utgave nr 6 2001

Test: Nord West 390

Publisert Sist oppdatert

Test: Nord West 390

Plastfest fra Sør Øst

For fem år siden brant båtbyggeriet til Benny Martinsson på Orust ned til grunnen. Fem år tok det ham å bygge det opp igjen. Med et skarpt blikk for detaljer og et sjeldent organisatorisk talent har han utviklet Nord West 390 – en båt som nærmer seg det perfekte.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Vi finner Nord West Yachts AB på Vindön på den svenske vestkysten. Her i Bohuslän er man særlig kjent for to ting – viser og båter. Begge deler av høyeste kvalitet. Dette var Evert Taubes landskap, og herfra kommer kjente seilbåter som Najad, Hallberg Rassy, Regina af Vindön og flere andre, også motorbåter. Den kanskje mest ekspansive produsenten er Nord West, som eies og drives av Benny Martinsson. Opprinnelig trebåtbygger med ti år bak seg hos Hallberg Rassy før han begynte for seg selv midt på 1980-tallet. Nord West-navnet kjøpte han sammen med den norske produsentens 900-modell, som han fortsatt produserer som Nord West 330. Deretter utviklet han 355 og 410, men kundene ønsket seg en mellomstørrelse. Etter ti års tankearbeid ble resultatet sjøsatt i 2000, i form av Nord West 390.
Etter vår mening skal det lite til før Nord West kan tilby en perfekt 39-foter – i kombi og flybridgeversjon. En meget turvennlig båt med enorm stueplass og gjennomgående svært intelligente løsninger.

Sjøegenskaper

Martinsson har tatt frem et helt nytt helplanende skrog som både kan leveres med faste aksler og med drev. Båten vi testet var motorisert med to 260-hesters Volvo Penta KAD 44 som ga en toppfart på 32,4 knop. Skroget virker velbalansert og begynner å slippe vannet ved 11 knop og planer rundt 13. Da er 9.500 kg. i overraskende myk bevegelse. Baugen reiser seg ubetydelig før båten planer, noe som indikerer en helt usjenerende planingsterskel. Vi marsjet i 21 knop innaskjærs i stiv kuling og halvannen meter høy sjø – provoserende og på ingen måte trivselsskapende ombord i en helplanende båt. De virkelig harde bunnslagene uteble imidlertid, og når vi reduserte farten til 13 knop i motsjø, ble det idyllisk ombord. I de høyere hastighetene måtte vi jobbe litt med trimflapsene for å kompensere for den kraftige vinden, men under ”normale” forhold skulle ikke det være nødvendig i særlig grad. Båten har god retningsstabilitet også ved deplasementsfart i grov sjø. Skroget har en velfungerende chinelist i baugen som gir en svært tørr båt. Selv under de forhold vi var ute i, var vindusviskerne nesten unødvendige.
Da vi startet turen, var vanntanken full (555 liter) og drivstofftankene trekvart fulle (ca 630 liter). Båten hadde noe tilleggsutstyr, blant annet generator og ismaskin. Vi var tre personer ombord. I alle fartsområder var båten meget velbalansert i begge retninger.
Å manøvrere denne 39-foteren med to drev og en kraftig baugpropell, for øvrig ekstrautstyr, er fornøyelig. Selv uten baugpropell vil båten være høyst håndterbar. Her er det opp til hendene som betjener spakene – alt ligger til rette for at båten havner der den skal.

