utgave nr 11 2005

Nyheter - november 2005

Publisert Sist oppdatert

Nytt Targa-flaggskip

Botnia Marin lanserer på båtmessen i Stockholm i november sin nye Targa 42. Det blir den største båten i verftets serie av flerbruksbåter med midtmontert hytte.
Med to Volvo Penta D6-350 i buken har båten under testkjøring på verftet blitt målt til en toppfart på 36 knop. Da var den lastet med fem personer og fulle tanker. Sistnevnte omfatter 1.500 liter diesel og 400 liter vann. I marsjfart på 32 knop gjør motorene krav på 3,4 liter pr nm, noe som gir båten en rekkevidde på drøyt 440 nautiske mil. Med andre ord: Hvis du starter i Bergen – og havet tillater det – kan du på 13-14 timer gå til Brønnøysund (430 nm ifølge distansetabell) før du trenger å bunkre. Teoretisk sett, i alle fall.
Det er liten grunn til å bli overrasket over at båten får en interessant liste over standardutstyr. Der finner vi blant annet dieselvarmer, 7 hk baugpropell, 70 liters kjøleboks, 20 liters fryseboks, landstrøm, dusj på akterdekk og mikrobølgeovn i byssa. Flybridgen har plass til 6. Hytta er mildt sagt stor og flott, med sitteplass til 9 og køyeplass til 6 i to lugarer. Begge lugarene har toalett og dusj.

Data: Targa 42

Lengde (LOA): 12,85 meter
Bredde: 3,95 meter
Dyptgående:0,95 meter
Vekt: Ca 10.000 kg
Pris: fra kr 4.280.000
Mer informasjon: Thor R. Nilsen AS, Stathelle, telefon 35 96 87 50. www.trn.no, www.targa.fi

Beskytter kjølen

Kjølen lever et utsatt liv. Spesielt på mindre båter, i forbindelse med landsetting, hengertransport og mindre grunnstøtinger.
Keelshield er et produkt som beskytter kjølen mot disse påkjenningene. Det en stripe komposittmateriale som limes på kjølen. Nylig vant produktet en sammenligningstest med sin argeste konkurrent. Testen ble utført av uavhengige Structural Composites Inc i Florida. Keelshield krevde fire ganger så stor kraft for å dras av etter å ha blitt limt på (selvklebende), mens konkurrenten viste seg å miste fire ganger så mye masse i slitasjetesten. En annen test utført av en annen testinstitusjon bekrefter resultatet.
www.keelshield.com

DAB på farta

Revo er en nykommer på radiomarkedet. Det er en DAB-radio som kan brukes både i båten, hjemme og bilen.
Revo sender DAB-signaler inn på eksisterende lydanlegg. Ingen komponenter skal byttes ut. Enheten kobles på AUX-inngang eller via den medfølgende FM modulatoren (på FM-antenneinngangen). Meteorologisk Institutts båtvarsel for ytre og indre Oslofjord mottas klart og tydelig og du får i tillegg 18 andre radiokanaler, flere av dem såkalte "DAB Only"-kanaler.
Når båten er fortøyd, kan du med et enkelt grep flytte med deg enheten over i bilen. Vel hjemme kan den like enkelt kobles opp på stereoanlegget i stua, lover importøren.
Pris: 2.995, inkludert monteringssett for bil eller båt. Mer informasjon: HCAG AS, Asker, www.revodab.no.

Stor Commuter

Askeladden er i full gang med utviklingen av en 34 fots Commuter. Økonomisk går verftet så det griner. Deler av overskuddet investeres nå i større produksjonslokaler og modellutvikling. 1055 Commuter er på tegnebrettet, og planlegges lansert i 2007. Med 34 fots lengde og en prislapp på over to millioner kroner blir det den største og mest eksklusive båten fra fabrikken.
Fabrikken kaller båten en "sporty ferie- og allbruksbåt (...) en videreføring av suksessbåten 805 Commuter, båtmarkedets svar på SUV-klassen i bilverdenen". Båten får 6 køyeplasser, en vekt på rundt 6 tonn og et fartspotensial på rundt 40 knop med to dieselmotorer.
Mer informasjon: Askeladden AS, telefon 56 30 87 00. www.askeladden.no

