utgave nr 2 2004

Testkavalkade - Askeladden 475 Freestyle

Publisert Sist oppdatert

Fornyet med plass og sjarm

Askeladdens populære jeep har blitt ny oventil. Moderne design og ny innerliner gjør den friskere og mer praktisk.

Tekst: Jan Harry Svendsen

Under vann er den nye Askeladden 475 Freestyle identisk med forgjengeren. Nytt design på interiøret, og en mer aerodynamisk vindskjerm gir båten et mer moderne og tidsriktig preg.
Stuerom er viktig for en hyggelig båtopplevelse. Den gamle 475 manglet både stuerom, sjarm og finesse. Omtrent som en sjøens Opel Rekord. Den nye er definitivt annerledes, med imitert karbonfiber og et eget stuerom for vannski.

Plass

Førerplassen er som før plassert midt i båten, definitivt en fordel når man er ute alene. Instrumenteringen er komplett: turteller, knopmåler og trimindikator. Instrumentbordet er oversiktlig, men tykkere visere på instrumentene hadde vært å foretrekke. Uttak for 12 V er på plass, og sikkerheten er ivaretatt med dødmannsbryter. Ved vanlig kjøring fungerer førerplassen greit. Om du velger en mer aktiv kjørestil blir plasseringen av gassen helt feil. Å strekke seg for å gi full gass blir slitsomt i lengden.
Plassutnyttelsen er bra til å være en båt som ikke måler mer enn 4,75 meter i lengden. Sitteplasser til seks personer, komfortabelt for fire. Som på andre Askeladden finner vi et høyt fribord og håndrekker rundt hele båten.
Stuerommene er den store nyheten på båten. Et romslig og drenert dreggrom i baugen, stuerom under sofaen forut, i forkant av styrekonsollen, under førerbenken og under sittebrønnene akterut. Luken til rommet i styrekonsollen er vanntett men ikke låsbar.
Brannslokningsapparatet sitter forbilledlig i en nisje på siden av styrekonsollen. Bensintanken er plassert i førerbenken, mens batteriet sitter i babord rom akterut. Vannsportsutstyr stues i et eget rom i fribordet på babord side.
Et lite bord kan slås opp mellom sittebrønnene akterut. Ryggstøtten på førerbenken kan vippes frem og gi en sosial gruppe rundt bordet.
Bak bordet finner du hovedstrømbryteren i båten og god adgang til skroget. Fint dersom du planlegger å installere et ekkolodd med innvendig giver. Badetrapp på babord side, åpen pulpit og skikkelige fortøyningspunkter både i baugen og akter. Båten er selvdrenerende.

Skjevt

Askeladden 475 Freestyle byr ikke på de store overraskelser. Den går stort sett dit du styrer den, og selv ved relativt heftige manøvrer har skroget grep nok til å unngå farlige situasjoner. Med to voksne ved siden av hverandre bak styrekonsollen gikk båten skjevt. Skrogets evne til å håndtere bølger kan vi ikke si stort om; sjøen viste seg fra en slapp og bedagelig side denne dagen.
Motoren, en 50 hesters firetakter, hadde lett match med det lettplanende skroget. Opp i plan uten anstrengelse. Toppfart på over 30 knop og akselerasjon som ikke gir grunn til å henge med leppa.
Askeladden 475 Freestyle gir et positivt inntrykk. Oppgraderingen har vært vellykket. De ekstra stuerommene er velkomne. Utstyrsnivået er bra, med dørk kledd med teakimitasjon og puter til alle sitteplassene som standard. I kjent Askeladden-stil gir båten et førsteklasses kvalitetsinntrykk og finish i toppklasse. Prisen var på test-tidspunktet satt til 146.900 kroner, med en Mariner 50 hesters firetakter.

Data: Askeladden 475 Freestyle

Lengde:4,77 m
Bredde:1,90 m
Vekt:500 kg
Motor:Maks 60 Hk
Antall personer:6
Maks hastighet (m. 50 Hk):30 knop
Pris:146.900 (m. Mariner 50 Hk 4-T)
Produsent:Askeladden AS, Telefon 56 30 87 00