utgave nr 11 1997

NYHETER

Publisert Sist oppdatert

Grand Banks 52 Europa


Båten for de virkelig store banker og de lange kyststrekk. Gand Banks 52 Europa ble vist for aller første gang i Amsterdam i september, en fantastisk innredet og utstyrt turbåt med bl.a. 2000 liter ferskvannskapasitet og 4.500 liter drivstoff. En båt å bo i underveis eller permanent.
Grand Banks produserer sine tradisjonsrike båter fra 32 til 66 fot i Singapore og Malaysia. Båtene har det spesielle trawlerpreget og innredningen er meget gjennomtenkt og eksklusiv. Møbler, lister, dørker, skap og alt utvendig treverk er i burmateak med vakker finish. Den nye 52 foteren Europa er bygget over samme lest som de andre Europa-modellene med overbygde akter-og sidedekk og en stor hovedsalong ut mot akterdekket. Denne modellen leveres med en rekke ulike innredningsløsninger, om man vil ha tre eller fire sovelugarer. Man kan også få rederlugaren aktenfor motorrommet og således i større avstand fra andre passasjerlugarer.
Motoralternativene er mange. Maksfart er 18 knop og marsjfart fra 9 - 16 knop avhengig av dieselpakken. Opplysninger: West Marine A/S i Bergen. Tlf.: 55 25 80 60.

Spenstig fra Askeladden


En ny modell fra Askeladden er like om hjørnet. Askeladden 705 Voyager er ferdig på tegnebrettet, og blir montert i disse dager. 23-foteren er en daycruiser med overnattingsmuligheter, stort åpent akterdekk, integrert badeplattform og L-sofa vis a vis førerplassen. Lengde er 7,05 m. og bredde 2,60 m. Båten vil få innenbordsmotor, valgfritt bensin eller diesel og fra 150 hk og opp til 300 hk. Testprøver med pluggen har gitt hastigheter fra 31 til 46 knop med de forskjellige motoralternativene.

Halvfabrikat i stål


Under den flytende båtmessen i Amsterdam i høst kom vi over to interessante bobåter i stål i størrelsesorden 9,00 og 10,50 meter med modellbetegnelsene Bach 850 med og uten akterlugar og Bach 1000 AK og OK. Versjonene med akterlugar var nye. Dette er enkle bobåter som leveres i forskjellige grader av halvfabrikat. Begge akterlugarbåtene har soveplass til seks personer og de er beregnet på henholdsvis en 42 hk Vetus diesel og en 62 hk Vetus diesel.
Opplysninger: Jachtwerf "van Vliet" Vinkeveen, Wilgenlaan 43 + 53, 3645 EM Vinkeveen, Holland. Tlf.: 0031 297 263895. Fax: 263481.

Birchwood på banen


Engelske Birchwood er på banen igjen etter ny giv med nye eier, pengesterke Richard Oddie. Båtene er nå bygget opp med en helt annen kvalitet enn tidligere. Flere av modellene kalles for "nye", hvilket man vel har belegg for, siden båtene er såpass forandret.
Flaggskipet er Challenger 440 Flybridge, med total lengde på 13,8 meter og bredde på 4,1 meter. Her kan man velge mellom to eller tre lugarer og 4-6 køyeplasser i tillegg til alle øvrige fasiliteter som salong, bysse og et par toalettrom. Motorvalget er dobbeltinstallasjon fra 636 hk til 860 hk som gir hastigheter på godt over 30 knop.
Nytt av året er en halvplaner med navnet Crusader 310 Compact med en (eller to) innenbords Volvo Penta diesel fra 78 hk og opp til 360 hk. Maksfart med halvplaneren er 25 knop. Innredningen er ganske spesiell. Birchwood har som en av de få båtene vi har sett, bysse og spisekrok helt akterut. Her er mye upolert, syrefast stål og marmor. Virkelig en lekkerbisken for den som koser seg med kokkeforkle på. Båten har en skroglengde på 9,34 meter og en bredde på 3,24 meter og to separate lugarer.
Norsk importør: Star marine A/S i Bergen. Tlf: 55 26 57 11.

