utgave nr 12 2006

Nyheter november 2006

Publisert Sist oppdatert

Nyheter november 2006

Azimut er ute med nok en stor flybridgeyact i luksusklassen. Azimut 47 blir bare en i mengden av et program som har båter fra 39 til 105 fot.


Kjennetegnet til Azimuts flybridgebåter er kanskje måten å tenke flybridge på. På helt øverste dekk i 47-fotern kan besetningen sole seg eller tilberede et grillmåltid sammen med skipperen om ønskelig. Her har man i tillegg til styreposisjon en praktisk salong og en stor solseng. Infeldt i salongens bord finnes en grill og et lite kjøleskap. Båten har store innvendige mål i og med båten vakumstøpes og han ingen støpte spanter. Båten er hele 4,52 meter bred og i tillegg til egen kabin for crewet er båten utstyrt med tre romslige lugarer.
Fra førerposisjonen, både på flybridgen, og nede har føreren mulighet til å styre alle bevegelsesretninger med hjelp av en joystick når båten skal legge til i trange havner. Begge motorene og trusterne styres enkelt i små bevegelser med hjelp av en elektrisk liten spak ved trottelspakene.
Båten har to Cat C9 6L motorer og fabrikken hevder at topphastigheten er på 31 knop, men anbefalt marsfart er 26 knop.

Alternativ til vannscooteren?

Siste ord i striden om forbudet mot bruk av vannscootere er ikke sagt. Om regjeringen ikke endrer lovverket kan kanskje markedet for slike båter som dette bli et alternativ. Italienske Sur Marinas modell ”Miami” måler en lengde på 3,65 meter og utstyres med påhengsmotor. I følge produsenten vil båten komme opp i en hastighet på rundt 25 knop med en firetakters 25-hester.

Prinsess med ny modell

Hun måler 54 fot og har en enorm flybridge. Den nye modellen ble første gang vist på årets båtmesse i Genova i oktober. Motoralternativene er 2 x Volvo D12 675, eller 2 x Volvo D12 715. Noe som vil henholdsvis gi en maksfart på 32 eller 33 knop. Med andre ord ikke så stor forskjell på de to motoralternativene. Båten veier 23,5 tonn og er 4, 57 meter bred. Princess’ nye modell avviker ikke nevneverdig fra øvrige modeller med tanke på interiøret. Konservativt, men stilfullt. Båten leveres som standard med tre lugarer og hvis man ønske kan man få båten levert med egen lugar til mannskapet.

Med designhjelp fra Italia

De to nye modellene til Jeanneau Prestige 30 har fått designhjelp fra det italienske designkontoret Vittorio Garroni. Interiøret bærer preg av eksklusivitet og båten har fått en romslig hovedlugar. Produsenten hevder at båtens cockpit er på størrelse med en båt som er fire fot større. Båten leveres i to utgaver en åpen -og en hardtopp med stor skyveluke. Båten leveres med flere ulike motoralternativer, både diesel og bensin.

Mareritet over

Selv om hele båtsesongen i år ble spolert, er pensjonistparet Minnie Nielsen og Mindor Grotle på Sotra lettet over at marerittet med deres bruktimporterte Bayliner 2556 endelig er historie.

Bare få dager før de skulle møte i retten ble saken trukket. Selskapet, som solgte båten til Sotra-paret, valgte å kjøpe den tilbake.
Paret fikk seg litt av en overraskelse da de i fjor, straks etter at de hentet sin båt i Stavanger, oppdaget at den hadde en lang rekke feil og mangler. På toppen av det hele kom det for en dag at verken CE-merkingen eller fortollingen var i orden. Importøren hadde CE-merket båten med uriktige dokumenter og nødvendige installasjoner var ikke foretatt. Det kom også for en dag at Sotra-paret hadde kjøpt seg en båt som var ufortollet.
Selgeren ville ikke etterkomme parets krav om heving av salget. Det ble berammet rettsak, men saken ble trukket i tolvte time og pengene er tilbakebetalt.
Nå har paret selv hentet hjem en Bayliner 3388 og ser frem til en ny båtsesong med en båt som er i teknisk god stand, ce-merket og fortollet.