Styrhussalong

Denne delen av båten byr ved første øyekast ikke på de store overraskelsene. Selve planløsningen er tradisjonell, med pantry til styrbord bak styreposisjonen. I salongbenken til babord ved styrhusdøren er det en skufferekke som inneholder Nord West porselen for åtte personer. Pantryet tilbys med flere løsninger. Vår båt hadde 80 liters kjøleskap, en skufferekke med tre skuffer og brødfjel, samt Eno propankomfyr med komfyr. I tillegg var den utstyrt med ismaskin og fryseboks under førersetet. Begge deler er ekstrautstyr og for å ha full glede av dette var båten utrustet med et 4,5 kw Panda-aggregat.
Benken har en plate av Corian (ekstra, standard av treverk) og delt stålvask med armatur av høy kvalitet. Over komfyren er det avtrekksvifte med lys montert under en skapseksjon som henger under taket. I tillegg vipper man opp benkplaten som dekker komfyren. Med rustfri ”vrangside” beskytter denne mot sprut og er lett å holde ren. Benken har fin arbeidshøyde og et utstyrt med uttak for både 12 og 220 volt. Søppelkurven er plassert i et rom rett utenfor styrhusdøren for å unngå lukt. Smart.
Til babord finnes altså en romslig U-salong. Denne er hevet ett trinn og gir god utsikt forover. Her sitter man like bekvemt underveis som ved måltidene. Klaffebordet har slingrekanter. Rormannsbenken er dobbel, men det er ikke mulig for mer enn én passasjer å sitte i fartsretningen. Det er ikke stueplass i under benkene, men hovedstrømbryteren sitter i et skap i akterbenken – lett tilgjengelig og kraftig dimensjonert. Belysningen består av fire spotter og to innfelte lamper over bordet, samt to gedigne ”look-a-like” parafinlamper i børstet stål. Meget lekkert ekstrautstyr. Designet i salongen er ujålete, som båten for øvrig, men elegant og tidløst. Finishen i de gedigne trearbeidene og i polstringen er fremragende. Dørken er i teaklaminat, med kantsydde tepper oppå. Disse er festet med trykknapper. De polstrede flatene i taket er moduler som lett kan fjernes slik at man kommer til på baksiden. Alle skap er polstret innvendig ut mot skrogsiden. Her finner man ikke slurv noe sted – og rowing er et fremmed fenomen over alt.
Innredningen i alle Nord Wests modeller prefabrikkeres i form av moduler som monteres i båten når den kommer skrogferdig fra støperiet i Danmark. Modulene som settes inn i båten er spesifisert ved hjelp av tallkoder, og alt av kabler, rør og øvrige tilkoblinger er klargjort og kan kobles rett til hun-/han-komponenten om bord.
Vinduene i salongen er limt i rustfrie børstede rammer fra utsiden. Dette gjør det lett å skifte skadete ruter. I tillegg er innfatningen meget solid og helt tett. Eventuelt kondensvann på innsiden av rutene dreneres ut via kanaler i underkant av vinduene.

Førerplassen

Også førerplassen bærer preg av gjennomtenkte løsninger. Motorinstrumentene og kompasset er plassert på dashbordet i siktretningen. Den øvrige instrumenteringen er felt inn rundt rattet og lar seg også lett avlese og bryterne er enkelt å betjene. Brytere for trimflaps og baugpropell (ikke standard) er behagelig plassert. Her er også logg/dybdemåler standard. Tankmåleren har sjaltebryter slik at man leser av begge tankene på den samme måleren. I taket er det klargjort rikelig plass for kartplotter og radar med ”proff” skjermstørrelse. Plotteren kan også plasseres i kartbordet hvor det er et rom for oppbevaring av kart.
Rormannsbenken er ikke stillbar, noe vi savnet. Allikevel sitter man komfortabelt, med god plass til beina. Man kan bli litt kort i armene når man skal betjene de doble kontrollspakene som er plassert oppe på dashbordet, men det er vanskelig å se en alternativ plassering. Rattet falt oss rett i hendene. Inn mot skrogsiden ved dørken er det inspeksjonluke til det elektriske. Sikten er meget god horisonten rundt i alle fartsområder.
Frontvinduene holdes frie for vann av to viskere på parallellarmer som i tillegg har spylere som følgere viskeren. Meget bra! Frontvinduene holdes duggfrie av to defrosterdyser. Sidevinduet ved førerplassen kan åpnes og skyves akterover i skinner.

Lugarene

Nord West 390 leveres i fire versjoner med forskjellig planløsning. Båten vi testet var B-versjonen, med stor eierlugar forut og to separate stikklugarer midtskips i lengderetningen med skap som skiller de to. For øvrig finnes versjoner med tverrstilt midtlugar, tilsvarende adskilt med egen dør, samt to midtlugarer hvorav babord med egen dør.
Planløsningen i vår båt syntes uproblematisk for en familie med store og små barn. En totrinns leider (også den med stueplass i trinnene) leder ned til soveavdelingen. De to stikklugarene lå henholdsvis under førerplass og under salong. Babord stikklugar var meget romslig, med en bred pute mot skottet slik at man kan ”ligge sittende” og lese. Lugaren hadde en leselampe og en taklampe. I skilleskottet midtskips var det to romslige skap. Ved utgangsenden av køya er det en benk med plass til to personer og en barløsning med skap og et lite klaffebord. Her har man god plass når man skal kle seg. Barskapet har avsettingsplass for TV samt antenneuttak, og uttak for 220 Volt og 12 Volt. I sittebenken er det romslig stueplass. Foran lugaråpningen er det en gardin som kan trekkes for. Inne i lugaren er det varmluftdyse fra Eberspächeren.
På styrbord side, aktenfor toalettet, er det en noe mindre stikklugar, også denne med sittebenk ved enden. Her er også en god knaggerekke på det ene skottet. I skilleskottet er det tilsvarende skapplass som i babordlugaren. I det lille omkledningsrommet er det inspeksjonsluke oppunder dekk til installasjonene i styrekonsollen. Denne minste lugaren følte vi var i trangeste laget – i alle fall for voksne personer. Ved begge lugarene er det koøyer som kan åpnes.
Forut ligger hovedlugaren adskilt fra omverdenen med en dobbel mahognydør. Innenfor fins en stor og behagelig dobbeltkøye. Her er to leselamper, fire spotter samt lysstoffrør. I dekket over køya er det en stor og solid luke som åpnes i bakkant. Luken har både myggnetting og rullegardin. På babord side er det også et koøye. I fotenden av køya er det to gode sittebenker med stueplass ut mot skroget. I tillegg stueplass under køya og i et skap i fotenden hvor det også er plassrik adkomst til baugpropellen. På babord side er det et romslig hengeskap med lys. I tverrskottet er det innfelt stereoanlegg og video/TV – begge deler ekstrautstyr.

