utgave nr 6 2

TEST: Marex 33 Millennium

Publisert Sist oppdatert

TEST Marex 33 Millennium

Nesten perfekt!

Marex 33 Millennium var ment å bli fasitprosjektet for Eyvin Aalrud, grunnleggeren av AS Marex. Dessverre levde han ikke lenge nok til å oppleve båten ferdig, en båt som ser ut til å bli en braksuksess.

Tekst og foto: Ingvar Johnsen

Eyvin Aalrud var ikke redd for å gå egne veier, noe som resulterte i alt fra storselgeren 77 Holiday, til modeller han helst forbigikk i stillhet. Preget av sykdom startet han utviklingen av 33 - foteren med ukuelig pågangsmot og optimisme. Etter hans død, har sønnene Thomas og Espen Aalrud overtatt roret og sluttført arbeidet med den nye båten. Med noen korrigeringer vil båten tilhøre toppsjiktet, moderne uten å være outrert og tradisjonell uten å være gammeldags.
Du entrer båten forut via et lavt nebb der det også er et velforberedt opplegg for montering av ankervinsj. En riktig utformet rekke/pulpit gir deg bra "drahjelp" ved ombordstigningen og støtte til du kan ta tak i rekka på hyttetaket når du går langs et bredt dollbord med bra anti – skli – belegg til du kommer til det selvdrenerende dekket via et trinn, som er litt snaut etter vår smak.
Herfra kommer du inn i salongen med bysse/sittegruppe og styreposisjon via et skyvedørsopplegg i glass og aluminium. Under dekk er det toalett med dusjmuligheter, en stor senterlugar med dobbeltkøye og endelig sovelugaren forut med stor dobbeltkøye. En bra turbåt for fire, med mulighet for å re opp til ytteligere to soveplasser i U – sofaen i salongen.

Hovedsalong

Salongtaket har en uvanlig stor luke som kan åpnes i flere posisjoner. Den gir mye luft og lys og nesten følelsen av å sitte ute. Styrmannen kan dessuten stikke hodet opp i godvær eller ved finmanøvrering. Kjørekomforten forbedres ved at setet kan klappes opp og rattet justeres.
Ellers kan ikke setet justeres i lengderetningen – en klar ulempe. Undertegnede, (172 på strømpelesten) måtte sitte ganske mye foroverbøyd for å ha kontroll over manøvreringsenhetene – slitsom i lengden. Testbåten hadde en singel Yanmar 6LP-STZE på 270 hk og Mercruiser drev. Trimmen til drevet sitter på gass/gearhåndtak. En bra løsning, men trimknappene er klønete plassert. De fleste instrumentene er greit plassert i synsfeltet, men styreposisjonen er definitivt det området ombord vi ville ha justert.
Sikten rundt om er utmerket og sidevinduet ved føreren kan åpnes. Veldig bra! Vindusviskerne er av god kvalitet og dekker mye av vindrutene. Båten har defrosteropplegg. Bra!
Sittegruppen i form av en U sofa er plassert på babord side med godt utstyn ut og rommer minst like mange som det er køyeplasser til. Offwhite skinntrekk er lekkert, men må følges opp rengjøringsmessig. Ved å vippe ryggen på den fremre delen av sofaen akterover, gjøres den om til et dobbelt passasjersete med god sittekomfort.
Under fotkassen ved styrestolen er det et stuerom som også rommer tanken til vindusspyleren. Under styrestolen er kjøleskapet.

Byssa

Bysseseksjonen er aktenfor førerstolen med perfekt arbeidshøyde og god avsetningsplass på benken. Oppvaskkummen er delt i to og er dyp nok. Kranene er i bra kvalitet. Testbåten hadde Wallas Ceramic kokeapparat. I en såpass stor båt med stor bysse, hadde vi ønsket komfyr i tillegg. F.eks Wallas "flammefri" eller gass. Lufting er ikke noe problem med dører og luker og vinduer til å åpne på begge sider av båten. Seksjonen har solide skuffer og skap med plass for det "kjøkkesjefen" trenger.

Toalett/dusj

Tre trinn ned kommer vi til toalett/dusjrommet på babord side. En fiffig detalj: Trinnene ned har belysning.
Basis for innredningen i dette rommet er en plastmodul med integrert vaskeservant, der batteriet også er dusjhåndtak. Den samme modulen omfatter også "sumpen" for dusjen der dusjvannet pumpes ut av en elektrisk lensepumpe. Toalettet er i tillegg til plastmodulen innredet med lakkert treverk, og den samme skaipolstringen som i resten av båten. Rommet har bra med hylle – og skapplass.
Elektrisk avtrekksvifte er på plass, bra både med tanke på å trekke ut fuktighet i forbindelse med dusjing og lukt..I tillegg til viften gir en ventil både ekstra luftemulighet og ekstra lys. Over potta er det et hengslet "lokk" som gir avsetningsplass ved dusjing o.l. Et av de absolutt bedre toalettrommene vi har sett.