Rustfri Bruce-kopi


Kopier av det populære Bruce-ankeret florerer på markedet. Forleden kom vi over en i rustfritt stål produsert i Kina. Foreløpig hadde importøren kun ti kilos versjonen, men meningen er å satse på hele serien fra 5 - 20 kg. Et ti kg originalt Bruce-anker koster ca 2.700 kr. Denne rustfrie typen vil for samme vekt ligge på ca 2.000 - 2.500 kr.
Norsk importør: Ilerød Båtshop i Oslo. Tlf.: 22 64 80 40.

D-tronic også innenbords


De nye dieselmotorene fra MerCruiser med elektronisk dieselinnsprøyting, de såkalte D-tronics motorene, har hittil kun vært å få i drevpakke-versjon, men skal nå også selges som innenbordsmotorer for strak aksel. Det er i første omgang den firesylindrede 2.8-literen og den sekssylindrede 4.2-literen som vil bli tilgjengelig, da koblet til et Hurth-gear.

Typisk hollandsk


Excellent Yachts lanserte sin nye båt i Amsterdam i høst, en 8 meter glassfiberbåt med mye praktisk boareale for en familie på kanaler og innsjøer. Skroget, som er det minste i Excellentfamilien, er likevel beregnet for ganske røft vær og føreforhold. Båten er beregnet for enten en 27 hk Yanmar diesel eller en på 47 hk. Fire personer sover komfortabelt ombord og det er skikkelig ståhøyde under dekk. Prisen er meget hyggelig (ca. kr. 340.000), men standardutstyrslisten er ikke særlig omfattende. Båten var forseggjort med mye treverk i innredningen, vel avrundede hjørner, store vindusflater og mange gjennomtenkte løsninger. En båt som etter vår mening, ville passe meget bra i den norske skjærgården.
DATA Excellent 800:

Lengde o.a.8,00 m
Bredde2,65 m
Dypgående0,70 m
Deplasement2,1 tonn
Drivstoff100 liter
Ferskvann120 liter
Produsent: Excellent Yachts B.V. Zaaiwaard 10 5308 JK Aalst, Holland. Tlf.: 0031 418 67 70066.

Nye firetaktere fra Yamaha


Yamaha kommer nå med en ny firetakts firehester med modellbetegnelsen F4, en 9,9-hester med modellbetegnelsen F9.9C, og en 15-hester som heter F15.
Firehesteren er en ensylindret firetakter med sylindervolum på 112 ccm. Turtallsområdet på maks er mellom 4.000 og 5.000 omdr/min. Versjonen med kort stamme veier 22 kg, og motoren har fast tank på 1 liter. Det er gear både forover, nøytral og akterover, og motoren kan dessuten svinges 360 grader.
Både 9,9 og 15-hesteren er tosylindrede med et sylindervolum på 323 ccm. og leverer full effekt på 5.500 omdr/min. Begge kan leveres med elektrisk start og veier mellom 45 kg. og 50 kg., avhengig av kort eller lang stamme, manuell eller elektrisk start. Motorene har dynamo på 12V-6A.

Gaulende gassalarm


Båtfolk er en konservativ rase og en del av oss er fremdeles engstelige for å bruke propan ombord. Selv om denne energiformen er effektiv og renslig, blir den forbundet med noe eksplosivt, selv om det er svært så langt mellom ulykkene. Men folk tenker sliik at smeller det, så smeller det noe så inmari...
Denne gasslarmeren for hytter, camping og båt, gir beskjed om det er bare en ørliten lekkasje og sier i fra med høye hyl og burde være en ekstra betryggende sak for de som føler behov for varsling. Prisen er kr. 795. Varsleren fant vi hos Swang i Oslo. Tlf.: 22 52 41 80.

GPSMAP 230:


Kompakt kart og GPS


Ved hjelp av G-Chart kassetter med kartprogrammer lastet inn, kan du få en kartplotter og GPS inn på et 7,1-tommers lesevindu i den nye GPSMAP 230 fra Garmin. GPS-delen består av en 12-kanalers parallellmottager som også kan kobles til en DGPS-mottager for mest nøyaktig posisjon. GPS-delen kan lagre inntil 250 kurspunkter og 20 ruter med 30 kurspunkter i hver rute.
Plotteren har innebygd verdenskart ned til 64 nautiske mil, og for mer detaljert skjærgårdsnavigering, trenger man kartkassettene som er Navionics-baserte. Apparatet går på spenninger fra 10-40 volt, og bruker maks. 10 watt.

