utgave nr 3 2006

Test: Viksund 340 St. Cruz

Publisert Sist oppdatert

Test: Viksund 340 St. Cruz

Teknisk imponerende

Viksund 340 St. Cruz er et hederlig kvalitetsprodukt fra innerst til ytterst. Teknisk sett er den imponerende. Litt mer fingerspissfølelse for praktiske løsninger ville hevet båten enda noen hakk.

TEKST: ATLE KNUTSEN

Da Viksund 340 St. Cruz kom på markedet første gang, var det under modellbetegnelsen 310. I 2003 ble båten modernisert og fikk betegnelsen 340. Denne båten er i dag den mest populære modellen fra den tradisjonsrike produsenten på Askøy utenfor Bergen. Etter en dags testtur med Viksund 340 St. Cruz, var det helt klart at mye har skjedd med kvaliteten hos Viksund Båt AS de siste fem årene. Vi fant veldig lite å sette fingeren på om bord. Særlig imponerende var motorrommet og de tekniske installasjonene. For øvrig er båten samvittighetsfullt bygget - og er en funksjonell og grei flybridgebåt.

Sjøegenskaper

Viksund 340 St. Cruz finnes i flere utgaver, henholdsvis med flybridge, hardtop, drev og strak aksel, singel og dobbel motorinstallasjon. Vi testet flybridgevarianten med strak aksel og singel Volvo Penta D6-350, som yter 3?? ved akselinstallasjon.
Vi logget drøye 28 knops toppfart på testbåten, hvilket er passende for denne båttypen. Den kraftige, kompressormatede common rail-dieselen fra Volvo Penta gjør en god jobb i motorrommet - og skyver båten kontant opp i plan. 340 St. Cruz har et konvensjonelt, planende skrog med strak aksel og ror. Båten legger seg kontrollert innover i svingen og oppfører seg forutsigbart og greit ved normal kjøring. Når vi presser den litt ekstra ved toppfart, tar den greit ror mot babord, men mot styrbord slipper roret ganske tidlig i svingkurven og båten nekter å ta styring. Dette er et problem Viksund kjenner til, og som de bør sette inn ressurser på å løse. Det er ingen grunn til å akseptere at en båt som denne ikke tar henimot like godt ror til begge sider.
For øvrig synes båten å ha gode sjøegenskaper. Den har en relativt markant planingsterskel som krever bevisst bruk av trimflaps for å beholde god sikt gjennom hele fartsregisteret.

Uteplassen

Utvendig er Viksund 340 St. Cruz en nokså gjennomsnittlig, klassisk flybridgebåt. Akterdekket måler ??x?? og gir plass til et par stoler og et bord. Testbåten var utstyrt med kalesje, og sammen med en dyse fra varmeren ble det lunt og godt også her på "verandaen". Akterdekket er godt forsynt med små stuverom, og er greit belyst av to spoter montert under flybridgedekket.
Sikringer til landstrøm og manuelle lensepumper er samlet i hvert sitt skap på babord og styrbord side. Her er det også grei tilgang til manuell dieselstenging og brannslukker. I skapet på styrbord side er det montert en stor tank til vindusspylervæsken. Meget bra! På begge sider er det også store, kombinerte trinn og dype stuverom. En annen kjekk detalj er aluminiumsluken i akterveggen som gir adkomst til e stort stuverom i akterbenken i salongen.
En bred port på styrbord side gir grei adkomst ut til badeplattformen. Her la vi spesielt merke til et meget forseggjort fenderrack på akterspeilet, med plass til tre store fendere og en skikkelig brakett til påhengeren. Veldig bra, men vi synes at også fjerdefenderen fortjener en plass ved neste korsvei i produktutviklingen. Ved siden av fenderstativet er det en stor plastluke i akterspeilet med plass til blant annet en propanflaske.
Pluss i margen til Viksund også for at de har laget en ryddig løsning med ankerklyss i badeplattformen. Badestigen ligger nedfelt under et lokk i plattformen, med tilhørende solid håndtak. Veldig bra!
Det er greit å bevege seg langs dollbordene og frem på dekk. Båten er forsynt med hele åtte solide kryssholt, men fire av dem burde vært vinklet utover slik at man unngår å sparke i dem når man skal på fordekket.

