utgave nr 8 2004

Test: Ranieri Shadow Open

Publisert Sist oppdatert

Test/Ranieri 804

Test: Ranieri Shadow Open

Høysjøbåt med praktisk brist

I disse CE-tider var det fristende å la en 22 fots B-katergoribåt gjennomgå en skikkelig styrkeprøve. Midt i mai kastet vi loss i Drøbak med kurs for Arendal i 15 sekundmeter vestavind. Syv timer senere var båten gjennomprøvd. Ranieri Shadow Open er en duglig sjøbåt, som fortjener noen praktiske justeringer.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Båter i konstruksjonkategori B skal tåle en maksimal vindstyrke på 8 Beaufort, eller til og med 20,7 meter per sekund, samt bølgehøyde på til og med 4 meter, hvilket tilsier en signifikant bølgehøyde på t.o.m. 7,2 meter.
Da vi dreiet ut forbi Tønsberg Tønne mot Rakke onsdag 19. mai, blåste det kattunger og småspiker. Den signifikante bølgehøyden var 5-6 meter. Folk hadde advart mot å gjøre turen under slike forhold, og vi var godt forberedt. Også på en overnatting i Sandefjord. Men frykten er som regel ens største fiende - og beste allierte. Man skal aldri legge ut under forhold som båten ikke er konstruert for. Forholdene på Rakke denne onsdagen var vesentlig i overkant av hva som forbindes med alminnelig hygge på fjorden, men CE-skiltet talte et tydelig språk om at dette skulle båten tåle. Så lenge farkosten er tett, selvdreneringen er dimensjonert for å ta unna sjø over dekk, og motoren går, er mye gjort.
Ranieri Shadow Open er italienskbygget walkaround på 6,6 meter. Den har høyt fribord, er helt dekket og har en veldimensjonert selvdrenering. En del løsninger om bord bærer preg av å være konstruert for andre klimatiske forhold enn våre nordiske. Vi prøvde båten under svært varierende forhold, fra 7-8 knop i høy sjø, til nærmere 40 knop på stille vann. Ranieri'n la for dagen utmerkede sjøegenskaper uansett, men en del praktiske og tekniske justeringer bør foretas.

Under dekk

Walkaround-konseptet beskrives best på norsk med ordet "ruslerundt". En videreutvikling av skjærgårdsjeepen, som har lugar under fordekket med adkomst via styrekonsollen. Lugaren i Ranieri Shadow Open har en stor dobbeltkøye som går helt ut i siden, med polstringer langs skrogsiden. Det går utmerket å overnatte i båten.
Det er dårlig med hylleplass i lugaren. Til gjengjeld er det romslige stuverom under køya. Mellom akterkanten av konsollskottet og køya er det et lite dørkareal. Høyden mellom dørk og dekk er 144 cm. Et manuelt pumpetoalett er trangt montert på styrbord side og krever sikker manøvrering av baken før forretningene kan avsluttes i fred og ro. I dørken er det montert et håndlokk med adkomst til en skroggjennomføring, som kun har enkle slangeklemmer.
Ved nedgangen på babord side er det montert et kjøleskap (standard). Siden man gjerne vil ha tilgang til innholdet uten å måtte bevege seg ned i lugaren, ville det vært en smart detalj om kjøleskapdøren hadde svingt inn i lugaren, og ikke mot trappen. For øvrig har lugaren en lampe montert ved toalettet og to koøyer som kan åpnes. Brannslukkeren er montert på toppen av kjøleskapet.
Åpningen i konsollen til lugaren er dekket av en foldedør og med en luke på toppen. Nedgangen er 46 cm bred.

Førerplassen

Styrekonsollen er stor og ruvende. Oversikten er god enten man står eller sitter. Vindruten er i sotet glass, noe som ser fancy ut, men som kan være lite egnet ved kjøring i mørket. Vindruten er derimot såpass begrenset i omfang av man har god sikt uansett, dersom man løfter på baken. Den toppmonterte kontrollboksen er riktig plassert i forhold til rattet. Begge deler er gunstig montert. Vår testbåt var utstyrt med Hondas nye, digitale motorinstrumenter, som er lettleste og enkle å betjene. I forkant av kontrollboksen, er det plassert en bryterrekke som er greit tilgjengelig. Førerplassen har også et 12 volts uttak, men vi savnet en nisje eller lignende hvor man kan legge for eksempel en mobiltelefon. Konsollen er ikke ustyrt med kartbord, men den har til gjengjeld plass til ettermontering av plotter m.v. Rundt vindskjermen strekker det seg en godt dimensjonert stålbøyle som gir noe å holde seg i for passasjeren, men vi mener det er absolutt påkrevet med ytterligere ett håndtak for passasjeren.

