utgave nr 2 2005
Testkavalkade: Nidelv 590 Sport
Nidelv 590 Sport
Ny moro i gammel båt
Gamle Nidelv 18 fra 1970 har blitt en snobbete, festlig og prisgunstig liten daycruiser. Vi har kjørt den nye 590 Sport.
TEKST: ATLE KNUTSEN
Med forlenget skrog og endret chine ble skroget fra 1970 tilpasset dagens krav. Derfor passer det for motorer fra MerCruisers 1,7-liter og opp til en 4,3-liters V6er. Vi kjørte båten med 225 hesters bensinmotor, logget 47 knop og opplevde mye båtglede.
Båten er velfungerende og svært rask. Sjøegenskapene er gode, og skroget harmonisk. Med en V-bunn på 22 grader går det mykt, men det har en tendens til å galoppere i en liten del av fartsområdet under 30 knop. I følge produsenten er dette bare et problem på utgavene med den største motoren.
Motorrommet er ryddig, og innerskroget er pent overflatebehandlet over alt. Det tyder på bunnsolid bearbeiding. Det elektriske anlegget er godt oppklamret, og alle skroggjennomføringer har doble slangeklemmer. Båten har regndrenering, og skikkelige drenering rundt lukekarmene.
Velger du den doble utrekkbare solsengen kan denne ved et håndgrep konverteres til en enkel solseng i kombinasjon med en tverrskips aktersofa. Under aktersofaen er det stuverom, og det er god atkomst til batteri og tank som er plassert i et separat rom. I skrogsidene finnes tre mindre stuverom. Døren til lugaren har støpte trinn, og den solide vindskjermen har en god åpning. Lugaren under fordekket er i minste laget, men det er akkurat plass til to voksne. Det er stuverom i benkene. Førerplassen fungerer greit, med god plassering av ratt og kontrollboks. Enkeltsetene for fører og passasjer har ståfunksjon, og kan justeres i høyden og i lengden.
Tekniske data
Lengde:6,05 m
Bredde:2,14 m
Dyptgående:0,80 m
Vekt tørr båt:1150 kg
Motor std båt:Fra Mercruiser D1.7, 116 hk
Motor testbåt:Volvo Penta 4.3 Gxi
Drivstoff:117 liter
Pris std båt:Kr 307.000,-
Pris testbåt:Kr 411.830,-
Toppfart testbåt:47 knop
Produsent:Nidelv Båtbyggeri AS, Bjorbekk, yelefon 37 05 80 50. www.nidelv.no