utgave nr 4 2005

TEST: Nidelv 300 Sport

Publisert Sist oppdatert

Test: Nidelv 300 Sport

Ja takk, begge deler

En teknisk solid daycruiser, god for over 40 knop. Uteplass til mange, og god bokomfort for fire under dekk. Nidelv 300 Sport vil være så mangt. Det klarer den også - nesten.

TEKST: ATLE KNUTSEN

En bitende kald februardag fant vi en råk i Nidelven ved Arendal og fyrte opp en Volvo Penta D6-350. I frisk kuling fra øst, godt innpakket, fikk vi ekvipasjen til havs for en testtur. Sjøsprøyten frøs til is idet den klasket mot vindskjermen, og isskjegget hang langs skrogsidene. Da kalesjen var pakket sammen, ga vi gass i skjermet farvann. Vi ga litt til. Og enda litt. Hadde det ikke vært så jævlig kaldt, hadde vi tatt av oss lua da viseren på turtelleren stoppet på 3.500 og farkosten langet ut i 41 knop. I kuling og 10 blå var vi så fjernt fra daycruiservær som man overhodet kan komme. En sørlandsk turbåt, rett nok med sport i navnet, som gjør 41 knop var ikke helt hva vi ventet oss det heller. Men kulingen ga gode testvilkår når sjøegenskapene skulle prøves.

Sjøegenskaper

Skroget er opprinnelig konstruert av Jan Bjerke og stammer fra gamle Biam 820. Det er litt forlenget og steglistene er justert, mens dekk og innredning ble laget av Nilsen Boats AS og senere videreforedlet av Nidelv Båtbyggeri AS. Nilsen Båt AS overtok skrogformene rundt 1998, bygde nytt dekk og lanserte båten under navnet Bluefin N95. Båten tok raskt veien til Nidelv Båtbyggeri AS hvor den fikk navnet Nidelv 300 Sport.
Vi fikk anledning til å kjøre båten under varierte forhold. Med Volvo Pentas nye D6-350 som yter 337 hk, har man et gigantisk kraftreservoar. Et enormt dreiemoment gir en fabelaktig akselerasjon og en imponerende toppfart. Båten oppfører seg eksemplarisk i de fleste fartsområder, men når farten nærmer seg 40 knop må man tenke over hva man gjør. Ved harde manøvere kan man få en ukontrollert "sladd" med det resultat at båten stopper. Det er ikke farlig, men kan virke dramatisk for dem som er om bord. For øvrig bør båten ha trimplan som standard.

Uteplassen

Nidelv 300 Sport har en stor og sosial uteplass som man entrer lett via en port i akterspeilet. På innsiden av akterspeilet er det montert en landstrømkontakt og en manuell lensepumpe i grei betjeningshøyde. På styrbord side, aktenfor byssa, er det to trinn som leder opp på dollbordet. Det ene trinnet gir adkomst til et stort stuverom. På babord side er det en stor U-salong som lett gir plass til syv-åtte personer. Forenom den er det en L-sofa med til plass til ytterligere to personer. En luke i benken gir god luftemulighet til stikklugaren under uteplassen.
Bordet har gassdemper i søylen og kan senkes ned slik at man får en stor solseng/køye ved hjelp av en ileggspute. Det er rikelig med koppholdere på uteplassen. Over uteplassen hvelver det seg en targabøyle med to spoter i. Vi kunne tenkt oss ytterligere et par lyskilder, særlig i forbindelse med byssa. Den fremre kalesjen stuves med et håndgrep unna i targabøylen. Ståhøyden under bøylen er 187 cm.

Førerposisjonen

Førerplassen er elegant og ergonomisk fornuftig utformet. Førerstolen gir god støtte sideveis. Den har oppvippbar front og fungerer også godt som ståstol. Ratt og spak faller rett i hånda som i en sportsbil. To koppholdere er kjekt å ha, og et 12 volt uttak er fornuftig plassert slik at også mobilen kan få mat. Betjeningspanelet for trimplan er greit plassert og alle instrumenter er lett leselige. Bryterne er samlet i et panel til høyre for rattet og er lette å betjene. Det er positivt at kartplotteren har en dedikert plass foran føreren. Spaken til baugpropellen er lett tilgjengelig. Hurtigsikringene befinner seg på et solid panel i sideskottet. På toppen av førerkonsollen er det et stort kartbord med plass til Båtsportkart. Her er også et kompass montert i siktretningen, og to defrosterdyser holder vindskjermen duggfri. På utsiden er det tre viskere på parallellarm som fjerner fukten.
Reflekser i vindskjermen fra stor hvite flater er et velkjent problem i fritidsbåter, og Nidelv 300 Sport representerer ikke noe unntak i den sammenheng. Et mørkere og mattere felt på innsiden av vindskjermen ville vært meget positivt.

