utgave nr 11 2005

Brukttest: Princess 38

Publisert Sist oppdatert

Test: Brukt Princess 38

Bastant og romslig

En 19 år gammel Princess kan by på mye bra turbåt. Vi testet et velholdt eksemplar, som eierne har utviklet til en praktisk bobåt. Men i sjøen går den mer som en snøplog enn en prinsesse.

TEKST: ATLE KNUTSEN

Den første båten i første generasjon av Princess 38 kom på vannet i 1984. Modellen ble produsert frem til 1986. Det siste året ble Princess 38 produsert parallelt med Princess 385. Det var en noe oppgradert versjon, men i prinsippet samme båt. Vi har vært en tur ute med en Princess 38 fra 1986, en riktig romslig bobåt.

Sjøegenskaper

Eierne av vår testbåt bruker båten mye og har bodd om bord store deler av året de siste ti årene. Denne formen for båtliv gir mye vekt om bord. Mye vekt kan være en av årsakene til at båten til tross for et konvensjonelt planende skrog med to strake aksler og ror, går relativt tungt og løfter forskipet en hel del. Lett og elegant er ikke det første man tenker på når man ser denne båten pløye seg av gårde. På den positive siden er gangegenskapene meget bastante og behagelige ved marsjfart.
I sving legger båten seg klart innover, noe som bekrefter at den har et planende skrog. Skroget oppfører seg helt udramatisk i alle hastigheter. Båten er lettmanøvrert takket være mye motorkraft, i dette tilfellet to Volvo Penta 60C på 255 hk hver. Toppturtallet var ifølge turtelleren 2.600 o/min, noe som gir 21,7 knop. Behagelig marsjfart lå derimot rundt 17 knop, ved i overkant av 2.200 o/min. Mye har skjedd med skrogene også i denne klassen på de 19 årene som har gått siden båten var ny.

Uteplass

Akterdekket er lett å entre fra dollbordet, og er rimelig romslig. Det gir god plass til et par komfortable stoler og et bord, i tillegg til den permanente benken mot akterspeilet. Benken inneholder mye god stuveplass. Over uteplassen har de nåværende eierne fått laget en kalesje. Denne er nå ni år gammel, og begynner å bli moden for fornyelse. Akterdekket er selvdrenerende. Ett dekkslys er montert oppunder flybridgen. Det er også stuverom og plass til en propanflaske i et rom på babord side. Her er det også adkomst til stengeventilene til de ulike lensekammerne om bord.
Via en luke i akterdekket har man lett adkomst til et stort lasterom. Her ligger rorarrangementet ganske ubeskyttet, men lett tilgjenglig. Her er også varmvannstanken (ny) og vanntanken samt Eberspächer luftvarmer.

På dekk

Dollbordet er bredt og slett og fint å bevege seg på. En griperekke går langs hele overbygget og er et gode holdepunkt når du skal frem på dekk. En høy rekke som delvis består av løse septre og wire går rundt hele fordekket og akter til avslutningen av overbygget. Til rekka hører en løs leider som gjør de enklere å komme seg i land over den høyreiste baugen. Forut har eierne montert en ny ankervinsj. De har tillegg lagt teak på hele dekket, og den har holdt seg godt. Båten har i alt seks solide kryssholt i aluminium. Badeplattformen er mer en symbolsk sak, med liten praktisk verdi for dem som liker å bade. Derimot er leideren meget bred og kraftig. Vår testbåt hadde også ankervinsj akter.

Flybridge

Flybridgen når man via en ganske bratt leider fra akterdekket. Sammenlignet med dagens flybridgebåter i denne størrelsen, er løsningen meget enkle. Dørkarealet er derimot formidabelt. Nåværende eier har gjort en del justeringer, som i hovedsak består av en endret targabøyle, og fremfor alt større benker. Det er henholdsvis en langsgående benk på babord side og en tverrskips benk mot akterrekka. I tillegg er det en fører- og passasjerstol i fartsretningen. Under en PVC-duk rundt førerplassen skjuler det seg de mest grunnleggende funksjoner som kompass, motorinstrumenter og brytere til trimflaps. Føreren har god plass til beina og en komfortabel sittestilling i forhold til spaker og ratt.