Flybridge

Viksund 340 St. Cruz begynner å nærme seg smertegrensen for hvor liten en flybridgebåt bør være. Leideren opp fra akterdekket er en solid sak i rustfritt stål og teak, og luken i dekket er romslig og lett å forsere. Heldigvis har ikke produsenten falt for fristelsen å stuve sammen alt for mange funksjoner her - men nøyd seg med en førerstol, en dobbel passasjerbenk og en dobbel akterbenk som med noen håndgrep konverteres til en solseng. Både passasjerbenken og førerstolen har vippbare ryggstøtter og kan lett tilpasses et enkelt bord som er montert på en bordsøyle, og som lettvint stuves unna når solsengen er i bruk.
Føreren sitter helt greit ved styrekonsollen og har meget god sikt gjennom hele fartsregisteret. Vindskjermen gir fører og passasjerer bra beskyttelse for vinden, men ved marsjfart er det for mye vindstøy fra skjermen.

Salongen

Også salongen om bord er veldig tradisjonell, med en U-salong på babord side hvor det er rikelig med komfortable sitteplasser til fem personer. Det er ingen passasjerplasser i fartsretningen, men har likevel bra utsyn gjennom front- og sidevinduer. Bordet har en stor og fin bordplate, men vi kunne tenkt oss en slingrekant rundt hele og ikke bare på langsidene. I bordsøylen er det et barskap med plass til både glass og flasker. Treinnredningen om bord har en bra finish, med fine tilpasninger og en funksjonell, matt overflatebehandling.
Det er en del stuveplass i salongen, men vi kunne tenkt oss litt mer "sjømannsmessig" stuveplass - dedikerte plasser til for eksempel kart, lommelykter, redningsvester osv. Kravet til belysning er vel ivaretatt - med fem spoter med demping pluss to taklamper. I tillegg er det en leselampe i salongen og en liten lampe over byssa.
På babord side i forkant av salongen er det en flate som også fungerer greit som kartbord, men den kunne hatt noe høyere slingrekanter.
Vi fant et tilfredsstillende antall fornuftig plasserte 12 og 220 volts uttak i salongen. Her er også uttak for TV-antenne, og det slår oss at svært få båtprodusenter (Viksund inkludert) ikke er flinke til å lage dedikerte plasser til flatskjermer. Ståhøyden i salongen er ?? cm.

Førerposisjon

Produsenten har tatt førerens behov på alvor ved utformingen av førerplassen. Viksund 340 St. Cruz har som en av få båter i denne størrelsen en 10 tommers kartplotter med olavipp som standardutstyr. Plotterskjermen stjeler litt av utsikten til motorinstrumentene, men motorens alarmpanel og tankmåler er imidlertid alltid synlig. Et godt kompass er montert lett synlig i førerens siktretning, og de viktigste bryterne for trimflaps og vindusviskere er ergonomisk bra plassert. Spak og ratt faller fint i hendene.
Et panel med hurtigsikringer er lett tilgjengelig ved dørken. Det samme er brannslukkeren montert samme sted. Både sidevinduet ved førerplassen og ved salongen kan åpnes.
Mellom førerstolen og skottet er det montert et 12 volt uttak. Her kunne vi ønsket oss en liten koppholder og litt slingresikker plass til blant annet mobilen.
Innvendig holdes vinduene duggfrie av et stort antall defrosterdyser, og utvendig er det montert tre meget kraftige vindusviskere.