Senterlugar

Senterlugaren er en sovelugar, som i denne båten vil fungere som "barneværelse" eller gjestelugar. Den har et romslig avkledningsareale med full ståhøyde og en stor dobbeltkøye. Madrassene og stoffene virker solide. Også her er det lyst og trivelig og brukbart med skapplass. Vi har aldri forstått behovet for hengeskap i turbåter og er enig med Oslo – forhandleren som sa: - Jeg tror det må være de som bygger båtene som har behov for sånne skap, - vanlige båtfolk har det jo ikke! Vi er enig: Hylleskap er tingen! Lugaren har lufting både mot "friskluft" og mot salongen med skyveluke. Privatlivets fred sikres med en dør.

Eierens lugar

Dør er det også inn til rederlugaren som domineres av en stor dobbeltkøye. Under denne ligger ferskvannstanken. Dette er også en delikat lugar der samspillet mellom treverk og polstret skai, mye lys fra en stor luke og mange lyspunkter, gir bra romfølelse. En elegant detalj er lyslistene med trinnløs regulering skjult bak avsetningshyllene.
Dørkene har en kombinasjon av pålimte og løse tepper. De pålimte er vi lite begeistret for. Uansett bruk: En dag blir det nødvendig å skifte teppene og da er fanden løs. Båter er utsatt for fukt kontinuerlig, noe tepper absorberer. Alle tekstiler i båt bør kunne tas ut for lufting.
Da vi testet båten, var køyene fulle av uteputer, noe vi aldri har likt fordi putene tar så himla stor plass når de ikke brukes. Et par pledd og noen av de blå, gjerne doble båtputene som kan stues bort etter bruk er, etter vår oppfatning en langt bedre løsning. Solmadrassen er standardutstyr. Den hadde etter vår oppfatning gjort seg bedre som ekstrautstyr.
I sovelugaren er det enkel tilgang til oljepåfylling for sidepropell samt til selve sidepropellen.

Motor/teknisk

Vi testet den første båten som er bygget for en motor. Båten skal fungere bra med to KAD32DP på totalt 234 hk, men denne kombinasjonen er kr. 114.000,- dyrere enn vår testbåt, et beløp dobbeltmontasjen ikke er verdt . Driftskostnadene for to motorer, to drev og to ganger to propeller på DuoProp drev, blir høyere enn for en motor.Testbåtens Yanmar 6LP-STZE motor på 270 hk. med Mercruisers drev og kontraroterende propeller, er en bra løsning. Med en 4 hk sidepropell fra Sleipner og drev, lystrer denne båten dine minste vink.
Denne motorløsningen gir enorm plass i motorrommet, som burde ha vært avdelt med skott til oppbevaring av f. eks løse stoler og bord til uteplassen, griller, fiskeutstyr o.s.v.
Motormontering og de teknsike løsninger er billedlig utført. Bra kraner, Yanmars originale sjøvannskran og sjøvannsfilter er en fryd for øyet i sin solide utførelse. Alle innfestinger er bra utført. Kabler og rør er ordentlig klamret opp.
Støyen ved marsjfart på over 80 decibel er for høyt. I denne båten er det ikke bare motorstøyen som er utslagsgivende, men også bølgestøyen mot steglister m.m.
Båten er utstyrt med landstrømsopplegg, lader og 40 lites varmtvannsbereder. Fire 90 amperes batterier er bra, ladespenning på 13,95 volt er for dårlig. Du kommer lett til stedet der de fleste kablene møtes, nemlig bak instrumentbordet. Via en luke på toalettet når du det meste. Likevel synes vi det var litt vel mye kabelspagetti. Det ser ut som om "strips" er blitt båtelektrikkerens viktigste verktøy. Selv radiosenderen til fjernstyringen av ankervinsjen, var klamret fast til noen kabler som hang i løse luften. For lettvint i en båt til over en million.