Førerplass

Den innvendige førerplassen befinner seg på styrbord side, forenom salongen. Den er oversiktlig og grei, og uttenkt i en tid før de store plotterne hadde funnet veien om bord i alle fritidsbåter. Et skikkelig kartbord har derfor sin selvfølgelige plass ved siden av førerkonsollen. Testbåten var ustyrt med en del eldre elektronikk, blant annet enRaytheon R20 raster scan radar, en ny Lorenz plotter samt et gammelt JMC fargeekkolodd og en Skanti VHF. Alt utstyret virket, men noe av det nærmer seg pensjonsalder og representerer lite annet en bruksverdi. De store frontrutene gir greit utsyn, selv når forskipet løfter seg ved marsjfart. Rutene er forsynt med fire viskere, som alle har fått ny motor på grunn av elde. Eieren kunne også fortelle om lekkasjeproblemer i de elokserte aluminiumsrammene.
For øvrig er førerplassen med den doble rormannsbenken helt grei, men det er liten plass til ettermontering av moderne navigasjonsutstyr. Siden det må monteres på brakett, og konsollen fra før av er relativt høy, går det lett på bekostning av sikten.

Byssa

Byssa befinner seg i dypet på babord side. Eierne har gjort en del endringer for å få mer skapplass, som de syntes at originalen hadde for lite av. De har også skiftet ut kjøleskapet med en langt mindre energikrevende variant enn det opprinnelige. I tillegg har de kostet på seg et ny propanbysse med fire bluss og stekeovn. I vår testbåt var det rikelig med stuveplass takket være modifiseringen, og arbeidshøyden ved benken er optimal. Det fine med denne byssevarianten er at alt er innen rekkevidde for stuerten, det negative er at man blir nokså ensom i kokegjerningen. Byssa er forsynt både med avtrekksvifte og en lysventil som kan åpnes oppunder dekk. Doble, dype oppvaskkummer og skikkelig stålarmatur er et pluss.

Salong

En dobbel skyvedør i akterkant av dekkshuset leder inn i den romslige salongen med en L-sofa på styrbord side. Et klaffebord kan senkes og gi ytterligere køyeplass om bord. Ifølge eierne er det rikelig plass til mange middagsgjester rundt bordet, noe det er flittig brukt til. Putene i salongen har fått nytt trekk. I benkene er det mye god stuveplass. For å få ytterligere stuveplass har nåværende eiere fått skreddersydd en skapmodul på babord side. Den har rikelig skuffe- og skapplass, idet de savnet dette sårt i den opprinnelige planløsningen. Trearbeidene er av verftskvalitet, og løsningen er smart. Trearbeidene for øvrig båten er enkle, men har en grei finish. Polstring, tepper osv i salongen, så vel som i resten av båten, er delvis fornyet. Det som er igjen av det originale bærer preg av godt vedlikehold. Belysningen i salongen består av seks spoter i taket. Foruten akterdøren er det fire lysventiler (vinduer) som kan åpnes, noe som burde gi gode luftemuligheter. Salongen er relativt lav, så passasjerene her har begrenset utsikt gjennom vinduene.

Hovedlugar

Hovedlugaren har et snev av billig, engelsk hotellfølelse. Her er det mye 1980-tall i fargevalget, og med ”vrengt polvott” på både skott og dørk kan det bli i meste laget for en allergiker. Dessuten er skuffer og skap trukket med skai - som gir en temmelig overveldende syntetisk atmosfære. Selve planløsningen fungerer derimot fint, med en midtstilt, god dobbelkøye med mye stuveplass under. Skapplassen består av hengeskap og hylleskap, samt en skuffe- og skapseksjon på babord side. I tillegg er det stuverom under dørken. Belysningen består av fire lamper i taket. I tillegg er her to dekksventiler pluss en dekksluke. Interiøret i vår testbåt var helt og fint, uten synlige tegn til lekkasjer. Det var heller ingen lukt som kunne tyde på lekkasjer.

Stikklugar

Stikklugaren befinner seg på styrbord side. Her har et gjestende par, eller barna, gode kår. Også denne lugaren lider under det samme syntetiske følelsen som hovedlugaren, men også her er all polstring, alle tepper osv hele og fine. Det fremstår nærmest som nytt. Køyene har standard lengde og bredde, og det er en leselampe i hver hodeende. Mellom køyene, i akterkant av lugaren, er det en nattbordseksjon med to skuffer og et skap. I tillegg har lugaren et hengeskap. Det er også åpne stuverom oppunder dekk i akterkant av lugaren.

