utgave nr 4 2006
Prøvekjøring: Crownline 250 CR
Prøvekjøring: Crownline 250 CR
Rask og smart
En populær 25 fots amerikansk weekendcruiser. Målene er beskjedne, men smarte løsninger, fasiliteter for en familie på fire og gode farts- og kjøreegenskaper gjør den til et hyggelig bekjentskap.
TEKST: ULF WESLEY JOHNSEN
Den lille amerikaneren gjorde ikke ut av mye av seg, der Crownline 250 CR lå til kai i Århus. Men man kan få mye ut av 25 fot hvis bare løsningene er smarte og enkle.
Det doble førersetet kan dreies 180 grader, slik at kan sitte fire til bords i salongen akterut. Videre kan akterbenkens rygg felles ned slik at man får en STOR solseng. Under akterbenken, som vippes opp på to sylindere, er det et kjempestort stuverom der et bord gjemmer seg under lokket.
Endringer av setearrangementet gjøres på mindre en et minutt, og gir en god flerbruksverdi ombord. Vis a vis det doble førersetet er det blitt plass til en god sofa med hvite skinnputer. Denne er formet slik at to kan sitte med ryggen mot skottet. Men den kan også brukes som en liggesofa. I forbindelse med sofaen er en konsoll med en minibysse for enkel servering, med en liten vask med varmt og kaldt vann, samt en stor isboks til kald drikke.
Velutstyrt
Når setene er i normal stilling gir salongen komfortabel sitteplass til 6 voksne. Likevel har man relativt god plass til å bevege seg omkring. Dørken er selvdrenerende og dekket med lysegrå kantsydde tepper. En luke på babord side akterut gir atkomst til badeplattformen.
Badestigen ligger delvis skjult under en luke på badeplattformens styrbord side. Ferskvannsdusj er montert på hekken sammen med gripehåndtak og vannskikrok.
Båter som leveres i Norge har landstrømanlegg med lader som standardutstyr, og en såkalt Europa-pakke. Den inkluderer elektrisk ankervinsj, galvanisert anker, 30 m ankerkjetting, fjernkontroll, havnekalesje, fjernstyrte lyskastere, hel kalesje med separate sider og vinduer samt enn stor solmadrass til montering på fordekk.
Motor og førerplass
Båten leveres med bensin- og dieselmotorer fra Mercruiser og Volvo Penta, fra 151 hk diesel til 425 hk bensin. Dieselalternativene er mest aktuelle på båter som selges i Norge. Testbåten var utstyrt med en 5,7 L Mercruiser 350 MAG MPI V8 med 300 HK og med et Bravo 3-drev. Det brummer godt når vi løfter bakre del av cockpitdørken opp 60 grader. Luken holdes oppe av sylindre. Motorrommet er belyst og stort nok til at service og ettersyn kan utføres uten problemer. Alt ser ryddig og greit ut.
Vi sitter mykt og godt i det doble førersetet, men savner sidestøtten enkle seter gjerne gir. Rattet kan tiltes og ligger godt i hånden. Faria-instrumenteringen er god, bortsett fra enkelte reflekser. Et godt beskyttet stereoanlegg med fire høytalere betjenes fra førerplassen. Vindskjermen har farget glass, en finesse vi ikke er særlig begeistret for. Tonet glass reduserer sikten betraktelig, spesielt i dårlig vær. At båten heller ikke har vindusviskere er et klart minus, selv om vinden mot frontpartiet presser sjøsprøyt og regn til side når det kjøres fort.
I sjøen
Det blåser frisk bris, sjøen går hvit lenger ute og vi skyver hendelen helt fram. Det rykker straks i båten, og med bruk av trimflaps og justering av drev når vi toppfarten på 39 knop i løpet av 23 sekunder. Båtens moderate v-bunn (18 grader) synes passende. 250 CR går mykt og skjærer fint i gjennom sjøen.
Den relativt lave vindskjermen fører til at vi nå og da får en ufrivillig dusj når vi går hardt inn i sidesjø. Det banker og slår noe i skroget i de litt rotete bølgene, men båten er vibrasjonsfri og vi finner den lettstyrt i alle fartsområder. Båtens størrelse gir et beskjedent vindfang. En klar fordel når man ikke har en baugpropell til hjelp ved manøvrering i havn.
