utgave nr 9 1997

Nyheter!!

Publisert Sist oppdatert

AZ 46 til Solvik


Første helg nå i september er det duket for utstillingen Båter i Sjøen på Solvik i Bærum. De italienske AZ-båtene er forholdsvis nye på det norske markedet, men på grunn av manges økende interesse for større motorcruisere, har disse linjelekre luksusbåtene pirret en del interesserte båteiere. Når den nye 46-foteren fra Azimut presenteres på Solvik, blir det sannsynligvis kø for å komme ombord.
Stefano Righini har sammen med Azimuts konstruktøteam skapt en eksteriørmessig sett ganske ekstrem og futuristisk profilert 46 foter. Runde linjer, myke overganger i et samtidig kompakt og elegant skrog. Som så ofte med italiensk design: Enten synes man det er praktfullt eller grusomt. Spesielt med båten er den store vindusflaten som gir salongen masse lys. Ergonomi er prioritert i innredningen og plassen er maksimalt utnyttet. Flybridgen har to sittegrupper, solseng, bar og en sosial førerposisjon.
Båten leveres med to eller tre sovelugarer. Begge versjoner har to bad og til eierlugaren er det egen garderobe å gå inn i. Motorer er 2 x 440 hk diesler fra Caterpillar og toppfart loves da til 31 knop. Azimut selger alle sine båter med fem års garanti, også for motorene.
På tegnebrettet til Stefano Righini har han klar en "lillesøster" av 46-foteren på 42 fot. AZ 42 er basert på de samme linjer og ideer. Elektriske sidevinduer, to sovelugarer, to bad, men kan også leveres i tre sovelugarers versjon. Denne båten motoreres med 2 x 385 hk Caterpillar diesler og skal gjøre 32 knop på toppfart.
Opplysninger: Nordic Marine i Svelvik. Tlf.: 33 77 31 20. Fax: 33 77 33 35.

Verneverdige veteraner


Sammenlignet med våre klassikere i tre, er disse båtene fra den tidlige plastalder altfor unge til å kalles veteraner. Men det viser seg at det er en ganske stor kundekrets som prøver å skaffe seg de første hurtiggående plastbåtene fra 1960-årene. Vi har den samme interessen for bil og motorsykkel og helst skal motor og alt utstyr være originalt og intakt.
Den svenske importøren av de kanadiske Limestone-båtene og Boston Whaler, Chris Kjellberg har spesialisert seg på restauring av denne type gamle båter. Han har kontakter i USA som fotograferer og informerer om gamle fartsbåter som har en fremtid. Kjellberg tar dem over til Sverige i containere, og setter dem i mest mulig original stand for så å selge dem til fansen for en hyggelig pris.
Denne 20 foteren fra Bertram er fra 1968 og i ganske dårlig stand. Motoren er original, en MerCruiser V6er på 165 hk. Når Chris Kjellberg er ferdig med båten, lover han at den blir så god som ny.
Opplysninger: Chris Kjellberg, Viggbyholms Marina i Stockholm. Tlf.: 0046 87560210. Fax: 0046 87560212

Quicksilver i CE-rute


Aluminiumsjollene fra Quicksilver ble CE-godkjent her på forsommeren. De er med andre ord ute i god tid med sertifiseringen. Fristen er som kjent 16. juni 1998. Fra den datoen sier direktivet at man ikke skal kunne markedsføre og ta i bruk båter som ikke er i samsvar med direktivkravene. Det er snakk om fire Quicksilver-modeller. 3,55, 4,10, 4,50 og 5,00 meter. Den miste veier 56 kg og alle kan enkelt fraktes på biltak.
Opplysninger: Marine Power i Oslo. Tlf.: 22 30 02 85.