Uteplass/dekksflater

Den selvdrenerende uteplassen akterut er flott. Ved å trekke ut en bøyle som er skjult i salongtaket, kan du trekke ut kalesjetaket, som dekker uteplassen. En fin løsning, som både gir ly for regn og reduserer fuktighetsslaget på vakre sommerkvelder. Monterer du i tillegg kalesjeveggene, får du ekstra boareale i dårlig vær.
Gjennom en bred skyveport kommer du ut til en bade/redningsplattform som er skreddersydd for sine bruksområder. Rednings/badeleideren er skjult under en luke, det er fedig plass til daviter, plass til fendere og ferdig støpt boks til ankervinsj (ekstrautstyr m. anker og kjetting for kr. 29.040,-).
Hele båten er velutstyrt med håndrekker over alt. Fortøyningsbeslagene er ordentlig dimensjonert, solid montert og plassert på de riktige stedene. To "håndrekker" kunne båtbyggeren ha spart seg, nemlig de som går langs dekket forut på hver side av soleplassen. Disse rager noen få centimeter over dekket, og er etter vår oppfatning bare snublehindere.
En syrefast bøyle i akterkant av salongtaket har påsveisede plater med bra plass for ekstra antenner, radar o.s.v.

Sjø og manøvreringsegenskaper

Båten er så lettmanøvrert som man kan forvente av en drevbåt med sidepropell. Den strekker seg pent ut i plan, og lar seg kjøre i nær alle hastigheter uten ubehagelig trim. Trimplan er standardutstyr, og sammen med drevtrimmen og en sterk nok motor, har du det du trenger for å komme sikkert gjennom alle forhold, hvis styrmannen(kvinnen) ikke blir utslitt med tanke på utformingen av styreplassen som vi har bemerket tidligere.
Båten er retningsstabil i alle hastigheter, og "surrer" du midtskips ror, kan du styre med å justere trimplanene. En autopilot er dyrt, men gir komfort. Marex leverer Simrads AP 22 som ekstrautstyr for kr 31.250,-.

Konklusjon

Marex 32 Millennium er en bra båt. Ikke alle "bakveggbåter" har like harmonisk linjeføring. Planløsningene er konvensjonelle, men optimalt løst uten at båten virker overlesset. Mer skaplass med fornuftigere utforming hadde vært bra og en plass til vått tøy. Noen knagger over skyvedøren på akteskottet ute under takskjegget hadde vært til hjelp.
Finishen er i toppklassen, både innvendig og for de fleste tekniske installasjonen. Ikke minst den innvendige topcoaten (malingen) som er pent og jevnt strøket på. De som bygger båten fortjener karakteren meget pluss!
Vi kritiserer noen punkter som ikke er dyre å utbedre og vil kunne heve båten til et absolutt toppnivå. Hvorfor ikke lage en versjon for dem som har behov for en røffere båt til fiske o.s.v.? Vi tror en Marex 32 "Sportsfisher" ville hatt appell, ikke minst vest- og nordover!

Pris

Med to Volvo Penta KAD 32 på tilsammen 234 hk. koster båten kr 1 306 500 med avgifter. Tilsvarende med singel Volvo Penta KAD 44 DP koster kr 1 135 000, mens testbåten koster kr 1 192 000. Standardutstyrslisten er omfattende: Kjøleskap 85 liter, trimflaps, hud interiør, landstrøm, ladeapparat, varmeapparat, Wallas keramisk kokeapparat, 40 lites varmtvannsbereder, defrosteropplegg, vindusspyleranlegg, dusj akter, justerbart ratt, fenderholder, teakbelagt badeplattform, solmadrass, kalesje, septiktank med elektrisk tømming,

Lyd- og fartsmålinger

Farten er målt med radar i så godt som vindstille med to mann ombord. En ferieutsrustet båt ville nok ha vært et tonn tyngre.


Propellvalget er viktig. Velg gjerne en som er litt "lett". Når båten lastes, kan den propellen som gir høyest toppfart med "tom" båt, resultere i for høyt drivstofforbruk, den kan bli tung å få i plan og vil ikke komme opp i ønsket turtall og fart.

Data


Opplysninger: AS Marex, tlf.: 37 04 77 77. På Internett: www.marexboats.no

Omdr. minFart i knopLyd i db(A)
7003,162,0
10005.063,6
13006,273,3 (vibrasjon fra en skrue e.l.)
16007,071.1
19008,073,9
22008,277,1
250010,176,8
280012,877,4
310015,479,5
340020,580,4
370026,081,8
3900 (+)28,982,9
Lengde:10,26 m.
Bredde:3,31 m
Vekt:5,2 tonn (Med to Volvo Penta KAD 32)
Drivstoff:670 l
Ferskvann:350 l
Powered by Labrador CMS