utgave nr 12 2006

Test: Brukt Halco 29 Offshore Skjærgårdsjeepen

Publisert Sist oppdatert

Test: Brukt Halco 29 Offshore


Skjærgårdsjeepen


Halco 29 Offshore kan med rette kalles en skjærgårdsjeep. Utmerkede sjøegenskaper, et lunt indre og et trygt, praktisk ytre gjør den til en fleksibel bruksbåt i skjærgården og langs kysten. Vi har kjørt et velholdt halvfabrikat fra 1997 som burde ha et bredt publikum.


TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Vi har tidligere testet Halco 26, som ble lansert i 1973. Oppfølgeren het Halco 29 og var en forlenget versjon av 26-foteren, som ble konstruert av Eivind Amble. Halcoens historie har vært omskiftelig, og de var på toppen av populartitetskurven frem mot midten av 1980-tallet. I denne perioden så et stort antall halvfabrikat dagens lys - preget av høyst individuell kvalitet.
Leter man etter en Halco i dag, skal man være klar over at mange ble bygget opp som halvfabrikat. Mange har dessuten fått mye juling opp gjennom årene, og det er svært ulike motorinstallasjoner i båtene.
Sjøegenskaper
Vår testbåt var en planende versjon med en Mercruiser 250 D-tronic og Bravo III X-drev (duoprop). Dette er en tilstrekkelig motorpakke i denne båten, og det går flere Halco 29 med tilsvarende installasjon. En litt for tung propell gjorde vår testbåt treg opp i plan. Den manglet også ca 200 omdreininger på topp.
Et av problemene med Halco 29 har vært at mange har blitt utrustet med for små motorer. Halco 29 er særlig sensitiv for vekt på akterdekket, og krever aktiv bruk av trimplan for å komme i plan. Skroget er relativt smalt med en moderat V-bunn - noe som gjør det til en svært sympatisk opplevelse i sjøen. Den går mykt og er sporty, samtidig som den føles svært trygg og forutsigbar.
Mye flair i forskipet gir også et kraftig løft i tung motsjø. Det er ikke uten grunn at Halco 29 har vært en ettertraktet skyssbåt mange steder i landet.
Uteplass
Det er kombinasjonen gode sjøegenskaper, praktisk innredning sammen med praktiske og trygge utvendige arealer som gjør Halco 29 Offshore til en fleksibel båt. Akterdekket måler 205x184 cm og er med sin rekkehøyde på 80 cm et flott arbeidsdekk. Vår testbåt hadde en del spesialløsninger - en av dem var teakbenker med ryggstø på akterdekket. Motorromsluken i akterdekket er tredelt og gir meget god adkomst til stuverom og motorrom (mer under avsnittet motor/teknisk). På styrbord side er det en praktisk, utvendig førerposisjon med alle funksjoner. Føreren har god sikt både til sidene og forover.
En åpning i rekka akter fører ut på akterdekket og til den brede og anvendelige badestigen. Blant spesialløsningene på vår testbåt var en fenderholder på babord side - praktisk og lite plasskrevende. På akterspeilet er det også montert hånddusj. Her finnes dessuten en elektrisk ankervinsj med fjernkontroll.
Rikelig med solide, syrefaste rekker gjør det enkelt å bevege seg rundt på dekk. Totalt er båten forsynt med seks solide kryssholt. Ikke alle Halco 29 har en høy utvendig baugrekke som på vår testbåt, men denne bidrar ytterligere til å gjøre fordekket trygt. I dekket er det to relativt grunne dreggkasser.
Den skrå akterveggen gjør det aktuelt å montere en sprayhood eller kalesje over akterdekket for å unngå at det regner inn i salongen når døren står åpen.
Førerposisjon
Førerplassen byr på tradisjonelle og enkle løsninger. Ratt og spak faller rett i hendene, og fra den komfortable førerstolen med armlener har føreren god oversikt og kontakt med passasjerene. Stolen begynner å bli noe sliten etter mange timers bruk, men føreren har god oversikt. Et klart minus med førerplassen er at det ikke er plass til å felle inn en kartplotter, og det finnes heller ikke et kartbord. Båten er godt utstyrt med baugpropell og trimplan, men på elektronikksiden har den kun en VHF og et ekkolodd.
Sikten gjennom vinduene er god, selv om vindusflatene er små. Vinduene er festet i elokserte aluminiumsrammer som er tette og fine. Alle vinduene er forsynt med vindusviskere, som begynner å bli modne for utskiftning.
Plassutnyttelsen er generelt god i hele båten, og det er rikelig med stuveplass i salongen, blant annet under dørken ved førerplass.
Ventilasjonen i salongen består av to store takluker som kan åpnes, i tillegg til akterdøren og en solcelledrevet vifte. Denne bidrar til et luktfritt miljø om bord. Førerstolen kan vippes frem for ekstra avsettingsplass i byssa.
Salongen
Man entrer salongen via en bred skyvedør i plexiglass på bakveggen. Denne løsningen er ikke ideell - spesielt med tanke på at døren ikke kan stå åpen i fuktig vær. Døren på vår testbåt gikk dessuten ganske tregt.
