utgave nr 8 2004

Nyheter - august 2004

Publisert Sist oppdatert

En båt, tre drivlinjer

Valgfrihet innenfor motorstørrelse er ikke noe nytt, men når Sarins Båtar nå lanserer valgfrihet innenfor hvilket fremdriftssystem man ønsker markerer det noe nytt. Deres 27 foter kan leveres med aksel og ror, drev eller vannjet. Vannjetaggregatet er levert av Rolls-Royce Kameva. Minor 27 har ulik typebetegnelse etter om de er levert med vannjet, drev eller aksel. WR signaliserer at båten har aksel, WRS er med drev og WRJ er utstyrt med vannjet.
Nytt fra Minor er det også at 25 nå blir levertmed Volvo Pentas D3-motor med 160 hestekrefter.
Mer informasjon: www.minor.fi

Halvplanende idyll

Bella 703 er en halvplanende familiesnekke med strak aksel og ror. Båten er 7,05 meter lang og har en bredde på 2,47 meter. Det innelukkede førerhuset byr på god beskyttelse mot vær og vind, mens en stor skyvedør leder ut på akterdekket. Her finnes en trivelig u-sofa, men vi savner en styrekult. Innredningen består av en førerplass, en sofa og et toalettrom med vannklosset. Bak førerstolen er det gjort plass til en liten bysse.
I avdelingen for fremdrift finnes det dieselmotorer med ytelser fra 27 og opp til 40 hestekrefter. Aksel og ror er en selvfølge på denne type båter, og drivstofftanken rommer 67 liter. Det åpne akterdekket er selvdrenert.
Mer informasjon: www.bellaboats.fi

Rimelig amerikaner

Stingray 190 CS er en 19 fots amerikansk daycruiser. Med 116 hk koster båten litt over 300.000 kroner. Stingray-verftet ligger i South Carolina og har produsert båter siden 1979. Den norske importøren hevder at båtenes "Z-plan skrog" skal gjøre båten mer effektiv og drivstoffbesparende enn andre skrogtyper.
Stingray leverer båter med ulike dekksløsninger fra 18 til 24 fot.

Data: Stingray 190 CS

Lengde: 5,8 meter
Bredde: 2,31 meter
Vekt: 1.098 kg
Motor: 116 hk diesel, 135-220 hk bensin
Toppfart: 49 knop (største motor)
Pris: 310.000 (diesel), fra 239.500 (bensin)
Mer informasjon: Stingrayboats Norge, tlf 91 54 00 53. www.stingrayboats.no

60-foter fra Sealine

Sealine sjøsetter denne sommeren sitt nye flaggskip, 60 foteren T60. Verftet mener selv at båten er for dem som vil ta et trinn opp på statusstigen. Men også de som vil nedskalere (!) til en luksus motoryacht med storbåtfølelse vil føle seg hjemme i T60.
Du blir sikkert ikke overrasket om vi skriver at alle spesifikasjoner er i klasse STOR. For eksempel lengden på 18,6 meter, bredden på 4,9 meter og vekten på nær 24 tonn. 2x1.600 liter diesel skulle holde noen mil, selv med maskinkraft på inntil 2x1050 hk.
Mer informasjon: www.sealine.com

Illustrert om navigasjon

Det finnes en rekke lærebøker om praktisk navigasjon, og de fleste er illustrert i større eller mindre grad. Ivar Dedekams bok "Illustrert navigasjon" hører til de absolutt bedre. Dedekam, som selv har vært seilinstruktør i en årrekke og som har logget mer enn 50.000 nautiske mil inkludert tre atlanterhavskrysninger, har gjort en flott jobb med å forklare navigasjonens "mysterier" med lettfattelige illustrasjoner som anskueliggjør ting man ofte må bruke mange avsnitt på å forklare med ord. Boken er delt i tre hovedkapitler, tradisjonell navigasjon, elektronisk navigasjon og astronomisk navigasjon. Det siste avsnittet mer som en kuriositet for det som farter i kystnære områder, men veldig nyttig å kunne for de som skal krysse havstrekninger dersom øvrige navigasjonshjelpemidler skulle streike.
I det første avsnittet om tradisjonell navigasjon, som bør være barnelærdom og et absolutt minimum for alle som skal ferdes i båt, er det helt på slutten et kapittel om lanterner på båter og deres betydning i forkjellige lyskombinasjoner. Boken hadde blitt komplett for en hver båteier dersom den også hadde vært utvidet med de tradisjonelle sjøveisreglene. Dog synes vi denne boken fortjener en fremtredende plass i en hver fritidsbåt.