Toalett/dusjrom

Dette var innbydende, med trallverk på dørken i teak og dekorativ mahognilisting. Som alle dørstokker om bord har også denne et beslag i rustfritt stål. Smart og lekkert.
Denne lille sanitæravdelingen er anlagt til styrbord, foran den minste stikklugaren. Her er det god plass til alle aktiviteter, også rundt den solide doen, som er elektrisk av merket Bemis (ikke standard). Her sitter man godt og dorullholderen i rustfritt stål er montert på skottet foran deg i riktig avstand.
Vasken er montert i passende høyde med solid armatur med dusjhode. På forsiden av benken er det montert varsellampe for septiknivået. Det er akseptabelt med skapplass i selve benken og oppunder dollbordet. Ut mot skrogsiden er det også en avsettingshylle med slingrekant. Alle dører som vender oppover har holdere som holder dem åpne. Her er speil nok til å glede enhver Narsissus - både i døren, i skapet over vasken og på skottet ved doen. Belysningen har man heller ikke spart på. I taket er det to lamper og i underkant av skapene er det montert stillbare lysstoffrør.
Båten har et separat dusjrom adskilt fra toalettet med foldedør. Også dette rommet tillater en viss kroppslig rundhet. Skulle man bli sliten, finnes her sittebenk i teak. Dusjarmaturet er i grei kvalitet.
Ventilasjonen ivaretas av en dekksluke og et koøye. Mellom dusjrommet og toalettet er det også et lite koøye som kan åpnes. Vi antar at denne ventilasjonsmetoden er svært effektiv, selv om en elektrisk vifte også ville vært et alternativ.

Uteplass

Et gjennomgående trekk ved løsningen om bord i Nord West 390 er at de er bygget med tanke på nordiske forhold. Det store akterdekket under flybridgen er like hermetisk lukket når det regner som det er en lun og trivelig ”veranda” på fine sommerkvelder. En gedigen skyvedør i rustfritt (ekstra, aluminium er standard) og glass fører inn til salongen. Ved inngangen på styrbord side kan man betjene baugpropell og ankerspill. I tillegg er det uttak for manuell lensepumpe i god arbeidshøyde.
Takket være flybridgen som er trukket langt akter og kalesjen som er kneppet på innsiden under takskjegget og på utsiden rundt akterdekksbrønnen, blir uteplassen svært lun og tørr. Videre er det støpt dreneringskanter, delvis med skjulte avløp, både på flybridgen og rundt på dekk som leder vannet tilbake til sjøen. Rundt brønnen er det montert rekkestøtter i rustfritt med mahognilist på toppen. Oppunder taket er det håndtak i rustfritt. Ut til badeplattformen er det en solid port med høy terskel som er påkrevet siden båten er CE-merket kategori B.
Akterdekket består av i alt fire luker – to store med elektrisk-hydrauliske løftere over motorrommet. Videre to mindre i forkant av motorrommet. Under disse er det ett eller to store stuerom, beroende på om båten har strømaggregat eller ikke. En litt bratt leider i rustfritt og teak fører opp til flybridgen på babord side. På babord side er det også en langsgående, gedigen teakbenk med stuerom i. I overbygget på denne siden er det også en plastluke med plass for gassflaske, sikringer og kontakt for landstrøm. Samme sted finnes uttak for en 10 meters ferskvannsslange.
Den integrerte badeplattformen har tre store rom for oppbevaring av tauverk og fendere. Her er også dusj med varmt og kaldt vann standard. Det samme er teak på dørken. Badestigen er skjult i plattformen og kan trekkes ut. Vi savnet gripemuligheter når man skal opp fra sjøen. Et håndtak er montert på avslutningen av skrogsiden, men denne tror vi kan være vanskelig å få tak i fra sjøen.
Man beveger seg uproblematisk både fra badeplattformen og fra akterdekket og forover langs dollbordet. Her er nok å holde seg fast i og de tre kraftige pullertparene er plassert slik at man ikke sparker i dem. Rekka er høy og solid og i baugen fortsetter skroget ut i et nebb som også har nedfellbar stige. Her er dessuten en stor dreggkasse. Rundt hele båten er det strukket et tykk fenderlist i sort gummi.
Lanternene er forskriftsmessig og usjenerende plassert.

