utgave nr 11 2007

Prøvekjøring: Nimbus 30 Nova S HT

Publisert Sist oppdatert

Prøvekjøring: Nimbus 30 Nova S HT


Førsteklasses


Nimbus 30 Nova S HT er et speilbilde av skandinavisk skjærgårdsliv. Den er mangfoldig og matcher oppgaven som elegant landstedbåt like godt som råbarket turbåt i vill natur. Og den har evnen til å begeistre.


TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Den nye Nimbusen er en herlig krysning mellom bakveggbåt, walkaround, daycruiser og hardtop-båt. Detaljrikdommen og den store graden av treffsikkerhet med hensyn til å plassere funksjonelle detaljer, vellykkede proporsjoner og plassutnyttelse er det som imponerer mest ved denne båten. Å lage en bakveggbåt i 30-fotsklassen med sidedør som fungerer førsteklasses har flere prøvd, men få lykkes så godt med.

I familien
Modellbetegnelsen Nova S HT trenger en liten forklaring. Nimbus Nova-serien består av åpne og lukkede walkaround-båter fra 30 til 42 fot, mens Nova R-serien med åpne båter og det mønsterbeskyttede designet til Ocke Mannerfelt, strekker seg ned til 23-fot. Nova 30 S HT er en rykende fersk nyhet, som ble vist første gang under Sjøen for alle på Lillestrøm i mars. Den bygger videre på den åpne walkaround-båten Nova 30 S, men til tross for navnet har den ikke hardtop i tradisjonell forstand. Vi vil snarere kalle den bakveggbåt med stor appell til båtbrukere i vest og nord, samtidig som den store takluken over salongen gjør at man får en meget luftig løsning, særlig når akter- og sidedør også er åpne.

Tung motor
Med en Volvo Penta D6-350 logget vi båten til 38,7 knop. Da hadde vi lett ferielastet båt, ¾ dieseltank og var to mann om bord. D6-motoren er i tyngste laget for båten idet planingsterskelen blir påfallende bratt. Vi vil anta at en D4-260, alternativt den nye D4-300, vil være en fornuftig motorisering i denne båten og at den med en D4-260 bør gjøre mellom 30-35 knop. Vektforskjellen mellom D4 og D6 utgjør ca 110 kg.
I oppunder 40 knop er det steppede skroget fortsatt svært stabilt og komfortabel. Båten er lite sensitiv for sideveis vektforandringer, og bruk av flaps er normalt helt unødvendig. Det stumme skroget sitter fantastisk i svingene, og rikelig med krefter sørger for at farten holdes oppe selv i de mest brutale kurvene. Kombinasjonen sportslighet med trygge, robuste sjøegenskaper imponerer ved Nimbusen og plasser den høyt oppe på rangstigen i sin kategori.
Båten er meget lettmanøvrert, men baugpropellen yter er litt for svak til at man har noe glede av den. Den burde vært ett hakk større.

Fleksibel
Salongløsningen er tradisjonell, med en U-sofa med vendbart passasjersete på babord side, og en liten bysse aktenfor førerstolen på styrbord. Det spesielle med denne båten er imidlertid at den har soltak over hele salongen. ”Luken” har dobbel duk og spiler, og løper i skinner på hver side. Den er rask å åpne og lukke. Med et håndgrep frigjør man et enkelt feste i hardtopen og trekker hele soltaket akterover. Dermed har man nesten daycruisercomfort når forholdene ligger til rette for det, samtidig som man har en meget støysvak og tett løsning når man lukker taket. Rosinen i pølsa er likevel døren ved førerplass på styrbord side, som er stor nok til at føreren lett kan bevege seg ut og inn på det brede sidedekket. Denne løsningen er som skapt for det nordiske skjærgårdslivet.
Produsenten har utnyttet tilgjengelig stuveplass godt, og spedd på med smarte oppbevaringsløsninger i form av lommer på skottet hist og her. Belysningen reguleres med sentralbrytere, men vi ble skuffet over antallet lyspunkter i salongen. To spotlys i taket er for lite, og vi kunne ønsket oss minst to til, samt en leselampe i tilknytning til U-sofaen.

Bra disponert
I likhet med det meste annet om bord, er også førerplassen velfungerende. Den er høy og egner seg utmerket å stå ved, men feller man ut en kraftig fothviler sitter man også komfortabelt i førerstolen. Med den baktunge D6-installasjonen var sikten noe begrenset ved akselerasjon, men forøvrig hadde vi god sikt både stående og sittende. Oversikten over motorinstrumentene er tilfredsstillende, predisponert plass for en åtte tommers kartplotter og autopilot fungerer også bra. Smart plassering av 12 volts uttak, koppholder osv., er også pluss, men kompasset er plassert uten omtanke. Det bør monteres i siktlinjen, for eksempel oppunder hardtopen.
Et stort antall defrosterdyser på vinduene samt gråfargen på konsollen er gjennomtenkte detaljer. Ved passasjerplassen på babord side er det et kartbord med pleksilokk og smarte stuverom samt koppholdere.
Byssa befinner seg bak førerstolen. Den er ikke stor, men komplett. En dyp stålvask med ettgrepsarmatur i god kvalitet, et to bluss ENO kokeapparat, 220 volts uttak er på plass. I benken er det en fastmontert søppeldunk, og båten leveres ferdig utrustet med bestikk, tallerkener, termokanne osv. som har dedikerte plasser i byssebenken. Salongbordet kan man fjerne og plassere bak førerstolen og feste mot skottet med en trykknapp. Glimrende!