Byssa

Byssa bak førerplassen på styrbord side er temmelig tradisjonell. Benken inneholder en skufferekke under vasken, en liten skapseksjon mot akterskottet og en stor skuff til tørrvarer osv. under stekeovnen. I et skap oppunder taket er det plass til tallerkener osv. Båten er standard utstyrt med et ENO kokeapparat stekeovn og to bluss. Under førerstolen, som for øvrig kan vippes frem og gi nyttig, ekstra avsettingsplass, er det et 80 liters kjøleskap. En skikkelig stålvask er nedfelt i benken, sammen med et solid armatur.
Skjønt, som i de fleste andre båter, er byssa kjemisk fri for søppeldunk og papirrullholder. Pussig, siden slike hjelpemidler finnes i ethvert hjem. Både 220 volt uttak og 12 volt uttak er på plass i byssa. Arbeidshøyden på benken er ?? cm.

Toalett

Toalettrommet på styrbord side under førerplassen er veldig romslig og greit disponert, med separat dusjrom som er adskilt med en foldedør. Her er det armatur og dusjhode av høy kvalitet. Innredningen er delvis helstøpt. På dørken i dusjrommet er det teaktrallverk på dørken og under den en dyp og fin sump som lenses av en elektrisk pumpe.
Hjerterommet byr på bra med skapplass - blant annet i benken. Også oppunder dollbordet er det brukbart med stuveplass. Mens det er god kvalitet på både armaturer og vask, har produsenten valgt en elendig dorullholder og tannkrusholder. I en båt til to millioner kroner forventer man noe litt bedre. For øvrig er det bra med belysningen i de to rommene, men vi savnet en lampe som lyser opp ansiktet når man står foran speilet. Videre hadde vi gjerne sett at toalettrommet var utstyrt med noen knagger til håndklær osv. En varmedyse holder temperaturen oppe, og en elektrisk vifte samt et koøye som kan åpnes, gir god ventilasjon.

Hovedlugar

En grei nedgang fører ned til mellomgangen. Trappen er bred og god, og det er bra med holdepunkter når man skal bevege seg opp og ned. Det er godt med stuveplass i trinnene. Alle dørene er forsynt med kraftige, magnetiske dørstoppere, med unntak av toalettdøren.
Hovedlugaren ligger forut og byr på en romslig køye, med litt særegen fasong. Den er nemlig 200x195 cm på sitt største, men i hodeenden er den ikke bredere enn 56 cm. Takket være store trinn på hver side av køya er det lett å komme seg opp på madrassen. Lugaren har greit med stuveplass i form av et hengeskap med belysning og litt hyller på babord side. På styrbord side er det også et lite skap med en hylle. I tillegg er det et stort skap i akterkant av køya, og masse stuveplass oppunder dollbordet hele veien. Under køyebunnen er det rikelig med plass, og lett adkomst til baugpropell og oljetank.
Lugaren er bra belyst, med seks spoter i taket og to gode leselamper i hodeenden. Dessuten er det en lyslist inne i stuverommene oppunder dollbordene som gir en dempet, fin belysning. Dekksluken, som åpnes i riktig ende, gir dessuten både lys og luft. I stedet for rullegardin, er det brukt gardinstoff for å blende dekksluken. Vi ville foretrukket en skikkelig rullegardin med myggnett - det mørkeblå gardinstoffet vil antakelig bli ganske fort blast.

Stikklugar

Stikklugaren ligger vis-á-vis toalettet, på babord side. Også denne lugaren byr på en flott køye som måler 140x210 cm, og har dessuten en sengegavl polstret i blått stoff. Sengegavlen blir nokså dominerende og gjør det ikke enklere å komme seg inn og ut av køya. Åpningen er etter vår smak i smaleste laget. Negativt er det også at leselampene er montert oppunder dollbordet - hvilket innebærer at de gir veldig lite leselys, og dessuten at man må anstrenge seg veldig for å skru på lyset. Vi vil anbefale at det monteres spoter over hodeenden av køya. Viksund har laget en stor avsettingsflate med lokk over dype stuverom bak hodeenden av køya. Et virkelig pluss i boka, siden gjestene som bor i lugaren har plass til hver sin store bag. I tillegg har lugaren praktiske, åpne stuverom oppunder dollbordet og et bra hengeskap med hyller i skottet mot hovedlugaren forut. Her er det også en sittebenk, som burde vært 5 cm høyere om den skal være grei å sitte på.
Polstring og finish på trearbeider er det ingenting å utsette på. Oppunder dekk er det brukt store trepaneler i stedet for polstrede paneler. Det gir en litt mørkere innredning og noe kaldere innredning. Luftingen på lugaren består av et koøye som kan åpnes, og det er en dyse fra varmeren i fotenden på køya.
Lugaren har en ståhøyde på 190 cm.