Flybridge

Flybridgen er relativt dyp med høye rekker. Her er det sitteplass for to i bøttestoler og skipperen har meget gode og lune betingelser. Styreposisjonen er ergonomisk behagelig utformet. Rattet kan heves og senkes slik at man kan stå og styre, og man kan fritt bevege seg fra side til side – nær sagt ut på brovingene. På vår testbåt hadde all instrumentering tvillinger montert på flybridgen. På styrbord side går en L-sofa som skjuler stuerom, alternativt kjøleboks. Klaffebord i teak med koppholdere er standard. I forkant av targabøylen er det en single solseng på tvers med stueplass for flybridgetrekket.
En fin detalj er at man har montert et stigetrinn i teak på siden av overbygget slik at man kan komme seg til topps også den veien. Det gjør det betydelig lettere å håndtere 39-foteren alene.

Motor/teknisk

Motorrommet i denne båten er en fryd for øyet. Båten leveres med flere motoralternativer. Standard er to Volvo Penta KAD 44 som lever godt separert i det tvers igjennom velorganiserte og godt støydempede rommet. Rundt motorene er det sveiset en dørk i aluminium. All kabling er godt dimensjonert og pinlig velordnet. Dieselfilter og kjølvannsfilter er lett tilgjengelig, her er det god belysning og et mobilt lysstoffrør henger klar til bruk. I tillegg til to standard elektriske lensepumper har båten også en nødpumpe i maskinrommet som tar 200 liter i minuttet.
Til styrbord er det montert en nesten uhørlig Eberspächer 5 dl dieselvarmer. Denne har en dyse i hver lugar samt ett i salongen. På babord side finnes en 40 liters varmtvannsbereder. Begge deler greit plassert.
Batteriene er montert under sengebunnen i babord stikklugar. Dette lettere sjokkerende faktum er det mest negative ved hele båten. Under ryggen har den sovende 10 x 75 Ah batterier – fire til start og seks til forbruk! Ved siden av at installsjonen må sies å være ganske råflott, er batteriene vanskelig tilgjengelige. Vi mener at 1 x 75 Ah per motor er tilstrekkelig, i alle fall dersom ladespenningen er tilfredsstillende, noe den ikke var i båten vi testet. 12,75 Volt på forbruksbatteriene og 13,03 Volt på startbatteriene er dramatisk lavt. Vi antar at dette ikke skyldes hverken slurv eller uvitenhet fra båtbyggeriets side, men at de ganske enkelt har glemt å montere senseledningen fra dynamoen til batteriene som finnes på alle nyere Volvo Penta-motorer.

Fart/støy

Vi målte farten med GPS og tre personer om bord og en del ferieutstyr. Dessuten hadde båten fulle vanntanker og trekvart fulle dieseltanker – altså 600 liter vann og 630 liter diesel. Støymålingene er foretatt i salongen ved førerplassen med gjenlukkede vinduer og dører. Verdiene er meget bra.


Omdr./min.Fart i knopStøy i dbA
380032,476,5
340029,676,2
300023,977
240016,679
22001173
1800969
14007,864
1000659
6004,958,2

Data

Lengde11,90 meter
Bredde3,67 meter
Dyptgående0,90 meter
MotorVolvo Penta KAD 44 2 x 260 hk
Drivstoff2 x 415 liter
Ferskvann555 liter
Septik175 liter
Varmtvann40 liter
Vekt med fulle tanker9.500 kg
Pris standard båt2.475.040 kroner inkl. mva.
ProdusentNord West Yachts AB
Vindön
SE 473 91 HENÅN
Sverige
Telefon 00 46 304 349 60
Internett: www.nordwest.se
Forhandler i NorgeNord West Tromsø
Telefon 970 75 620

Nord West Bodø
Telefon 755 48 270

Powered by Labrador CMS