni noen stuerom. Det er vondt å stikke seg på utstående glassfiber, eller rowing som det heter på fagspråket.

Dekk/overbygg

Vår testbåt hadde hardtop, hvilket er ekstrautstyr til en pris av 23.500 kroner, da med kun en takluke og ikke noen bokser i forkant til instrumenter. En takluke til og bokser koster ekstra. Det er bra med gripehåndtak over alt utvendig. Dollbordet er bredt, og man har en sikker passasje fram på fordekket som ender i et nebb og en stor dreggkasse.
Det er seks kryssholt, to akterut, to forut og to midtskips. Utgangen til badeplattformen er enkel gjennom en dør i akterspeilet. På badeplattformen er det to store kasser for fortøyninger og anker. I tillegg er det fenderholdere og en nedfellbar bade-/redningsleider. Lanternføringen er etter forskriftene.

Sjøegenskaper

Vi fikk virkelig kjørt båten under tøffe forhold. 2 ½-3 meter sjø og hard vind viste at skroget tåler en god del juling. Litt vått var det riktignok, men hvilken båt er ikke det under slike forhold? Både kalesjer og hardtop holdt tett, slik at det ikke kom vann inn. Vi marsjet i ca. 9 knop under disse forholdene og i motvind. I medvind "ga vi jernet", men det skjedde ikke spesielt skumle ting. På stillere vann marsjer båten greit og reagerer fint på krappe svinger. Toppfarten lå på ca 20,5 knop. Finmanøvrering er meget enkelt da denne båten har baugpropell som standard. Styringen for baugpropellen er for øvrig montert inn i gasshåndtaket.

Konklusjon

En fin familiebåt med et skrog på ca. 27 fot, total lengde på drøyt 30 fot.og med praktisk innredning. Virker solid og samvittighetsfullt bygget. Kan leveres som halvfabrikat i alle stadier. Vi ville hatt varmt vann, varmeapparat og defroster samt tre vindusviskere som standardutstyr. Det er allikevel noe folk som kjøper en slik båt, vil anskaffe.

Fart/Støy

Farten er radarmålt med to mann om bord, intet ferieutstyr, nesten tom drivstofftank, og tomme vann- og septiktanker. Støyen er målt ved førerplass med kalesjen nede.


Omdr.Fart i knopStøy i dbA
350020,583,5
310017,086,1
270013,278,7
23009,973,9
19008,270,2
15007,666,4
11006,363,3
8505,261,0

Data

Produsent: Inter Trading A/S, Boks 84, 4817 His. Tlf: 37 01 10 12.

Lengde skrog:8,20 m.
Lengde totalt:9,30 m.
Bredde:3,15 m.
Dypg.:0,70
Vekt:ca. 3100 kg
Drivstoff:300 lt.
Ferskvann:250 lt.
Septik:100 lt.
Motor:Yanmar fra 105 hk - 165 hk.
Pris:Fra kr. 662.500,- - kr. 700.300,-
Pris testbåt:Kr. 777.890,-