utgave nr 4 2004

DUELL: Targa 31 mot Nord Star Patrol 31

Publisert Sist oppdatert

DUELL: Targa 31 mot Nord Star Patrol 31:


Til forveksling ulike

Targa 31 og Nord Star Patrol 31 er to forbløffende like båter. Original eller kopi: Den første kom først, den andre senere. Targaen har sine fortrinn. Det samme har Nord Star. Oppgaven blir å vurdere løsningene som er ulike.

TEKST: ATLE KNUTSEN

I denne sammenligningstesten har vi tatt for oss to nære konkurrenter. Store, planende hyttebåter er skreddersydd for vårt nordiske kystklima. Targaen ble kjørt fra Kragerø over Rakke til Oslo med innlagt overnatting. Den andre tur-retur Oslo-Fredrikstad i kulling og strømsjø. Vi overnattet i begge båtene. De fremstår begge som finske høykvalitetsbåter, og viser gode ytelser under krevende forhold. Til forveksling er de temmelig like, men forskjellene er også ganske store, særlig i interiørløsninger.
Finske Botnia Marin AB lanserte sin første Targa-modell i 1976. Den var 23 fot, hadde midtmontert styrhus og walkaround-løsning, noe som gjorde at den stilte seg litt på siden av den finsk-svenske "bakladdar"-tradisjonen: båter med et lite styrhus helt akter. Gjennom de 28 årene som har gått siden den første Targaen kom på markedet, har konstruktøren Johan Carpelan gjort en betydelig jobb for å videreutvikle sitt Targa-konsept og bakt erfaringene inn i en rekke modeller fra 23 til 37 fot. 31-foteren som vi har testet, ble lansert i 1997.
Bak Nord Star-båtene står Linex Boat Oy med Ollie Lindquist som eier og faren Rude Lindquist som hoveddesigner. Linex Boat Oy er et av Finlands eldste verft, etablert for over 80 år siden. Etter flere tiår med blant annet livbåtproduksjon, utviklet Linex Nord Star Patrol 24 i 1999, og tok frem storesøster Nord Star Patrol 31 i 2003. Flere modeller er på beddingen.
Kan man kalle Nord Star Patrol 31 en kopi av Targa 31? Spørsmålet har blitt reist flere ganger. Det er ingen tvil om at Targa-konseptet er basert på en original idé som nærmest har blitt skoleskapende for sin klasse. Targaen er ikke lenger bare båtene, men også et mer allment begrep. Ingen har imidlertid patent på konseptet, og i den forstand kan knapt Nord Star Patrol 31 kalles en kopi. Snarere en båt sterkt inspirert av sin finske sjelevenn Targa 31. Når du som båtkjøper skal velge en av dem, er det interessant å vie forskjellene større oppmerksomhet enn likhetene. Selv om prisen er forskjellig, er begge gode båter.

Targa 31

I særklasse

Det som i første rekke skiller Targa fra Nord Star, er 28 års produktutvikling. I Targaen ligger en følelse for praktiske løsninger og detaljer som vi sjelden har sett maken til.

Targa har forstått sin nisje og brukt kreftene på å rendyrke et konsept - og kommet temmelig nær det optimale. I årene som har gått siden 1976, og den første Targaen så dagens lys, har produsenten utviklet totalt åtte modeller som alle er tro mot det samme grunnkonseptet. Hele båten er preget av enkle men svært funksjonelle løsninger. Strekker du ut hånden i blinde for å finne en øljekk, blir man ikke forbauset over at den er nettopp der du fører hånden. Seilbåtprodusenter har tradisjonelt vært flinkere til å vektlegge denne typen funksjonalitet. Targa har som en av få motorbåter mye av denne tankegangen i seg.