Digital tankmåler

Britiske Offshore Systems har utviklet en tankmåler-adapter som er kompatibel med NMEA-standarden. Det vi si at vanlige analoge tankmålere nå kan kobles til adapteren som har fått navnet «3125 NMEA2000», som sender digitale signaler videre. Dermed kan et hvilket som helst instrument lese innholdet i tanken, så fremt det kan bruke NMEA-signaler.
Den er kompatibel med både den europeiske giverstandarden på 0 - 180 ohm, og amerikanske på 240 ohm.
www.osukl.com

EU mot støy

Et EU-direktiv som blir innført i fritidsbåtforskriften fra årsskiftet setter en ny standard for støyutslipp i fritidsbåter.
Direktivet vil bli innlemmet i fritidsbåtforskriften fra nyttår, som igjen er en del av det formelle grunnlaget de norske båtbyggerne må forholde seg til. Direktivet slår fast at alle fritidsbåter med innenbordsmotorer, eller hekkaggregat uten integrert eksos, som settes på markedet etter nyttår skal innfri de nye kravene.
De nye retningslinjene, som allerede er i bruk i EU, skal legge til rette for at det blir stillere om bord i nye norske båter, og at støynivået fra båten generelt blir mindre.
Båtbyggerne må foreta fysiske tester som dokumenterer støynivået i nye båter. Første ledd i støyslankingen av fritidsbåtflåten fant sted under Båter i sjøen i september, i regi av Norges Båtbransjeforbund, NORBOAT. Bransjeorganet har ellers lagt ut mer informasjon om de nye reglene på www.norboat.no.

Større katamaran

Franske Lagoon har hatt stor suksess med katamaranen Lagoon Power 43. Nå blir den en fot større, og skifter navn til til Lagoon Power 44.
Den ekstra foten er blant annet utnyttet til å utvide flybridgen samt å lage plass til flere folk i salongen. På flybridgen er det laget plass til tre personer ved styrekonsollen, i tillegg til at opp til seks personer også kan nyte utsikten. I tilegg kommer en rekke oppgraderinger av øvrig interiør, som for eksempel en komfortabel stol til kapteinen nede og en mer stuveplass.
For mer informasjon: Aliboats AS, telefon 37 02 84 50.

Data: Lagoon Power 44

Lengde: 13.04 meter
Bredde: 6,42 meter
Dypgående: 1,2 meter
Motoralternativ: Yanmar 200CV, Yanmar 315CV eller Volvo D6-310

Kontakten varsler

En grønn LED indikatorlampe på strømkontakten i land gir beskjed om at strømmen ombord er i orden. Du ser lampen klart og tydelig så vel i mørke som i dagslys. En smart detalj som gir en rask oversikt over om du har koblet til 230-volts elementer om bord eller om det er strømtilførsel: Indikatorlampen lyser bare når det er strøm gjennom hele kabelen.
www.hubbell-marine.com

Grønt lys for båtpant

Stortingets energi- og miljøkomité gikk i sommer inn for å få en returordning for utrangerte fritidsbåter, uten å komme med noen konkrete forslag til hvordan dette kan løses. I dag er det kommunenes ansvar å håndtere spesialavfall, som båter sorterer under om du vil dumpe en plastbåt. Men utrangerte båter blir inntil videre ikke sett på som et miljøproblem.
- Statens forurensingstilsyn (SFT) har konkludert med at utrangerte båter ikke utgjør en miljøtrussel, sier fungerende informasjonsansvarlig i Miljøverndepartementet, Karin Westrheim, til Båtmagasinet.

