utgave nr 12 2

Minitest: Askeladden 635 WalkAround

Publisert Sist oppdatert

Minitest: Askeladden 635 WalkAround

SPREKING!

Askeladden 635 WalkAround er en spennende nyhet - en skjærgårdsjeep med overnattingsmuligheter og tøffe linjer. Sporty sjøegenskaper, høy finish og tallrike funksjoner som imøtegår behovene til mange brukergrupper, gjør 635 til en likandes skapning.

TEKST: ATLE KNUTSEN
Tanken bak Askeladdens nye 20-foter er å forene mange egenskaper slik at konseptet er salgbart til flest mulig brukergrupper. Og det er blitt en vellykket miks. Skjærgårdsjeepen har det meste, og mer til, av hva man kan forvente å finne i nettopp en slik farkost: En liten lugar for to, minibysse, toalett, bra med uteplass - og sannelig kan man spyle av seg saltvannet etter en dukkert også. Med det største motoralternativet, en Mariner 225 L OPTIMAX to-takter som yter 225 hk, koster båten 403.700,-. Billig er den ikke, men man har det veldig moro!

Sjøegenskaper

Skroget er nyutviklet, og det samme som i skjærgårdsjeepen 635 FreeStyle. En 20° V-bunn gir godt feste i sjøen, og skroget jobber sikkert i krappe svinger i de høyeste hastighetene, og dét er tett oppunder 50 knop med en 225-hester av typen som vår testbåt var utstyrt med. På stille vann føles båten meget komfortabel og sikker. Vi prøvde den også i nokså grov og kvapsete sjø på rundt en meter, noe den takler elegant. Den tar seg fint inn igjen etter luftige svev, og lander så mykt man kan forvente. Her er lite slamring og båten virker godt sammenskrudd og solid. Vindskjermen er meget effektiv og gjør det lunt bak rattet.
Båten har en moderat planingsterskel, og med 225-hesteren skvetter den raskt opp i plan. Akselrasjonen er høyst akseptabel. Høyt fribord gjør den lett påvirkelig for sidevind i lave hastigheter, men med hydraulisk styring som standard er rattingen en fornøyelse. Med full bensintank på 170 liter og sommergrodd bunn, GPS-målte vi båten til 47,5 knop.

Innredning

Det ligger i navnet at 635 har en walkaround-løsning rundt konsollen/hyttetaket. Her går det greit å bevege seg, men varianten er et kompromiss i forhold til en rendyrket skjærgårdsjeep. Med kraftige håndrekker og en solid pulpit beveger man seg lettvint på fordekket og rundt konsollen. Under dekk åpenbarer det seg en liten lugar med en V-sofa som kan gjøres om til en relativt romslig dobbeltseng. Under køya er en Porta Potti lett tilgjengelig. Man har godt med plass rundt seg når man må tre av. Lemmen over toalettet er grovt tilskåret i kryssfinér - et materiale vi synes fortjener alternativer. Båten har dårlig med stueplass i benkene. På dørken er det et tiltalende tralverk i teak. Skrogsidene er polstrede i hvit skai, mens taket er i plast. Her er det montert to lamper. I akterkant av lugarene, på sidene over skandekket, er det to luker/koøyer som kan åpnes. På babord side er en minibysse med et Origo 1500 ett-bluss kokeapparat. Videre finnes en vaskekum i stål med tilhørende kran med slange som kan trekkes opp gjennom luken til skandekket. "Stuerten" har beskjedne, men brukbare arbeidskår.
En liten leider fører opp til cockpiten. Nedgangen i konsollen er meget romslig og tildekket med en luke som skyves inn under kartbordet. Dørene er i teak. På babord side er det felt inn et brannslukkingsapparat. Ved styrekonsollen både sitter og står man meget bekvemt i ståstoler som har delt sete og er stillbare i lengderetningen. Man har god plass til beina innunder rattet, hvor det også finnes en fothviler man blir glad i - samt koppholdere. Det elektriske er koblet i et rom i konsollen under styreposisjonen - dessverre i en ganske frodig "vase".
Helt akter er det en benk med sitteplass for tre personer. I dollbordene på låringen finnes fire solide fiskestangholdere. På sidene under benken er det to stuerom, og en luke midt på leder ned til et stort stuerom med tilgang til batteriet, manuell bensinpumpe, oljetank, bensintank og lensepumpe. Stuerommet har god lufting. Batteriet er plassert i en kasse under motorbrønnen. Selve plasseringen er litt keitete etter vår oppfatning, særlig med tanke på håndtering av batteriet er løsningen mindre heldig. Den manuelle bensinpumpen er også trangt plassert. I bunnen av stuerommet er det et relativt stort mannlokk ned til kjølsvinet.
Det er nok plass til å bevege seg i motorbrønnen, og adkomsten til badestigen på babord side er god.

Konklusjon

Askeladden 635 WalkAround er en robust båt med spenstige kjøreegenskaper. Den har innbakt mange, varierte egenskaper og er velegnet for aktiv bruk av sjøen og skjærgården, med helt akseptable overnattingsmuligheter.

Data

Lengde:6,35 m.
Bredde:2,45 m.
Vekt uten motor:1.100 kg.
Drivstoff:170 liter
Vann:56 liter
Motor:90-225 hk eller 2x115 hk Mercury/Mariner
Veil. Utsalgspris:Kr. 244.900,-
Veil. Utsalgsprs med 90 hk 4-takt:Kr. 323.400,-
Produsent:Askeladden Marine AS, tlf. 56 30 87 00
Internett: www.askeladden.no
Powered by Labrador CMS