Hissigpropp


fra Cummins


Denne nye fire-sylinrete dieslen fra Cummins er en riktig hissigpropp. Med sine 3,9 liters sylindervolum og et turtall på 3000 omdreininger/minutt, yter motoren 250 hk. Boring og slaglengde er på henholdsvis 102 og 120 mm og motoren har både ladeluftkjøler og turbo. Uten gear veier motoren 454 kg og er derved en tungvekter i forhold til verstingene fra Yanmar og Volvo Penta. Cummins har alltid likt å fremstille sine motorer som en litt tyngre klasse til litt tyngre bruk enn "lystbåtmotorene", men har de siste årene nærmet seg disse drastisk. Den nye motoren med modellbetegnelsen 4B-250, bør ha et potensiale både i enkel og dobbelmontasje i flere av akselbåtene både i lyst-, kombi og yrkesbåtklassene på markedet.
Uten gear er innbygningsmålene: Lengde 1143 mm, bredde 864 mm og høyde 762 mm. Forbruket oppgis til 50 liter pr. time ved 3000 omdr. min. og 40 liter ved 2800 omdr. min.
Opplysninger: Nogva Motorfabrikk A.S., tlf.: 70 21 24 00.

Førstemann rundt jorden?


Hvem blir førstemann rundt jorden? Et amerikansk og et engelsk team skal prøve å sette ny rekord jorden rundt. Den nåværende rekorden for motordrevne fartøyer holdes av den atomdrevne undervannsbåten USS Triton, som klarte turen på 83 dager, 9 timer og 54 minutter.
Først ut blir amerikaneren Steve Schilder. Han planlegger å starte fra Miami i februar og er allerede godt over halvveis i sitt testprogram på 10.000 nautiske mil med sin 60 fots trimaran med en dieselmotor på 200 hester og en fart på 22 knop. Vi skrev om Schilder i Båtmagasinet etter at han krysset Stillehavet fra San Diego til Australia i 1990 med sin 40 fots trimaran med tre Yanmar dieselpåhengere. Han har ambisjoner om å klare turen på 70 dager. Han vil gå gjennom Panamakanalen til Hawaii, Singapore, India, Suezkanalen, Middelhavet og hjem til Miami. Med sitt tomanns mannskap planlegger Schilder å gå i ca 20 knop med et snitt på 500 nautiske mil pr. dag (Oslo-Årdalstangen).
Scilders trimaran kan justeres etter forskjellige forhold. De to stabiliserende sideskrogene kan justeres vertikalt, og drivstoffet brukes til å justere trim. Skroget er utstyrt med hydrofoiler som er med på å minske friksjonen og øke stabiliteten.
I april starter det engelske teamet med prosjektleder og skipper Jock Wishart fra Gibraltar. Dette blir rene cruiset i forhold til det amerikanske teamet. Båten er stor, skal ha et mannskap på fire og 16(!) passasjerer på den 16000 nautiske mil lange ferden. Båten, med to dieselmotorer skal anløpe 17 havner i 10 land. Bå
ten er planlagt sjøsatt i januar 1988.
I tillegg til det ene amerikanske teamet, skal det være et amerikansk team til på gang, samt at andre team har begynt å legge planer.

Gigantisk i Genova


Genova-utstillingen, som i år arrangeres fra 11. til 19. oktober, er "gefundenes fressen" for motorbåtfolk. Motorbåter i alle størrelser og typer fra mange land (i fjor 99) presenteres, men likevel har hele showet et sterkt italiensk preg. I år utvides området ute og inne ytterligere med bl.a. det man kaller Marina 2, som er utstilte superyachts i størrelsen 30 - 50 meter ved en brygge i gangavstand fra de store hallene.
Andre internasjonale utstillinger som burde være av interesse for nordmenn utover høsten og vinteren, er Hamburg fra 26. oktober til 2. november, Fort Lauderdale fra 31. oktober til 3. november, Amsterdam (Mets) 18. - 20. november, Barcelona 15. - 23. november, Berlin 15. - 23. november, Paris 5. til 15. desember, London 3. - 12. januar og Dusseldorf 18. - 26. januar.

Monaco Yacht Show for de riktig store båtene og de riktig store lommebøkene arrangeres fra 25. til 28. september. Det er syvende gangen superyachtfolket har vært samlet til et slikt "stevne", og man regner med 50 båter, 50 stands og 5000 besøkende. Meget utsøkt og eksklusivt det hele, med bl.a. visning av det siste byggenummer fra hollandske Amel, en 50 meter kalt Tigre d'or og "Lady Christine", en 43 meter fra Diaship Heesen.

