utgave nr 2 1991

Biam 1000

Publisert Sist oppdatert
Biam 1000

RASK SOLSKINNSBÅT

Av Hans Due

Det var det siste skroget Alf Jensen tegnet før han døde. Jan Tore Olsen har teg-net ferdig overbygget, og innredningen er det Biams egen folk som har tatt seg av. Det var meningen dette skulle være en Jans Entry, men slik gikk det ikke. I steden kjøpte Biam formene til denne raske solskinnscruiseren. Det er mye uteplass, men fire mennesker kan meget vel bo i båten over lengre tid.

Biam begynner å få mye erfaring med slike båter etter hvert. Modellen 820 har gått flittig til utlandet, og spesielt er det Sveits, Tyskland, Frankrike og Spania som har vært avtagere. Det er de samme markeder man satser på med den nye Biam 1000. Bortsett fra noen smådetaljer, synes vi Biam her har vært meget heldige med konstruksjonen.

LUGAR FORAN

Biam har forlatt den tradisjonelle U-sofa-løsningen i baugen. I steden har man laget en ren sovelugar med dobbeltkøye. Plas-sen er bra utnyttet, selv om takhøyden ikke er tilstrekkelig til at man kan stå helt oppreist i av- og påkledningsdelen. I fot-enden av dobbeltkøya kan man ta vekk en liten trekant som man kan senke halvveis ned og få en sittebenk. En smart løsning som utnytter plassen bedre. I denne utsparingen i fotenden av køya er det et skap med sjalusidør og en skuff. Mot skrogsiden på babord side er det et lite skap og et stort hengeskap med speil i hele døren. Oppå det lille skapet er det en benk med to kummer med lokk i. "Beauty-box" kaller Biam det. Når du åpner det ene lokket, tennes samtidig et lys i taket som lyser ned i boksen. På innsiden av lokket er det et speil som damene kan bruke til å fjonge seg opp i.
Det er tre lyspunkter i lugaren. I til-legg til det ene vi fortalte om over "Beauty-box"en er det to lampetter i det store speil-et i forpiggen. Langsmed skrog-sidene er det smale hyller for oppbevaring av smågreier. Tak og skrogside er polstret med skai. Døren inn til salongen er en todelt skyvedør. Plas-sbesparende og greie å hånd-tere. Dagslys kommer inn gjennom smale vin-duer i dekksover-bygget samt en takluke som kan åpnes. Tak-luken er hengslet i bakkant, hvilket den ikke burde være. Glemmer du å lukke luken, kan vind og sprutsjøer få godt tak, med "vann-seng" og vrengt luke som resul-tat.

SALONG/BYSSE

Salongen er liten og intim, men det er full ståhøyde. Nærmest skottet mot dobbelt-lugaren foran er det en to-seter på hver side. De vanlige "Biam-ryggene" er brukt, og det er stueplass under hver toseter. I midten et elegant klaffebord som i oppslått tilstand blir dobbelt så stort. Eneste ulempen med løsning-en og som Biam også er klar over, er at bordet sperrer for ad-komsten til dobbelt-lugaren. Bordet skal plasseres på Z-fot slik at det kan svinges til siden for å gi bedre passasje. Også i salongen er det skaipols-tring i skrogsider og i tak. Kanskje litt rotete organisert i taket med mange skjøter, men ikke plagsomt skjem-mende. På skottet inn til dobbeltlugaren er det to lampetter, dess-uten en lampe i taket over byssa. Dagslys kommer inn gjennom langs-gående vinduer i dekksover-bygget. På dørken er det kantsydde tepper.
Byssa er omtrent som i Biam 820. Vask, skullekum og wallas safeflame kokeapparat er nedfelt i benkeplaten. Armaturet er av god rørleggerkvalitet. I borde er det skikkelige glass- og tallerkenhyller. Under benkeplaten er det kjøleskap, to skuffer, hvorav den ene med bestikkurv og to små skap. Det ene ser ut som en skuff, mens det andre er et tradi-sjonelt skap med to hyller. Trearbeidet er av første klasse. Meget god finish og ingen skarpe kanter. Over byssa er det elektrisk avtrekksvifte. Fra salong og bysse kommer du opp til uteplassen via en tretrinns leider som er hengslet i dørken. For bak leideren er det et lite skap med plass til flasker og annet som måtte passe i et barskap.