På dekk

Targa 31 har i grove trekk de samme dekksløsninger som Nord Star, men med visse vesentlige unntak. Vi begynner forut. Mens Nord Star har en hel, høy rekke, har Targa i stedet en dobbel pulpit montert på det lille fordekket. Det er ingen luke til dreggkassen i selve dekket. I stedet er adkomsten via en luke i skottet i akterkant av dekket. Forut er det en V-formet sittebenk med store stuerom, og i tillegg er det et stort stuerom under dekket. I Nord Star har man prioritert en større lugar. En smakssak. Foran styrhuset er rufftaket formet som en skikkelig sittebenk. Dermed får man en permanent, stor sosial avdeling på fordekket. Under styrhusvinduene er det montert en skikkelig håndrekke. I tillegg er det en håndrekke langs dollbordet hele veien akterover. Teakrekken har en port på hver side ved akterdekket, i motsetning til Nord Star som har en gjennomgang ved hver styrhusdør. Et tips til Targa er å lage et fottrinn på dollbordet rett ut for styrhusdøren.
I hvert hjørne av akterdekket er det to store dreggkasser (ekstrautstyr). Dermed slipper man å gå ut på badeplattformen for å få tak i tauverket. En av mange smarte detaljer Targa kan tilby, er blant annet et spor i kasseflensen. Dermed kan tauet ligge ferdig fastgjort i kryssholtet og ned i dreggkassen. Targaen har kun én, bred port ut til badeplattformen. Selve plattformen er ren og ryddig. Badestigen kan felles ned, og et trallverk i teak kan åpnes for inspeksjon av drevene - sistnevnte en detalj Nord Star ikke har. I akterdekket er det to store motorromsluker som åpnes i akterkant. I stedet for gassdempere, har Targa to solide taustumper som holder luken oppe. Enkelt, men raffinert.
Flybridgen på Targa 31 er forbilledlig disponert. Den er en del lavere enn Nord Stars. Løsningene på både Nord Star og Targa gir en begrenset oversikt over hyttetaket mot baugen, uten at vi finner dette særlig sjenerende. Targa har en separat førerstol og en dobbelbenk på passasjersiden. En langt bedre løsning enn på Nord Star. I tillegg har man et skikkelig kartbord med pleksilokk, og et smart trinn for lettere adkomst frem på hyttetaket. Vi likte også muligheten til å åpne vinduet i akterkant av salongen.

Førerposisjonen

Rattkonsollen består av en separat enhet med motorkontroll, ratt, spak til baugpropell m.v. som kan justeres inn og ut i sin helhet. Med denne løsningen kan man enkelt tilpasse kjørestillingen. I vår testbåt, som opprinnelig skulle til Mellom-Europa, var motorinstrumentene montert på selve konsollen. Båter solgt i Norge har disse montert i taket, noe som gir langt bedre oversikt. I takkonsollen er det også god plass til ettermontering av plottere og annet. Det er rikelig med skuff og skapplass i hele fører- og byssekonsollen. Byssa er integrert til babord, med to-bluss gass kokeapparat og stålvask. Over benken er det en lampe og en kartlampe. Selve kartbordet er stort og praktisk, og i selve nedgangsluken er det et stort stuerom. I forkant av kartbordet er det laget slingrekanter for penner, linjal m.v., og en teakkloss med plass for passer og blyant. Det er bl.a. disse detaljene som gjenspeiler at Targa er utviklet av sjøfolk som har lang erfaring med bruk av produktene. En solid manuell lyskaster er standard. Det samme er to 12 volt uttak ved førerplassen.
Selve interiøret i salongen er enkelt, nesten litt rustikt, men med pene trearbeider. Skottene er belagt med en strietapet, som gir en lun atmosfære i kombinasjon med treverket. Det er forbløffende få standardbeslag å finne i en Targa. Dørslåene er spesiallagede. Et meget enkelt patent, men uslåelig solid og brukervennlig. Dørene kan låses i flere posisjoner. En annen artig detalj er en lomme i taket laget av teaklister og netting som egner seg godt for oppbevaring kart osv. Vindusviskerne på parallellarmer har intervallmodus og flere hastigheter. Vinduene er godt dekket av defrosterdyser. Spotene i taket kan dimmes.

