utgave nr 12 2003

Nyheter desember 2003

Publisert Sist oppdatert

Storm?

WindScribe er en liten portabel vindmåler. Ifølge produsenten skal den være i stand til å måle vindstyrker fra 0,18 til 69 meter i sekundet, i tillegg til temperatur. Måleren er batteridrevet og har en driftstid på 600 timer under ideelle forhold.
Mer informasjon: [email protected]

Nytt flaggskip

Den britiske båtfabrikanten Sealine lanserer sitt nye flaggskip, T60, under London Boat Show i januar. Båten vil ha en helt ny interiørløsning, som i følge Sealine skal øke følelsen av plass og frihet. Motoralternativene blir inntil to ganger 1.000 hestekrefter.
Ytterligere opplysninger: Formo Marin, Skien, telefon 35 50 99 30

Prosjekt X

I aller største hemmelighet har Mercury Marine holdt på med Prosjekt X i lang, lang tid. Prosjektet skal presenteres i februar neste år i forbindelse med båtutstillingen i Miami. Ingen ved Mercury-fabrikken vil si hva prosjektet går ut på, men da burde de heller ikke ha stilt ut denne modellen på utstyrsmessen IBEX i Miami i høst.
Påhengeren var svær, den, og det er den som er Prosjekt X. Antagelig en firetakter, kanskje på 225 hk. og med Yamahas 25-hesters firetakter som stammemotor. Hva vet vi? Ingenting foreløpig, men det er lov å gjette.

Stilig i stål

Eidfjord Elektro AS i Hardanger har fått agenturet på de hollandskbygde stålbåtene Pedro Bora. I sommer tok importøren turen til Holland og kjørte hjem til Vestlandet en ny 43-foter.

Pedro Bora 43 er bygget i stål og aluminium og deretter grundig behandlet med epoxy-sparkel og tokomponent lakk, noe som gir en plastbåtlignende finish. Innvendig er det overdådige trearbeider som tiltrekker seg øynenes oppmerksomhet. Vi synes den ser ganske "glossy" ut, med mini-yacht-design og blankt skrog. Skutefølelsen blir antakelig ikke mindre av at den 17 tonn tunge båten har en toppfart på 8 knop med en Perkins M185c på 185 hk. Om bord finner man blant annet to salonger, bysse, to lugarer og bad med separat dusjrom. Foruten innvendig styreposisjon, kan man også styre båten fra den store flybridgen.
Ytterligere opplysninger får du hos: Eidfjord Elektro AS, telefon 53 66 54 55

Titt, titt

Britiske Lewmar har lansert et nytt koøye. Selve koøyet er i akryl, mens rammen er laget i rustfritt stål. Hengsler og klemmer er konstruert slik at de ikke skal hindre sikten ut, mens det fra innsiden er lagt stor vekt på at man ikke skal kunne se monteringsskruene. Koøyet leveres kun i en størrelse og måler da 452 mm x 196 mm.
Mer informasjon: www.lewmar.com

Hydraulikk som svinger

BayStar Compact er en hydraulisk styring som i første rekke er utviklet for båter med mindre motorer. Nå er den lansert i en ny utgave, og fordelene skal være at den tar mindre plass. Det betyr at den skal passe i trange motorbrønner. Av importøren loves vi enkel montering, man behøver ikke engang å ta av motoren, og et komplett monteringssett med slanger, slangeklemmer og skruer medfølger. Den nye styringen er beregnet for båter med motorer opp til 150 hk og vil koste rundt 5.000 kroner.
Mer informasjon: Telmo Control AS, Oslo. Telefon 23 18 08 10.

Ja takk, begge deler?

Hørt om hybrid før? Ikke? Vel, da er et kanskje på tide, for innen bilbransjen har dette fenomenet vært diskutert lenge, og nå følger Vetus etter på båtsiden. Prinsippet er enkelt. Man har to motorer, en som går på konvensjonelt drivstoff, i Vetus sitt tilfelle er det diesel, og en elektrisk motor. Ved hjelp av en enkel bryter kan man velge hvilken fremdriftsmetode man ønsker. Kanskje velger man el-motoren i havn eller når man ikke ønsker å bli forstyrret av en larmende dieselmotor. Så kan man heller starte opp dieselen når man trenger mer fart ute på sjøen.
Båt og strøm er som kjent ikke et problemfritt område, og det er lett å tenke seg at en slik hybridmotor vil kreve en stor batteribank. I følge Vetus skal imidlertid noen få batterier være tilstrekkelig. Ikke minst fordi den lille el-motoren også fungerer som dynamo når det kjøres konvensjonelt og dermed lader batteriene. Så gjenstår det bare å se om dette blir like populært i båter som i biler. Når så forresten du en hybridbil sist?
Ytterligere opplysninger: William Knudsen AS, Skedsmokorset, telefon 63 87 1700, Internet: www.vetus.no