Svensk flytevestutløser


Den svenske produsenten av sikkerhetsutstyr Hammar AB ved Gøteborg har lansert en ny utløser til bruk i bl.a. automaatisk oppblåsbare redningsvester og flyteplagg.Noen av de eksisterende mekanismer har vært overfølsomme for fuktighet og reagert i tide og utide. Vester har blåst seg opp i sjøsprut, regnvær og under andre fuktige forhold. Dette er en sikkerhet, men det kan både bli dyrt og ganske irriterende.
Etter flereårs eksperimentering og testing har Hammar AB kommet fram til et hydrostatisk system somer mer presist og som er meget kjapt når det først reagerer. Det skal også være andre fordeler i forbindelse med den nye mekanismen. Bl.a. kreves service på utstyret kun hvert femte år. Sylinderen skal plasseres på innsiden av vest/jakke beskyttet mot rust. Utløseren er lett å kontrollere og klargjøre for ny bruk.
Hammar har solgt sine nye utløsere til en rekke vestprodusenter, bl.a. engelske Crewsaver.

Hardtop på ternene


Fjordternene kan nå om ønskes leveres med en hardtop som gjør båtene til mer robuste allværsbåter. Men hardtoppen er ikke hardere enn at man kan dra en stor del av den akterover når solen skinner og man ønsker åpen båt. Luken er dekket av kalesjeduk og glir elegant på gleideskinner. Hardtop og kalesje er i den samme beige fargetonen som passer godt til Fjordternenes teakdekk og tredetaljer i innredningen. Hardtopen skal leveres til alle tre modellene på 21, 24 og 28 fot.
Flere nye innredningsdetaljer på ternene gjør dem mer praktiske og komfortable i bruk. Vi nevner ny førerstol, som både kan brukes i sittende og stående stilling, nytt styrekonsoll (dashbord), plass for glass, flasker, brannslukker, smart søppelholder og fenderlist for tau.
Opplysninger: Fjord Boats A/S i Asker. Tlf.. 66 98 00 02.

Nytt lys fra Hella


Hellamarine har virkelig satset på nyheter det siste året. Nye produkter dukker opp på løpende bånd, blant annet en inspeksjonsluke med innebygget lys, nytt bryterpanel, søkelys med to lysstyrker på henholdsvis 55W og 100W, halogen innelys og diverse dekkslyskastere for varierende monteringer.
Ytterligere opplysninger: Hellamarine, tlf. 67 06 60 00

Anvendelig kjøl/frys


Isotherm er etterhvert blitt en av de ledende kjøl/frys-leverandørene på det norske markedet. Her er en ny tilvekst i assortementet, en kjøle- og fryseboks med 26 liters rominnhold. Boksen har en termostat som holder den forhåndsinnstilte temperaturen på mellom pluss fem og minus seksten grader. Boksen har innebygget belysning og kjølemagasin som holder på kulden selv om boksen frakoples strømmen over lengre tid.
Den innvendige høyden er stor nok til to stående 1,5 liters brusflasker. Strømforbruket er ca. 0,7 - 1,1 amp. i gjennomsnitt. De utvendige målene er: Høyde 380 mm, bredde 580 mm og dybde 345 mm. En meget anvendelig sak. Boksen kan flyttes fra båten til bilen, er bra å ha med på fisketur for å bevare den edle fangsten og ikke minst strekke antall middager ombord ved å skjøte på med frossen mat. Pris: ca. 4600 kroner inklusive moms. .
Opplysninger: Stein Iversen A.S., tlf.: 33458700.