Hovedlugaren

Også under dekk er det vel tilrettelagt for sosiale sjeler. Forut er det en stor U-sofa med god sittekomfort. Putene er festet med både trykknapper og borrelås. Fint når man skal sitte i salongen - kronglete når man skal ned i et av de store stuverommene som finnes i benkene. For øvrig er salongen disponert med en stor skapmodul på babord side som også fungerer som bar. Toalettrommet er lokalisert på styrbord side.
Bordet i salongen kan felles ned slik at man får en dugelig dobbeltkøye på 190 x 180 cm. Bak ryggen på sofaen er det en bred avsettingshylle. Produsenten har vært flink til å utnytte plassen til små stuverom. Et stort speil på skottet mot forpiggen bidrar til romfølelsen. Her er det også montert et nyttig 12 volt uttak. Tilsvarende er det montert et 12 volt uttak og uttak for TV-antenne på skottet mot toalettet. Kjekt. Flere koøyer og en stor dekksluke som åpnes riktig vei i kombinasjon med fire spoter i taket og to leselamper, gir tilstrekkelig lys i lugaren.
Man har lett adkomst til baugpropellen gjennom en luke i dørken ved salongen. I forbindelse med kjøleboksen (ekstrautstyr) har man laget en liten fryser til isbiter. En fin praktisk detalj. Modulen på babord side inneholder, foruten barskapet, en del stuveplass. På styrbord side, i forkant av toalettrommet, er det et smalt, dypt skap og en stor skuff.

Stikklugaren

Stikklugaren har inngang fra salongen, på babord side ved nedgangen. En praktisk sittebenk byr på stuveplass. Lugaren har en dobbelkøye på 120 x 200 cm. Mot skottet på styrbord side er det et stort skap med to dører. Siden det er forholdsvis lavt under dekk, er det en avdeling som best egner seg for de yngre og spreke. Over skapet er det et koøye som slipper inn lys. På babord side er det to koøyer. Belysningen for øvrig består av to lamper på skottet. Under køyebunnen er det adkomst til septiktanken og en pumpe.

Toalettet

Toalettrommet har en litt knepen ståhøyden på kun 170 cm. Rommet egner seg utmerket for de fleste sanitære sysler, men for å dusje i er det en nødløsning.
Innredningen delvis én støpt modul og derfor lett å holde rent. Det går fint å anbringe baken på toalettskålen, og dorullholderen er fornuftig plassert. Vasken er en del av den støpte benkemodulen, og er forsynt med et skikkelig stålarmatur. Stuveplassen består av et skap i vaskmodulen, samt to skap mot skroget. Rommet er meget godt ventilert, med både et elektrisk avsug og et koøye som kan åpnes. Like gjerne som et 12 volt uttak burde en båt med landstrøm ha et 220 volt uttak til hårtørrer og barbermaskin på toalettet. Toalettrommet er drenert og har nødvendig infrastruktur for dusjing, med hånddusj, sluk og manuell elektrisk lensepumpe. På det aktre skottet er det en luke som gir adkomst til koblingene i førerkonsollen.

Byssa

Byssa i Nidelv 300 Sport virker underprioritert. I en daycruiser i størrelsen rundt 30 fot med god bokomfort, er det naturlig å forvente at byssa står i forhold til konseptet for øvrig. Det er først og fremst stuveplassen som er begrenset, med ett skap og en skuff i benken, og en stor skuff under salongen med dedikert plass til tallerkener, bestikk, kopper og glass. Kjøleskapet er på beskjedne 49 liter. Vil man ha mer plass kan man få en kjøleboks, men da blir denne plassert i salongbenken under dekk.
Byssebenken, med corianplate på toppen, befinner seg bak førerposisjonen på styrbord side. Den er forsynt med skikkelig stålvask med solid ettgreps armatur. Et tobluss Wallas kokeapparat med keramisk topp er standard. Kjekt at man har montert både et 220 volt uttak og et antenneuttak for TV ved benken. Arbeidshøyden ved benken er 79 cm.