God bokomfort
Under dekk har HT-versjonen tilnærmet samme planløsning som Nimbus 30 Nova S: Hovedlugar forut, en separat lugar under salongen og toalettrom på styrbord side. Lugaren forut har en bra dobbelkøye, som kan kompletteres med en ifyllingsplate. Under køya er det store åpne stuverom, og god adkomst til baugpropellen. Belysningen er god, med to spotlys og to leselamper, foruten takluken. På babord side ved døren er det en romslig skapmodul med skuffer og et praktisk hengeskap med lys i. Her er også 12 volts og 220 volts uttak montert på fornuftige plasser, samt reguleringspanelet til varmeren. Finishen er gjennomgående svært bra, og trearbeidene holder henimot Orust-standard. Foldedøren inn til hovedlugaren er bred og gir om ønskelig en åpen løsning.
Lugaren under uteplassen er innholdsrik og gjennomtenkt med god ståhøyde i omkledningsavdelignen. Rett på innsiden av døren er det en romslig skapmodul med praktiske skuffer. Meget bra. I lugaren er det god avsettingsplass, speil og knagger på skottet. Foruten koøyer som kan åpnes er det god belysning i lugaren.

Imponerende toalettrom
Toalettrommet på styrbord side er forbløffende stort det også. Det har separat, fullverdig dusjrom med en pleksivegg som man trekker rundt seg, og en dyp sump med teaktrallverk forhindrer vannsøl. I samme avdeling er toalettet, som dekkes til med et lokk og som fungerer som sittebenk ved dusjing. Vis-á-vis dusjavdelingen er det en lekker vask med mahogni benkeplate og dusjarmatur som man trekker med seg inn i dusjavdelingen. Det fungerer helt fint. Det praktisk skapplass i benken, og vi blir imponert over å finne etterlengtede detaljer som søppeldunk, toalettrullholder og dobørste. Toalettrommet er godt belyst, men vi kunne ønsket oss et lyspunkt nærmere speilet som lyste opp ansiktet. Videre er det litt lite med kun et koøye til lufting. En avtrekksvifte ville vært et pluss.

Praktisk
Det asentriske styrhuset gir et bredt sidedekk på styrbord side. Dermed har man gode bevegelsesmuligheter på ”godsiden” som man gjerne legger til med. Gode griperekker og høy rekke gjør ferden forut på dekk og til uteplassen akter via sidedekket ukomplisert. Det ryddige akterdekket har et åpent akterspeil, men med mulighet til å fjerne portene slik at man får en hel aktivitetsplattform. Her, som forut, er det romslige dreggkasser og rikelig med solide fortøyningsbeslag. På rekka er det montert holdere med plass til skikkelig dimensjonerte fendere.
Teakstoler og bord er nok et eksempel på Nimbus’ omfattende standardutrustning som gjør 30 Nova S HT til en imponerende komplett båt. Stoler og bord får plass i en benk på babord side, og en båtshake er på plass innunder dollbordet. Og gassdemperen på luke til stuverommet på akterdekket var nok et eksempel på det lille ekstra som gjør båtlivet så mye enklere.
Under en stor luke i akterdekket, som holdes oppe av to kraftige gassdempere, får man tilgang til et meget ryddig motorrom. Til å være en 30-foter med en Volvo Penta D6 har man god tilgang til reimer i forkant av motoren og alle servicepunkter forøvrig er akseptabelt tilgjengelig. God tilgang til sjøvannsfilter og grovfilter. Motorrommet er svært ryddig, og finishen er på topp. Batteribanken om bord er på 6x75 Ah batterier.

Konklusjon
Kombinasjonen komplett utrustning, god planløsning og fin plassutnyttelse gjør Nimbus 30 Nova S HT veldig trivelig å være om bord i. Når båten dessuten har et skrog i særklasse er det vanskelig å ikke bli begeistret.

Data: Nimbus 30 Nova S HT

Lengde:9,05 meterBredde:3,10 meterDyptgående:0,85 meterVekt tørr båt:Ca 4.200Ferskvann:130 literVarmtvann:Ca 25 literSeptik:Ca 120 literDrivstoff:300 literMotor:Fra Volvo Penta D4-260 til D6-350.Toppfart:38,7 knopMotor i testbåt:Volvo Penta D6-350Pris fra:1.550.000 kronerImportør:Nor Båt AS, Bodø, telefon 75 56 12 33, internett: www.norbaat.no

Powered by Labrador CMS