utgave nr 3 2005

Prøvekjøring: Donzi 23 ZF

Publisert Sist oppdatert

Prøvekjøring: Donzi 23 ZF

Fiske på alvor

Donzi er nærmest synonymt med fart. Men Donzi 23 ZF er ingen fartsbåt, den er en fiskebåt.

TEKST: JAN HARRY SVENDSEN

Donzi 23 ZF er tung. Den 7,39 meter lange og 2,59 meter brede båten veier hele 2.177 kilo, og da er verken motor, drivstoff, vann eller personer om bord. At det gir seg utslag i hvordan båten oppfører seg er
klinkende klart, for selv med 225 hestekrefter på akterspeilet er det mye masse som skal settes i bevegelse.

Solid i sjøen

Donzi 23 ZF har et avansert skrog. Her er det to solide step og en V-bunnsvinkel på 22 grader. Det, sammen med den høye vekten, bidrar selvsagt til at planingsterskelen blir høy. Selv med en Mercury 225 hesters totakter på akterspeilet. I fart er det derimot lite å utsette på Donzien. Den sitter godt i sjøen, og er lettkjørt. Noen sportsbåt er det så visst ikke, men kjøreegenskapene er trygge og forutsigbare. Toppfarten målte vi til 40,8 knop. Det er bra, vekten tatt i betraktning.
I USA ansees Donzi 23 ZF for å være en høyytelses fiskebåt. Det betyr en båt med høy toppfart og med løsninger som er tilpasset den ivrige sportsfiskeren. Derfor er stangholdere standard, og i skrogsidene er det rack til oppbevaring av fiskestenger. Fiskekummer er et must, det er fire av dem i båten, selvsagt med elektriske pumper for inn- og utpumping av vann. Alt dette er standard på Donzi 23 ZF. Den ene fiskekummen har til og med lys som standard.
Forut finner man en solseng, og under denne er det svært godt med stuveplass. Stuveplass har man også i fiskekummene, og det er et separat stuverom i dørken mellom solsengen og styrekonsollen.

Oversiktlig

Førerplassen er oversiktlig. Den store vindskjermen gir god beskyttelse mot fartsvinden. Plasseringen av ratt samt gass og gir er fornuftig, og gir god ergonomi. Bryterpanelet er plassert for langt unna føreren. De fleste bryterne skal stort sett ikke betjenes under gange, så dette er likevel ikke noe stort problem. Vi savnet et kartbord, men lærte oss og sette pris på det store hanskerommet som er integrert i konsollen. Litt dumt, på en fiskebåt, er at det ikke er bedre plass til å bygge inn elektronikk. Spesielt burde det vært gjort plass til ettermontering av et ekkolodd.
En ulempe, ikke minst komfortmessig, er det at båten ikke er utstyrt med skikkelige stoler for fører og passasjer. En konsoll, med et vaklevorent ryggstø som tres ned i en av stangholderne og en pute til å hvile rumpa mot er alt. I bakkant av konsollen er det en liten benk, og det er også en akterbenk i båten. En liten benk finnes også i forkant av styrekonsollen.

Eget toalettrom

En dør til babord side leder ned til toalettrommet som det er gjort plass til i styrekonsollen. Her er det ikke ståhøyde, men det er i alle fall et alternativ til å stå på badeplattformen. Dessuten kan det brukes som stuverom. Foruten toalettet er det en hylle til siden for toalettet, og en inspeksjonsluke gir enkel atkomst til det oversiktlige og ryddige elektriske anlegget bak instrumentene.
Atkomsten til badeplattformen skjer gjennom en liten grind i akterspeilet. Selve badeplattformen er liten, som på alle båter med utenbordsmotor.

Oljesøl

Med en 225 hesters totakter på akterspeilet er man avhengig av å etterfylle olje. I Donzien skjer det gjennom en luke i akterspeilet. Dessverre er ikke dette noen god løsning, fordi tanken er vanskelig å komme til. Resultatet er nesten garantert søl. Her nede ligger også båtens batterier og hovedstrømsbryter. Gjennom luker i dørken får man svært god tilgang til drivstofftank og vanntanken om bord.
Donzien har lukket pulpit, noe som vanskeliggjør ilandstigning. Et lite baugnebb har integrert ankerrulle og det er et romslig dreggrom her fremme. På det lille fordekket er det dessuten to pop-up kryssholt og ett konvensjonelt. I tillegg er det kryssholt på hver side ved styrekonsollen og akter. Her må man imidlertid tre fortøyningstauet gjennom to øyer før man kan feste det i kryssholtene.

Typisk amerikansk

Donzi 23 ZF er annerledes, og typisk amerikansk. Finishen er bra. Båtens tyngde gir den sedate men gode kjøreegenskaper. Å hevde at 225 hester er for lite, spesielt når toppfarten er drøye 40 knop, faller på sin egen urimelighet. Likevel kunne vi ønsket oss mer når vi skal opp i plan, men det er heller ikke umulig. Skroget er godkjent for opp til 300 hestekrefter. Plassmessig byr den på godt med dørkplass, og solsengen er hyggelig for de som ikke trives med en fiskestang mellom nevene. Men det blir dyrt. Prisen med en Mercury 225 Saltwater er 559.000 kroner - og den øker om du skal ha større motor.

Tekniske data

Lengde: 7,39 m
Bredde: 2,59 m
Vekt: 2.177 kg
Drivstoff: 530 l
Maks motor: 300 hk
Toppfart m. 225 hk: 40,8 knop
Pris: 559.000,- m/ 225 hk totakt

Powered by Labrador CMS