Uteplassen

Båten har store dørkarealer. Foran konsollen er det et stort soldekk med tilhørende avtagbare puter som standard. Skrogsiden mellom dekket og dollbordet er forsynt med en fastmontert polstring. Den samme polstringen er montert på forsiden av styrekonsollen. Selv om båten leveres med heldekkende havnetrekk, mener vi polstringen er overflødig og frykter at den snart blir preget av vær, vind og slitasje.
Dekket er omgitt av en pulpit/rekke med åpning forut. På fordekket er det en dreggkasse. Båten kan leveres med ankerspill. Luken er derfor delt i to, hvorav den minste luken kan åpnes. Antakelig vil få kunder utstyre båten med ankerspill på fordekket. Etter vår mening ville det derfor vært mest praktisk om man hengslet den høyre, store luken i stedet for den lille til venstre.
Passasjen forbi konsollen er rimelig bred, og bøylen rundt vindskjermen er god å holde i. Dekket aktenfor konsollen er meget romslig. Mot motorbrønnen er det en L-sofa med fastmonterte ryggputer, og seteputene med kryssfinérbunn fungerer også som lukelokk. Vi er av den oppfatning at en båt av denne typen fortjener skikkelig, støpte luker, med løse puter til rygg og sete som festes med trykknapper eller lignende. Det gir et mer bekymringsfritt båthold. Grunnene er flere: Med støpte luker kan man låse stuerommet akter, hvor man blant annet har tilgang til batteri og hovedstrømbryter. Løse puter som kan hives inn i lugaren når de ikke er i bruk, er mindre utsatt for vær og vind. Det er en stor praktisk fordel å kunne legge fra seg en selvdrenerende walkaround uten å måtte kneppe på havnetrekket. Norge er et land med mange regnværsdager, noe som vekker en viss skepsis i oss med hensyn til levetiden til polstrede kryssfinerplater. En positiv side ved Ranierien er at kantene rundt lukene er skikkelig drenert. Under akterbenken er det et stort stuerom. Det er også et lite stuerom i skrogsiden på styrbord side, med plass til båtshake m.v.
På styrbord side er det gjennomgang til "badeplattformen" og motorbrønnen. Gjennomgangen er ikke forsynt med port, men terskelhøyden er 30 cm. Ved gjennomgangen er det montert en liten hånddusj. Her er også vannpåfyllingen, mens bensinpåfyllingen plassert på styrbord side. Ved siden av motorbrønnen er det montert en badestige som bør være mulig å felle ut når du ligger i vannet. Motorbrønnen er meget godt drenert. Vi savnet en dreggkasse til tauverk og lignende i tilknytning til badeplattformen.
Båten har forskriftsmessig lanterneføring.

Motor og teknisk

Båtens tekniske kvalitet er gjennomgående god, men vi savnet doble slangeklemmer på alle skroggjennomføringer. Ifølge regelverket skal alle skroggjennomføringer være utstyrt med doble klemmer. Selvdrenringen er imponerende dimensjonert, med et stort rør ut gjennom akterspeilet fra uteplassen, som er koblet sammen med dreneringen fra motorbrønnen i en T. Batteriet, ett stykk 12 volt 110 Ah, er montert i senterlinjen i rommet under akterbenken. Her er også hovedstrømbryteren. Ladespenningen målte vi til 14,0 volt.
Vår testbåt var utstyrt med en 225 hk Honda firetakt, et skyvevillig og stillegående bekjentskap. I Norge får man også båten med en 200 hk Honda. Under testen satt det en 17 tommer propell på motoren, men importøren jobber fortsatt med å finne en mer ideell propell for å redusere turtallet og øke topphastigheten.

Sjøegenskaper

Ranieri'n ble prøvd under svært vekslende, og til dels tøffe, forhold. Vi følte oss helt komfortable om bord selv i meget høy sjø, og tillot hastigheter rundt 10 knop selv i 3-4 meter sjø. Det skarpe V-bunnskroget har en svært myk og komfortabel gange, og overbeviste med gode gangegenskaper i kvapsete sjø og 25 knop. Skroget har en marginal planingsterskel og smyger seg lett opp i plan. Vi klarte ikke å fremprovosere unoter av noe slag.

Data - Ranieri Shadow Open

Lengde:6,60 meter
Bredde:2,50 meter
Dyptgående:1,39 meter
Vekt tørr båt:1.200 kg
Drivstoff:260 liter
Ferskvann:100 liter
CE-kategori:B
Motor:Maks 300 hk
Motor testbåt:Honda BF 225, 225 hk
Pris standard båt med 200 hk425.990,-
Pris testbåt:466.200,-
Opplysninger:AS Kellox, postboks 170, 1401 Ski, telefon 64 97 61 00, internett: www.kellox.no

Fart og støy

Målingene ble fortatt med to mann om bord, full vanntank og 3/4 full bensintank. Støynivået er i overkant høyt i turtallsområdet 4.500 til 6.000 omdreininger. Et mer optimalt propellvalg vil kunne gi utslag i positiv retning.

Omdr./min.Fart i knopStøy i dbA
6.04039,688,1
5.50036,186,7
5.00032,386,1
4.50029,584,8
4.00026,379,0
3.50021,775,5
3.00016,074,2
2.5009,572,4
2.0007,769,6
1.5006,563,5
Tomgang3,455,4

Konklusjon

Ranieri Shadow Open er en romslig og stødig bruksbåt med utmerkede sjøegenskaper. Den har høyt fribord og føles trygg også under meget dårlige værforhold. Dessverre har den en del mindre detaljmangler som fortjener utbedring for å tilpasse den vår skandinaviske skjærgård.

Powered by Labrador CMS