Salongen

Fører- og passasjerstol kan snues rundt mot bordet. Bordet kan igjen stues bort oppunder taket. Fem til seks personer sitter behagelig rundt bordet. Selve salongen gir godt utsyn alle veier. Det fins et rikelig antall hyller, små og store skuffer og stuerom i salongen. Plassutnyttelsen er svært god. Kjøleskapet er plassert under førerplassen, og kokken har alt innen rekkevidde. Også båt er kompromissenes kunst. Mens Nord Star har gjort plass til byssa akter, og dermed får en høyere flybridge, har Targa byssa forut, lavere flybridge og et vindu i akterkant av salongen og ut til flybridge. Begge varianter fungerer greit. Belysningen i salongen består av fire spoter og en taklampe. I salongdørken er det en inspeksjonsluke til stengekraner for diesel. Skikkelig utført med doble slangeklemmer og profesjonell merking. Adkomstmulighetene til alle vitale punkter er meget god overalt i båten.

Lugarene

Akterseksjonen skiller Targa en del fra Nord Star. En vendbar trapp leder ned i en romslig omkledningsavdeling med god takhøyde. Trappen kan med et håndgrep vendes slik at man får adkomst til en romslig køye på styrbordsiden. I et skap i akterkant av lugaren, finnes en oversiktlig hovedtavle med sikringer og hovedstrømsbrytere. På styrbord side er det et hengeskap med to skuffer under. I tillegg er det en praktisk knaggrekke og to koøyer som kan åpnes. En annen gjennomtenkt detalj er et lite lokk til motorrommet i akterskottet hvor man kan føre inn slangen til en brannslukker. Ved dørken er det montert en gassalarm. På babord side er det en dobbel stikkøye. Mens Nord Star har én dobbel stikkøye, har Targa to separate pluss lugar forut. Inne i den doble stikklugaren er det en liten bokhylle med slingrekant av teak som kan fjernes, i beste seilbåttradisjon. Under madrassen er det tilgang til pumper m.v. Det er også montert en dyse til dieselvarmeren her nede. Et tilstrekkelig antall fornuftig monterte lamper sørger for belysningen.
Nedgangen til lugaren forut går via konsollen forut. Som i Nord Star er trappen ganske bratt. Stort skap i underkant av konsollen med tilgang til det elektriske, som er sirlig ordnet. På motsatt side er det også et skap. Mens Nord Star har en dobbelkøye, har Targa to separate. Begge er brede og gode. I hver køye er det en leselampe, samt en taklampe i selve lugaren. Et koøye i forkant av ruffen kan åpnes. Ståhøyden i akterkant av lugaren duger for en person på 1,76 og litt til. Lugaren har greit med skapplass og knagger til å henge fra seg på. Også her nede er skottene belagt med strietapet, og et trivelig teppe på dørken, som i akterlugaren. Også her nede er det en dyse til varmeren.

Toalett

Toalettet ligger i akterseksjonen på babord side. Mens Nord Star har en fastmontert innredning, har Targa et toalett montert på en brakett som kan skyves inn mot skrogsiden for å frigjøre dørkplass. En annerledes og typisk Targa-løsning som fungerer fint. Rommet føles imidlertid noe trangere enn på Nord Star, og et permanent montert toalett er å foretrekke. Ved vasken er det montert en liten hånddusj og ettgreps blandebatteri. Med toalettet stuet unna, er det god nok plass til å dusje her inne. Ved speilet er det montert en liten hylle, og et lysstoffrør gir godt lys. Ventilasjonen er god, med en elektrisk vifte samt to koøyer som kan åpnes. Dorullen er beskyttet mot dusjevann.

Sjøegenskaper

Sjøegenskapene til Targa imponerer. I vår testbåt satt det to Volvo Penta KAD 300 som yter 272 hk hver. De skyver båten opp i plan uten noen nevneverdig planingsterskel. Vel oppe dundrer den 6.500 kg tunge båten av gårde, mykt og behagelig takket være sin høye vekt og en V-bunn på 18 grader. Båten sitter som et skudd i svingene, uten det minste tegn til å slippe, kavitere eller hugge. Når Rasmus brysker seg, trimmer man baugen ned med flapsene og da er det fint mulig å holde 18-20 knops marsjfart i 1-1,5 meter sjø.