Motor/teknisk

Motorrommet befinner seg under akterdekket. Dessverre er det kun en dekksluke kan åpnes, men produsenten vil på kommende båter også hengsle den midterste motorromsluka. En god leider fører ned i motorrommet, men vi savnet et håndtak som gjør ferden ned i rommet litt sikrere. Motorrommet som sådan er derimot det beste vi har sett i en norskprodusert fritidsbåt. Vi nevner i fleng: Lett tilgjengelige tappekraner på dieseltankene, veldig lett tilgang til grovfiltre og til sjøvannsfilter med inspeksjonsglass. Sjømannsmessige løsninger av første klasse!
Batteriene er plassert i en stor, solid glassfiberkasse med hovedstrømbryterne på utsiden. Adkomsten til disse vil bli enda bedre når også den midterste luka blir hengslet. Vi savnet en lampe også i forkant av motorrommet. Alle skroggjennomføringer er forsynt med doble slangeklemmer. Man har enkel tilgang til ankerkjettingen i en kasse på babord side, og kulten til den manuelle styringen er forskriftsmessig på plass. Viksund 340 St. Cruz er utstyrt med ejektortømming av tanken, med en lett tilgjengelig stengekran.
I akterkant av motoren er det en aluminiumsdørk. Man har svært god tilgang til motorens servicepunkter, blant annet via en stor luke i akterkant av stikklugaren.
Det elektriske anlegget om bord er sirlig utført - med god merkede, prefabrikerte kabelstokker. Alle kabler i motorrommet går i lukkede kabelgater. Veldimensjonert og elegant.
Dieselvarmeren er montert lett tilgjengelig bak to luker i fotenden av køya på stikklugaren - men altså ikke i motorrommet. Vi ville tilstrebet montering i motorrommet for å unngå støy i stikklugaren.

Konklusjon

Viksund 340 St. Cruz er en solid, bra flybridgebåt med tradisjonelle, velprøvde løsninger. På visse områder ville den profitert på småjusteringer av detaljer som belysning på stikklugar, plassering av kryssholt osv. Motorrommet innbyr til tillit og er en fryd for eier og mekaniker. I sjøen oppfører båten seg nokså ordinært, men svingegenskapene har et forbedringspotensiale.

Fart og støy

Målingene er foretatt med fire personer om bord, ca 150 liter diesel og ca 150 liter vann. Farten er målt med GPS. Støyen er innenfor akseptable verdier, men tåler å reduseres med ytterligere en decibel eller to.

Omdr./min.Fart (knop)Støy (dBA)
3.50028,281,0
3.00024,080,0
2.50016,473,8
2.00011,069,5
1.5008,669,5
1.0006,763,5
6004,561,0

DATA VIKSUND 340 ST. CRUZ

Lengde:10,35 meter
Bredde:3,50 meter
Dyptgående:1 meter
Vekt tørr båt:5.300 kg
Drivstoff:660 liter
Ferskvann:300 liter
Septik:130 liter
Varmtvann:
Køyeplasser:4
CE-kategori:B
Motor:Volvo Penta fra 300 til 460 hk
Motor testbåt:Volvo Penta D6-350, 3?? hk
Pris fra:
Pris testbåt:
Opplysninger:Viksund Båt AS, Strusshamn, telefon 56 15 16 20, internett www.viksund.no

Powered by Labrador CMS