Suzuki, Skibsplast og Bever har inngått en forpliktende samarbeidsavtale om markedsføring av Skibsplast og Bever-båtene fra neste år. Båtpakkene skal markedsføres under fellebetegnelsen Suzuki Marine. Båter med hekkaggregat og sentermonterte motorer inngår ikke i avtalen. Det er snakk om Skibsplast 490 HT, 500, 605, 655, Bever 350, 400, 460, 470 og 490 Sport.

Nye firetaktere på 60 hk og 70 hk fra Suzuki lanseres i oktober. I løpet av de nærmeste årene vil modellinjen av firetaktere utvides ytterligere.

25 årige Sealine med ni båter i Southampton. Sealine vokser stadig, både i omsetning og modellspekter. Det nyeste flaggskipet lanseres under Genova-utstillingen i oktober og er på 51 fot. Sealine er også i gang med en helt ny 34 fots sportscruiser, en lillesøster av 37 Flamenco.

Familiebedriften Carlanders Båtvarv AB fyller 50 år. De bygger sine Westfjord-båter, halvplanende snekker og salongbåten Westfjord 29. Jubileumsmodellen Westfjord 26 og 28 ble presentert i Gøteborg i februar. På denne tid i fjor dannet man Westfjordklubben, ivrige båteiere med mye å diskutere.

Windy må betale Linge 1,5 mill. kr. i erstatning på grunn av en navnestrid. Båtkonstruktør Jan Herman Linge gikk til søksmål mot den Hegnar-eide båtprodusenten fordi Linge mente at hans navn ikke var kommet godt nok fram i markedsføringen av Windy-båtene. Linge ble tilkjent 1,5 mill. Han forlangte i utgangspunktet syv mill.

Aksjon mot vannscootere ble foretatt av folk langs Eidangerfjorden i Telemark i sommer. På grunn av støyplager hele døgnet krever foreningen Eidangerfjordens Venner forbud mot det nye fartsleketøyet vannscooteren.

Ny bok om polhav fra forfatter og båtmann Leo Oterhals. Tittelen er Polhav og beskriver pionerene innen fangst og forskning.

Volvo eier Whitbread Round The World Race fra 1. juni 1998. I årets seilas som starter 21. september, deltar Volvo som sponsor og seilasen vil i år få navnet Whitbread Round the World Race for the Volvo Throphy. Den nye satsingen resulterer i at Volvo nå trekker seg ut av sitt tidligere engasjement innen sprang-og dressurridning.

Tollvesenet i Vestfold og Telemark arbeider for tiden med en rekke tilfeller der private lystbåter er importert som passasjerbåter. På den måten slipper eierne å betale diverse avgifter til staten..

Opp til 90 prosent forskjeller i forsikringspremiene for fritidsbåter er i drøyeste laget. Nå ønsker Konkurransetilsynet i Bodø enklere forsikringsvilkår. En undersøkelse de har foretatt viser store forskjeller både i pris og mener at prisene ligger høyest i Nord Norge.

Båtfolket skal pumpes


Kaldnes Marina i Tønsberg har som første marina her i landet fått installert en miljøstasjon som både kan suge opp oljesøl fra kjølsvinet samt tømme septiktanker i båt.