Data - Targa 31

Lengde:10,14
Bredde:3,15
Vekt:6.500
Drivstoff:780 liter
Ferskvann:130 liter
Septik:60 liter
Varmtvann:40 liter
CE-kategori:B
Motor:1xD6 til 2xD6
Motor testbåt:2x Volvo Penta KAD 300
Pris standard testbåt med 1xVP D6:1.750.000,-
Pris testbåt:2.300.000,-
Opplysninger:Thor R. Nilsen AS
Skjerkøyveien 54
3960 Stathelle
Tlf 35 96 87 50
Internett: www.trn.no

Støy og fart

Målingene ble foretatt med halvfulle tanker og to mann om bord. De viser drøyt to knop lavere toppfart enn Nord Stars 43 knop. Støybildet er nær identisk Nord Star, og på samme vis meget akseptabelt.

Omdr./min.Fart i knopStøy i dbA
395040,779,0
345034,877,3
295028,674,2
245022,071,4
195014,369,1
14508,865,0
9506,363,7
5504,054,0

Nord Star Patrol 31

Turbo-turbåt med Targalook

Det er i første rekke toalett, bysseplassering, utgang til akterdekket og pris som er Nord Stars fortrinn i forhold til Targa. Bokomforten er på topp. Produsenten viser vilje til å utvikle de små praktiske detaljer, men ligger fortsatt et stykke etter Targa på det området.

Targa har holdt steinhardt på sin konservative grunnidé, og rendyrket denne med en sjelden følelse for praktiske detaljer. Nord Star har lagt samme planløsning og ytre design til grunn for sin toppmodell, men utviklet konseptet med turegenskaper og bokomfort for øyet. Det er ingen dum tilnærming, idet man tilfører noe nytt som kan finne klangbunn i andre segmenter enn de tradisjonelle Targa-kundene. I Nord Star får du mer romfølelse i lugaren forut. Akterlugaren har imidlertid Nord Star fått mindre ut av. Toalettet føles romsligere, og byssa er en separat avdeling akter. Dessuten har Nord Star en dør ut til akterdekket som gjør at man slipper å gå langs styrhuset.

På dekk

Selve dekkslayouten er en tradisjonell walkaround løsning, med gangdekk rundt hele styrhuset. I forkant av styrhuset er det en ruff. Imidlertid mangler den alle stuerommene og sittebenkene som Targa har på sitt fordekk. Bevegelsesmulighetene er gode, og i tillegg til de høye skrogsidene, er båten forsynt med skikkelige rekker. En positiv variant i forhold til Targa er at Nord Star har en åpning i rekka rett ut for styrhusdørene på hver side. Forut fins et baugnebb og en dreggkasse. For øvrig er dekket rent. Som Targa er båten utstyrt med seks solide kryssholt. Akterdekket er stort og rent, med doble motorluker med gassdemper. I akterspeilet er det to rørporter, i motsetning til Targas ene støpte. Den største forskjellen er at Nord Star har en noe større badeplattform, men mye av denne plassen okkuperes av en stor, drenert kasse som fungerer som stuerom. Den egner seg også som sittebenk. Fordelen er noe større plass på selve akterdekket, det negative er at man her alltid må ut på badeplattformen for å få tak i fendere og tauverk. Fenderholdere kan fåes som ekstrautstyr. Nord Stars løsninger på flybridgen ligger noen hakk etter Targas. For det første er flybridgen plassert en god del høyere, noe som krever en bratt og høy leider. Rundt selve åpningen er det montert en sikkerhetsbøyle som gjør den siste biten kronglete. Mens Targa har et enkelt sete ved førerplassen og en dobbeltbenk på passasjerplassen, har Nord Star motsatt løsning. Resultatet er at føreren sklir frem og tilbake i litt sjøgang. Et godt formet enkeltsete er absolutt å foretrekke. I tillegg var avstanden mellom setet og ratt og spaker mer optimal på Targaen.