Pelle P. - Nimbus


Etter at Nimbus røk uklar med sin huskonstruktør, Rolf Eliasson, er Pelle Petterson tilbake som “huskonstruktør”. En av de første resultatene av dette er en ny tilvekst i den svenske båtbyggerens sportscruiserserie, Nimbus 29 Nova. Båten har to køyeplasser, toalett og bysse nedenunder. Oppe er det fire sitteplasser vel beskyttet bak en stor vindrute og eventuelt en kalesje. Det enorme helt flushede akterdekket kan enten leveres med ekstra sofa og bord, eller ikke. - Det siste alternativet er meget aktuelt hvis båten skal brukes som “lastebåt” på hytta, til dykking eller om man skal ha med optimistjolla til den håpefulle til en regatta, sier Lars Wicklund ved Nimbus Boats til Båtmagasinet. Båten skal være premiereklar i februar.
Data: Lengde: 9,10 m, bredde: 2,90 m, vekt: 3000 kg, drivstoff 300/470 l, vann: 140 l og 40 liters kjøl. Båten kan leveres med et vell motoralternativer fra siglel bensin eller diesel til dobbel bensin eller diesel. Opplysninger: Seahorse Marina: Tlf.: 33303500/33303510.

Nødhjelp for store hull


Det dukker stadig opp fikse innretninger man kan ha ombord i tilfellet ditt eller tilfellet datt. Subrella er en en slags paraplylignende sak som kan være en nødhjelp ved grunnstøtinger og store hull i båten. Subrella blir stukket gjennom hullet i skroget og slås opp på den andre siden. Dermed blir den en svært så provisorisk tetting av lekkasjen inntil man kommer seg til land for kranhjelp.
Ytterligere opplysninger: D.C.G. Banbury. Tlf: 0044 1295 257707 eller e-post: subrella97@aol.com

Er din oppblås-


bare livsfarlig?

Hvis du har en oppblåsbar vest av merket Mainstream, Viking/Secumar, XM Yachting, Plastimo, Helly Hansen, Baltic, Regatta, Autoflug m.fl., og med oppblåsingselementer datostemplet 1996 (0696) eller tidligere, ta kontakt med din forhandler for å få byttet ut en del i mekanismen.

Dette kan gjelde flere vestmerker, men de ovenstående er foreløpt dem vi kjenner til. Sjekk din vest og sammenlign oppblåsingsmekanismen med den bildet. Er du usikker, eller synes den likner, ta kontakt med leverandøren omgående! Poenget er nemlig at produsenten av det automatiske oppblåsingssystemet, amerikanske Halkey-Roberts Corporation, har fått meldinger om sen eller manglende oppblåsing av vester. Det viser seg at vester med elementer produsert i deler av 1996 og tidligere kan ha denne feilen.
Produsenten skifter alle oppblåsingselementer og elementene fås gratis hos forhandleren. Skulle uhellet likevel være ute før du får byttet, virker vestene med manuell utløsning. Det er forøvrig lett å sjekke om ditt element er i risikosonen. Datostempelet kan leses når hetten nede på oppblåsingssystemet fjernes. Nå skal det sies at elementet, eller bobbin som det også kalles, skal skiftes ut hvert år. Den lille orange bobbinen inneholder et vannoppløselig materiale som løser ut patronen. Det er blandingen av dette materialet som kan være gal. Bobbinen er meget enkel å skifte og kan bare settes inn en vei. Når den nye er satt inn, må hetten skrues skikkelig på plass.

Kompakt


"sentralfyr"


Denne 26 cm lange og seks centimeter brede vifteovnen er beregnet til å kople på anlegget hvis du bruker varmt vann til oppvarming i båten e.l. Varmeeffekten er på 400 watt, og ovnen er tatt fram for å gi varme til små rom som toalett, våttøyskap o.l. Man kopler bare røret på 22 mm. i diameter til det eksisterende vannopplegget med slangeklemmer.
Produsenten hevder at ovnen avgir like mye varme som en ovn som er fire ganger større. Hemmeligheten ved ovnen er at det sitter et stor antall meget tynne lameller rundt røret som tar opp varmen fra vannet. Under lamellene sitter det tre små vifter som øker luftgjennomgangen og mer varme avgis. Viftenes strømforbruk er 150 mA.
Opplysninger: Primus, tlf.: 22 74 46 00.