Coaster 800 blir Seaking

SeaKing i Fredrikstad overtar produksjon og salg av Coaster C 800. Den 26 fots walkaround-båten vil få navnet SeaKing C 800.


Den store nyheten er at vi vil basere salg av båten som halvfabrikat, hvor vi tilbyr forskjellige pakkeløsninger for egeninnsats. Dette vil redusere prisen betraktelig, sier Anders Karlsen. Uten motor vil båten som halvfabrikata komme litt i underkant av 250.000 kroner. Med egeninnsats og motor vil båten koste et sted mellom 550-600.000 kroner, avhengig av utstyr og motorstørrelse.
SeaKing har fra før ungdomsbåten 360 og cabincruiseren på 38 fot. Vi fyller et viktig hull med den nye SeaKing C 800, sier Anders Karlsen.

Kompakt kompasskikkert

Den kjente kikkertprodusenten Steiner er trolig først ute på markedet med kompasskikkert i kompaktklassen. Forstørrelsen er på 7x30 og er kikkerten utstyrt med høykontrasktoptikk og autofokus. Kikkerten er nitrogenfylt, tåler et vanntrykk på intill2 bar og er meget lett. Vekten er kun 570 gram, og er meget grepvennlig. Kikkerten leveres i to varianter. En med, og en uten kompass.

Fire nye modeller

Sassamarine slipper fire nye modeller på markedet. På grunn av et tett samarbeide med leverandør leveres utenbordsbåtene med motorer fra Yamaha, båtene med innenbordsmotorer leveres derimot med motorer fra Volvo. På messene i Cannes og Genova ble båtene offentlig vist fram for første gang.
Alle båtene er designet av Christian Grande og de to båtene eregnet for utenbordsmotorer heter Key Largo 22 og Key Largo 35. De to store båtene med innenbordsmotor heter S 26 og C 35.

Nå med VTEC og BLAST

Honda som i mange år var enerådende på 4-takts påhengere er i full gang med å fornye modellutvalget sitt, og sist ut i rekken er nye 75 hk og 90 hk. Etter at alle andre påhengerprodusenter har måttet gå over til ny teknologi, har også Honda måttet være mer våken i klassen. De gamle 75 og 90- hesterne var i ferd med å ramle av lasset, og nå er det kommet nye og forbedrede modeller basert på motoren i småbilen Honda Jazz Hatchback.
Vi har prøvekjørt den nye 90-hesteren, og sammenlignet med den gamle modellen, er det atskillig mer sprut i den nye som er en rekkefirer på 1.496 ccm sylindervolum med elektronisk bensininnsprøyting, VTEC og BLAST-systemer.
VTEC er kort fortalt et elektronisk ventilåpningssystem som varierer både åpningstiden og slaglengden på ventilene i forhold til turtall. BLAST er et avansert tenningssystem som kompenserer for "feit" bensin/luft-blanding under harde gasspådrag og rask akselerasjon. I tillegg er sylinderne forskjøvet 14 mm. i forhold til senter av veivakselen, hvilket medfører at kraften fra stemplene får en bedre virkningsarm i forhold til veivakselen. Resultatet er i hvert fall at vår prøvekjøring viste en hvassere akselerasjon og en 2-3 knops høyere topphastighet på den nye 90-hesteren kontra den gamle på identiske skrog. Den nye 90-hesteren er dessuten ca. 5 kg. lettere enn den gamle.
Forskjellen på den nye 90-hesteren og 75-hesteren er i hovedsak at 75-hesteren mangler VTEC-systemet.

