utgave nr 5 2002

Leserbrev

Publisert Sist oppdatert
Hvor er dette?

Riktig svar i marsutgaven var Gjeving og vinnere er:

Pål Smestad, 0677 Oslo
Helge Larsen, 3219 Sandefjord
Trude Nordal, 1472 Fjellhamar

Propelljakten i gang

Nå er Båtmagasinets propelljakt i full gang igjen. Konkurransen som skal gå igjen i hvert nummer til og med novemberutgaven. Oppgaven er å finne en propell i samme størrelse som du ser her, bortgjemt på en eller annen side i bladet. Hver måned trekker vi ut en vinner som får en flott premie. Finner du propellen og sender oss en fax (21 30 12 59), en mail: turid.kristensen@afj.no eller et kort om hvilken side den står på innen 20. mai, er du med i trekningen. Alle som har deltatt i jakten er med i trekningen av en tur for to til London Boatshow på nyåret.
I aprilutgaven sto propellen på side 14 og vinner av en flott oppblåsbar redningsvest fra Seatronic er Harald Bugge på Raufoss. Vi gratulerer!

Jan Harry Svendsen

I mars begynte bil- og båtjournalist Jan Harry Svendsen (29) i Båtmagasinets redaksjon. Han kommer fra Din Side Motor hvor han jobbet intenst med testing av bil og båt. Jan Harry er fra Kongsberg, men fikk tidlig salt sjø i nesa og han er etter hvert blitt ganske så nautoman. Med en Askeladden 445 Chaser beliggende i nærheten av heimen sentralt i Oslo, bruker han hver anledning til å komme seg på sjøen.
Og det er på sjøen du vil treffe ham. Jan Harry kommer til å jobbe mye med båttester, praktiske saker fra havner og ellers være allround-reporter av alt med saltsmak. Etter svært kort tid har han surfet suverent inn i redaksjonen og vi håper at også leserne våre vil ta vel i mot ham.

Ramsalt opplæring

Sitter igjen og leser i bladet, og ser at reportasjen om oss båtinteresserte endelig er kommet på trykk. (Båtmagasinet 3/2002 side 137) Jeg er blant de heldige som har fått være med på et ramsalt Fritidsbåtskipper kurs på M/s Trollfjord. Dette var på høsten i 2000. Kan anbefales for alle båtfolk som ønsker litt utvidet kunnskap.
Hans Kvelland
4085 Hundvåg

Sukk hjertet, men brist ikke

Sitter her klokken to på natten og ser etter nytt på Båtplassen. Jeg synes en del av de siste innlegg har mye sure oppstøt i seg. Kanskje det er rastløsheten før sesongen som har begynt å gjøre seg gjeldende. Forventningene til å komme seg på sjøen, følelsen av salt sjøluft, måkeskrik og dieselrøyk.
Så til alle frelste, kom dere på havet så fort som mulig. Fra påske og utover er det mange herlige dager på sjøen. April og mai har du hele fjorden for deg selv, ingen problemer med å finne havn for natten. Det eneste man trenger er et godt varmeapparat og rødvin, sett tv-en igjen hjemme.
Som en eldre herre sa: -TV-en røyk i går, så jeg ble sittende å snakke med kona, et veldig hyggelig menneske forresten.

Bratvald

Flaggdiskusjonen igjen…

Jeg trodde splittflagget var forbeholdt KNS, men ser at stadig flere motorbåter fører det også. Hvordan har dette seg??

SVAR:
De er bare "wannabee's". De innbiller seg at de kjører et stooooort marinefartøy. Det rene splittflagget har ingenting på en lystbåt å gjøre. KNS flagget er forbeholdt medlemmene i KNS for bruk på de fartøyer som reglementsmessig kan bruke det. Et KNS medlem kan ikke "bruke sitt flagg" på en motorbåt.
Jan

Forholdet stang og flagg?

Jeg kjøpte i fjor flagg og flaggstang til båten Fjordling 18", som også var ny for meg i fjor. Når jeg nå pakker ut og setter dette sammen, ser jeg at forholdet mellom stang og flagg er riv ruskende galt. Stanga er 75 cm høy og flagget er nesten like høyt. Stanga drukner i flagget. Så dette må jeg bytte, men jeg fulgte rådet jeg fikk i båtbutikken på CC Vest i Oslo
Med 75 cm stang hvor stort bør flagget være?

