utgave nr 14 2007

Verdensnyheten Axius:

Publisert Sist oppdatert

Verdensnyheten Axius:


Ta båten i hånden


Joystick og drev som får båten til å gå sidelengs er amerikanske CMDs medisin for å berolige nervøse fritidsbåtskippere. Folkevarianten av IPS og Zeus har fått navnet Axius, og fungerer i praksis på samme måte. Men i stedet for pod-drev, benytter Axius tradisjonelle hekkaggregater.


TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
En ny æra i propulsjonshistorien ble innledet da Volvo Penta lanserte sitt IPS-drev for tre år siden. Hengende, såkalte pod-drev, som alternativ til konvensjonelle strake aksler. Nå har Cummins Mercruiser Diesel (CMD) overført funksjonaliteten og tankegangen bak pod-drevene til tradisjonelle hekkaggregater. Resultatet heter Axius, og kommer bare et år etter at CMD presentere sitt alternative pod-system Zeus.
I motsetning til Volvo Pentas IPS, kunne Zeus-systemet opereres via joystick fra første stund og har ”styrepinne” som standard. Ikke overraskende er det derfor CMD som nå er først ute med å lansere det samme systemet for konvensjonelle hekkaggregat, i første omgang på Mercruisers Bravo Three-drev.
Virker individuelt
I praksis har CMD overført samme software som brukes i Zeus-systemet, til en dobbel drevinstallasjon. Den store forskjellen fra en standard drevpakke er at hvert drev er utstyrt med egen styresylinder og dermed styres individuelt av Axius-systemet ved manøvrering. Dette er nøkkelen til Axius’ så vel som pod-systemenes suverene manøvreringsegenskaper. Axius er relativt enkelt, og består av en hjerne som sender signalene rormannen gir med joysticken til styresylindrene som vrir drevene til riktig vinkel. Videre justerer systemet automatisk gear og turtall på motorene. Dette gjør det i praksis mulig å bevege båten i absolutt alle retninger med en hånd på joysticken. Ved joystick-manøvrering er farten automatisk begrenset oppad til ca 2.000 omdr./min.
Hittil har ikke CMD kunnet tilby elektroniske hendler til sine QSD-motorer, men etter oppgraderingen av disse til common rail-innsprøytning, har de også utviklet helt nye spaker som har fått navnet Digital Throttle & Shift (DTS). Siden Axius-systemet forutsetter at all kommunikasjon mellom drev, motorer og skipper foregår elektronisk via Smartcraft 2.2 (CMDs siste versjon av sitt CAN bus-system som vil erstatte dagens versjon i januar 2008), er de elektroniske spakene en del av standardpakken.
Imponerende
Bak utviklingen av såvel IPS- som Zeus-systemene, har et logisk og intuitivt brukergrensesnitt vært ett av målene, nettopp for å senke terskelen for å manøvrere båter på en sikker måte. Den tenkte idealsituasjonen er at når du gir en kommando, skal båten bevege seg dit du vil, uavhengig av strøm og vind. Vi prøvekjørte Axius-prototypen installert i en Maxum 3300 SCR, med to CMD QSD 4,2 liters motorer på 320 hk hver. Systemet viste seg å reagere svært presist og silkemykt. Båten beveger seg faktisk i den retning du fører spaken: Forover, akterover, sideveis, på skrått forover eller akterover, eller rundt sin egen akse. Rett nok er det en ekstra kamp for de to motorpakkene å bevege en skarpt V-bunnet båt sideveis, men Axius-systemet gjør faktisk jobben uten verken hekk- eller baugtruster. En av fordelene med Axius-systemet, er at det kan installeres i alle båter tilpasset dobbel drevløsning. Systemet kan imidlertid ikke ettermonteres. Bensinversjonen av Axius er allerede installert i en Sealine SC 29 med 2xMercruiser 5.0 MPI på 260 hk hver, som blir lansert under Southampton Boat Show i september. Dieselversjonene først er klare for lansering i 2009. Systemet vil være tilgjengelig på motorpakker fra QSD2.0, QSD2.8 til QSD4.2.
Elektronisk anker
En av systemets mer spektakulære finesser, er den såkalte Skyhook-funksjonen. Som ekstrautstyr kan man nemlig komplettere Axius med en ny autopilot utviklet av CMD med en automatisk posisjoneringsfunksjon. Denne funksjonen holder båten i den posisjonen du velger, og under de forholdene vi hadde med 2-3 knops strøm, var det helt uproblemtisk å holde båten på plass. GPSen i autopiloten holder rede på posisjonen, mens Axius-systemet regulerer gear, rorvinkel og turtall på drevene og holder båten i posisjon innenfor de marginene som er lagt inn i GPSen.

Fakta: Axius
Type drev:Mercruiser Bravo Three
Motorstørrelse, bensin:Fra 2x260 til 2x425 hk
Motorstørrelse, diesel:Fra 2x170 til 2x320 hk
Opplysninger:Brunswick Marine in Norway, www.brunswick.no, telefon 67817643