Hjelp til teinehaling

På høsten går utallige teiner i sjøen langs vår lange kyst. Den som har halt noen teiner med håndmakt vet å sette pris på hydrauliske eller elektriske hjelpemidler til den jobben. Ace Line Hauler er en 12 V elektrisk kraftblokk som gjør løfting av teiner, dregger og andre ting til en enmannsjobb.
Den veier 9 kg, men løfter opptil 50 kg. Den er utført i aluminium og rustfritt stål, og kan legges sammen når den ikke er i bruk. Prisen vil ligge på rundt 5.500 kroner.
Mer informasjon: Dykk og Sjøprodukter, telefon 69 19 64 55. www.dykkogsjo.no

Stillegående toalett

Jabsco har laget et nytt ”de luxe” toalett for den mest krevende båteier. Normal størrelse gjør det komfortabelt å bruke. Det finnes i to utforminger som skal bidra til at det tar opp minst mulig plass; en med rett bakside for montering mot skott og en med skrå bakside for montering i et hjørne eller mot skrogside.
Det er stillegående, med fire forskjellige skyllealternativer som enten bruker sjøvann eller ferskvann fra båtens trykkvannssystem. Sjøvannsversjonen har en innebygd sil. Ferskvannsversjonen har en ventil mellom toalett og ferskvannsystemet for å hindre forurensing. Skyllingen styres fra en trykkplate med knapper for fylling, hurtigskylling (lett belastning, bruker under en liter vann), skylling (tyngre belastning) og tømming. Båteieren kan når som helst velge om skåla skal være full eller tørr. I tørr tilstand vil en vannlås i pumpehuset motvirke lukt. Leveres for 12 eller 24 V, med innebygd kvern.
Mer informasjon: La-Sa Maskin, telefon 67 80 48 60. www.lasamaskin.no

Rekordsalg

Signaturer på kjøpekontrakter sitter løst på båtmesser, både her hjemme og utenlands. Etter årets messe Southampton var det enkelt for ledelsen i britiske Fairline å holde på gliset hele veien til banken. Hele 48 båter ble solgt på messen. Båtene er verdt 31 millioner pund, over 353 millioner norske kroner. På èn messe…
Verftets modellrekke spenner fra ”lille” Targa 34 – som koster mellom 2,5 og 3 millioner avhengig av utstyr – til voksne Squadron 74. Et fellestrekk for hele modellrekken ser ut til å være at båtene faller i smak hos mange.

Nye gummibåter

Quicksilver utvider gumimbåtprogrammet sitt med fem modeller:
-530 HD XS-Duty, en hardbarket arbeidsbåt for tøffe forhold, med aluminiumsdørk og et akterspeil som kan bære inntil 50 hk firetakter.
-240 og 310 Air Deck, med luftfylt dørk og Duratex-duk i en lettstelt, grå farge.
-270 Air Deck og 240 RU (roll-up) med duk i sterkt UV-bestandig Neoprene-hypalon.

Spray mot brann

Alle båter har – skal i alle fall ha – et eller flere brannslokkingsapparat(er) om bord. En ulempe med pulverapparatet er rengjøringsjobben som følger hvis du må bruke det.
Flame Out er en nedkjølingsspray som kan brukes mot mindre branner og branntilløp. Innholder er giftfritt og nedbrytbart, og setter ikke spor etter seg.
Produktet leveres i sprayflasker på 1 kg. Det er et supplement til godkjent brannslokkingsapparat, ikke en erstatning for det.
Mer informasjon: Eld och Vatten, telefon 0046 708 22 40 40. www.eldochvatten.com

Lykkelig den som finner sin øy

James Stillman Rockefeller Junior – kalt Pebble blant venner – lever et kontrastfylt liv. Som sønn av en av finans-USAs stjerner hadde han en privilegert oppvekst. Som ung voksen kjøpte han tomasteren Mandalay og la på 50-tallet ut i Stillehavet med kompisen Tony. De skulle vært flere, men to av mannskapet blir fanget av kjærligheten underveis.
Etter stillehavet møter vi Pebble og Tony igjen på Hurtigruta utenfor kysten av Nord-Norge, langt fra Stillehavets øde øyer. Men hvor langt er det egentlig, menneskelig sett?
En trivelig, levende og tankevekkende fortelling om å reise fra øy til øy, fra menneske til menneske.