Førerposisjonen

Hovedinntrykket av førerposisjonen er positivt. Man har god oversikt over alle instrumenter, et skikkelig kartbord rett foran føreren og god plass til ettermontering av utstyr. Ved siden av rattet er det gjort plass til ettermontering av en plotter. Vi savnet imidlertid justerbart ratt (som nå er standard), og plasseringen av de doble spakene var litt for nær rattet. Når nedgangen dekkes til får man et stort kartbord foran passasjerplassen. En kartlampe er en smart detalj, og her finnes et rikelig antall defrosterdyser. I taket er det et stort rom for oppbevaring av kart. Her er det også god plass til ettermontering av instrumenter. Under denne takkonsollen er det montert spoter, og tilsvarende to spoter i taket bak i salongen. Alle spotene har dimmer, og i tillegg finnes her to taklamper. Man har god oversikt gjennom de skrådde rutene. Tre vindusvisere med to hastigheter er intervall er standard.
Man sitter godt ved førerposisjonen. Fothvileren duger, men vi kunne tenke oss en som kunne felles ut og inn. Førerstolen kan justeres i lengderetningen, men i en båt som denne er det også ønskelig med en gassdempet stol, som kan fås mot et pristillegg. Velger man å stå og kjøre, noe man ofte gjør i en sådan båt, har man ikke mer plass enn nødvendig. Årsaken var blant annet at rattet ikke kunne justeres. Targa har løst dette på en mer elegant måte, hvor hele rattkonsollen kan justeres.

Salongen

Salongløsningen består av to stoler i fartsretningen som kan vendes mot sofagruppen. L-sofaen gir plass til tre-fire personer rundt bordet, totalt seks personer med fører- og passasjerstol vendt om. Selve bordet er montert på søyle som fra tak til dørk. Dermed kan bordet "stuves unna" oppunder taket. En smart løsning, rappet direkte fra Targa. Salongen er rikt forsynt med griperekker. Stort pluss også for god ståhøyde. Deler av innredningen og en rekke detaljer i ubehandlet teak liver opp plasten. Til forskjell fra Targaen er det brukt mindre teak i Nord Star, og innslaget av naken, hvit plast er større. Smak og behag avgjør valget. Plast krever mindre vedlikehold enn ubehandlet teak, teak gir et lunere og mindre sterilt inntrykk.
Kjøleskapet er plassert under førersetet, mens selve byssa er en separat avdeling helt akter i styrhuset, vis-á-vis toalettrommet. Den omfatter et tobluss kokeapparat, overskap og en forholdsvis romslig benkeseksjon.I tillegg er det et stort stuerom under dørken. Stålvask og skikkelig ettgrepsarmatur er standard. Vi registrerer med glede at koøyet ved kokeapparatet kan åpnes. Bra.

Lugarene

Nord Star har en separat lugar forut samt en stikklugar med inngang akter ved toalettrommet. I tillegg kan salongen konverteres til to køyeplasser. Stikklugaren er forholdsvis romslig og har en dobbelkøya. Her er de to leselampene montert i riktig ende, og et koøye kan åpnes. I skottet er det laget to store skuffer.
Trappen ned til lugaren forut er relativt bratt. Lugaren er romslig, med en stor midtstilt dobbelkøye. Køya skrår akterover, slik at det er naturlig å ligge med hodet mot baugen. Dermed blir leselampene, montert i akterenden av køya, til liten glede. For øvrig består belysningen av en taklampe og to koøyer som kan åpnes. I tillegg har lugaren en lufteventil. Det er bra med hylleplass her nede. Under køya er det et riktig stort, åpent stuerom, foruten to skap på babord side. I tilleg er det et nyttig strømuttak for 220 volt, samt inspeksjonsluke under køya og oppunder taket til det elektriske i førerkonsollen. To dyser til dieselvarmeren er det også her nede. En båt som denne krever en dieselvarmer - også sommerstid på våre breddegrader. Polstring og trearbeider har fin finish. Båten virker godt sammenskrudd.

Toalett

Nord Stars toalettrom føles noe større enn Targaens. Dette skyldes delvis en høyere montert flybridge, og dermed mer volum under dekk. Her finnes hyller, speil og belsyning der vi ønsker å finne slik. Toalettet er fornuftig plassert. Ved siden av toalettet er det en modul med vask og et lite skap. Rommet egner seg godt å dusje i. Elektrisk pumpe for lensing av dørken. I et skap i skottet er det montert en manuell pumpe for lensing av septiktanken. Med denne plasseringen blir pumpen slitsom å operere. Annen plassering anbefales. Rommet er ventilert med et koøye som kan åpnes.