Tekst: Hans Due

Det er Tønsberg kommune og Vestfold fylkes miljøvernavdeling som i felleskap har bekostet miljøstasjonen. Totalt har det kostet 235.000 kroner, men bruken er gratis for båtfolket. Miljøstasjonen, som er levert av John O. Jensen i Bergen, er meget enkel i bruk. Den betjenes ved hjelp av et nøkkelkort som enten deles ut til faste kunder, eller som kan lånes på marinaen ved behov.
Det er kravene i forurensingsloven og felles europeiske regler for båtbygging som har tvunget fram disse miljøstasjonene. Det skal nemlig ikke være lov å bygge båter med septikutslipp under vann lenger. Alt skal nå gå via en kobling på dekk. Spesielt i Tønsberg der man i fjor hadde 5600 overnattingsdøgn i fritidsbåt, blir belastningen hard på miljøet dersom det ikke er muligheter for tømming av septik annet enn ut i sjøen. Denne mulighten finnes altså nå. Vidar Rasmussen på Kaldnes Marina regner med at folk vil bli flinke til å bruke tømmestasjonen når den blir alment kjent.
All kloakk fra tømmestasjonen går til det lokale kloakknettet, mens oljesølet fra kjølsvinet blir pumpet inn på en egen tank med oljeutskiller. Oljen blir tatt vare på og enten resirkulert, eller forsvarlig destruert.
Det vil nok ta noen år før tømmestasjonene blir et fast innslag i båtfolkets hverdag. Spesielt fordi det ennå finnes svært få stasjoner, og fordi nesten hele den eldre båtflåten ikke har tømmemuligheter annet enn gjennom skroggjennomføring til sjøen. Men i følge Vidar Rasmussen, burde det ikke by på store problemer eller kostander å bygge om septikanlegget på de fleste båter slik at man får tømmemulighet over dekk.

Rambo 21 prøvekjørt av politiet


JS Industrier i Kristiansand har utviklet en selvlensende skjærgårdsjeep basert på et tidligere Draco 21 skrog. Prototypen har i sommer vært utleid til Lillesand lensmannskontor for oppdrag i skjærgården. Rambo 21 var tenkt for et mer profesjonelt marked enn fritidsbåtfolk, men har vist seg attraktiv også for vanlige båtbrukere. Stor dekksplass gjør den velegnet for fiske, dykking og transport.
Prototypen er utstyrt med en firesylindret Volvo dieselmotor med hekkaggregat AD 31 DP på 139 hk. Med den motorpakken gjør båten 40 knop. Det er plass for en kraftigere motor og man tror da på en topphastighet på 50 - 55 knop. Tilgjengeligheten for service er prioritert. Prototypen har en løsning der motordekslet vippes fram mot styrekonsollen. På neste versjon vil man dele dekslet i to. Båten er selvlensende og vil kunne leveres med badeplattform. Det er også muligheter for å bygge fiskekum under luken i fordekket. Styrekonsollen vil bli utvidet med 40 cm i bredden og trukket 10 cm lenger fram. Den skal integreres med en targabøyle med frontglass og vindusvisker. Kalesje akterut er det også snakk om og en dør for vinterbruk. Varmeapparat basert på kjølevannet fra motoren kan bidra til helårsbruk for øyboere, fiskere og andre kystfolk.
Pris fra kr. 265.000 med 150 hk dieselmotor.
Opplysninger: JS Industrier i Kristiansand. Tlf.: 38 08 48 80. Fax: 38 08 48 21.

Sprek nyhet fra Scand

Tekst: Ingvar Johnsen

Scand Boats A/S i Arendal slår til med en ny modell som designmessig er det mest dristige og internasjonale som til nå er laget i Norge. Den nye 36-foteren er utformet av Bengt Erik Iversen basert på 11000-skroget. Den skal i løpet av høsten leveres både med styrehustak og i helt lukket “bakveggversjon”. Den åpne versjonen på bildet har modellbetegnelsen SE (spesial edition), mens de to andre blir hetende HT (hardtop) og CC (closed cabin).
SE-modellen har hovedsovelugar forut samt en senterlugar med full sovemuliget for to voksne. Toalettet er stort og har dusjrom med høyde på 1,80 m. Nedenunder finner du også en sofagruppe med bord. Byssa er ute. Med dobbel Mercruiser D-Tronic sekssylindrete diesler på tilsammen 450 hestekrefter gjør båten ifølge produsenten 38 til 40 knop. Da er prisen med alle avgifter 1.311.400 kroner. Det billigste alternativet er med en Mercruiser 7,4 liters V-åtter på 310 hestekrefter. Pris: 1.054.400 kroner. Med to av Volvo Pentas nye KAD 44 diesler på tilsammen 486 hestekrefter er prisen 1,353.300.
Opplysninger: Scand Boats A/S, tlf.: 37048737.
Data:
Lengde: 11 m
Bredde: 3,26 m
Dyptg:1,0 m
Vekt:5,7 tonn
Drivstoff:680 liter
Vanntank:200 liter
Septik:80 liter