To trappetrinn fører ned til salongen, med toalett, bysse og førerposisjon på styrbord side, og stikklugar og sittegruppe på babord. Salongen er opphøyd med stikklugar under. Det er plass til maks fire personer rundt bordet på to motstående benker. Den fremre benken har i tillegg vendbart ryggstø. Også passasjeren sitter høyt og har god utsikt, også under fart. Takket være det nedsenkbare bordet, kan sittegruppen konverteres til en ekstra køye.
Det er et beskjedent antall lamper om bord. Belysningen i hovedsalongen består av to taklamper - en over byssa og en over salongbordet. Ståhøyden i salongen er ca 200 cm, noe som gjør den forholdsvis lave båten overraskende voluminøs og beboelig innvendig. Via to luker i dørken får man tilgang til romslig stuveplass i bunnen av båten. Det er også flere stuverom ved passasjerplassen. Interiøret i salongen har holdt seg bra. Putene er nokså falmet av solen, men for øvrig er de uten skader.
Byssa
Båten har en komplett bysse med bra stuveplass, en stor uttrekkbar kjøleboks og propankomfyr med stekeovn og to bluss.
I alt er det tre skap i byssa, en liten krydderhylle og en skufferekke med fem skuffer under førerstolen. Til den dype stålvasken hører et ettgrepsarmatur av skikkelig kvalitet. Arbeidshøyden ved byssebenken er på dugelige 90 cm.
Toalett
Også toalettet er romslig, med en ståhøyde på hele 195 cm. Det lille rommet er plassert på styrbord side, aktenfor byssa, mot akterveggen. Her kommer det bra med lys gjennom flere vinduer - blant annet et koøye som kan åpnes. For øvrig er rommet utstyrt med en taklampe, et stort speil og nødvendige beslag og holdere. Mot skroget er det en støpt modul med vask og litt skapplass. Rommet er tilrettelagt for dusjing, med dusjarmatur i plast og drenert, støpt dørk. Skottene er delvis i lakkert teakfiner, og delvis polstret med skaiduk. Også her har duken begynt å slippe noen steder. Et manuelt Jabsco-toalett montert med god plass rundt, og ved dørken er det en dyse til varmeren.
Stikklugar
Vis-á-vis toalettet er det adkomst til en stikklugar med køyemål på 100x200 cm. Lugaren, som er helt adskilt med dør fra salongen, ligger under sittegruppen på babord side. Selv om lugaren er trang, føles den ganske komplett med en liten sittebenk i en omkledningsavdeling. Som ellers i båten er det beskjedent med lamper også her - kun en leselampe, i tillegg til det lyset som slipper inn gjennom sidevinduene. Skapplass er det derimot rikelig av, i form av tre skap med hyller mot akterskottet, og litt stuveplass i den lille sittebenken. Dyse til varmeren er på plass. Interiøret i lugaren har holdt seg bra.
Hovedlugar
Rederparets fasciliteter ligger under fordekket, med adkomst via en delt dør. Her inne er polstringen på skottene litt slapp enkelte steder, mens treverk og puter er i bra forfatning.
Planløsningen er enkel, med en V-køye som blir til en dobbelkøye på hele 200x200 cm ved hjelp av ifyllingsplater og puter. Sittehøyden 160 cm. I køyene er det flere dype og gode stuverom, men her er ikke noe hengeskap. Det fremre stuverommet er delvis okkupert av en fleksibel vanntank på 100 liter.
I tillegg til en mekanisk ventil, består ventilasjonen av en takluke med åpning i akterkant. Foruten sidevinduene, er det kun én leselampe som gir lys på lugaren.
Motor/teknisk
Motoren i vår testbåt hadde 1250 timer på telleren, men har fått alt nødvendig vedlikehold siden den var ny. Den startet på første forsøk.
Båtens tekniske tilstand bærer preg av å ha vært mye brukt gjennom en årrekke, og trenger en opprydning. Det aller meste om bord fungerte, men en opprydning i det elektriske anlegget (både 12 volt og 220 volt landstrøm) er påkrevet. Kvaliteten på kabeltverrsnitt, hovedstrømbryter og sikringer er bra.
Tiden er også moden for en grundig rengjøring av motorrommet og fornyelse av motorromsisolering/motorkassett. Til tross for at motoren står i en lydisolert kassett, er det god adkomst til de daglige sjekkpunktene. Adkomsten rundt motoren til reimer, impeller, grovfilter og kjølevannsfilter er også god eller tilfredsstillende.
Batteriene (1x125 Ah til start og 2x125 Ah forbruk) er solid montert i stuverommet på babord side av motoren. Her står også propanflasken separat i en egen, drenert beholder. Via stuverommene på hver side av motorrommet har man også god tilgang til alle båtens pumper, dieselvarmer, defroster og dieseltanker med håndlokk og gode dreneringsmuligheter. Dieseltankene er montert akter og er utført i rustfritt stål, med forbindelse mellom tankene. Vanntanken på 280 liter er også plassert i båtens senterlinje midtskips.
Konklusjon