TOALETT/DUSJROM

Toalett-/dusjrommet er bra organisert. Det er full ståhøyde ved vasken som er hel-støpt med benkeplate og drenert dørk. Dette gjør renholdet enkelt. Armaturet med hånddusj er av god kvalitet. Her er elektrisk avtrekk-svifte, dagslys gjennom sidevindu og en lampe i taket som med fordel kunne vært plassert lenger mot skottet forover. Slik det er nå, får man lyset i nakken når man står og speil-er seg eller når man bøyer seg over vasken. En lampe på skottet over speilet ville også løst problemet.
Under vasken er det et stort skap med skyvedører i sotet plexiglass. Bak vasken er det langsgående hyller som er inndelt i små rom. Pumpedoen er i vanlig kvalitet, ikke spesielt god, men ikke av de dårligste hel-ler. Dorullholderener knotete plassert, på skottet høyt oppe over venstre skulder når du sitter. Vi skjønner at Biam har hatt litt problemer her, for dorullholderen kommer i konflikt med en meget smart løsning, nemlig skyvedøren. Det er utrolig hvor mye plass man sparer på å velge skyvedørsløsninger i en båt. Rart at ikke mange flere har gjort det samme.

STIKKØYE

Køyeplass for to finner du også inn under uteplassen. Dette er en dobbelt stikk-køye som har inngang ved siden av byssa. Det er ikke ståplass, så du må stå i salongen og kle av- og på deg. Men dobbeltkøya er romslig forøv-rig. Det er tre hyller i borde, og et lite skap med et par små hyller på skottet inn mot motorrommet. Dagslys får du inn via et lite vindu i en luke mot akterdekket. Luken fun-gerer også som utlufting og til nød rømnings-vei. Også det lille vinduet kan åp-nes. Leselys får du fra to lampetter.
En fortrekksgardin mot salongen gir deg en viss grad av privatliv. Kanskje det hadde vært en idé med en skyvedør her også?

UTEPLASS

Vis á vis førerplassen er det en U-sofa med et svingbart klaffebord. Under sofaen er det stuerom. Vinkelen på ryggstøet mot akter-dekket kan jus-teres ned til å flukte med sofasetet. Justeringen er elektrisk via en bruter på siden av sofaen. Der hvor bordet står, kan det legges inn en plate med pute slik at man får en stor solseng. Aktenfor fører-setet er det en vask, en avsettingsplas med skjærefjøl og et kjøleskap/ismaskin un-der. Armaturet til denne vasken er av vanlig "båtkvalitet" i steden for de solide rørlegg-erarmaturene under dekk. Akterdekket forøvrig er rent og selvdrener-ende. Det har tre luker, en stor til motor-rommet og to små avlange på hver side til stuerom. Stuerom er det også på hver side inn under dollbordet. I sofabenkens bakside er det "elektriske senter". Her er hovedsikringer for 220-volts anlegg, batteri-vender for de tre 90 ah. batteriene som er standard.
Over uteplassen er det en høy targabøyle med innlagt lys, lanterner og muligheter for feste av diverse antenner. Targaen er så høy at kalesjen til uteplassen går under. Anker-boksen har fått plass i utsparingen for ned-gang til badeplattformen. Et greit stede å ha den da den er meget lett tilgjengelig. Bade-plattformen har forøvrig ferdig støpte fende-rholdere, inspeksjonsluke til drevene og bade-/ redningsleider.

FØRERPLASS

Denne båten har en av de fineste fører-plassmiljøene vi har sett. Alle brytere og instrumenter er innen rekke- og synsvidde. Gass- og gearspaker står perfekt både for sittende og stående kjøring. Den eneste lille detaljen vi anmerker med instrumenteringen er at instrumentene kunne vært plassert parvis slik som med tankmålerne. Det er lettere å merke forskjell på to instrumenter av samme slag hvis de står ved siden av hverandre, enn hvis man må flytte blikket over flere andre instrumenter.
Kartbordet er midt inne blant instrumen-tene. I tillegg har du ekstra oppbevarings-plass for kart i den ene av de to skyvelukene ned til salongen. Kompass, logg og dybdemåler står sen-tralt plassert på dashbordet, midt i syns-linjen. På dashbordet er det i tillegg til vanlig motor-instrumentering også vann-tank-måler, septik-tankmåler og varsling for vann-lekkasje og bensingass i motorrommet.
Sikten er ypperlig fra førerplass. Sto-re, buede vinduer gjør at luftstrømmen pas-serer fint over hodet på de som sitter på førerplass og i U-sofaen vis á vis. Store vindusviskere med intervallbryter sørger for meget god sikt i regnvær. Imidlertid mangler både vindus-spyler og defrostervifte, hvilket burde vært standard. Fører-setet er ganske bredt, og det er god plass for styrmannen. Skal man sitte to i setet, blir det imidler-tid plagsomt trangt. Under fører-setet, som er til å vippe opp, og til å skyve akterover om man ønsker å stå og kjøre, er det et stort stue-rom.