Sjøegenskaper

Med to ganger Volvo Penta KAD 44 som yter 248 hk hver, blir Nord Star Patrol et riktig råskinn. Vi målte toppfarten til 43 knop med tre mann om bord og halvfulle tanker. Båten skyter ut av vannet uten noen markant planingsterskel. I toppfart kan man legge båten inn i de skarpeste kurver uten at skroget viser tegn til å slippe eller hugge. Skroget er svært lettrimmet. Med en 19 grader V-bunn har Nord Star en grad skarpere bunn enn Targaen. På den annen side er den 900 kilo lettere. Dette gjenspeiler seg i farten. Nord Star hadde noe høyere toppfart, men har en noe hardere gange i sjøen. I svinger merker man dessuten at overbygget gir et høyere tyngdepunkt, noe som gir mer sideveis bevegelse enn på Targaen. Trimmer man baugen ned, er det mulig å holde god fart selv i forholdsvis grov og kvapsete sjø.

Data - Nord Star Patrol 31

Lengde:10,15
Bredde:3,15
Vekt:5.600
Drivstoff:700 liter
Ferskvann:200 liter
Septik:85 liter
Varmtvann:30 liter
CE-kategori:B Offshore
Motor:1xVolvo Penta KAD 44 til 2xVolvo Penta D6
Motor testbåt:2xVolvo Penta KAD 44
Pris standard testbåt med 1xVP D6:1.479.500,-
Pris testbåt:1.919.500,-
Opplysninger:Pro Marine AS
Frognerstranda 4
0272 Oslo
Tlf 22 55 46 15
Internett: www.promarine.no

Fart/støy

Farten ble målt med halvfulle tanker og tre mann om bord. Toppfarten ligger drøyt to knop over Targa med noe mindre motorer, det vil si to Volvo Penta KAD 44 som yter 248 hk hver. Ytelsene er imponerende. Støyverdiene er ubetydelig lavere enn i Targaen, og godt innenfor akseptable verdier.

Omdr./min.Fart i knopStøy i dbA
400043,078,9
350037,376,4
300031,775,5
250024,672,6
200015,570,6
15008,463,4
10006,556,5
6003,8-

Samlet konklusjon

Targa 31 og Nord Star Patrol 31 en er to forbløffende like båtkonsepter. Og man kan stille seg spørsmålet om Nord Star Patrol 31 ville ha sett slik ut om Targa 31 ikke hadde eksistert. Neppe. Linex Boat OY har imidlertid videreutviklet konseptet på sin måte, og tatt frem en meget velfungerende båt. Hovedinntrykket av de to båtene er at produsentene har lagt vekt på skikkelige materialer, løsninger og grundighet i teknisk utførelse. Imidlertid sitter man igjen med følelsen av at Targa er et mer gjenomprøvd og fullendt produkt enn Nord Star. Så har da også Targa vært i produksjon i syv år, og det ligger mer enn 25 års erfaring innarbeidet i konseptet. Derfor er også Targa blitt en mester i å finne funksjonelle løsninger som gjør at båten gir en helt egen opplevelse av funksjonalitet. Akkurat på det punktet har Nord Star en bit å gå før de er i mål. Prismessig kommer Nord Star bedre ut enn Targa, og den kan by på noe høyere toppfart.
Er man ute etter en fullgod båt med Targalook, kjøper man Nord Star. Vil man ha en Targa med Targafølelse, finnes det kun ett alternativ.

Ekstrautstyr på testbåtene

UTSTYRNORD STAR PATROL 31TARGA 31
STANDARDEKSTRASTANDARDEKSTRA
Kartplotter0X
BaugpropellXX
Vindusspyling-X
Sittekasser akter-X
2 x åpning i rekke på sideneXX
Bord på fordekk-X
Landstrøm med ladingXX
Ankervinsj-X
Teakdekk/teak på benker0X
VarmtvannXX
KjøleskapX0
Elektrisk lensepumpeXX 3 stk
40 prosent skumfylt skrog-X

X = Ekstra/standard på testbåten.
- = Ikke tilgjengelig utstyr
0 = Ekstra, men ikke på testbåt

Powered by Labrador CMS