utgave nr 11 1999
Yamaha med seks nye i firetakt fra 6 - 130 hk.
Yamaha med seks nye
i firetakt fra 6 - 130 hk.
Yamaha har virkelig kommet i gang med sitt firetaktsprogram. Hele seks nye firetaktere ble presentert i høst. Firetaktsprogrammet omfatter nå 13 forskjellige motorer.
Tekst og foto: Hans Due
Yamaha har satt full fart på sitt firetakts - program i erkjennelsen av at miljøbestemmelsene sakte men sikker kommer til å ta livet av to - takteren i sin nåværende form.
F6 & F8
De nye 6 og 8-hesterne er identiske motorer, tosylindrede med et sylindervolum på 197 ccm: Den eneste store forskjellen på dem er at 6-hesteren har et maksimalt turtallsområde på 4000-5000 omdreininger, mens 8-hesteren ligger på 5000-6000 omdreininger og at 8-hesteren har en dynamo som gir 6 ampere. Vekten ligger på 36,5 kg. for kort stamme og en kilo mer for lang stamme.
Vi har prøvekjørt motoren uten å ha gjort målinger, og føler at Yamaha har gjort en bra jobb. Motoren er stillegående, blant annet på grunn av eksos gjennom propellen, har lite vibrasjoner på grunn av to sylindre og man har klart å holde vekten nede på et bra nivå. Motoren er konstruert helt fra bunnen av med tanke på marint bruk. Modellene kommer på det norske markedet i april neste år.
FT 25
Dette er ikke en helt ny motor, men den har et nytt undervannshus som er utformet for tung last. Motoren i seg selv er en tosylindret 498 ccm med Yamahas spesielle balansesystem for å redusere vibrasjoner. Undervannshuset er kraftigere, med lavere gearutveksling (12:29), har større propell, og et spesielt eksosystem som slipper skosen ut gjennom propellen som vanlig ved kjøring forover, men som reverserer eksosen i akterover, slik at ikke propellens virkningsgrad skal reduseres ved at eksosen forstyrrer propellvannet. Når motoren går på tomgang. ledes eksosen gjennom en spesiell labyrint som reduserer støyen ytterligere. Motoren veier 84 kg. Og 90 kg. avhengig av stammelengden. De kommer på det norske markedet i mars neste år.
F30 og F40
Den nye 40-hesteren er allerede på det norske markedet, mens 30-hesters utgaven først kommer i juni neste år. Dette er en 3-sylindret firetakter med tre forgassere med hver sin akselerasjonspumpe. Også denne motoren (40-hesteren er den eneste vi har prøvekjørt) er stillegående, takket være firetaktsteknologien og ekstra lange luftinntak til forgasserne. Riktignok var førsteinntrykket at akselerasjonen var noe slapp i forhold til tilsvarende 2-takter. Motoren kan leveres både med el-start og manuell start, og i sistnevnte tilfelle har man laget et automatisk dekompresjonssystem som skal gjøre det enkelt å dra i gang motoren.
F115
Denne motoren baserer seg på 100-hesteren som kom for et par år siden. For å hente ut 15 hk. ekstra, har man utstyrt blokken med et multiport elektronisk bensininnsprøytingssystem med fire injektorer og fire bensinventiler samt overliggende kamaksler. Motoren er på 1741 ccm, er fire -sylindret med 16 ventiler, er micro-computer kontrollert og veier 185 kg. Nytt er også to luftinntak foran på motordekselet for at forgasserne skal få kaldere luft samt å slippe å trekke luften inn akterut. Dynamoen leverer bra med strøm, 25 ampere ved full fart, og 18 ampere ved lavt turtall. Ferskvannskjøring av motoren er også enkelt med et tilkoblingsstykke for hageslange slik at man faktisk ikke behøver å starte motoren for å spyle gjennom med ferskvann før vinterlagring. Vi synes det var skikkelig sprut i den nye motoren under prøvekjøring, og den er i tillegg stillegående og vibrasjonssvak. Motoren kommer i handelen i Norge i februar neste år.
HPDI 115 og 200
Yamaha har haltet etter de andre motorprodusentene de siste par årene i å utvikle ny totaktsteknologi. Nå har man presentert HPDI-systemet (High Pressure Direct Injection) som minner en del om OMCs FICHT-system ved at det er direkteinnsprøyting av bensin under trykk, men ikke luft slik som på Mercury/Mariners Orbital-system. Men Yamaha har gått lenger i utviklingen. Hver av de seks sylinderne har sin innsprøytingsdyse som leverer en bensinspray under 48 bars (kg/cm²) trykk direkte inn i hver sylinder. Det er seks separate luftinntak som gjør at man sparer vekt fordi hver av de enkelte inntakene kan gjøres mye lettere og til sammen veie mindre enn ett felles inntak. Hver innsprøytingsdyse har i tillegg såkalt innvendig åpne og lukke-mekanisme som gjør at bensinflyten blir mye jevnere.
En liten datamaskin kontrollerer alle viktige motorfunksjoner, og sørger for en til en hver tid korrekt blanding av bensin, luft og oljetilførsel. I tillegg har man et såkalt dobbelt batteri-ladingssystem som gjør at man kan lade to batterier samtidig fra den 45 ampere sterke dynamoen.
Vi har prøvekjørt den nye 200-hesteren som er på markedet i desember i år (150-hesteren kommer først i april neste år). Vi la spesielt merke til at lyden på tomgangshastighet er helt annerledes og mindre hard enn på Ficht- og Orbitalsystemet. Når man nærmer seg toppturtall er den hørbare støyen ikke særlig annerledes enn de andre systemene, men harmonisk. Det er skikkelig sprut i motoren som blant annet skjøv den nye Yamarin daycruiseren opp i 43,5 knop.