Lever lenge

TEKST : TERJE BØLSTAD

Vi kan bekrefte det reklamen sier: ”Energizer Lithium er det batteriet som har lengst levetid av alle AA-batterier”. Men så koster det flesk også! Våre tester viser at det i ekstra strømkrevende utstyr – som for eksempel i en håndholdt VHF-radio – varer omtrent dobbelt så lenge som de beste alkaliske batteriene. Batteriene er dessuten miljøvennlige, ved at de verken inneholder kvikksølv, kadmium eller bly. Lithium batterier er de eneste små batterier som fungerer godt under ekstreme temperaturer – faktisk helt ned til 20 kuldegrader. De er også garantert ferske i minst 10 år. Kanskje det kan være aktuelt å pakke ned noen av disse i nødbag’en? Prisen er ca. kr. 90 for en pakke med to batterier. Knut Aronsen AS, tlf 67 17 37 00, Internet: www.aronsen.no eller www.energizer.com

"Smart" drill

Ved hjelp av en innebygget databrikke kan Bosch sin nye bore- og skrumaskin fortelle deg hvilke innstillinger som behøves for å få rett gear og moment. Det eneste du trenger å gjøre er å angi materialtype og hvor stor skruen er. Maskinen gir i tillegg informasjon om batteriets tilstand, og en lysdiode varsler deg om du bruker den feil. Prisene starter på 1.119 kroner.
Mer informasjon: www.bosch.no

Friskt Camarat

Den franske båtprodusenten Jeanneau lanserer sin nye Cap Camarat 925 WA under Paris Boat Show i desember. Nyskapningen blir en frisk walkaround, eller ruslerundt, med steppet skrog. Til fremdrift har den 9,5 meter lange båten to 250 hesters utenbordsmotorer.
Mer informasjon: Svela Marine, Fredrikstad, telefon 69 31 11 80, Internet: www.jeanneau.fr

Tåler en sprøyt

Yamarin 5930 HT er en ny hard-top-båt fra den finske storprodusenten. Finnene har sans for praktisk design kombinert med fine linjer. Det kommer også til uttrykk i 5930.

TEKST: ATLE KNUTSEN

De mindre hard-top variantene er ikke så alminnelige i vår skjærgård som i Finland og Sverige, og det er ikke lett å finne noen god forklaring. Med et tak over styreposisjonen og en liten salong forut øker trivselen og brukspotensialet vesentlig i forhold til en vanlig dagsturbåt eller en skjærgårdsjeep. Litt ruskevær med sjøsprøyt eller en liten regnskur fordrer ikke at man straks må felle opp kalesjen - her er det bare å krumme nakken og gi gass.
5930 HT bygger på 5910-skroget, som har vist seg å ha trygge og komfortable sjøegenskaper. Prototypen vi kjørte i høst hadde noen mindre barnesykdommer på detaljnivå, men løsningene totalt sett var av beste Yamarin-merke. Entrer man båten over dekk, kan man ta seg ned forut via en midtmontert luke i vindskjermen. Her nede er det en V-køye og et lite bord som enkelt kan demonteres. En passasjer- og en førerkonsoll gjør avdelingen under taket sosial, og for den som ønsker å legge ut på overnattingsturer, er det mulig å utstyre båten med et lite Wallas kokeapparat. For øvrig har båten en tverrgående sofa akter, som enkelt konverteres til solseng. En annen praktisk detalj, som etter hvert er blitt ganske alminnelig, er en "garasje" til kalesjen bak sofaryggen hvor kalesjen ligger helt beskyttet i et separat rom med lokk. Både sidene og akterdelen i kalesjen kan åpnes, foruten en klaff over førerplassen som gjør det mulig å stå og kjøre selv med kalesjen montert.

Data - Yamarin 5930 HT

Lengde:5,91 m
Bredde:2,26 m
Vekt uten motor:Ca 720 kg
Motor:Fra 80-115 hk
Antall personer6
Pris:Kr 298.634,- med 115 hk firetakt
Ytterligere opplysninger:Yamaha Motor Scandinavia, telefon 64979400, Internet: www.yamaha-motor-scandinavia.com

Powered by Labrador CMS