Ny serie fra Sikaflex


Sika Norge AS introduserer en ny komplett serie av lime-, tette- og nateprodukter spesielt egnet for båt og offshore. Sikaflex er et kjent navn for båtentusiaster og har vært brukt i mange år. Sikaflex Marine-Serie er resultatet av flere års videreutvikling av Sikaflex-teknologien som er kjent for liming og fuging innenfor landbasert industri.
Serien er velegnet for det marine miljøet fordi produktene er 1-komponenter og enkle i bruk. De muliggjør dessuten liming og fuging av en rekke ulike materialer og kan brukes som beskyttelse mot korrosjon. De skal også være vibrasjonsdempende og tåle harde støt. Produsenten lover at midlene gir en jevn fordeling av evt. påførte termiske- og mekaniske belastninger og at de har lang levetid, stor elastisk styrke og er sjøvanns- og UV-bestandige.
Den nye serien består av Sikaflex-290DC (natemasse med høy UV-bestandighet), Sikaflex-291 (lime- og forseglingsmasse), Sikaflex-292 (hurtigherdende kraftlim til tyngre limoppgaver), Sikaflex-295 UV (elastisk rutelim med høy UV-bestandighet), Sikaflex-298 (selvutflytende lim til helliming av dekksbord til underliggende konstruksjon).
Opplysninger: Sika Norge AS, Tlf. 67 06 79 00 Fax 67 06 15 12.

Størst i Europa


Det er ikke bare her hjemme at båtsalget har tatt av det siste året. Den aller største forhandleren av store luksusyachter i Europa ble nylig kåret. BA Peters plc som holder til på Chichester Marina i Sussex i Sør-England økte sine eksporttall fra 15 millioner pund i 1995 til over 23 millioner pund i fjor.
Firmaet eksporterer til 30 forskjellige land og har i 16 år vært toppforhandleren av Fairline-båtene. Midt-Østen, Portugal, Venezuela, Finland, Russland, Spania og USA er hovedmarkedene og kundelistene omfatter celebriteter som kongefamilier, statstopper, industrimagnater og proffe elitesportsfolk.

Sun 30 Thermo


Tekst: Gunnar Steen Iversen

Produksjonen av 30 foteren til Sandvik Båtbyggeri i Horten, Sandvik 920 Thermo som pågikk fram til 1992, blir gjenopptatt. Holms Innredning i Sarpsborg overtar former og rettigheter. Innehaver Terje Holm starter produksjonen i løpet av høsten, noe avhengig av etterspørselen. Holms Innredning kaller sin nye båt for Sun 30 Thermo. Den utstyres med rak aksel og Volvo TAMD 41 på 200 hk som standard.
-Vi kommer også til å lage en mer moderne innredning og endre litt på utvendige farger, men konseptet slik det opprinnelig er skapt av båtens konstruktør, avdøde Jan Bjerke, blir beholdt, sier Terje Holm. Prisen for Sun 30 Thermo vil starte på 735.000 kroner.

Ny Fjordterne 21


Pluggen prøvekjørt

Den nye lillesøsteren til Fjordterne 24 og 28 skal lanseres på nyåret. I juli ble pluggen testkjørt og den taklet farts-og krengeprøvene uten problemer. Eieren av Fjord Boats, Inger Sande Brøvig var meget fornøyd med båtens prestasjoner og konstruktør Eivind Ambles jobb.
21-foteren er bygget over samme lest som sine større søstre. Den er halvplanennde, har miststilt motor og selvlensende cockpit. Tre motorstørrelser (Yanmar diesel) gir topphastigheter fra ca. 15 knop til 25 knop. Den minste terna blir en typisk dagsturbåt for familien da det er bra med sitteplass ombord. To personer kan dessuten overnatte. Dekk og innredningsdetaljer er også her i værbestandig teak.
Fra neste år vil alle tre terner kunne leveres med hardtop, et bra alternativ for områder med tøffere værforhold enn Sørlandet og Østlandet.