Pilot 50 stilig stål


Hollandske VDL Shipyards lanserte flaggskipet sitt i Amsterdam i september, en 50 foter og storesøster til Pilot 38 og Pilot 44. Verftet, som er et av de større i Holland, satser på tre serier - stålbåtene Pilot Royal og aluminiumsbåtene Vitesse. Verftets filosofi er å ta seg av så å si totalentreprisen på båtene. Det aller meste gjøres på verftet og den første champagneflasken åpnes ved kontrahering, den andre ved levering. For en Pilot er det snakk om et samarbeid med kunden og hans ønsker gjennom ca 24 uker.
Pilot 50 er som de to andre modellene konstruert av Willem Nieland og har det samme noe røffe eksteriøret. Også denne modellen har preg losbåt, men interiøret ligger i luksustoppen, likevel er det langt mindre pompøst i uttrykk enn andre cruisers det er naturlig å sammenligne med. Formen er stram og ujålete, materialene er lyse og lettstelte, treverket også i lyse nyanser. Dette gir et meget funksjonelt preg og begynner man å studere detaljer, er det mange smarte og nye løsninger. Ønsker man teak, kirsebærtre eller mahogniinnredning, får man det.
Standardversjonen er utstyrt med to fellessalonger, to gjestelugarer med dobbeltkøyer eller enkeltkøyer, en eierlugar og to toaletter med dusj. Skroget er sandblåst inn-og utvendig og behandlet med Sikkens maleprogram.
DATA:Produsent: VDL Shipyards B.V. Industrieweg 43, 5145 PD Waalwijk, Nederland. Tlf.: 0031 416 33 78 67. Fax: 33 12 81.

Lengde o.a.14,99 m
Bredde4,82 m
Dypgående1,30 m
Deplasement23 tonn
Motorer:Fra 2x120 til 2x370 hk Cummins diesler
Ferskvann1400 liter
Drivstoff3000 liter

Ekstrem design


Engelske Shakespeare (må ikke forveksles med forfatteren, men stammer fra racerbåtkjøreren Bill Shakespeare som døde i et race tidlig i 60-årene) satser på stadig mer ekstrem design, og selvfølgelig er det en italiensk designer (Brunello Acampora i Victory team) som har fått ansvaret for de nye båtene. Den nyeste på stammen har modellbetegnelsen 600.
Den drøyt 20 fot lange og 1,3 tonn tunge båten er utstyrt med en 205 hk. MerCruiser, hvilket gir en toppfart på rundt 44 knop. Dette er en typisk sportsbåt ment for raske turer og vannskikjøring (tanken holder til omtrent 3 timers kjøring). Interiøret er meget tradisjonelt lagt opp med to stoler og en aktersofa i kjøreretningen. Shakespeare er på jakt etter importør i Norge.
Ytterligere opplysninger: Jaykay Marine Sales. Tlf: 0044 1489 584400.

Skummel slitasje


spiser gearkasser

Tekst og foto: Ingvar Johnsen

En av våre referansebåter, en Nimbus 4004, fikk alvorlige problemer med en gearkasse. Flere har hatt det samme problemet og det viser seg at feilen ikke forårsakes av gearkassen, men av den såkalte mellomstasjonen.
Du ser mellomstasjonen på bildet. Dette er altså den delen som enkelt sagt henter inn kablene fra gass og gear fra begge styreposisjonene i båter utstyrt med dette, og overfører kreftene videre til motorene. Det viser seg at mellomstasjoner av merkene Morse, Volvo eller TX blir slarkete og derved unøyaktige. I verste fall går gearkassen(e) i filler. Det er eksempler på at folk har reparert eller skiftet gearkasser flere ganger og brukt mange penger uten at den egentlig årsaken er blitt oppdaget. Det er altså god grunn til å sjekke disse mellomstasjonene.
Det finnes en løsning som er langt mer presis, en italiensk versjon som overfører kreftene mye mer direkte og derved så godt som helt eksakt. Denne italienske mellomstasjonen importeres av Ådne Flak i Kristiansand på telefon 38 04 45 10. “Vår mann” byttet selv, men er en meget nevenyttig fyr. Hvis du ikke føler deg helt sikker på at du klarer jobben, overlat den til fagfolk. Etter å ha brukt løsningen en tid, kan ikke vår mann få fullrost løsningen. Gearskiftet er blitt helt eksakt og lett. En ulempe bare: Med den nye løsningen går spakene parallelt på begge styreporisjoner. Sørg altså for at den yngre delen av mannskapet lærer at spakene er tabu, så du ikke opplever at kontrollen over skuta blir overtatt av en ved den andre styreposisjonen.