På dekk

Dekkslayouten byr ikke på de store overraskelsene. Badeplattformen begrenses av et stuverom på hver side. Kaffedregg og fortøyningsutstyr er lett tilgjengelig, men kassene på hver side begrenser også adkomsten via badeplattformen når man ligger langsetter en flytebrygge. Vår testbåt hadde ankerspill (ekstrautstyr), som ytterligere forkludrer plassen på babord side. En solid badeleider på styrbord side kan felles ut, også av en som ligger i vannet. Båten er forsynt med seks solide kryssholt. De to midtskips er nedsenket. Bra! Ferden frem på fordekket via dollbordene går greit, med tilstrekkelig antall holdepunkter. Rekka er høy og solid, og ender i en skikkelig pulpit. På fordekket er det en solseng hvor man plasserer et ekstra putesett. Også her har de solslikkende noe å holde seg fast i. Mellom baugnebbet og solsengen er det en dyp og fin dreggkasse.

Motor/teknisk

Som alltid imponerer Nidelv med et meget høyt nivå på tekniske installasjoner. En luke med gassdemper i dørken ved byssa leder ned til et stort stuverom hvor man blant annet har tilgang til dieseltankene, septikpumpen og batteribanken som i testbåten besto av tre 115 Ah batterier (ett til start, to til forbruk) plassert godt beskyttet, men likevel greit tilgjengelig. Standard batteribank er 2x115 Ah. Dieseltankene på 200 liter hver er koblet sammen med stengekran på hver tank. En egen avtapningsskrue i bunnen av tankene ville vært en fordel, siden adkomsten til håndlokkene er kronglete, særlig på babord tank. Det elektriske anlegget er førsteklasses organisert.
Aktenfor byssa, i dørken på styrbord side, er det en inspeksjonsluke til motorrommet. Ytterligere adkomst får man ved å åpne den aktre delen av U-sofaen. Her krever en gigantisk Volvo D6-350 det meste av plassen. Det er også mulig å fjerne dørkplaten i stuverommet på babord side for å komme til varmtvannstanken. Likevel blir det knepent med plass om man skal utrette mer enn å peile oljen. Grovfilteret er montert på skottet til høyre for motoren, men er ikke lett tilgjengelig.
På innsiden av akterspeilet er det et stuverom bak en plastluke. Denne ville kommet mer til sin rett om man hadde hatt en åpning på utsiden av akterspeilet i stedet. Det er også et uutnyttet stuverom i sofabenken. En skikkelig hovedstrømbryter er plassert i et rom under sofaen akter.

Konklusjon

Nidelv 300 Sport holder høyt teknisk kvalitet. Alle plast- og trearbeider er meget pent utført, også i stuverom og andre innvendige rom. Konseptet er imidlertid litt ubestemmelig. Båten har en meget god uteplass og egner seg fint som weekendbåt. Sporty og gode kjøreegenskaper gjør den velegnet til lengre tokt. Men som bobåt har den noen svakheter. Byssa blir litt i minste laget, ståhøyden på toalettet noen cm for lav, og det kunne med fordel vært noe mer skapplass til klær.

Fart og støy

Fart og støymålinger er foretatt med halv dieseltank (200 liter), tom vanntank og to mann om bord. Kalesjen var oppe under målingene. Støynivået er bra. Farten er målt med GPS.

Data: Nidelv 300 Sport

Turtall (omdr./min.)Fart i knopStøy (dBA)
3.50040,883,8
3.00033,579,3
2.50026,378,0
2.00016,675,5
1.5008,375,4
1.0006,167,5
600 (tomgang)3,863,0
Lengde:9,20 meter
Bredde:2,94 meter
Dyptgående:0,90 meter
V-bunn ved akterspeilet:
Motor i standard båt:
Motor i testbåt:
Vekt tørr båt:3.500 kg
CE-kategori:C (Også godkjent av DNV).
Ferskvann:240 liter
Drivstoff:2x200 liter
Septik:115 liter
Varmtvann:
Pris standard båt (inkl. avgifter):1.553.000 kroner
Pris testet båt (inkl. avgifter)1.781.000 kroner
Informasjon:Nidelv Båtbyggeri AS, Bjorbekk, telefon 37 05 80 50. www.nidelv.com
Powered by Labrador CMS