Torbjørn Fredriksen
Oslo

SVAR:
Etter å ha snakket med Oslo Flaggfabrikk gir de deg to alternativer til en 18 fots båt. Enten en stang på 80 cm med 50 cm flagg, eller en meters stang med 65 cm flagg. Ellers er det ingen regler for hvor stort flagg man skal ha på ulike båter. Det er ingen bestemmelse som sier at på en 50 foter skal det være så og så høy flaggstang og at flagget skal være av en viss størrelse. Dette er en svært personlig vurdering og mange legger vekt på hvor høy hekken er og hvor langt ned det er ned til vannflaten.
RED.

Tegnekonkurransen

SOMMERENS


TEGNEKONKURRANSE

Det blir tegnekonkurranse i sommer også. Det er bare å spisse blyanter og fargestifter for alle båtbarn under ti år som har lyst til å være med. Nå har du sjansen til å vinne din egen jolle. Førstepremien i tegnekonkurransen vår er nemlig en flott Pioner 235. Vi deler også ut ti trøstepremier til dem som er like ved å vinne. Du tegner sikkert ganske mye i løpet av sommerferien. Når du tar fram tegnesakene dine en dag det kanskje er dårlig vær, da skal du huske på at vi i Båtmagasinet venter spent på å få en tegning fra deg. Det kan godt være av den båten dere har og stedet dere ligger akkurat den dagen du lager tegningen. Bruk fantasien og de fargene du har i skrinet.
Lykke til med tegningen. Kanskje det blir din tur til å vinne denne gangen!

KONKURRANSEREGLER:

* Du må være under ti år.


* Send bare en tegning og skriv navn, alder og adresse på baksiden.


* Tegningen skal være fra båtlivet.


* Send tegningen til Båtmagasinet, postboks 1169, Sentrum, 0107 Oslo innen 20. august.


*

Merk konvolutten "Tegnekonkurransen".

Fiasko for fartsregler

BM´s ansvarlige redaktør har en del synspunkter rundt fartsbegrensning i sin leder i aprilutgaven. Her var det mange fine betraktninger som erfarne båtfolk vil være helt enige i.
Problemet er, imidlertid, hva vet byråkratene, som trer stadig flere meningsløse regler ned over våre stakkars hoder? Hadde det vært en ide om KNBF, eventuelt i samarbeide med BM og andre kjente seriøse aktører i markedet/miljøet hadde satt igang en aksjon som kunne opplyse byråkratene om at de nok engang er i ferd med å lage meningsløse regler som ikke vil kunne gi annet enn problemer for en masse mennesker (les: "drite på draget")?
Hva med å invitere til en underskriftskampanje med Dues leder som et utgangspunkt? Jeg er rimelig sikker på at svært få båtbrukere ville unnlate å underskrive en slik sak. Til og med seilere går jo over 5 knop nærmere enn 150 meter fra land om vinden er grei. Jeg vil gjerne se den seileren som rever for å unngå å passere 5 knops grensen bare fordi han er nærmere land enn 150 meter. Eller kanskje ikke reglene skal gjelde for dem? Hvem vet hva som kommer ut av en byråkrat.
Kanskje vi, som har motorbåt, i fremtiden skal oppleve å bli forbiseilt av båter med seil som fremdriftsmiddel med mindre vi er en kabellengde fra land. Interessant tanke.....
Due, du som har midlet, og antagelig også makten til å få igang en slik aksjon, gjør mere enn den lederen du har skrevet for å få stoppet de foreslåtte reglene. I denne saken har du i alle fall flertallet av de som ferdes på sjøen bak deg.
Keep up the good work.

SVAR:
Det skal være et åpent møte om revidering av fartsbestemmelsene til sjøs i regi av Kystdirektoratet i slutten av april. En arbeidsgruppe innenfor direktoratet er igang med å se på fartsbestemmelsene og skal komme med en innstilling i oktober.
Til møtet er en rekke interessegrupper invitert, blant annet også Båtmagasinet. Vi taler båtfolkets sak.