Toalett

Båten er forsynt med to toalettrom, henholdsvis ett dagtoalett/gjestetoalett på babord side forenom byssa, og et toalettrom i tilknytning til hovedlugaren. Begge toalettene har dusjmulighet. De har god lufting, bestående av dekksventil og lysventiler som kan åpnes, men ingen vifte. Det er ikke varme på toalettene. Innredningen er støpt, og består av moduler. Oppunder dollbordet er det skapplass, om enn noe begrenset. Toalettene er av den manuelle typen fra Jabsco, av god kvalitet.

Motor/teknisk

Motorene, i dette tilfellet to arbeidshester av typen Volvo Penta TAMD 60 C, befinner seg under dørken i salongen. Takket være det løse bordet er det forholdsvis enkelt å komme til motorene ved å løfte opp et antall dørklemmer. Motorene viste seg å være tørre og fine. Motorrommet ryddig og greit, men kunne trenge en grundig rengjøring. Ifølge eieren kan det være problematisk å komme til impelleren på styrbord motor. Dieseltankene er forsynt med lett tilgjengelige tappekraner og grovfiltre. Skroggjennomføringene så greie ut, men bør kontrolleres. Batteribanken i vår testbåt var helt ny, med 4x115 Ah batterier og ett 75 Ah til start. Det elektriske anlegget virket ryddig og godt dimensjonert, og var gjennomgått av fagmann og funnet i meget bra stand.

Konklusjon

Etter vår oppfatning var testbåten i meget god stand, og virket velholdt. Vi noterte oss at eierne hadde foretatt en rekke forbedringer med hensyn til planløsningen, noe man bør være oppmerksom på dersom man vurderer en original båt. Prisen for en slik båt i god stand vil ligge mellom 1,1 og 1,2 millioner kroner.

Fart og støy

Målingene er foretatt med fullt ferielastet båt og tre personer om bord. Marsjfarten vil ligge rundt 17-18 knop. Mest bemerkelsesverdig er det lave støynivået, som selv moderne konkurrenter kan slite med å matche.


Data: Princess 38

Årsmodell:1986
Produksjonsland:England
Lengde:11,60 meter
Bredde:3,96 meter
Varmtvann:40 liter
Vann:500 liter
Diesel:2x500 liter
Septik:120 liter
Deplasement:8.000 kg
Motor:2xVolvo Penta TAMD 60C, 255 hk
Pris:1.200.000 kroner

Sjekkliste: Princess

TurtallFart (knop)Støy (dBA)
2.60021,778,8
2.10015,075,7
1.60010,076,1
1.1007,768,7
6005,465,1

INTERIØR/KOSMETISK
- Vurder om putene må trekkes om.
- Se etter fuktskader og lekkasjer.
- Kontroller kalesjen.
- Se etter vinduslekkasjer

MOTOR/TEKNISK
- Sjekk motoren.
- Sjekk det elektriske anlegget.
- Sjekk ladespenning (ideelt 14,4 volt).
- Bør batteriene byttes?
- Undersøk at alle instrumenter og brytere virker.
- Sjekk motorens historikk. Har motoren hatt skader eller større reparasjoner. Hvorfor?
- Sjekk skroggjennomføringer.
- Kontroller rorhylse og styresystem. Se etter lekkasjer.

PRØVEKJØRING
- Motoren bør starte lett.
- Lytt etter ulyder.
- Styringen bør gå lett.

DIVERSE
- Se etter skader på skrog (plastpest viser seg som små bobler i gelcoat under vannlinjen)
- Sjekk båtens historie, snakk med tidligere eiere.
- Er du usikker, ta med en ekspert!

Listen er ingen komplett sjekkliste for bruktkjøp av Princess 38. Den er ment som en hjelp. Noen av tipsene er av generell karakter, andre er feil vi fant på båten vi hadde til test. Før du kjøper bruktbåt er det viktig at du tar deg god tid til å sjekke båten. Ta med deg en kyndig person dersom du ikke er det selv.

Powered by Labrador CMS