utgave nr 9 2002
Minitest: Yamarin 5940
Minitest: Yamarin 5940
Robust og trygg
Slik er Yamarin 5940. Ikke produsentens mest spennende modell, men det har aldri vært meningen. Et godt skrog, en lukket hytte med køyeplass for to og en liten bysse. Kort og godt: et transportmiddel for helårsbrukeren.
TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Innelukkede småbåter har ikke vært et like vanlig innslag i vår egen skjærgård som i Sverige og Finland. Uten at man kan se noen opplagt grunn til at det skulle være slik. Yamarin har tre modeller i sitt program, og den ferskeste er Yamarin 5940, som ble lansert i fjor høst. 5940 kan knapt kalles en fullendt linjelekker frembringelse, men den har sin absolutte sjarm og brukervennlighet for den som trives på fjorden også utenom den mest solrike tiden av året.
Sjøegenskaper
Yamarin-båtene kjennetegnes med sine effektive og tørre skrog. 5940 er intet unntak i så måte. Den klatrer greit over planingsterskelen og oppleves både myk og stabil i alle hastigheter. Tvers igjennom trygg og traust må være stempelet. Man beholder god sikt forover i alle fartsområder, og med Yamahas 115 hk firetakt på hekken og to personer ombord, kunne vi logge nær 38 knop på full fart.
Innredning
Yamarin 5940 er en lukket bruksbåt med åpning i begge ender av hytta. Fordekket er nedsenket og skikkelig drenert. Her finnes en romslig dreggkasse og to solide kryssholt samt en relativt lav pulpit. Døren i aluminium og glass med solid stoppesylinder i aluminium fører inn i hytta. Adkomsten burde fungere også for den som er kommet over "middagshøyden". Under det øverste av de to trinnene er et rom med plass for spylevæskebeholder. Hver frontrute er forsynt med en defrosterdyse, og førervinduet har en solid visker på parallellarm. På babord sider det kartbord og mulighet for en enkel bysseløsning. I hver konsoll er det to små, åpne stuerom. Babord konsoll har også 12 Volt uttak.
Styreposisjonen fungerer greit, selv om motorinstrumentene kunne hatt en mer synlig plassering. Rattet er litt høyt plassert for å fungere om man velger å styre stående med hodet ut gjennom takluken, noe som er uproblematisk. Det store soltaket som kan skyves akterover og festes i fire posisjoner, gir mye lys og luft på godværsdager. 5940 har rikelig med stueplass i benkene samt i to utsparinger på hver side akter.
Fører- og passasjersetet kan felles forover, og ved hjelp av ekstra puter og plater får man en grei køye for to. Batteri og hovedstrømbryter er plassert under trinnet som leder ut til akterdekket. Det elektriske anlegget virker relativt ryddig organisert, men en litt strammere regi ville gjort saken enda bedre. Akterdøren er i samme kvalitet som frontdøren. Den lille plaststopperen som skal holde døren i åpen posisjon er riktig stusselig og bør erstattes med en mer solid i metall.
En minitargabøyle i rustfritt stål fortsetter i en griperekke fremover på overbygget. Akterdekket er godt forsynt med griperekker og to kryssholt. På styrbord side er det et rom for oppbevaring av fortøyningsgods. Badestigen er montert på samme side. Bensinpåfyllingen på babord side er godt merket, noe Yamarin er flinke til Den utvendige styreposisjonen på styrbord side fungerer bra, i alle fall i lavere hastigheter. Når farten nærmer seg 40 knop, er imidlertid posisjonen innomhus å foretrekke.
Konklusjon
Yamarin 5940 er en solid transport- og bruksbåt som holder deg tørr. Ujålete, men med gode sjøegenskaper og bra finish, er den absolutt et godt alternativ for den som strekker båt- og hyttesesongen i begge ender.
Data: Yamarin 5940
Lengde: 5,81 meter
Bredde:2,26 meter
Vekt uten motor:770 kg
Motor:60 – 115 hk
Drivstoff:110 liter
Antall personer: 6
Importør: Marin Trading A/S Tlf.: 69 20 61 20
Yamaha Motor Norge A/S. Tlf.: 64 97 79 00
Internett: https://www.marinetrading.no