Trådløst til de fleste funksjoner

Simrad WR20 er navnet på en enhet som kan fjernstyre flere funksjoner i en moderne båt. Den lille vanntette fjernkontrollen kan trådløst styre VHF, autopilot og kartplotter. Med kompatible enheter kan en person ha full kontroll hvor hen i båten vedkommende befinner seg. Kompatible autopiloter til fjernkontrollen er Simrads TP22, T32, WP32, AP 16, AP 25/26/27. Av kartplottere kan Echosounders og NavStation CP31, CX34,/44/54, EQ 33/44/54 brukes. VHF-er som kan brukes er RS81/82 RS86/87.

.

Coaster 800


blir SeaKing

SeaKing i Fredrikstad overtar produksjon og salg av Coaster C 800. Den 26 fots walkaround-båten vil få navnet SeaKing C 800.


Den store nyheten er at vi vil basere salg av båten som halvfabrikat, hvor vi tilbyr forskjellige pakkeløsninger for egeninnsats. Dette vil redusere prisen betraktelig, sier Anders Karlsen. Uten motor vil båten som halvfabrikata komme litt i underkant av 250.000 kroner. Med egeninnsats og motor vil båten koste et sted mellom 550-600.000 kroner, avhengig av utstyr og motorstørrelse.
SeaKing har fra før ungdomsbåten 360 og cabincruiseren på 38 fot. Vi fyller et viktig hull med den nye SeaKing C 800, sier Anders Karlsen.

Designbombe


For første gang på flere år kommer Pioner nå med en helt ny modell som attpåtil blir den største i klassen med sine 17 fot. I forhold til eksisterende modellutvalg er den nye modellen som har fått arbeidstittelen "Supersport" en designrevolusjon fra den Bjørklangen-baserte bedriften. Det er markedssjef Frank Høier og båtdesigner Sven Aksel Nilsen i Arendal som har kokt sammen den nye modellen som skal være klar til produksjon til påsken neste år.
Med en lengde på 5,20 meter og en bredde på 2,15 meter er denne båten det maksimale av hva Pioner klarer å bake i sine ovner for rotasjonsstøpt polyetylen. Båten får et V-bunnskrog på 16 grader, hvilket er en dypere V-bunn enn på noen annen Pionerbåt, og i tillegg såkalte stabilisatorer på sidene som kan minne litt om gummibåtpongtonger. I tillegg til styrekonsollinnredning og benk forut som med et enkelt grep kan gjøres om til solseng, får båten to integrerte badeplattformer akterut på hver side av motorbrønnen samt to integrerte søkelys i front av dekket. Båten vil veie ca. 450 kg og skal godkjennes for 6-8 personer og med maks motor på anslagsvis 75 hk hvilket vil gi båten en estimert toppfart på mellom 35 og 40 knop. Båten blir veritasgodkjent. Pris er ikke fastsatt ennå.

Ny lavfartsfunksjon


Volvo Penta har lansert et enkelt, elektronisk produkt som kan kobles til de store motorene i D-serien for å bedre egenskapene ved tomgangskjøring. Tilleggsutstyret levers til D6, D9 og D12 og er en utstrakt hånd til båteiere som opplever tomgangskjøring vanskelig, at båten gir for mye fart ved for eksempel tillegging. Med lavfartsfunksjonen minsker farten ved tomgangskjøring til det halve. Rent teknisk er lavfartsfunksjonen et slurregir, med software koblet til Volvo Pentas elektroniske plattform EVC (Electronic Vessel Control).

Mer informasjon: www.volvopenta.no

Ny Steady RIB-look

Januar neste år er Polimoon klar med Steady 520 R, en RIB-look med et pongtongformet skrog utvendig. Den nye robuste båten er beregnet for motorstørrelser fra 75 – 90 hk og vil trolig få en pakkepris fullt utrustet på 180.000 kroner med 75 hk. Båten skyter god fart på sin v-bunn, opp mot 40 knop med 75 hk, og den tåler mye last med pongtongene.
Steady 520 R er designet av Frank Høier i samarbeid med Sven Axel Nilsen. Den vil første gang bli vist på båtmessen i Düsseldorf januar 2007.
Nærmere informasjon: www.polimoon.com

Powered by Labrador CMS