DEKK/OVERBYGG/MOTORROM

Det er et passe bredt dollbord rundt hele. Akkurat bredt nok til en fot. Pulpiten går fra omtrent der hvor vindskjermen slutter og framover og ender i et gap på nebbet. Åpningen her kunne gjerne vært noe bredere, i hvert fall for oss som ikke hører til blant de aller smaleste. Dekkert forøvrig er buet og dårlig egnet til solsengplass, selv om det finnes spesialbestillinger på madrasser som skal passe. Det er solide kryssholt både i baugen, akterut og på midten. De sistnevnte kryssholtene vender innover, og er veritable "tådrepere" og snublehindere. Disse bør enten snus slik at de vender utover, eller lages en utsparing i kanten mellom dekk og skrog, slik at de blir stående rett opp og ned. Forøvrig beveger du deg sikkert fra for til akter. Vår testbåt hadde ikke gripestropp på kalesjen, hvilket var en fabrikasjonsfeil. Når kalesjen er felt ned, blir den liggende på toppen av vindskjermen. Her menglet festestropp, hvil-ket resulterte i en ufrivillig luftetur for kalesjen under testkjøringen.
Motorrommet inneholdt to Volvo Penta AD 41 DP, og disse tar jo opp en god del plass. Øvrige installasjoner var meget ryddig og ordentlig lagt opp. To lysstoffrørslamper sørger for godt arbeidslys. Både manuell og elektrisk lensepumpe er standard. Bra! Bat-teriene har plass i eget rom, høyt oppe og over akterdekket. Vi målte en ladespenning på 14,1 volt ved 2000 omdreininger. Det er god-kjent, men heller ikke mer. Kabler og slanger var skikkelig oppklamret. Rett og slett upå-klagelig.

KJØREEGENSKAPER

Alf Jensen har hatt mange vellykkede konstruksjoner. Dette var den siste han kons-truerte før han døde, og han har ikke gjort skam på sitt ettermæle. Båten planer lett, er myk og behagelig i sjøen, er tørr og fin og ligger klistret selv i de hardest unna-man-øvre. Båten er imidlertid tung på rattet. Den hydrauliske styringen ville gått lekende lett med hjelp av en servopumpe i tillegg.

FART/STØY

Farten er målt med en mann ombord, ca. 200 lt. diesel og 100 lt. vann. Motorer: 2 X Volvo Penta AD 41 DP, dieselmotorer som hver yter 192 hk.

Omdr. Fart i knop Støy i dba
7004,363,4
10005,668,0
13007,072,1
16007,973,5
19008,675,6
220011,879,2
250017,081,6
280020,678,6
310027,380,4
340031,381,0
370034,281,9
400038,282,3
Tomgang/ frikoblet60,0
Vi prøvde også med en motor, men den klarte ikke å holde båten i plan. Til det var prop-el-lene for store. Med en motor innkoblet og tomgangshastighet, målte vi 3,3 knop.
DATA:
Lengde: 10,08 m.
Lengde u/badeplattform:9,60 m.
Bredde:3,20 m.
Dypg.:0,90 m.
Vekt m/2 x Ad 41 DP:ca.4.200 kg.
Drivstoff:510 lt.
Vanntank inkl. varmtvann:210 lt
Septiktank:120 lt.
Pris:Fra 593.800,- med en Volvo Penta 570 DP bensinmotor på 245 hk til 835.600 med 2 X AD 41 DP .
Produsent: Biam Boats A/S, Krøgenes, 4800 Arendal. Tlf: 041-16777.