Illustrert Navigasjon av Ivar Dedekam, Dedekam Design ISBN 82-91443-14-9 Pris: kr. 248,- www.dedekam.com

Hans Due

Landstrøm, ladere og omformere

Mastervolt kommer nå med en ny batterilader. Laderen er basert på høyfrekvens svitsjeteknologi og har to likespenningsutganger på 15 ampere. Dermed kan to batterier lades samtidig. Nytt er også to spenningsomformere på henholdsvis 10 og 15 kW. Ved hjelp av moduloppbygging kan flere enheter tilkobles skipets batterier. En mikroprosessorstyrt DC/DC-omformer er også ny. Fordi den er basert på effekttransistorer har den lavere vekt og mindre varmetap enn tradisjonelle omformere. Omformeren er utviklet spesielt for at standardisert elektronisk utstyr for navigasjon og kommunikasjon kan brukes der 24 volt er standard.
Alle produktene føres av Staubo Elektro-Maskin. Mer informasjon: www.staubo.no

Brett deg en grill

Niro Petersen lager mer enn ankerholdere og stålprofiler. Her er en utbrettbar grill, laget i rustfritt stål. Lagt sammen er den enkel å lagre og transportere.
Mer informasjon: www.niro-petersen.de

Henrivende

Av og til er det vanskelig å finne passende ord for hva man ser. 33' Sunriva, for eksempel. At det ikke er en daycruiser er temmelig tydelig, med den kraftige og lekre konsollen midt i båten. Det stemmer ikke helt å kalle det en walkaround heller, selv om du kan både gå og danse rundt på teakdekket. Den har nemlig ingen køyer under konsollen, "kun" toalettrom. Salong, badeplattform og solseng på størrelse med Statfjord B sier noe om hvilken bruk båten er tiltenkt.
Men det blir nesten for galt å kalle det en skjærgårdsjeep, synes du ikke?

Data: 33' Sunriva

Lengde: 10 m
Bredde: 2,8 m
Motor: 2 stk 370 hk Yanmar
Fremdrift: V-gir og strake aksler
Toppfart: 42 knop
Mer informasjon: www.riva-yachts.com

Rund i kantene

Disse ankerholderne fra tyske Niro Petersen har avrundede kanter på toppen. Dermed er det ingen fare for å skade seg på skarpe kanter. Holderne leveres for paraplydregg og Bruce anker opp til 15 kg.
Mer informasjon: www.niro-petersen.de

Nye instrumenter

Teleflex utvider sin serie av instrumenter, både i sin Premier og i sin Lido serie. Instrumentene overgår kravene i SAE J-1810, og kan leveres med duggfritt glass.
Mer informasjon: Telmo Control AS, telefon: 23 18 08 10

Rett i dass

Vetus Sani-Processor gjør det mulig å bruke ordinært sanitærporselen om bord, ikke minst fordi den er utstyrt med en 400 watt sterk el-motor som kverner opp det meste som måtte havne i skåla - inkludert såpestykker. Ulike tilkoblinger gjør det mulig å koble til toaletter, vasker og dusjer til kverna. Prisen er 8.684 kroner.
Mer informasjon: www.vetus.nl

Heftig fra Danmark

80 Open er betegnelsen på denne luksuscruiseren fra det danske verftet Royal Denship. Båten er designet av Bill Dixon og ble første gang sjøsatt for et år siden. Verftet har erfaring i bygging av yachter på custombasis, men er i ferd med å slå seg opp innen "serieproduserte" båter fra 80 til 105 fot.
Båten er kort og godt heftig. 80 fot lang og 21 fot bred har den plass om bord som en middels enebolig. Takluken gjør øvre dekkssalong (verftets egen betegnelse) til et bra sted å være både om dagen og kvelden.
Når man vil trekke seg tilbake etter dagens strevsomme ferd kan man velge mellom VIP-lugar forut, rederlugar akterut eller sentersalongen med fullt utstyrt bysse og spiseområde. Yachten er utstyrt med Lantic Entertainment System, med musikk, video, satellitt-TV og tilgang til alle navigasjonsdisplayer som plotter og radar.

Data: Royal Denship 80 Open

Lengde: 24,4 meter
Bredde: 6,4 meter
Dyptgående: 1,5 meter (fullastet)
Vekt: 45 tonn
Motor: 2 Caterpillar 3412E à 1.400 hk
Fart: 35 (topp), 27 (marsj)
Dieseltank: 8.000 liter
Vanntank: 1.500 liter
Pris: 28,2 millioner kroner
Mer informasjon: www.royaldenship.dk