Topp kikkert fra USA


De amerikanske Tasco marinekikkertene importeres nå til Norge, og det er den største på 7 x 50 mm med Silva peilekompass som er mest interessant. Offshore 54 er betegnelsen og vi snakker om en vanntett båtkikkert med røde lyslinser for bruk i mørket. Kikkerten har fått karakteren "Best buy" i en test som det engelske båtbladet "Practical Boatowner" presenterte i sitt julinummer i år.
Båtbladet beskriver kikkerten som den mest og best balanserte av samtlige i testen, ut fra skarphhet, vekt, størrelse, kvalitet og pris. Og når da prisen i Norge for tiden med introduksjonstilbud på kr. 2895,- ligger enda lavere enn i England, bør dette være et gunstig kjøp.
Norsk importør: Ilerød Båtshop i Oslo. Tlf.: 22 64 80 40.

Smart motortralle


Denne trallen er produsert for påhengsmotorer opp til 25 hk pluss en bensinkanne. Smart for båteiere som må trille drivkreftene-og stoffet fra en hytte eller en parkert bil og fram til båtplassen. Sparer ryggen og unødvendig slit og pes. At man i tillegg sikkert kan hive på en bærepose eller to med matvarer, gjør turforeberedelsene enda enklere. Trallen er et Watski-produkt og koster kr. 730 hos Swang i Oslo.

Maritime lamper


De største versjonene av disse amerikanskproduserte lampene i gips og epoksy er ikke noe man tar med seg ombord. Men til en bar eller kjellerstue i maritim stil, kan de være artige. De finnes i mange motiver og størrelser. Den på bildet er en av de virkelig store og med masse maritime detaljer man får lyst til å plukke på. Selv om det ikke ser slik ut, sitter alt dønn fast.
Pris på denne skipsbyggeren i nesten full størrelse er kr. 5495. Norsk importør er Ilerød Båtshop i Oslo. Tlf.: 22 64 80 40.

Vanntett marinemusikk


Musikkanlegg og radio ombord er i mange båteieres tilfeller et "innendørsfenomen". Med mindre man skaffer seg anlegg med beskyttende vanntette plastlokk og høyttalere som tåler en skvett. Høyttalerne bør også være lavmagnetiske, slik at de ikke virker inn på navigasjonsinstrumentene ombord. Amerikanere vil hverken unnvære CD-musikk eller radioprogrammer når de er på båttur, og man er "over there" kommet langt i utviklingen av vannfaste musikkanlegg.
Jensen Marine lager CD/radio og radio/kassettspillere spesielt for utendørs marint bruk, og forskjellige typer høyttalere av merket Poly-Planar importeres nå til Norge til lavpriser. Poly-Planar har også en avtagbar vanntett stereobrakett for innfelling av anlegg, pluss et vanntett deksel til å sette over.
Opplysninger: Ilerød Båtshop i Oslo. Tlf.: 22 64 80 40.

Sjakk matt!


Skal det være et slag sjakk? Kanskje en ide for båtfolk i havn som nyter kvelden eller en stille formiddag. For norske forhold burde sjakkbrettet være en magnet og brikkene i metall for at man skulle beholde freden og roen. Denne båten snublet vi over i Amsterdam, laget av den kjente produsenten Scheepswerf de Breedendam. De produserer kopier av de klassiske slupene i en kombinasjon av polyester og gedigent treverk og modellene er mange fra 3,70 meter opp til 9 meter.
Ny under Amsterdams flytende messe var en 7,15 meter lang og 2,60 meter bred styrekonsollbåt. Alle modellene er pyntet med klassiske detaljer i massiv teak og mahogni og har de tradisjonelle trossene rundt rekka og en kraftig knyttet baugfender. Ellers er finishen helt på topp. Modellen med sjakkbrettet på motorkassa er 8,25 meter lang, en åpen og stilfull dagsturbåt med komfortabel sitteplass for flere familier og mye stueplass i benkene. Men det aner oss at sjakken også kan innpasses andre modeller på bestilling.
Opplysninger: Scheepswerf de Breedendam, Oud Loosdrechtsedijk 161 161, 1231 LV Loosdrecht, Holland. Tlf.: 0031 35 5828686.Fax: 0031 35 5821831.