utgave nr 11 1992

Sandstø 21

Publisert Sist oppdatert


    Sandstø 21

    GØYAL DAYCRUISER

    Av Hans Due

    Han er dieselentusiast, Steinar Jørgensen i Svelvik Båt & Motor. Da han så denne båten på den flytende messen i Arendal i våres, våknet entusiasmen. Ikke fordi båten hadde så mye spesielt ved seg der den lå, men fordi han så et potensiale i den for dieseldrift.

    Det er AGA MAritim som produserer båten som har vært på markedet et par-tre år. Jørgensen tok med seg en båt til Svelvik og monterte inn en 140 hk. 5-sylindret Mercruiser diesel. Samtidig døpte han båten for "Sandstø 21" etter stedet der båten produseres.

    Smal båt

    En båt som er 6,30 meter lang og bare 2,15 meter bred, som veier 600 kg. uten motor og med et dypt V-bunnskrog, har et skikkelig fartspotensiale i seg. Denne båten har et langt, smalt forskip, og derfor forholdsvis mye bæring akterut. Med en påhenger på hekken, blir vekten for liten akterut slik at båten har en tendens til å overplane. Men så snart 140-hesteren på ca. 465 kg inkludert drev havnet i motorrommet, ble tyngdepunktet forskjøvet så mye i båten at den oppførte seg helt annerledes på vannet.

    Sjøegenskaper

    Valg av dieselmotor i denne båten er gjort først og fremst av driftsøkonomiske hensyn. En times kjøring på marsjfart (ca. 30 knop), koster ikke mer enn ca. 30 kroner i drivstoff. I tillegg er båten gøyal å kjøre. Den sitter godt i sjøen og har myk gange om man bruker powertrim og trimflaps flittig. Det skal mye til før båten slipper taket i vannet.
    Toppfarten målte vi til 35 knop med to mann ombord, fire 65 ah. batterier og ca. 100 lt. diesel. Men båten tåler enda mer fart (men da med en dreven fører som vet hvordan båter i disse hastigheter oppfører seg). Fremdeles ligger den dypt i vannet med stor våt flate.

    Interiør

    Under fordekket er båten utstyrt med en V-benk som kan gjøres om til en dobbeltkøye. Det skal på senere produksjonsnumre støpes inn en brønn som gir plass for enten spyletoalett eller Porta-Potti.
    Uteplasen er tradisjonell. En førerstol og en passasjerstol, en sittebenk med plass til tre personer og et soldekksareal på motorromskassen. På akterspeilet er det skrudd fast en badeplattform. Det er planlagt en uttrekkbar vask og bysseseksjon i sidene mellom stolene og sofaen. Teppet på dørken skal skiftes ut med teakdørk, og førermiljøet skal redesignes for å få skikkelig plass til instrumentene. En todelt kalesje skjermer uteplassen i dårlig vær.
    Prismessig skal denne båten kunne konkurrere med det meste i sin størrelse. Med 140 hesteren til Mercruiser, koster komplett båt 198.700 kroner. Den kan også leveres med påhengsmotor eller bensin innebordsmotor.

    DATA:
    Lengde:6,30 m.
    m/plattform:6,70 m.
    Bredde:2,15 m.
    Vekt u/motor:ca. 600 kg.
    Vekt m/dieselmotor og tank:ca. 1350 kg.
    Pris m/140 hk. Mercruiser diesel:Kr. 198.700,-

    Produsent: AGA Maritime, Postboks 8, 4810 Eydehavn. Tlf. 041-88747.
    Forhandler:Svelvik Båt & Motor, Skjønheim, 3060 Svelvik. Tlf. 03-77 38 45.