Fordekket er stort og bredt på Crownline 250 CR. Bredden foran vindskjermen er ca 2,5 meter.
En fordypning i dekket gir plass for solmadrassen mellom vindskjermen og den runde luken i fordekket. Pulpiten i syrefast stål er høy, og dessverre lukket forut. Det er et klart minus i Norge, hvor vi ofte hopper i land fra fordekket. Det er nedfellbare kryssholt, tre på hver side. Fribordet er for smalt til å gå på. Atkomsten til fordekket går fra salongen, gjennom en luke midt i vindskjermen. Luken til lugaren forut har to trinn for å gjøre det enkelt å komme seg opp.
Lugar
Når trappa til fordekk skyves på skinner foran føreren, kommer man ned i en lugar som er større enn forventet. Ståhøyden holder for folk opp til 1,85 m. Byssa ligger nærmest luken, slik at kokken kan stå helt oppreist og samtidig ha god utlufting når det brases og stekes. Byssa er stor nok til enkel matlaging, selv om det kniper med avsettingsplass i byssa. Til gjengjeld er den velutstyrt, med mikrobølgeovn, kokeapparat, vask med varmt og kaldt vann og stuve rom for kopper, glass og bestikk i hulrom bak arbeidsbenken. I øyehøyde er det også et skap ved siden av mikrobølgeovnen. Et stort kjøleskap, og nok et skap til panner og gryter er montert ned mot dørken.
Det er god belysning i form av spotlights. En oval ventil kan åpnes i forkant av byssa. På styrbord side ved åpningen er et bad/toalett med dusj. Spotlights sørger for lys også her, og en stor oval ventil kan åpnes for lufting. Badet har en liten håndvask og et smart, lite skap gjemt bak et vanntett lokk. En elektrisk vifte skal fjerne fuktighet og lukt. Hylle og krok for håndklær er det også.
Soveplasser
Helt forut i salongen er det blitt plass til en god U-sofa i gyllent skinn. Her kan 4-5 voksne sitte til bords eller et par ligge godt. Det ovale bordet på sokkel danner bunn for en grei dobbeltkøye, (2 meter). På hyller bak sofaryggene er det brukbar stuveplass til småting, og under skinnputene stuveplass til sengetøy. Videre finner vi to høye skap til klær, et stort ovalt speil helt forut og tykt, gråmelert teppe på dørken. Den runde luken til fordekket gir luft og lys, mens leselamper og spotter nøyer seg med å gi lys i lugaren.
I denne 25-foteren har Crownline også ”tryllet” frem en minilugar midt i båten, aktenfor byssa. Den blir nok i trangeste laget for to voksne, som ikke har sittehøyde her inne. Men en god bred madrass gjemmer seg bak et forheng, og vil være en god kose-/leke- og sovehule for ungene. Det er utluftning til cockpit via stor oval ventil. Denne slipper også dagslys inn. Det er også hyller og leselys i ”hulen”.
Oppsummering
Crownline 250 CR er mye båt for pengene. Båten byr på en rekke praktiske løsninger i salongen og god utnyttelse av plassen under dekk. Plassen og utstyret rekker til helgekos eller båtferie for en familie på fire.
+ Seteløsninger i salongen ute
+ Plassutnyttelse under dekk
+ Sjøsterk og rask
- Pulpit lukket forut
- Lav vindskjerm
- Ingen vindusviskere
Data: Crownline 250 CR
Lengde:7,51 meter
Bredde:2,59 meter
Vekt:2,906 kg
Sitteplasser:6
CE-kategori:B
Motor:Mercruiser / Volvo Penta, 151-251 hk diesel, 260-425 hk bensin
Motor i testbåt: V8 Mercruiser 350 MAG MPI, 5,7 l. 300 hk
Drivstofftank:284 l
Ferskvannstank:100 l
Septiktank:90 l
Dyptgående:58- 97 cm
Pris: Fra kr 680.000
Pris testbåt: kr 700.000
Mer informasjon: Høvik Marine, telefon 67 10 59 99. www.boat.no/hovik-marine