utgave nr 11 2

Test: Inter 9000

Publisert Sist oppdatert

Test: Inter 9000

Båt med potensiale

Inter 9000 er bygget på det gamle Master 770 skroget, som er et bra utgangspunkt. Standardversjonen er meget enkelt utstyrt, og gir inntrykk av å være en ”billig”, men svært hyggelig båt. Enkelte slurvete detaljer trekker helhetsinntrykket noe ned.

Tekst: Jon S. Fredriksen

Inter 9000 stiller i en annen klasse enn de fire andre båtene i testen, men det har jo også noe å gjøre med prisen. Dette er en tradisjonell båt som gjerne kunne vært tatt enda et skritt videre. Etter vår oppfatning kan det virke som det er prøvd å spare inn på produksjonskostnadene enkelte steder.

Sjøegenskaper

Dette halvplanerskroget tåler en del juling, og oppfører seg som et slikt skrog skal gjøre både forover og akterover. Testbåten var utstyrt med en Yanmar 4LHDTE. Båten marsjer fint i 16 knop, og gjør 21 knop på topp. Baugen reiser seg bare moderat, og man får derfor ingen siktproblemer. Skroget virker harmonisk, og går mykt og pent i litt tung sjø. Den hydrauliske styringen er med på å gjøre manøvreringen behagelig. I krappe svinger i høy fart lener skroget seg noe utover, noe slike skrogtyper ofte gjør.

Førerplass

Førerplassen er enkel og oversiktlig med god sittekomfort. Førersetet kan reguleres i lengderetningen, og det er god plass til beina. Man kan stå og kjøre med god sikt opp gjennom takluken i hardtopen, og man har bra sikt rundt hele horisonten når man sitter. Rattet er vinklet slik at det faller behagelig på plass i hendene, og gass-/gearspaker er fornuftig plassert. Rattet blir litt for lavt når man står og kjører. Det som finnes av motorinstrumenter og brytere er oversiktlig og greit plassert, men kartbordet blir i minste laget.
Testbåten har to relativt små vindusviskere, mens standardutgaven bare har en. Båten var ikke utstyrt med defroster og ferskvannsspyler, noe som er nødvendig i vårt klima. Under fotplaten er det bra med stueplass.

Bysse

Byssa har den tradisjonelle løsningen med plassering under passasjersetet. Under stolen finnes en stålvask med solid armatur og et Wallas Safeflame kokeapparat. Over byssa er det skyveskap med dører i sotet plexiglass. Denne løsningen bryter helt med treverket som er brukt ellers – en billig og lite lekker løsning. Det er bra med skapplass og skuffer til kjøkkenutstyr. Kjøleskapet er montert under førersetet.

Uteplass

Rundt salongen ute er det plass til hele seks mennesker. Bordet er hengslet på veggen, og blir både stort og stabilt bare man får slått det helt ut. Det store bordet gir liten plass til å bevege seg, og det er ”umulig” å komme til akterlugaren. Løsningen fungerer likevel greit siden bordet er hengslet på midten og kan halveres. Lys fra to små lamper ute kan bli i minste laget på sene høstkvelder. Dørken på uteplassen er av teak.
Hardtopen er trukket med skai på innsiden, og har to luker til å skyve akterover på taket. Kalesjesystemet er solid og regulerbart. Dette er en fordel siden kalesjer gjerne forandrer seg litt. På taket av akterlugaren er det en liten solseng. Utgangen til badeplattformen er stor og god, men skyvedørløsningen gikk noe tregt. Badeplattformen er skrudd uten at det gjør noe. På badeplattformen er det to kasser til dregg og tauverk, badeleider og det er klargjort for ankervinsj. Dollbord og pulpit er helt greie, men de seks kryssholtene er små og kunne vært plassert annerledes. Både dollbord og fordekk har antisklimønster. For å komme opp på dollbordene må man gå via leideren som er plassert helt akterut – en tungvint løsning hvis man skal legge til alene.

Under dekk

Adkomsten inn er stor, men dørløsningen som består av flere hengslede elemeter er noe tungvinn. Det er full ståhøyde, og til venstre for trappen er det en liten stikkøye. Salongen består av en u-sofa med nedsenkbart bord med tilhørende lemmer og puter slik at det blir en dobbelkøye. Dette er en grei løsning, men en separat sovelugar ville kanskje vært mer fornuftig. Det er godt med stueplass under sofaen, og foran i baugen er det skapløsning med 12 volts uttak hvor det er plass til TV. I midtgangen er det også en skapseksjon med god plass til å henge klær. Fire spoter og en lesespot gir grei belysning.
Skrogsider og tak er polstret med skai, og på dørken er det kantsydde tepper. Det midterste av de tre store frontvinduene er til å åpne sideveis, og fungerer både som rømningsvei og lufteluke. Løsningen virket slarkete, armen som holder luka er for kort og luka er umulig å lukke uten at gardinene setter seg fast i mekanismen. Denne løsningen fungerte lite tilfredsstillende.

Toalettrommet

Døra til toalettet består av to deler som er hengslet uten at det har noen praktisk betydning. Her er det full ståhøyde, og det god plass både i rommet og rundt doen. Gulvet er klargjort for drenering hvis man ønsker dusj, men selve dusjen er ekstrautstyr. Det er ikke elektrisk ventilasjon, så lufting må skje gjennom koøye eller ventilen i taket. Vasken er i rustfritt stål, og armaturet er av den solide typen. Mot førerplassen er det en spesiell speilløsning med hyller som gir stor romfølelse og mulighet for å speile seg. Lyset er montert over speilet.

Akterlugaren

Akterlugaren har grei adkomst og plass til to voksne, men løsningen passer nok best for barn. Lugaren er helpolstret i skai, og uten noen form for skap eller skuffer. Det er stueplass under køyene, men finerplatene som er brukt som lemmer er etter vår oppfatning i tynneste laget. Når man sitter på de svikter de noe på grunn av tykkelsen. Disse lemmene går igjen på alle benkene i båten. Under den ene køya er det tilgang til den hydrauliske styringen, og mulighet for nødstyring. Lufting må skje gjennom døren eller koøyet. Det er en lesespot over hver køye.

Motor/teknisk

Motorromsluken holdes oppe av en gassdemper, mens lydisoleringen sitter på tre løse plater som må tas opp etter at man har åpnet den store luken. Dette er en tungvinn og lite tilfredsstillende løsning - det blir for mange løse deler. Ellers er motorrommet ryddig og oversiktlig med moderat plass for service og vedlikehold.
Båten kommer med to 110 Ah batterier plassert i et eget batterirom. Hovedstrømbryteren er også montert nede i batterirommet. Dette er en enkel, men lite brukervennlig løsning. Båten har en manuell lensepumpe som er plassert slik at den nesten er umulig å betjene, og mangler helt elektrisk lensepumpe. Alle båter burde etter vår mening ha en elektrisk lensepumpe i tillegg til den manuelle.

Konklusjon

En båt med bra sjøegenskaper hvor det meste er ekstrautstyr. Et greit utgangspunkt, men utstyr som kjøleskap, kokeapparat, to vindusviskere, defroster og lignende er ting de fleste vil ha ombord, og derfor burde dette kanskje vært standard. En trivelig båt med grei finish, men enkelte av løsningene og valg av materiale kunne vært noe bedre.