utgave nr 4 2007

Vi prøvekjører: Atlantic Open 635

Publisert Sist oppdatert

Vi prøvekjører: Atlantic Open 635


Romslig polakk


Polakkene kan de også. Atlantic Open 635 er en bred, romslig og velbygget skjærgårdsjeep med gode sjøegenskaper og mye utstyr som standard. Men den er ikke feilfri.


TEKST OG FOTO: STAFFAN WESTERLING
Med midtmontert styrekonsoll og en bredde på hele 2,47 meter, har man god plass å boltre seg på i denne 21-foteren. Styrekonsollen er stor og har et enormt stuverom inni seg. Det kan til nød brukes til overnatting for en person, men er slett ikke ment som det da det mangler vinduer og har begrenset med ventilasjonsluker.
Med sitteplass til syv personer og CE-kategori C lever vel neppe båten opp til sitt ambisiøse navn. Her blir ikke Atlanteren utfordret, men i skjærgården langs vår langstrakte kyst er den godt egnet.
Sjøegenskaper
Til tross for bare 17 graders V i akterskipet, går skroget trygt og stødig på så vel flatt vann som i kvapsete sjø. Riktignok sklir båten noe sidelengs i kraftige svinger istedenfor å lene seg greit innover, men dette er normalt for båter med såpass flat V-bunn.
Testbåten, som ble kjørt i Sverige, var utstyrt med 135 hk. Honda firetakts påhenger, og vi noterte toppfart på ca. 37 knop med to personer om bord. I den hastigheten slurper motoren i seg 1,3 liter bensin pr. nautisk mil. Senker man farten til behagelige 27 knop, minker drivstofforbruket til 0,75 liter pr. nautisk mil. I Norge leveres båten med enten Yamaha eller Suzuki-motorer.
Innredning
Den store styrekonsollen er sentralt montert i båten, med blant annet batteriet plassert i konsollen. To seter bak styrekonsollen for fører- og passasjer er gode å sitte i, men er noe vaklevorne under kjøring i litt sjø. Selve stolsøylen kunne vært bedre. Stolene kan justeres både i lengde og høyde og dreies 360 grader. Selv om stolene er bekvemme, mangler et skikkelig gripehåndtak på passasjerplassen. Førerplassen har en fint fotstøe, men dessverre er ikke passasjerstolen utstyrt med et slikt.
Det går også fint å stå og kjøre. Setene er nemlig todelt slik at man kan vippe opp forreste del og har god ståplass. På mange tilsvarende båter har vi irritert oss over å få vindskjermrammen i øyehøyde når man står og kjører. Så er ikke tilfelle her. En normalt lang person ser godt over vindskjermrammen stående og har god sikt også ved sittende kjøring.
Av og til lurer vi på om produsentene noen gang kjører båtene før de settes på markedet. Man burde engasjere en ergonom for utforming av førerplasser. På denne båten er gass/gearspaken bra plassert og instrumentene riktig montert i forhold til synsfeltet, det er stort kartbord og koppholder, men rattet burde vært stillbart eller flyttet noe mot babord. Ved gasspådrag til rundt marsjfart på 20-25 knop, blir det nemlig konflikt mellom spak og ratt.
På styrbord side ved førerplassen er det et langt, smalt stuverom mellom skrogside og innerliner. Her har man fin plass til fiskestenger. Dørken er selvdrenerende gjennom to hull ut gjennom skrogsiden lengst akterut. Enkelt og effektivt. Langs rekka er det en pulpitbøyle som løper helt fram til en åpning lengst framme. Her er også et baugnebb for enkel om bord- og ilandstigning. Her finnes dessuten en drenert boks for anker og tauverk. På nebbet er det et beslag med en plastrulle for ankertauet, men dette er kantete og skarpt og etter vår oppfatning feil plassert. Snubler man i den, er sommerkvelden på svaberget ødelagt. Vi ville heller tatt det bort og utstyrt nebbet med antisklibelegg. Da hadde nebbet vært perfekt for sitt formål. Dreggen får man opp allikevel, og som regel trenger man kun dregg akterut i slike båter.
Lengst akterut er det en spartansk sofa for to personer. Denne går det an å felle ned ved behov, for eksempel når man ønsker stor dørkplass for fiske. Men heller ikke her finnes gripehåndtak innefor rekkevidde. De som finnes er ikke særlig praktiske når det gynger som verst der ute på fjorden. Aktenfor sofaen er det fin dekksbelysning som man kan tenne når mørket faller på.
I dørken mellom aktersofaen og styrekonsollen er det et kjempestort stuverom. I det hele tatt er stuverom noe som er et stort pluss ved denne båten. Man får med seg omtrent alt det skal være på tur. Bra! På styrbord side av motorbrønnen er det montert en bade-/redningsleider og på babord side er det nok et stuverom til fortøyningsgreier.
I forkant av styrekonsollen er det også en sittegruppe. To sitteplasser er integrert i styrekonsollen og i forpiggen en tradisjonell V-sofa med stuverom under. Mellom disse sitteplassene er det feste i dørken for et bord, og tar man vekk bordsøylen og legger ned bordplaten pluss to andre ileggsplater, får man en stor solseng her. Fire personer sitter godt og spiser rundt bordet, fem om man har litt ekstra hjerterom.
Konklusjon
Atlantic 635 Open er en meget fleksibel, romslig og velutstyrt skjærgårdsjeep med en meget omfattende pakke med standarutstyr (kun hydraulisk styring, teakdørk og kalesje er ekstrautstyr). Båten oppfører seg greit i sjøen til tross for et noe flatt V-bunnsskrog. Justerer man inn ergonomien på førerplass med bedre avstand mellom gass-/gearspak og ratt, samt utstyrer båten med bedre plasserte og riktig antall gripehåndtak, blir dette en enda bedre båt.

Data: Atlantic Open 635:

www.maritimas.no

Lengde:6,35 m
Bredde:2,47m
Vekt uten motor:800 kg
Antall personer:7
CE-kategori:C
Drivstoff:93 l
Motor testbåt: Honda BF135
Cirkapriser:
m/Yamaha F-115 EFI 4 Takt 286.900.-eller Suzuki DF-140 EFI 4 takt til kun 299.900.-
m/ Suzuki DF-150 EFI 4 takter kr.319.900.-
m/Yamaha F-150 EFI 4 takter kr.323.900.-
Produsent:Polofaktor, Polen
Importør:Maritim Båt & Fritid AS, Stavanger, tlf 51726262.

Powered by Labrador CMS