Halco 29 Offshore er en praktisk flebruksbåt med utmerkete sjøegenskaper. Vårt testeksemplar har mange år fremfor seg - og vil være et like godt valg for den som ønsker seg en robust tur- og transportbåt i skjærgården, som for et par som vil reise på langtur. En større rengjøring og en teknisk opprydning vil være fornuftig.

Data - Halco 29 Offshore
Lengde:8,46 meter
Bredde:2,95 meter
Dyptgående:0,90 meter
Vekt tørr båt:4.000 kg
Drivstoff:2x180 liter
Ferskvann:1x100 + 1x280 liter
Septik:100 liter
Køyeplasser:2+1+1
Motor i testbåt:Mercruiser 250 D-tronic med Bravo III X-drev.
Pris:Ca 600.000 kroner

Fart og støy
På grunn av en litt for tung propell, fikk vi ikke opp turtallet til 3.800 og dermed noe lavere toppfart enn forventet. Testbåten var dessuten noe grodd. Støyverdiene er meget bra, også sammenlignet med dagens båter.

Omdr./min.FartStøy (dBA)
3.60028,683,0
3.30026,080,0
3.00022,75,5
2.70016,571,5
2.40011,070,0
2.1008,568,0
1.8007,368,0
1.5006,565
1.200563

På bruktmarkedet

Bruktprisene på Halco 29 Offshore er svært varierende, fra rundt 200.000 kroner til over 600.000. For et eksemplar som vi har testet - en båt fra midten av 1990-tallet i god stand - vil prisen ligge på rundt 600.000 kroner.