Red.

Båtbransjen og salg

Viser til Båtmagasinet for mars 2002, der det var et intervju med Erik Allers i NB Marine (s 69). Hans mening var at båtbransjen mangler gode markedsfolk (selgere) og økonomer. Av de to kategoriene er det markedsfolkene som opptar flere av mine venner og undertegnede. Det er flott at en leder i båtbransjen interesserer seg for kvaliteten på selgerne sine. Der er det mye å gripe fatt i for en leder.
Da vi er en gruppe mennesker som har stor interesse for båter og båtlivet, og i tillegg eier båter, regnes vi antagelig som kunder av båtbransjen. Stedet der markedsfolkene eller selgerne virkelig kan få bevist sine salgstalenter er på messer. Her i Norge er den store anledningen Sjøen for alle.
Etter årets messe, der familien hadde gjort unna besiktigelser av de båtene vi var enige om var av interesse "før" messen, følte jeg behov for å undersøke med familien om de hadde en følt seg som "kunder" på vår tur. Spørsmålet mitt var som følger - "Når vi var ombord i båtene vi så på i dag, følte dere at selgerne synes det var fint at vi kom for å se?"
En kort oppsummering av den påfølgende samtalen, var at ingen i familien egentlig hadde følte seg spesielt velkomne. Det var egentlig litt "brysomt" med folk, eller skal vi si "kunder" ombord. Jeg har også spurt mine båtvenner om de følte seg vel som kunder hos de nærværende representanter for norsk båtindustri. Basert på deres tilbakemeldinger, så virker det helt klart som om norsk båtindustri har en jobb å gjøre med å skolere selgerne sine.
En av mine venner reiste ut med familien på åpningsdagen, da han regnet med at service og interesse var på topp før det store innrykket. Han var forbannet da han kom hjem - "de hadde jo ikke tid til å snakke med oss. Det var tydelig at det var mer spennende å snakke med kollegene i bransjen, som han sa det. Alle som jobber i salg vet at det er slitsomt å stå på en messe. Det er varmt, mange folk med mange rare spørsmål, og det er langt mellom de som kjøper. Den som ikke klarer å takle dette, bør ikke jobbe som selger ute blant kunder. Dette er et helt klart lederansvar i båtbransjen.
Jeg og mine venner sier ikke dette gjelder alle. Det finnes noen hederlige unntak, men det er helt klart at flertallet ikke har forstått det faktisk er nettopp vi som kommer for å se på, som sørger for at dere kan opprettholde virksomheten og tjene penger. Jeg har selv drevet med salg, salgsledelse og markedsføring siden 1988 mot olje & gass og prosessindustrien her hjemme i Norge og i utlandet. Salg er et spennende og givende yrke der man får arbeide mye med mennesker. Her hjemme i Norge blir dette faget desverre sett på som litt tvilsomt. Dette inntrykket blir ikke bedre av båtbransjens håndtering av faget.
Setter pris på kommentarer og synspunkter fra både bransjen og andre "kunder".

A. Amundsen
aam@simrad-optronics.no

RETTELSE:

På side 136 i aprilutgaven sist skrev vi om en fancy fartsmåler for vannskiere. Man trenger ikke å ringe USA for å få mer opplysninger om denne fartsmåleren. Den importeres nemlig av W.I.C. A/S i Trøgstad. Tlf.: 69 82 77 70.
RED.

Vant tur til London

I marsutgaven fant abonnentene våre et kort på en annonseside for Fische Marine som hadde verdenspremiere for Nordkapp 590 Enduro under utstillingen. Kortet ga fri adgang til Sjøen for alle og ved å fylle ut navn og adresse på kortet, ble man automatisk med i trekningen av en tur for to til London Boatshow på nyåret. Det kom naturlig nok mange kort in på Fisches stand, og her trekker markedssjef Fredrik Skadal i Fische Marine vinneren ut av bollen sammen med Vidar Borgen fra Båtmagasinet.
Den glade vinner av London-tur ble Jan Ivar Kristiansen i Moss. Vi gratulerer.