utgave nr 4 2002
Nyhetene fra "Dra til sjøs"
Nyhetene fra "Dra til sjøs"
"Dra til sjøs"-messen i Bergen kunne skilte med en verdenspremiere fra Yamarin, foruten Askeladdens nye walkaround 645 Spider. Dessuten relanserte NB Marine allværsbåten NB 8700.
Tekst og foto: Atle Knutsen
Vestlandets største båtmesse, med rundt 15.000 besøkende og vel 60 utstillere, kunne i år skilte med flere norgesnyheter. Utstillingens største båt, Storebro 475 Commander, ble vist i Norge for første gang til de besøkendes åpenbare begeistring. NB Marines flaggskip 8700 er revitalisert og ble også første gang vist for publikum under navnet NB 870 i Arenum. Styreformann i "Dra til sjøs", Jan Anders Søyland, merker en stadig større pågang fra produsenter og aktører i båtbransjen som ønsker å delta på messen, og drømmer om mer plass.
- Vi kunne lett ha fylt 1.000 kvm til. Dessverre har vi ingen alternative messehaller her i Bergen. På den annen side får vi en mer intim messe i disse lokalene. Jeg var litt bekymret for konkurransen fra OL, men vi har faktisk ikke hatt så mange besøkende under det vi kaller "red carpet night som i år, sier Søyland.
Askeladdens nye walkaround 645 Spider er bygget på Beetle-skroget. Walkaround-båtene, med Nimbus som første og fremste eksponent, vinner stadig nytt terreng. Yamarin lanserte sin første WA-båt i fjor vår omtrent samtidig med finske Aquador. Vår egen Askeladden var også tidlig ute, med sin 635 WA som kom på markedet i 2000. Nå har Askeladden tatt nok et steg og utviklet en walkaround med innenbordsmotor på sitt Beetle-skrog. Den vil være tilgjengelig med Mercruisers 1,7 liters dieselmotor på 116 hk samt Mercruiser 4,3 L EFI bensinmotor som yter 210 hk. Det gir en vekt på mellom 1.500 og 1.600 kg. Båten har vanntank på 40 liter og fast drivstofftank på 156 liter.
645 Spider har i hovedsak den samme innredningsløsningen som den mindre 635, men den nye modellen har høyere innvendig fribord. Innenbordsmotor gir mulighet for badeplattform. Innvendig, i forkant av akterspeilet, er det en sittebenk akter i full bredde. I forkant av styrekonsollen er det en kjøleboks som også tjener som sittemulighet. Helt forut er det også stuerom og sittebenk. I konsollen er det en enkelt innredet lugar med bærbart toalett som standard.
Yamarin 5010S ble vist for første gang for presse og publikum under "Dra til sjøs". Skjærgårdsjeepen har tidligere vært presentert under båtmessen i Helsingfors, men da i en enklere utgave som ikke vil bli tilbudt på det norske markedet, opplyser Yamaha Motor Norge AS.
Den nye 16-foteren er arvtaker for modellen 490 som nå tas ut av produktlinjen. Yamarin 5010S er en ujålete landstebåt med dobbel styrkonsoll som er sidemontert, V-benk med stuerom forut hvor det også er et nedfellbart bord montert på styrbord side. En "badeplattform" omkranser motoren og det er en port i rekka/akterskottet. Båten er 495 cm lang og veier rundt 480 kg. Maks motorstørrelse er 60 hk, noe som i følge produsenten gir en toppfart på 32 knop.
Denne mopeden som kan legges sammen, får plass i en bag og som bare veier 30 kg er i lakkert eller rustfritt stål. Med en slik ombord skulle muligheten til mange spennende oppdagelsesturer på land øke betraktelig. Særlig om man er litt sedat eller dårlig til beins og ikke har sansen for tråsykkel. Denne sammenleggbare italienske mopeden kan tas med over alt og kan stues vekk ombord. Med et sylindervolum på en halvliter og med målene 78 x 36 x 61 cm sammenslått er du neppe kvalifisert medlem av engler hverken fra helvete eller andre steder, men du slipper å gå. Prisen begynner på 15.500 kroner.
Ytterligere opplysninger: Mobility AS, 5955 Lindås, telefon 56 36 03 85, Internett: www.mobility.no
Windy Boats AS er tildelt Den norske båtbransjes pris på 50.000 kroner. Prisen deles ut av arrangørene av båtutstillingen "Dra til sjøs" som fant sted i Arenum i Bergen 14.-17. februar. Den norske båtbransjepris, hvis formål er "å hedre personer, firma, foreninger, organisasjoner knyttet til båtbransjen eller annen maritim virksomhet", heter det i formålsparagrafen. I år ble prisen tildelt Windy Boats AS i Arendal.
- Vi ønsket å lage en norsk pris av en viss størrelse. Foruten pengene får vinneren også en kunstgjenstand, forteller utstillingens styreformann, Jan Anders Søyland.
- Pengene skal brukes til noe faglig relevant, noe de fleste mottakerne også har hatt respekt for, sier Søyland.
Juryens avgjørelse ble begrunnet slik: "Årets pris går til en pionér i bransjen. Prisvinneren har fra oppstarten i 1966 markert seg som ledende i utvikling av fritidsbåter med gjennomført design og kvalitet. Prisvinneren har gjennom turbulente år i båtbransjen beholdt sin posisjon, og fremstår i dag som et lokomotiv for bransjen. Prisvinneren har visjoner, er internasjonal og er blant de store gutta. Prisvinneren er i elitedivisjonen av båtbyggere og er for øvrig Norges største båtprodusent." Prisen ble mottatt av Morten Haakstad på vegne av Windy Boats AS.
Tidligere har prisen gått til konstruktør Eivind Amble, Hardanger Fartøyvernsenter, Redningsselskapet, rektor Tor Hammer og Johan Koefoed i Norges Båtbransjeforbund.